Gå til innhold

Sunn snacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags sunn snacks spiser dere? 

Jeg er alt for glad i sjokolade og potetgull, og spiser det alt for ofte. Jeg har et nesten daglig "sug" etter det. Jeg er i tillegg i en litt stresset livssituasjon som gjør at jeg ikke akkurat får mindre cravings. 

Jeg trenger noen alternativer til sjokolade og potetgull. Noe som ikke er dyrt og som ikke må tilberedes så veldig. Hva annet enn frukt og grønnsaker med dip kan jeg velge? 

Anonymkode: 466d7...741

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med ingenting? Fyll heller magen med sunn og næringsrik mat. 

Snacksavhengighet kureres best ved å kutte det helt ut - cold turkey. Erstatte det med noe annet, funker ofte dårlig i lengden, i alle fall etter min erfaring. 

Mye bedre å spise seg mett på sunn og god mat. 

Om man føler at man bare må ha snacks, finn ut hvorfor. Hvilket behov er det egentlig du fyller når du spiser chips og sjokkis? Sulten og tørst fikses med mat, emosjonelle årsaker fikses på andre måter. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger noen alternativer til sjokolade og potetgull. Noe som ikke er dyrt og som ikke må tilberedes så veldig. Hva annet enn frukt og grønnsaker med dip kan jeg velge? 

Jeg tyr ofte til saltstenger når jeg skal ha noe som ikke er fullt så usunt. For meg holder det med littegrann av disse, så er behovet dekket.

Ellers blir det mye frukt og grønt, men det var jo ikke interessant for deg.

Anonymkode: 77b3d...7eb

Skrevet

Tørka banan, popcorn? 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, TML0802 skrev:

Hva med ingenting? Fyll heller magen med sunn og næringsrik mat. 

Snacksavhengighet kureres best ved å kutte det helt ut - cold turkey. Erstatte det med noe annet, funker ofte dårlig i lengden, i alle fall etter min erfaring. 

Mye bedre å spise seg mett på sunn og god mat. 

Om man føler at man bare må ha snacks, finn ut hvorfor. Hvilket behov er det egentlig du fyller når du spiser chips og sjokkis? Sulten og tørst fikses med mat, emosjonelle årsaker fikses på andre måter. 

Det var ikke det jeg spurte om, så hvorfor svarer du på det? 

Jeg spiser vanlig mat. Jeg vet hvorfor jeg har det behovet, men det har vel ikke du noe med? 

• Liker 3
Skrevet

Sunne snacks er oppkuttet frukt, nøtter, ost, oliven, epler med peanøttsmør (en variant med bare peanøtter) og god mat. Dette er ting som jeg serverer til gjester og tar med på jentekvelder/vors så jeg selv ikke skal spise sukker. 

Anonymkode: 6db8a...703

Skrevet
5 minutter siden, Mona123 skrev:

Tørka banan, popcorn? 

Det var gode forslag! 

Kan man tørke banan selv? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg spurte om, så hvorfor svarer du på det? 

Jeg spiser vanlig mat. Jeg vet hvorfor jeg har det behovet, men det har vel ikke du noe med? 

Trenger ikke bli amper - var bare et forslag. Men altså; hva legger du i sunn snacks da? Lavt (eller i alle fall lavere) kaloriinnhold? Naturlig opprinnelse? God kilde til næringsstoffer? Vanskelig å svare fornuftig når alt du ber om er et alternativ til chips og sjokkis. 

Lavere kaloriinnhold: Les næringsdeklarasjonene. Popcorn, riskaker o.l. har lite kalorier i forhold til vekten av en porsjonsstørrelse. 

Naturlig opprinnelse: Nøtter, tørket frukt, frø, bær. Men dette er ofte svært kaloritett. 

Det samme gjelder ost eller spekemat forsåvidt. 

Oliven, pickles og syltet løk kan være et alternativ om man liker sånt. 

• Liker 2
Skrevet

Banan i stekeovnen med litt mørk sjokolade oppi. Popcorn, riskaker, usaltede nøtter og tørket frukt. Smoothie. "Saftis" laget av smoothie eller light saft. Lettbrus.

Anonymkode: 0c0d8...f19

• Liker 1
Gjest Lexie Grey
Skrevet

Et glass eller to med smoothie demper søtsuget hos meg iallefall :) Så kan du jo lage det med akkurat det du liker best. Det er ikke akkurat snacks men. Sunt er det og demper suget :Nikke:

Skrevet

Nok et svar du ikke spurte om; men her er min erfaring etter å ha vært "avhengig" av sjokolade i mange år. Jeg har rett og slett kuttet ut all småspising bortsett fra frukt før trening, og holder meg til måltidene ved å spise det jeg har lyst på av skikkelig mat 4 ganger til dagen. Da er jeg mett til neste måltid.

Å småspise på "sunn" snacks gjør meg bare mer sugen på chips og sjokolade, så for meg er det bedre å la være. 

Anonymkode: 58ca9...e0c

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, TML0802 skrev:

Trenger ikke bli amper - var bare et forslag. Men altså; hva legger du i sunn snacks da? Lavt (eller i alle fall lavere) kaloriinnhold? Naturlig opprinnelse? God kilde til næringsstoffer? Vanskelig å svare fornuftig når alt du ber om er et alternativ til chips og sjokkis. 

Lavere kaloriinnhold: Les næringsdeklarasjonene. Popcorn, riskaker o.l. har lite kalorier i forhold til vekten av en porsjonsstørrelse. 

Naturlig opprinnelse: Nøtter, tørket frukt, frø, bær. Men dette er ofte svært kaloritett. 

Det samme gjelder ost eller spekemat forsåvidt. 

Oliven, pickles og syltet løk kan være et alternativ om man liker sånt. 

Tenker vel mest på lavere kaloriinnhold. Jeg kan selvsagt lese næringsinnholdsinformajsonen, men det er enklere å spørre her hva folk bruker, i stedet for å gå rundt og sjekke alle matvarane på butikken. 

Skrevet (endret)

Sunn snacks er nærmest en selvmotsigelse - det sunneste er for de aller fleste å bare spise til måltidene. Å spise mellom måltidene gjør det å spise mellom måltidene til en vane, og vaner skaper sug. Men det er ikke farlig å ikke følge enhver innskytelse. Det er heller ikke farlig å spise litt sjokolade og potetgull innimellom. Mat er ikke så forferdelig dyrt i Norge, selvfølgelig avhengig av hvilken prisklasse du sikter deg inn etter. Du kan velge hva som helst, så spis det du liker. For å få konkrete forslag må du neste forklare hva du mener med sunn, og gi eksempler på hva du liker og ikke liker. Og hva ikke tilberedes så veldig betyr. 

Oppdatert: Enhver matvare får lavere kaloriinnhold når du reduserer mengden.

Ja, det høres teit ut, fordi dette er så selvinnlysende og enkelt.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Pringle skrev:

Sunn snacks er nærmest en selvmotsigelse - det sunneste er for de aller fleste å bare spise til måltidene. Å spise mellom måltidene gjør det å spise mellom måltidene til en vane, og vaner skaper sug. Men det er ikke farlig å ikke følge enhver innskytelse. Det er heller ikke farlig å spise litt sjokolade og potetgull innimellom. Mat er ikke så forferdelig dyrt i Norge, selvfølgelig avhengig av hvilken prisklasse du sikter deg inn etter. Du kan velge hva som helst, så spis det du liker. For å få konkrete forslag må du neste forklare hva du mener med sunn, og gi eksempler på hva du liker og ikke liker. Og hva ikke tilberedes så veldig betyr. 

Oppdatert: Enhver matvare får lavere kaloriinnhold når du reduserer mengden.

Ja, det høres teit ut, fordi dette er så selvinnlysende og enkelt.

Sunn: lite kaloriinnhold, slik at man kan spise mer av det. 

Mat er dyrt når man er student. 

Som sagt, hva jeg liker er sjokolade og potetgull, men det er ikke et alternativ. Jeg liker også frukt, men det vet jeg allerede om og trenger ikke forslag om det. 

Ikke tilberedes vil si at det ikke tar noe særlig mer enn 5-10 min å lage til. 

Skrevet

Tangchips og cacaonibs?

Anonymkode: edf49...7b0

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunn: lite kaloriinnhold, slik at man kan spise mer av det. 

Mat er dyrt når man er student. 

Som sagt, hva jeg liker er sjokolade og potetgull, men det er ikke et alternativ. Jeg liker også frukt, men det vet jeg allerede om og trenger ikke forslag om det. 

Ikke tilberedes vil si at det ikke tar noe særlig mer enn 5-10 min å lage til. 

Du spiser sunt når du spiser passe, verken for mye eller for lite.

Mer mat koster mer penger. 

Å lære å prioritere tid og penger kommer med erfaring.

Hvis du ikke har tid til å lage mat, hvordan har du tid til å spise mange ganger om dagen?

Denne artikkelen burde vært pensum: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/

• Liker 1
Skrevet

Tørrfisksnacks er godt!

Skrevet

Sunn er ikke = lite kalorier, og motsatt. Som sunn snacks liker jeg nøtter, men disse inneholder en god del kalorier og fett. Av lavkalori snacks liker jeg smoothies og fruktsalater. Aller best er jo å spise nok til de faste måltidene, slik at du ikke har plass til snacks. 

Skrevet
8 minutter siden, Pringle skrev:

Du spiser sunt når du spiser passe, verken for mye eller for lite.

Mer mat koster mer penger. 

Å lære å prioritere tid og penger kommer med erfaring.

Hvis du ikke har tid til å lage mat, hvordan har du tid til å spise mange ganger om dagen?

Denne artikkelen burde vært pensum: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/

Okej, da mener jeg ikke sunt da. Da mener jeg mat ol. som inneholder lite kalorier som gjør at man kan spise mye av det. 

Jeg har tid til å lage mat. Jeg snakker ikke om mat som i dagens fire måltider her. 

Skrevet
1 minutt siden, Epiphany skrev:

Sunn er ikke = lite kalorier, og motsatt. Som sunn snacks liker jeg nøtter, men disse inneholder en god del kalorier og fett. Av lavkalori snacks liker jeg smoothies og fruktsalater. Aller best er jo å spise nok til de faste måltidene, slik at du ikke har plass til snacks. 

Jeg har alltid plass. Jeg har så mye plass at det ikke er nok å spise dobbelt så mye som alle andre til de faste måltidene. 

Jeg mener ikke sunn da, jeg mener lite kalorier. Men jeg trodde frukt inneholdt relativt mye kalorier? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...