Gå til innhold

Kontrolltime imorgen. Hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ny kontrolltime på sykehuset imorgen. Har hatt en sjelden type kreft, men er frisk nå. Det er ikke det at jeg er redd for tilbakefall, men jeg er redd for å måtte forholde meg til enda en lege. Jeg vet ikke hva denne legen kan om min diagnose, f.eks hadde ikke fastlegen min hørt om/vært borti slike tilfeller tidligere. Jeg er redd for at legen skal snakke meg ned, og si noe sånt som at denne typen blir jo alle friske av, arret skal du ikke bry deg om+++. Ja, jeg er glad for å være frisk. Men måtte ha hudtransplantasjon, og det hemmer meg på bevegelighet og er fortsatt periodevis vondt flere år etter.

Dere andre som går til kontroll, har dere den samme legen hver gang, eller er det normalt å møte en ny hver gang?

Kan legge til at jeg ble feildiagnostiser t(en annen diagnose) for noen år siden. Legene mente det ikke var noe, jeg følte at ingen trodde på meg, og ble kastet hit og dit mellom ulike avdelinger. Mulig det er en årsak til at jeg ikke liker nye leger.

Anonymkode: 3b3a1...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må forsøke å være bestemt men høflig med dem, Ts. Sier de "du skal ikke bry deg om arret" så må du prøve å svare "det skulle jeg gjerne ikke gjort - men arret gjør fortsatt både vondt og er hemmende flere år etterpå. Er det virkelig ingenting du kan foreslå gjort med det?" Og så vente på svar. 

Fortell rett ut om dine plager, og be om konkrete svar. Gjenta ved behov. Ikke vær redd for å mase, for du bryr deg mer om deg enn de gjør, så skal du få noe gjort må du gjøre deg bemerket. Ja - leger varierer og svinger, men hva sier de om du ber, rett ut, om at oppfølgingen din følger en bestemt lege (selv om det betyr at timene kommer i ulike intervaller)? 

I min erfaring trenger leger mer enn andre yrkesgrupper at du detaljerer hva du vil ha fra dem. Men de er gode på å følge ordre. :vetikke: 

Anonymkode: bc358...ba5

Skrevet

Etter at jeg har hatt flere runder med kreft og etter at legene hadde problemer med å få alt "i orden" etter operasjonen avtalte jeg at videre oppfølging skulle skje av en av to navngitte leger. I praksis blir jeg fulgt opp av samme lege hele tiden. Veldig greit for legen å kjenne meg godt, fordi da vet han hva som er "normalt" hos meg. Veldig betryggende for meg å kjenne legen. 

Jeg ville absolutt bedt om å bli fulgt opp av samme lege hvis du føler det er best for deg. 

Anonymkode: efa7e...c4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...