Gå til innhold

Leonberger - erfaringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som har erfaring med leonberger her inne og kan fortelle litt?
Jeg har veldig lyst på en leonberger om et par år, og suger til meg all informasjon jeg kommer over om rasen. Har noen ting jeg lurer på som jeg håper noen her inne vet litt om.

1. Hvordan er stressnivået på rasen?
2. Er de vanskelige å trene?
3. Hvor mye mosjon krever de?
4. Er de veldig bjeffete?
5. Hvordan er gemyttet generelt?
6. Hvordan er de med andre hunder og dyr?
7. Er det en rase med mye vokt?
8. Hvordan er hannene i forhold til tispene?
9. Hva er det mest negative med rasen?
10. Hva er deres erfaringer med leonbergeren?
 

Anonymkode: 1fc0e...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leonbergere er som de fleste hunder ikke så spreke, så de trenger ikke så lange turer.

Det som er viktig å være klar over er at du må ha en viss vekt og styrke for å ha en leonberger. Helst skal man klare å lære dem opp til å ikke rykke ut, men gjør de det, må du kunne holde dem igjen. En kvinne på 170 cm og 60 kg klarer nok ikke det. 

Jeg kan ikke nok til å svare på alle spørsmålene dine, men det er ikke noen nybegynnerhund, da skal du i så fall være veldig innstilt på å lære og gå dressurkurs.

Anonymkode: f7fcb...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk av Leonberger basert på naboens hunder er som følger:

1. Virker ikke som de stresser noe. Men den nyeste av dem er skvetten av seg. Vet ikke om det kommer av gener eller om den har opplevd noe dårlig før.
2. Vet ikke
3.  Hun mosjonerer dem lite, store raser krever gjerne ikke så mye heller. Rusler pent ved siden av henne når hun går tur, lite interessert i å løpe og herje.
4. Varlser høylydt når det kommer noen men ikke noen gneldrebikkje, bjeffer ikke for ingenting. Men kan nok ikke stå ute foran huset uten å hele tiden si fra om at folk går forbi.
5. Opplever dem som godslige, vennlige hunder.
6. Har kun møtt dem med hunden min, de er helt ok, ikke nervøse, ikke pågående, ikke stresset.
7. Vokter endel, dvs. de varlser høylydt, men ville nok kanskje ikke hindret uvedkommende å komme inn. Lett å bli venner med ved å bruke mat.
8. Vet ikke
9. Helseproblemer
10. Går forbi en dame som har flere Leonbergere når jeg går på tur. Pleier å bestikke dem med etpar godbiter så de ikke bjeffer så mye på meg og hunden min. Har også møtt dem i bånd og løse, både med og uten eier og de er veldig rolige. Hun har også en liten hund - bichon havanaise, og den virker mere nervøs og bjeffete. Samme med border collien hennes. Jeg vil heller møte Leonbergerne. Syns Leonbergeren virker som den har et utmerket lynne, men ville nok ikke hatt en da flere av hundene hennes har dødd i tidlig alder av kreft. Har også hørt fra en dyrlege at de har mye helseproblemer.

Anonymkode: 93b51...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvordan er stressnivået på rasen?
Dessverre mye variasjoner her. Vår er ekstremt nervøs og kjenner en del eksemplarer som også er det.
Ville isåfall kjøpt fra Sverige, de er mentaltestet. Ikke bra å støtte avl på så store hunder med mentale utfordringer.


2. Er de vanskelige å trene?
Hvis de er glade i mat - nei. Og det er de stort sett. De er også veldig glad i deg, så selvom de er litt sta gjør de mye for å gjøre deg glad etter min erfaring.


3. Hvor mye mosjon krever de?
De krever ikke så mye, men de bør jo få nok til å forebygge helseskader. Viktig med ujevnt underlag og ikke mye asfalt for en så tung rase. Vi går ikke så mye nå for tiden fordi jeg er syk, så blir 30 min morge, 30 min ettermiddag og 60-90 min på kveld. Da hun var yngre og jeg friskere gikk vi veldig mye i fjellet, deltok på mye forskjellige treninger osv. Husk mental trening.


4. Er de veldig bjeffete?
Nei. Vår har bjeffet to ganger i hele sitt liv. Både vi og den andre hunden vår fikk nesten hjerteinfarkt begge gangene. :P 


5. Hvordan er gemyttet generelt?
Utrolig snille hunder. Veldig rolige, tålmodige og enkle å ha med å gjøre. Og så sinnsykt glad i flokken sin. <3 


6. Hvordan er de med andre hunder og dyr?
Veldig grei med vår andre hund, og alltid vært grei med andre hunder. Men etterhvert har hun fått et problem med tisper som har eller nærmer seg løpetid. Siden vi har en hannhund tenker jeg dette kan være annerledes for andre (?)


7. Er det en rase med mye vokt?
Nja, ikke hvis du ikke oppmuntrer til det. Bare "plukk av" vokteratferden mens de er små så går det greit. Vår sover utenfor døren vår og ligger alltid foran døren til det rommet vi er i hvis hun ikke er med oss - og kommer det noen uanmeldt eller uten å ringe på vi ikke kjenner kan hun briske seg litt - men det syns ikke jeg er et problem. Snarere tvert imot. Veldig greit når man er alene hjemme og det ringer på en rumener med lite gode hensikter (i form av kniv i brystlommen).


8. Hvordan er hannene i forhold til tispene?
Svarer ikke her da vi har tispe og det er nok best med svar fra folk som har hannhunder.
Uansett, dealbreakeren for min del er størrelsen. De kan bli enormt store, spesielt hvis du kjøper av noen som virkelig ønsker å produsere løver og de i tillegg får litt ekstra fett på kroppen.

9. Hva er det mest negative med rasen?
Enormt mye hår. Hår overalt. Tar med seg snegler, flått, edderkopper, tyggiser, røyk og snus inn via pelsen og klistrer det der hun finner det passende. Haha. Ellers er de jo store og det er viktig å ha god kontroll på lydigheten fordi de fleste klarer ikke å holde igjen en spinnvill leonberger som er steik forbanna eller vettskremt. Man trenger også større bil selvfølgelig og mer mat (dyrere) og slike ting.


10. Hva er deres erfaringer med leonbergeren?
Jeg elsker rasen. Fantastiske hunder. Det kjipe er jo mentaliteten - noe som nok er et produkt av mye innavl (innavlsgraden på leoer er høyere enn andre raser fordi det kun var 7 eller 8 eksemplarer igjen etter 2 verdenskrig, så det har jo vært begrenset med materiale å avle på). Spesielt her i Norge hvor det ikke virker som klubben bryr seg om det. En veldig allsidig hund som kan brukes til det meste. Selv driver vi med vannredning og lydighet. Vet mange bruker de til rallylydighet og har også sett noen i agilityring. Mange driver med utstilling, men det er vår for nervøs til og jeg er ikke superfan av det i utgangspunktet. Jeg vil absolutt anbefale rasen, men de lever ikke så lenge og har ikke allverdens helse så gjør MASSE GOD research før du kjøper! 

Vår er veldig leken og leker gjerne, men er ellers litt treig på tur. På fjellet lar vi henne gå løs så kan hun løpe og snuse og tilpasse seg. Lange turer i bånd kan bli litt slitsomt pga. tempoet. Vår fikk også forkalkninger i beina allerede som 4-åring, så da må jo hensyn taes og det går penger i rehabilitering og man må tilpasse livet sitt etter det. Ikke for det - totalt verdt det for min del - men er ikke så sikker på om det blir flere leo's på meg. Bare spør om du lurer på noe mer - jeg deler gjerne - men litt trøtt på denne tiden av døgnet så sikkert noe rotete og mye jeg kunne fått med som ikke er her.

Og PS: Løpetid suger selvfølgelig litt. Det ene er at siden hun er såpass stor havner det jo litt her og der på vegger etc, men stanken er det verste. :P 

Anonymkode: 981e9...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi hadde leonberger da jeg vokste opp og det var en utrolig snill handhund. Veldig lite bjeffing men siklet tidvis mye, noe som kunne være litt plagsomt. Og sleiket den deg på henda ble man klissvåt. Røytet også noe ekstremt. Men eneste problemet jeg husker var dens evige hang til å spise mine og mine venninners (om de satte fra seg gymbaggen åpen) svette sokker. Selv de tykke knelange championsokkene vi alltid brukte forsvant hele ned og kom ut i andre enden ganske brune og udelikate noen dager etter. Kjente han lukten av svette sportsokker var det nådeløst. Men bare mine og mine søskens og venner av oss sine, ikke de voksnes, det var litt merkelig. Han kunne stå og lukte ned i skittentøysjakta på badet. Bortsett fra sokkespisingen en veldig snill rase. Men som en skrev over, den er stor og det er ikke bare bare å holde den igjen. 

Anonymkode: 2d1b4...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare siden vedkommende over nevner det - vår sikler veldig sjelden. Det er KUN hvis hun vil ha baconsnacks eller julepølse. Aldri ellers. Og da er det bare en liten sånn strek :P Haha. Men leonberger er jo liksom den eneste gigantrasen som "ikke sikler" (med små modifikasjoner).

Anonymkode: 981e9...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leonbergere er fantastiske hunder. Jeg hadde en for noen år siden og det var den snilleste, godsligste og herligste hunden jeg noen gang har møtt. Kjøpt fra Sverige. Det mest negative med rasen er definitivt hår og røyting, pluss at de gjerne bader overalt - i vannskåla si også. Hun siklet aldri. Men du må være fysisk sterk for å klare å holde igjen en vilter unghund, vær obs på det.

Anonymkode: d3d40...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
AnonymBruker skrev (På 10.9.2017 den 19.25):

Hei,

Er det noen som har erfaring med leonberger her inne og kan fortelle litt?
Jeg har veldig lyst på en leonberger om et par år, og suger til meg all informasjon jeg kommer over om rasen. Har noen ting jeg lurer på som jeg håper noen her inne vet litt om.

1. Hvordan er stressnivået på rasen?
2. Er de vanskelige å trene?
3. Hvor mye mosjon krever de?
4. Er de veldig bjeffete?
5. Hvordan er gemyttet generelt?
6. Hvordan er de med andre hunder og dyr?
7. Er det en rase med mye vokt?
8. Hvordan er hannene i forhold til tispene?
9. Hva er det mest negative med rasen?
10. Hva er deres erfaringer med leonbergeren?
 

Anonymkode: 1fc0e...696

Gammel tråd, men kan være nyttig for flere🥰 Har en Leonberger tispe, ingen erfaring med hanner. 

1. Meget lite stressnivå. Har aldri opplevd min stresset i noen situasjoner.

2. Meget lettlært. Lærte å gi labb, sitt osv. på ca 10 min hver.

3. Ikke en rase som krever mye mosjon. Er du på jakt etter en turvenn som blir med på fjelltopper og joggeturer, er ikke denne rasen for deg.

4. Min bjeffer meget sjelden. Men rasen er kjent for å ha et visst vokter innstinkt.

5. Svært rolig og vennlig. Elsker alle mennesker og dyr. Svært gode mot barn. Tispa mi hadde nok ønsket innbruddstyver hjertlig velkommne🤭

6. Elsker alle dyr, og er rolige rundt dem.

7. Min vokter svært lite. 

8. Ingen erfaring

9. Størrelsen og røytingen.

10. Verdens beste hunderase. Så rolig, vennlig, tålmodig og elskverdig. Stresser aldri, behagelig å gå tur med (drar ikke, men rusler rolig ved din side)❤️Er også veldig lettlærte. 

Anonymkode: 98bf4...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2017 den 19.25):

Hei,

Er det noen som har erfaring med leonberger her inne og kan fortelle litt?
Jeg har veldig lyst på en leonberger om et par år, og suger til meg all informasjon jeg kommer over om rasen. Har noen ting jeg lurer på som jeg håper noen her inne vet litt om.

1. Hvordan er stressnivået på rasen?
2. Er de vanskelige å trene?
3. Hvor mye mosjon krever de?
4. Er de veldig bjeffete?
5. Hvordan er gemyttet generelt?
6. Hvordan er de med andre hunder og dyr?
7. Er det en rase med mye vokt?
8. Hvordan er hannene i forhold til tispene?
9. Hva er det mest negative med rasen?
10. Hva er deres erfaringer med leonbergeren?
 

Anonymkode: 1fc0e...696

Nabo og kompis har leonberger. 

Lavt stressnivå. Chill hunderase.

De er sta, men min erfaring sier at de ikke er noe vanskeligere enn andre hunderaser. De liker å please

Ikke den mest aktive rasen. Viktig å lære dem å ikke dra i båndet!😅 kan gå på fjellet og lange turer(IKKE i varmen!!), men de elsker sofaen og å chille også.

Bjeffer aldri. Men det er en vokterase, så tror det kanskje er oppdragelse som gjør at den ikke bjeffer når det kommer besøk.

Rolig, verdens snilleste, nydelig, klok, lojal, elsker å være med menneskene sine, leken.

Naboen har katt i tillegg til hunden. Dey går fint. Katten er sjefen.

Forholdsvis, men jeg synes ikke det er mye.

Levealderen. De lever vel en sånn 8-10 år. Mye dårlig helse. Den er jo og veldig stor, det er ganske upraktisk. Så røyter den helt ekstremt.

at den lever altfor kort, så ville aldri hatt en selv. 

Anonymkode: d1cae...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...