Gå til innhold

Anbefal meg en god potetpresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at det er litt ulike tilbakemeldinger på ulike merker av potetpresser. Noen er visst av ganske dårlig kvalitet. Jeg ønsker ikke å risikere å sitte med en slik en. Jeg ønsker en som er av god kvalitet og grei å rengjøre da jeg ikke har oppvaskmaskin. Hva slags potetpresse har du og hvordan er den? 

Anonymkode: 98752...a75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en billig standard potetpresse som likner veldig på denne. Den er ganske dårlig. Godset er for tynt og bøyer seg når jeg bruker litt krefter, og stempelet går skjevt og kiler seg fast. I tillegg er den stor og uhåndterlig, tar masse plass i skuffen og er kronglete å komme til å vaske. Den er ikke helt ubrukelig, og jeg bruker den stort sett bare når jeg lager gnocci, ellers hadde den vært byttet ut for lenge siden. 

Når det gjelder rengjøring ser denne potetpressa fra Joseph Joseph ganske kjekk ut, men jeg aner ikke hvordan den funker i praksis. Det er nemlig ikke alt fra det merket som er like genialt praktisk som det ser ut til, denne skjærefjøla er f.eks. bortimot ubrukelig etter min mening. 

Anonymkode: 7fca4...60f

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg har en slik - fungerer fint til å lage allslags rotmos, inkl. potetstappe. I tillegg er den veldig rett å holde ren sammenlignet med potetsnø-presser. 

image.thumb.png.f556eafba2179166526c05b287fbca21.png

Skrevet
5 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Jeg har en slik - fungerer fint til å lage allslags rotmos, inkl. potetstappe. I tillegg er den veldig rett å holde ren sammenlignet med potetsnø-presser. 

image.thumb.png.f556eafba2179166526c05b287fbca21.png

Den har vi også. Kjempefornøyde med den. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en billig standard potetpresse som likner veldig på denne. Den er ganske dårlig. Godset er for tynt og bøyer seg når jeg bruker litt krefter, og stempelet går skjevt og kiler seg fast. I tillegg er den stor og uhåndterlig, tar masse plass i skuffen og er kronglete å komme til å vaske. Den er ikke helt ubrukelig, og jeg bruker den stort sett bare når jeg lager gnocci, ellers hadde den vært byttet ut for lenge siden. 

Når det gjelder rengjøring ser denne potetpressa fra Joseph Joseph ganske kjekk ut, men jeg aner ikke hvordan den funker i praksis. Det er nemlig ikke alt fra det merket som er like genialt praktisk som det ser ut til, denne skjærefjøla er f.eks. bortimot ubrukelig etter min mening. 

Anonymkode: 7fca4...60f

Takk for svar! Så litt på den på Clas Ohlson, men da kjøper jeg ikke den. Har du noen erfaringer med det merket du foreslår utenom skjærefjølen? 

58 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

52 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Den har vi også. Kjempefornøyde med den. 

Så hullene er ikke for store til å lage klumpefri potetmos? 

Gjest Zeitgeist
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hullene er ikke for store til å lage klumpefri potetmos? 

Det avhenger av hvor store hullene i potetpressa er. Jeg har to stykker - en med store hull som gir litt klumper og en grovere mos, og en presse med relativt små hull som gjør mosen "finere". Det går greit å lage klumpefri mos med begge, det er bare å presse oftere (og regelmessig skrape kantene/bunnen).

Jeg har også en slik: image.png.ad6ce0a007f9a90b8b84b33cf82709c0.png 

som er et universalverktøy for å mose og passere frukt, bær, og grønnsaker. Men den bruker jeg kun ved "storfint" besøk og når mosen skal være fullstendig klumpefri - altså potetsnø. Dessuten er den mye mer omstendig å hente frem enn den vanlige potetpressa. 

Ang. renhold så går det fint så lenge man skyller godt av med varmt vann rett etter bruk. (Altså ikke kokhett vann, det sløver skjærebladene).

Skrevet
17 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det avhenger av hvor store hullene i potetpressa er. Jeg har to stykker - en med store hull som gir litt klumper og en grovere mos, og en presse med relativt små hull som gjør mosen "finere". Det går greit å lage klumpefri mos med begge, det er bare å presse oftere (og regelmessig skrape kantene/bunnen).

Jeg har også en slik: image.png.ad6ce0a007f9a90b8b84b33cf82709c0.png 

som er et universalverktøy for å mose og passere frukt, bær, og grønnsaker. Men den bruker jeg kun ved "storfint" besøk og når mosen skal være fullstendig klumpefri - altså potetsnø. Dessuten er den mye mer omstendig å hente frem enn den vanlige potetpressa. 

Ang. renhold så går det fint så lenge man skyller godt av med varmt vann rett etter bruk. (Altså ikke kokhett vann, det sløver skjærebladene).

Takk for erfaringsdeling! Hvor kjøpte du dette produktet du viser til her? 

Skrevet

Hva er formålet med potetpressen? Å mose poteter til stappe, eller annet/mer?

Gjest Zeitgeist
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for erfaringsdeling! Hvor kjøpte du dette produktet du viser til her? 

Jeg kjøpte min i en butikk i utlandet, men vet at bl.a Amazon har slike under navn som "Flotte Lotte" eller "Food mill"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...