Gå til innhold

Kjøkken uten overskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å droppe overskap når vi skal pusse opp kjøkkenet, for å få litt mer luft. Vil i stedet ha noen åpne hyller, tiltenkt servise vi bruker ofte. Vi har et spisskammers med mye hylleplass og vitrineskap til finservise/glass i tillegg. Jeg er redd for at det vil bli for lite åpent med overskap over hele, og på grunn av rommet blir det veldig rart med overskap på bare deler av kjøkkenet.

Er det noen andre som har valgt en slik løsning? Hvor mange underskap har dere i såfall/hva får dere ikke plass til i underskapene? Er det veldig upraktisk med bare åpne hyller med tanke på støv o.l.? Tar gjerne i mot tips til andre løsninger i samme gate!

Anonymkode: febad...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åpne hyller er ekstremt upraktisk. Putt det i skuffene, det finnes masse innredning til skuffene som gjør at det er uproblematisk. 

Finservise kan du vel ha andre steder enn på kjøkkenet?

Anonymkode: 3b702...1c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, GT-R skrev:

Er det ikke det som er in nå da? Det er finere, men litt upraktisk å bøye seg. Hjelper å ha vitrineskap da 

Mulig det? Men det er vel mest på veldig store kjøkken som får rikelig med underskap. Det får ikke vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpne hyller er ekstremt upraktisk. Putt det i skuffene, det finnes masse innredning til skuffene som gjør at det er uproblematisk. 

Finservise kan du vel ha andre steder enn på kjøkkenet?

Anonymkode: 3b702...1c2

Burde presisert. Vi har ikke så stort kjøkken, så med det begrensede antall underskap vi får plass til er det nok ikke plass til servise i tillegg til matlagingsutstyr og kasseroller. Vitrineskap har vi på spisestua. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange underskap har dere plass til? Og hvor mange forsvinner bort til komfyr, oppvaskmaskin, vaskskap o.l.?

Anonymkode: 74f57...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange underskap har dere plass til? Og hvor mange forsvinner bort til komfyr, oppvaskmaskin, vaskskap o.l.?

Anonymkode: 74f57...a4d

Jeg tror vi får plass til 3,5, men som sagt har vi mulighet for mye oppbevaring i spisskammerset også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne hyller er fantastisk! Hatt det i 4 år nå. Der har jeg glass og tallerkener jeg bruker hele tiden. Siden det hele tiden blir brukt, samler det seg ikke støv på tingene. Hylla tørker jeg selvsagt over jevnlig. 

På det forrige kjøkkenet valgte vi skap på den ene siden og åpen vegg på den andre (L-kjøkken). Ble luftig og fint. 

Anonymkode: d566d...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er penest uten overskap, men liker ikke åpne hyller. Da hadde jeg heller valgt små overskap, sånne som er typisk 60 bred og 40 høy. 

Det er også veldig fint med en hel vegg med skap fra gulv til tak. Så har man typisk komfyr/dampovn/kaffemaskin integrert. 

Pluss en stor øy så er det perfekt.

Anonymkode: b24fd...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkken uten overskap gir et lekkert, åpent preg, men jeg skulle hatt temmelig digert kjøkken før jeg var villig til å gi avkall på den skapplassen overskap gir. Åpne hyller på kjøkkenet ser også fint ut men er ikke noe jeg ville hatt for alt i verden, det finnes ikke et rom i huset som får seigere og vanskeligere støv enn kjøkkenet. Jeg har nok å gjøre om jeg ikke skal produsere ekstra husarbeid. :P

Anonymkode: f780e...b77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åpne hyller er fantastisk! Hatt det i 4 år nå. Der har jeg glass og tallerkener jeg bruker hele tiden. Siden det hele tiden blir brukt, samler det seg ikke støv på tingene. Hylla tørker jeg selvsagt over jevnlig. 

På det forrige kjøkkenet valgte vi skap på den ene siden og åpen vegg på den andre (L-kjøkken). Ble luftig og fint. 

Anonymkode: d566d...4a2

Takk for tilbakemeldinger! Jeg har også tenkt på å bare oppbevare fat og glass som vi bruker flere ganger i uka på de åpne hyllene, slik at de ikke står og samler støv. 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er penest uten overskap, men liker ikke åpne hyller. Da hadde jeg heller valgt små overskap, sånne som er typisk 60 bred og 40 høy. 

Det er også veldig fint med en hel vegg med skap fra gulv til tak. Så har man typisk komfyr/dampovn/kaffemaskin integrert. 

Pluss en stor øy så er det perfekt.

Anonymkode: b24fd...13e

På grunn av rommet har vi ikke mulighet til en hel vegg med skap, og det vil være veldig rart å bare ha overskap på deler av veggen. Derfor har jeg tenkt tanken på å droppe de helt, for å få det litt mer åpent. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøkken uten overskap gir et lekkert, åpent preg, men jeg skulle hatt temmelig digert kjøkken før jeg var villig til å gi avkall på den skapplassen overskap gir. Åpne hyller på kjøkkenet ser også fint ut men er ikke noe jeg ville hatt for alt i verden, det finnes ikke et rom i huset som får seigere og vanskeligere støv enn kjøkkenet. Jeg har nok å gjøre om jeg ikke skal produsere ekstra husarbeid. :P

Anonymkode: f780e...b77

Vi har mye skapplass på spisskammerset, nå bruker vi den mye fordi det er enklere å komme til enn i høye overskap. Blant annet oppbevarer vi alt av tørrvarer der, så i overskapene har vi egentlig bare dagligservise og i de øverste hyllene har vi ting vi aldri bruker og som like gjerne kan ligge utilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusset opp i fjor, valgte skuffer til service og bakeredskaper. Hjørnet med le man-hylle til tørrvarer. Har en sjenk til finere service og et lite spiskammers til lager av hermetikk, drikke og tørrvarer.

Er kjempefornøyd, mye lettere å komme til i skuffer enn i overskap, og kjøkkenet er luftig og lyst. Litt som dette, bare med en øy med barkrakker. 

KT08_Straight_Hvid_Hoejglans_ME.png

Anonymkode: df14d...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å bytte overskapene ut med åpne hyller.  Har åpen løsning mot spisebord og stuer, og synes kjøkkenet ble mer integrert nå. 

Som hos deg har vi en stor bod med hyller vegg- i-vegg med kjøkkenet.  Der har jeg plassert alt av kjøkkenmaskiner, store gryter, kakefat, kakeformer, termoser og ellers alt som brukes relativt sjelden.  Det viktigste er likevel å ta full opprydning og vurdere hva man egentlig trenger.  Er du typen som må ha fem kaffeserviser, trenger du mer plass enn meg :) 

Jeg har to åpne hyller på èn vegg.  Der har jeg det vi bruker daglig, altså glass, kaffekopper, asjetter, suppeskåler og  middagstallerkener.  Har også glass med ris, nøtter, pasta osv osv der.  Det er oversiktlig og praktisk. 

Alt åpent må vaskes, men i blant må man prioritere estetikk fram for det praktiske.  Synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer nok aldri til å gi slipp på skap opp til tak på kjøkken. Pga plass som man aldri kan få nok av og forenklet rengjøring. Kan alltids finne noe annet å vaske og rengjøre istedenfor støv-og fettsamlere på et kjøkken. Kjøkken er for meg et eget rom men er det endel av en stue stiller det seg kanskje anderledes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke åpne hyller er noe pent. Ser liksom så uferdig og rotete ut. Da hadde jeg heller sett på litt forskjellige typer overskap, gjerne med glassdører til, det er lekkert! Mange av disse moderne kjøkkenene synes jeg ser så institusjon ut, så er ikke begeistret for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenden nå er og droppe overskap. Vurderer det selv, men ser at og ha et par er nødvendig. Tenker derfor at området rundt koketoppen er åpent, men velger overskap i hver ende på veggen. Søyle for ovn og micro er gull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bare underskap, bortsett fra høyskap til stekeovn/integrert kjøleskap på en egen vegg. Pakket bort en del kjøkkenting som virkelig aldri var i bruk, og har god plass til alt som trengs og litt til i underskapene. Penserviset står riktignok i en skjenk i spisestua.

Jeg liker vegger uten hyller best. Det gir en helt annen romfølelse. Men jeg liker en ganske stram stil også da.

Anonymkode: e4bef...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at folk velger vekk overskap. Jeg ville aldri kjøpt bolig som hadde så dårlig plassutnyttelse på kjøkkenet. 

Det er også upraktisk å måttte ha alt i skuffer, så man må bøye seg for å hente ut alt man skal ha fatt i. 

Jeg ville heller aldri hatt åpne hyller. Det samler støv, og ser rotete ut. 

Nei, jeg vil ha skap, så mye skapplass som mulig, med ikke-glassdører så det ikke ser roetete ut. Et par dører med glass kan man ha om man har noe pent som kan stå på "Utstilling", men da er det glass og kopper, ikke fat. 

Anonymkode: 12d17...04a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/11/2017 at 7:43 AM, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke at folk velger vekk overskap. Jeg ville aldri kjøpt bolig som hadde så dårlig plassutnyttelse på kjøkkenet. 

Det er også upraktisk å måttte ha alt i skuffer, så man må bøye seg for å hente ut alt man skal ha fatt i. 

Jeg ville heller aldri hatt åpne hyller. Det samler støv, og ser rotete ut. 

Nei, jeg vil ha skap, så mye skapplass som mulig, med ikke-glassdører så det ikke ser roetete ut. Et par dører med glass kan man ha om man har noe pent som kan stå på "Utstilling", men da er det glass og kopper, ikke fat. 

Det er mye lettere med skuffer enn overskap. Hvor mange har ikke lassevis med ting i overskap som nesten aldri blir brukt fordi det er en møye å få det ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye lettere med skuffer enn overskap. Hvor mange har ikke lassevis med ting i overskap som nesten aldri blir brukt fordi det er en møye å få det ned?

Uenig. Jeg er helt enig i at skuffer er genialt i stedet for underskap. Jeg er også enig i at det er bal å få ned ting høyt oppe i skapene. 

Men det er MYE lettere å hente seg et glass/fat fra de nederste hyllene i et overskap, enn å måtte bøye seg ned i en skuff. Jeg har til tider vond rygg, og bøying er drepen. Jeg når opp til de øverste hyllene i skapene våre, men mannen må gjerne finne frem om det er noe helt bakerst i skapene jeg skal ha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...