AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Jeg er litt plaget med huden i form av eksem og tar derfor sink. Tar også multivitamin og d-vitaminer. Men burde man ta b-vitaminer også? Og hva med omega 3, 6 og 9? Tar tran, men vet ikke om det er "nok". Hva tar dere av vitaminer? Anonymkode: 9e7d7...bd3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Du skal kun ta vitaminer om du har tatt blodprøve hos legen og fått påvist lave verdier av f.eks d-vitaminer Når det er sagt, så er det vel anbefalt å ta d-vitamin kun fordi vi bor i Norden, iallefall vinterhalvåret. Men hør med legen om du har lave verdier først. Jeg tar fordi jeg har fått påvist mangel gjennom blodprøve, D-vitamin, B12 sprøyter og Jern. Utenom det, så er det kun Møllers dobbel jeg tar. Ingen vits å gi kroppen noe den ikke trenger, om en har sjekket seg, og ikke har påvist mangler. Anonymkode: 653d6...393 6
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #3 Skrevet 11. september 2017 Du får i deg det du trenger gjennom maten. Spiser du variert nok? Ta blodprøver hos legen for å sjekke om du mangler noe. Anonymkode: 77ce2...48d
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #4 Skrevet 11. september 2017 Det eneste som er anbefalt er å ta tran. Du trenger ikke ta multivitaminer og du trenger ihvertfall ikke ta vit D når du tar tran. Når du tar vit D og tran samtidig så får du overdose med vit D. Jeg håper virkelig ikke at multivitaminene dine inneholder vit D i tillegg?? Anonymkode: f2cc5...731
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 Jeg har slit med lavt d-vitamin lager så det er ikke noe jeg har tatt/tar uten å ha fått det anbefalt fra legen. Hva med omega 6 og 9? Er disse like viktige som omega 3? Anonymkode: 9e7d7...bd3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 Både jeg og mannen og hans familie har lavt nivå a vit D. Vi drar aldri til Syden og soler oss lite her. Spise sjeldent fisk. Nå har jeg kjøpt tran med ekstra. D vitamin. Man bør ta tran i alle mnd med R om en ikke eter fisk 2 til tre ganger i uka av den fete typen som laks. Makrell i timat på skiva er også lurt. Spis en skive med leverpostei, ett egg og drikk et glasd appelsin jus til frokost. Bruk brokkoli og gulrøtter som tilbehør til middag. Spis en neve nøtter hver dag. Spis eple som mellommåltid før lunsj. Anonymkode: 1ccca...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 Tomat.... Ikke timat 😍 Anonymkode: 1ccca...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 På 11.9.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev: Det eneste som er anbefalt er å ta tran. Du trenger ikke ta multivitaminer og du trenger ihvertfall ikke ta vit D når du tar tran. Når du tar vit D og tran samtidig så får du overdose med vit D. Jeg håper virkelig ikke at multivitaminene dine inneholder vit D i tillegg?? Anonymkode: f2cc5...731 Jeg hadde tatt 20 ug d vit tabl pluss tran i flere mnd. Tok en test hos legen og d viste seg at jeg hadde bare 60, bør være over 80 på blodprøve... Så spørs om jeg hadde like lav som mannen min som var nede i 18. Anonymkode: 1ccca...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 Tar tran i vinterhalvåret, ellers ingenting med mindre jeg har påvist mangel. Det er ikke lurt å ta vitaminer om du ikke har mangler eller vet du har mangelfull kost. Faktisk kan du skape deg problemer med det. Spiser man ensidig kan det være lurt å ta multivitamin, men det er unødvendig hvis man spiser det meste. Anonymkode: dd72d...55b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde tatt 20 ug d vit tabl pluss tran i flere mnd. Tok en test hos legen og d viste seg at jeg hadde bare 60, bør være over 80 på blodprøve... Så spørs om jeg hadde like lav som mannen min som var nede i 18. Anonymkode: 1ccca...b0b Glemte å si at blodpr jeg tok var etter flere mnd med d vit tilskudd... Så jeg må ha ligget svært lavt før jeg begynte å ta. Hvor lang tid tar det å bygge opp lageret? Mannen min tok nye prøver nå og ligger fortsatt lavt. Men han ble anbefalt kun 20 ug. Søster hans fikk anbefalt reseptbelagte på 50 ug. Anonymkode: 1ccca...b0b
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 "There are many wonderful healing foods to support healing from eczema and psoriasis. Foods to focus on daily include wild blueberries, papaya, pears, watermelon and its seeds, kale, arugula, sprouts, lettuces like romaine, red and green leaf, and butter leaf, avocado, sweet potatoes, winter squashes, burdock root, and hemp seeds. Supplements and herbs that are very helpful include fresh aloe water, zinc, B complex, MSM, Mary Ruth Organics brand of multivitamins, minerals and probiotics, curcumin, skullcap tincture, calendula, peppermint tea, rosehip tea, nettle leaf tea, chamomile tea, and burdock root tea." http://www.medicalmedium.com/blog/healing-acne-eczema-psoriasis Anonymkode: 9e84e...3ee
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "There are many wonderful healing foods to support healing from eczema and psoriasis. Foods to focus on daily include wild blueberries, papaya, pears, watermelon and its seeds, kale, arugula, sprouts, lettuces like romaine, red and green leaf, and butter leaf, avocado, sweet potatoes, winter squashes, burdock root, and hemp seeds. Supplements and herbs that are very helpful include fresh aloe water, zinc, B complex, MSM, Mary Ruth Organics brand of multivitamins, minerals and probiotics, curcumin, skullcap tincture, calendula, peppermint tea, rosehip tea, nettle leaf tea, chamomile tea, and burdock root tea." http://www.medicalmedium.com/blog/healing-acne-eczema-psoriasis Anonymkode: 9e84e...3ee Can you translate that plx. My herbal and medical english such! Anonymkode: 1ccca...b0b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #13 Skrevet 15. september 2017 Du bør ikke ta vitamintilskudd uten at du mangler noe. Og du bør ihvertfall IKKE kombinere multivitaminer med andre tilskudd! Ikke tran heller, om multivitaminet ditt inneholdet vitamin D. Å ta for mye vitaminer er like farlig som å ta for lite. De vannløselige vitaminene er som regel ikke så lett å ta overdose av, men de fettløselige vitaminene er det verre med. Mineraler, som jern, skal du heller ikke ha for mye av. For mye er like farlig som for lite. Om du spiser sunt og variert, er det som regel ingen grunn til å ta vitamintilskudd i det hele tatt. OM du er redd du mangler noe, så ta en blodprøve hos legen, og følg hans anbefalinger. Anonymkode: e83a5...41f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #14 Skrevet 15. september 2017 Multivitaminer Anonymkode: 990d3...390
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #15 Skrevet 15. september 2017 På Saturday, September 09, 2017 den 19.26, AnonymBruker skrev: Jeg er litt plaget med huden i form av eksem og tar derfor sink. Tar også multivitamin og d-vitaminer. Men burde man ta b-vitaminer også? Og hva med omega 3, 6 og 9? Tar tran, men vet ikke om det er "nok". Hva tar dere av vitaminer? Anonymkode: 9e7d7...bd3 Du skal ikke blande Multivitaminer og D vitaminer, ekstra sink osv. Bruker du multivitaminer så skal du heller ikke ta ekstra B vitaminer. For mye B vitaminer kan gi økt risiko for tarmkreft. For mye/høye dagsdoser av D vitaminer kan og gi negative helseeffekter. Snakk med øegen din om du er i tvil. Et sunt kosthold er langt viktigere enn å spise vitaminer i pilleform. Anonymkode: 049c8...f8c
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. september 2017 #16 Skrevet 15. september 2017 De fleste vitaminpiller gir bare dyrt piss. Med mindre du har fått påvist en mangel, ikke ta noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #17 Skrevet 15. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De vannløselige vitaminene er som regel ikke så lett å ta overdose av, men de fettløselige vitaminene er det verre med. Mineraler, som jern, skal du heller ikke ha for mye av. For mye er like farlig som for lite. De vannløselige vitaminene TROR mange det er uproblematisk å ta høye doser av. Men risikoen for å få tarmkreft er betydelig økt om man daglig inntar mer enn anbefalt dagsdose særlig av B vitaminer. For lite jern vil en raskt merke ubehag av, mens for mye vil en skjelden elelr aldri merke problemer av før det er for sent å gjøre stort med problemene som da oppstår. Så igjen, Mulitvitaminer eller enkelte andre vitaminer, i myndighetenes anbefalte doser er i all hovedsak ok, for mye kan gi problemer en ikke tenker over før 10 - 30 år frem i tid. Og da er det for sent å angre. Anonymkode: 049c8...f8c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #18 Skrevet 15. september 2017 Kan alltids bruke denne til å sjekke om du får i deg nok https://cronometer.com/ Å ta vitaminpiller er juks så lenge du ikke har mangler. Spiser du en proteinkilde, diverse frukt og grønt + sunt fett så har du et bra kosthold som gir deg alt du trenger. Unntaket er b12 for veganere og d-vitamin for nordmenn i vinterhalvåret Anonymkode: 52195...61a
BLOMSTERKVAST Skrevet 17. september 2017 #19 Skrevet 17. september 2017 På 11.9.2017 den 22.43, AnonymBruker skrev: Det eneste som er anbefalt er å ta tran. Du trenger ikke ta multivitaminer og du trenger ihvertfall ikke ta vit D når du tar tran. Når du tar vit D og tran samtidig så får du overdose med vit D. Jeg håper virkelig ikke at multivitaminene dine inneholder vit D i tillegg?? Anonymkode: f2cc5...731 Nesten alle hsr lavt D-vitamin i Norge . 1 ss tran er 5 ug , ingen vits , Har du mangel bør du fort få det opp til 150 , og ta 120 ug,
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå