Gå til innhold

Psykiatrisk avdeling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det å være innlagt på en psykiatrisk avdeling? 

Hvordan er det å være innlagt på sykehus kontra Dps?

Anonymkode: 50890...042

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dritkjedelig og bare en oppbevaringsplass. Anbefaler heller å søke om plass på behandlingssenter, de har ofte innmari gode opplegg.

Anonymkode: 27e7a...b11

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dritkjedelig og bare en oppbevaringsplass. Anbefaler heller å søke om plass på behandlingssenter, de har ofte innmari gode opplegg.

Har du noen eksempler på behandlingssentre som finnes? Holder til i Helse Sør-øst

Gjest Esperanza98
Skrevet

Strømme DPS (Kristiansand). Har ikke vært innlagt der selv, men til poliklinisk behandling. Veldig rolig sted med gode folk rundt. 

Skrevet

Dagene man er innlagt går veldig sakte og går med på å vente på måltider og samtale med behandler. Når du kommer inn vil det du har med deg bli gjennomgått av personalet og de vil ta fra deg det de mener du kan skade deg med som barberhøvel, saks og til og med skolisser. Samtale med behandler er det som regel et par ganger i uken. Skal du ut av avdelingen må du mest sannsynlig ha følge. Der er TV og ellers noen spill som kort, annet enn det er det ingenting som skjer.

Den største forskjellen på å være innlagt på sykehus og DPS er at på sykehuset er dørene alltid er låst, på DPS er dørene åpne og du får du mest sannsynlig gå ut som du selv ønsker. På sykehuset er det også heller ingenting som skjer annet enn faste måltider og muligheten til å se på TV. På DPS er det som regel felles turer og lignende. Det har i alle fall vært slik der jeg har vært innlagt.

Anonymkode: 73e42...bc1

Skrevet

Jeg angrer veldig på å ha gått med på en frivillig innleggelse på dps. Jeg ble fortalt at det er behandlingsansvarlige som har tilgang til journal, men to assistenter har vært inne og lest alle polikliniske notat flere år tilbake. Jeg tok dette opp med behandler, fordi jeg følte meg latterliggjort for ting jeg har opplev som liten (vold) som jeg ikke fortalte noen der om. Jeg ble fortalt at alt dette var fantasi. Fikk ikke loggen over innsyn før det hadde gått to år, dps trenerte hele greia.  - De hadde som jeg trodde, lest alt dette. Jeg bor også i studentboliger og flere av de som jobbet der, bor her hvor jeg bor. En sykepleierstudent tok bilde av meg med mobilen sin en gang jeg satt utenfor hybelen min og tok en røyk. Hvis du bryr deg om personvern burde du ligge unna psykiatrisk avdeling.

Anonymkode: 65230...aa8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble sykere av å være på sykehuset. Man får noen måltider om dagen. Kanskje en samtale i ny og ne. Piller. Forvent piller. Piller er løsningen på alt. De ansatte prater for det meste med hverandre. Eller så observerer de deg og så skriver de feilaktige konklusjoner på deg i rapporten.

Så går man rundt og kjeder seg. De andre innsatte gjør deg gal av pratet sitt. Man innser at man må ut. Så en går med på å fake at man er frisk. Jo mer man sier om sine syke tanker, jo flere piller kaster de mot deg. 

På dps er det chill. 

Så bruker man heller tiden på å finne ut av ting på egenhånd. Man får kanskje en psykologtime i måneden som liksom skal funke. 

Jeg ville heller lett etter andre alternativer. Psykiatrien er en samlebåndsfabrikk hvor man kan bli værende for alltid om en er skikkelig ødelagt. 

Anonymkode: cb752...9fc

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig ulikt fra sted til sted. DPS er bare oppbevaring etter mitt syn, noen sykehusavdelinger er bare en mellomstasjon mens andre er gode. Den beste avdelingen jeg har vært på hadde mye aktiviteter (samtalegrupper, samtale med behandler hver dag, god oppfølging av fysisk helse, turdag, muligheter for å sitte i både store og små fellesrom og bruke tv/dvd, mange samtaler med miljøpersonal). Dette var på et sykehus. 

Jeg opplever dessverre at mange steder ikke har kapasitet til å ta seg av pasientene på en god måte, det kan være bare noen få på jobb og mange pasienter, og mange andre oppgaver de må ta seg av. Dersom man er så dårlig at man trenger å være innlagt, bør man få tilbudt vesentlig mer oppfølging enn det er mulig å få til hjemme. 

Anonymkode: 74cf0...117

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har du noen eksempler på behandlingssentre som finnes? Holder til i Helse Sør-øst

Søk på psykiatri behandlingssenter og se om det er noen i nærheten av deg. Ellers må du nok søke deg utover.

Skrevet

Helt latterlig. Er man ikke nok oppgitt over systemet og behandlere så blir man det hvertfall der! 

Anonymkode: 14c30...a67

Skrevet

Jeg har vært innlagt på Dps men ikke sykehus. Jeg hadde en flott opplevelse med gode fagfolk. Vi hadde mange tilbud på ting vi kunne være med på og kunne alltid snakke med noen. For meg var det en utrolig god hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...