Gå til innhold

Bipolar og sinneanfall

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er litt rådvill, så håper at noen gode sjeler har et råd eller to til situasjonen min.

Fikk diagnosen bipolar type 2 for et par år siden. Har siden den gang gått fast på Quetiapin. Det endret livet mitt totalt fra å være et uutholdelig kaos til å bli et litt mer forutsigbart og roligere liv.

I det siste har jeg begynt å oppleve noen panikk-lignende sinneanfall. Det kan begynne med at jeg og samboer ikke helt klarer å kommunisere om hvor vi skal spise lunsj, for så å plutselig eskalere til at jeg blir helt panisk. Jeg klarer ikke å snakke, jeg blir urolig samtidig som at alle musklene spenner seg, jeg klarer ikke å tenke ordentlig, og det føles rett og slett ut som om jeg skal dø.

Uansett hva samboeren min sier eller gjør så hjelper det ikke. Det er forferdelig vondt når jeg er i den tilstanden, jeg er liksom sint, redd og lei meg på samme tid, og jeg blir hypersensitiv for alt rundt meg. Det kan ta LANG tid før jeg klarer å roe meg ned. Det har ikke skjedd mange ganger, men det er grusomt når det først skjer. Syns at det er veldig rart at det plutselig har begynt å skje, etter at jeg egentlig har fått det bedre med medisin og alt.

Er det noen andre som opplever noe lignende? Hva kan jeg gjøre for å gjøre det bedre? 

Anonymkode: 2d86a...fe4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du må øke dosen din?

Anonymkode: 5314d...854

Skrevet

Hvor mye kvetapin tar du?

Skrevet

Testa en annen medisin? Jeg er bipolar og pleide å ha litt problemer med sinneanfall før men har vært veldig stabil etter jeg startet med Lamictal. 

Anonymkode: 108f3...8b1

Skrevet

Jeg reagerer også på medisintypen du har fått. Hvorfor tar du antipsykotika og ikke stemningsstabiliserende, som er det vanlige for bipolar lidelse? Har du vært hos psykiater for å få tilpasset medisin, eller "bare" hos lege? Min erfaring er at fastleger har alt for lite kunnskap om medisiner for psykiske lidelser, derfor mener jeg alle bør få snakket med en psykiater om medisintyper, doser o.l. 

Anonymkode: 53fb5...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...