AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Eksen hadde en fulltidsjobb og betalte 8000 bidrag for 3 barna gjennom nav uten samværet som han ønsket. Han har nå sagt opp jobben og tok 4 mnd lang ferie i utlandet. Kom tilbake og jobber deltid, han søker endring av bidrag gjennom nav pga redusere inntekt hans. (Mistenker at han jobber ulønnet i foreningen til sin ny kone som han investere for og han står ikke registrert i forretningen ).Jeg fikk litt under 3500 i bidragforskudd for barna. Selv har jeg barna 100% og jobber fulltid i alle år.( Alle foreldre vet hvordan hverdagen er når man er alene med 3 barna i barneskole og en full jobb). Er det rettferdig og riktig av hele systemet? Får han slipper så lett unna?Han er frisk forresten. Jeg synes det er urettferdig.Hva synes dere? Hva kan jeg gjøre? Bare akseptere sånn det er? Blir bare så sliten og sint av fyren. Takk for deres meninger. Anonymkode: 4c045...7a5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Hvorfor har han ikke samvær?? Anonymkode: 649a8...9ef
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 Bidrag og bidragsforskudd har jo to helt forskjellige beregningsmåter. Du sier han har søkt om ny beregning - har du fått vedtak på nytt bidrag? Frem til det fattes nytt bidrag fortsetter det tidligere bidraget å løpe men om han ikke betaler kan du få bidragsforskudd. Bidragsforskudd gis etter faste satser avhengig av antall barn, din sivilstatus og inntekt. Beregning av bidrag tar utgangspunkt i faste satser for kostnadene for barna - og denne kostnaden skal fordeles på foreldrene etter inntekt. Om han har sagt opp jobben selv og istedenfor velger å jobbe deltid er det slettes ikke sikkert NAV vil legge den inntekten til grunn ved beregningen. De kan skjønnsfastsette hans inntekt til det han ville hatt i o0% stilling ut fra utdannelse og arbeidserfaring.. Det virker som du blander mellom bidrag og bidragsforskudd. Om du ikke skjønner hva som skjer kan du kontakte NAV på tlf 5555 3333 tastevalg 3 og snakke med en veileder om din sak. Anonymkode: 699c8...322 2
ForestRun Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 (endret) Sånn er det å ha barn. Du kan ikke stole på at den andre forelderen vil stille opp(samvær eller økonomisk). Var jeg deg, ville jeg ikke brydd meg. Klarer å ta vare på meg og mine uten hjelp fra en ansvarsløs forelder. Hadde jeg fått bidrag, ville jeg delt det på tre og satt det inn på konto til barna. Endret 9. september 2017 av ForestRun 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har han ikke samvær?? Anonymkode: 649a8...9ef Han vil ikke .For han gidder ikke å ha større bolig. Akkurat nok plass til 2 voksne. Anonymkode: 4c045...7a5
Gjest O.G. Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 Fortell NAV det du skriver i HI, de er pliktige til å sjekke det ut. Får du et brev fra dem som avviser dine teorier, så klag. Da går det opp til et høyre nivå enn NAV lokal og de har adskillig flere ressurser til å sjekke ut påstander.
Gjest HanenIFlokken Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 Om du får deg en ny mann som tjener veldig godt, og dere får barn ilag. Deretter velger du å gå hjemme med barnet i flere år fordi nye mannen din tjener bra.. Hva tror du da skjer med bidraget fra exen?
Gjest O.G. Skrevet 9. september 2017 #8 Skrevet 9. september 2017 33 minutter siden, HanenIFlokken skrev: Om du får deg en ny mann som tjener veldig godt, og dere får barn ilag. Deretter velger du å gå hjemme med barnet i flere år fordi nye mannen din tjener bra.. Hva tror du da skjer med bidraget fra exen? Hva vil du frem til? BY skal betale okkesom.
RoH Skrevet 9. september 2017 #9 Skrevet 9. september 2017 Han bør betale for det det koster å ha barn. Men regner med at info fra ts er temmelig selektiv. Er vel ett eller annet lovverk som reguler dette
Minlillesky Skrevet 9. september 2017 #10 Skrevet 9. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksen hadde en fulltidsjobb og betalte 8000 bidrag for 3 barna gjennom nav uten samværet som han ønsket. Han har nå sagt opp jobben og tok 4 mnd lang ferie i utlandet. Kom tilbake og jobber deltid, han søker endring av bidrag gjennom nav pga redusere inntekt hans. (Mistenker at han jobber ulønnet i foreningen til sin ny kone som han investere for og han står ikke registrert i forretningen ).Jeg fikk litt under 3500 i bidragforskudd for barna. Selv har jeg barna 100% og jobber fulltid i alle år.( Alle foreldre vet hvordan hverdagen er når man er alene med 3 barna i barneskole og en full jobb). Er det rettferdig og riktig av hele systemet? Får han slipper så lett unna?Han er frisk forresten. Jeg synes det er urettferdig.Hva synes dere? Hva kan jeg gjøre? Bare akseptere sånn det er? Blir bare så sliten og sint av fyren. Takk for deres meninger. Anonymkode: 4c045...7a5 Søk om bidragforskudd. Betaler han ikke bidrag/betaler for lite den og den måneden, så får du bidragforskudd fra nav. Da skylder BF de pengene til NAV Du kan forklare for nav at han hadde fullltidsjobb og sa opp jobben. Så tok han ferie og når han kom hjem igjen, jobber han deltid. Han er frisk og ser ingen grunn til at han skal jobbe deltid. Det er ikke sikkert de tar så lett på endring av bidrag, når de ser at han hadde mulighet til å betale bidrag, men sa opp jobben. Det er noen regler ang det. Ta kontakt med NAV og hør! Hvorfor trenger han større bolig egentlig? Kan ikke barna få sove på sofaen eventuelt? Sovesofa? Det er ikke vits i å gjøre ting komplisert når det finnes enkle løsninger...
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #11 Skrevet 9. september 2017 Klag om bidraget blir endret og si at han frivillig har sagt opp jobben sin og dermed gått ned i inntekt. De skal beregne bidrag etter hans inntektsEVNE. Bidraget skal ikke bli endret fordi han velger en dårlige betalt jobb og jobber mindre enn hva hans helse tilsier at han kan. Også henviser du til Nav sitt regelverk: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr-51-nr.2-5-fastsettelse-av-barnebidrag 5.5.8 Den bidragspliktige har lavere inntekt enn inntektsevnen - forskriftens § 4 h Dersom den bidragspliktige er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdannelse og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en akseptabel grunn til dette, skal bidraget fastsettes skjønnsmessig. Man har eksempler på at den bidragspliktige føler bidragsplikten så tyngende at vedkommende har trappet ned arbeidsinnsatsen eller rett og slett sluttet å arbeide med den begrunnelsen at “alt går jo i bidrag likevel”. Praksis i slike saker er at man vurderer inntektsevnen og fastsetter bidraget ut fra den. Det må imidlertid godtas at den bidragspliktige av personlige grunner velger et annet yrke eller en annen næring, selv om vedkommende går noe ned i inntekt. Hvorvidt det foreligger personlige grunner som må godtas, beror på om det foreligger en rimelig grunn for skifte av arbeid. En rimelig grunn kan f.eks. være dårlig fysisk eller psykisk helse. I vurderingen om det foreligger en rimelig grunn, kan man ikke sette strenge krav. Bestemmelsen om skjønn i disse tilfellene har først og fremst til hensikt å hindre at den bidragspliktige bytter arbeid motivert ut i fra et ønske om å redusere bidragsplikten. Hvis det foreligger gode grunner som det ikke er grunn til å betvile, bør skifte av arbeid ikke medføre skjønnsfastsettelse etter bestemmelsen. Arbeider den bidragspliktige redusert arbeidstid, blir det avgjørende om det foreligger akseptabel grunn for dette. Det må f.eks. godtas at den bidragspliktige på grunn av omsorg for små barn ikke arbeider full dag. Det må anses for akseptabelt at en bidragspliktig slutter i arbeid for å videreutdanne seg, selv om dette vil medføre redusert bidrag i en periode. Bidraget blir i så fall å fastsette etter de øvrige reglene i forskriften. Anonymkode: 47755...64f 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #12 Skrevet 9. september 2017 2 timer siden, HanenIFlokken skrev: Om du får deg en ny mann som tjener veldig godt, og dere får barn ilag. Deretter velger du å gå hjemme med barnet i flere år fordi nye mannen din tjener bra.. Hva tror du da skjer med bidraget fra exen? Synes alle foreldre har like stor ansvar til å forsørge barna sine. Om jeg velger å jobbe mindre, vil jeg ikke kreve noe mer bidrag fra eksen. Anonymkode: 4c045...7a5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #13 Skrevet 9. september 2017 Takk til alles kommentarer og råder. Da virker det som om man ikke kan bare jobbe redusert for å minske bidrag. Bf har fått redusert i bidrag pga han samværklasse 1 , betyr at han skal ha barna 1-4 netter pr mnd.men han følger ikke opp denne avtalen. Han mente da ville jeg få både pose og sekk. Barna fikk ikke slippet inn av hans kjære en gang han hentet barna og kjæreren ville ikke at han skal betale alt bidrag til meg . Pr idag får jeg bidragsforskudd i mens venting på vedtaket. Jeg og barna klarer fint uten hans bidrag, men jeg har 3 barna og må jobbe fulltid , mens han jobber deltid /mange utenlandsferier ,og søkte til og med å få slette rest bidrag som han skyldte barna rundt 15000kr.synes det er skammelig. Takk for meg Ts Anonymkode: 4c045...7a5
Gjest O.G. Skrevet 9. september 2017 #14 Skrevet 9. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk til alles kommentarer og råder. Da virker det som om man ikke kan bare jobbe redusert for å minske bidrag. Bf har fått redusert i bidrag pga han samværklasse 1 , betyr at han skal ha barna 1-4 netter pr mnd.men han følger ikke opp denne avtalen. Han mente da ville jeg få både pose og sekk. Barna fikk ikke slippet inn av hans kjære en gang han hentet barna og kjæreren ville ikke at han skal betale alt bidrag til meg . Pr idag får jeg bidragsforskudd i mens venting på vedtaket. Jeg og barna klarer fint uten hans bidrag, men jeg har 3 barna og må jobbe fulltid , mens han jobber deltid /mange utenlandsferier ,og søkte til og med å få slette rest bidrag som han skyldte barna rundt 15000kr.synes det er skammelig. Takk for meg Ts Anonymkode: 4c045...7a5 Han der og svinmerra hans hadde jeg ikke villet latt slippe unna.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #15 Skrevet 9. september 2017 Det koster ikke 16000 for 3 barn i mnd. Så han har i utgangspunktet betalt mer av din del også, Jeg synes 8000 kr er alt for mye, 3 barn eller ikke. Anonymkode: dcb81...b15 1
Gjest O.G. Skrevet 9. september 2017 #16 Skrevet 9. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det koster ikke 16000 for 3 barn i mnd. Så han har i utgangspunktet betalt mer av din del også, Jeg synes 8000 kr er alt for mye, 3 barn eller ikke. Anonymkode: dcb81...b15 For det synes du da ja.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #17 Skrevet 9. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det koster ikke 16000 for 3 barn i mnd. Så han har i utgangspunktet betalt mer av din del også, Jeg synes 8000 kr er alt for mye, 3 barn eller ikke. Anonymkode: dcb81...b15 +4000,- i barnetrygd pr mnd. 8000,- i bidrag er mye. Våre tre barn gir oss ikke en merkostnad på 8000+8000+4000 i mnd i hvert fall. I tillegg skriver TS at de går på skole, ergo ingen bhg, og neppe tre stk i SFO. Det er ikke fett å være alene med tre barn, men det handler om å leve etter evne, og ikke over. Som aleneforelder kan en ikke forvente å opprettholde samme levestandard som før bruddet. I stedet for å krangle om kronene, ville jeg heller dratt han til retten for å få opp samværet. For med met samvær, er det vel OK med mindre bidrag? Eller blir det ugreit når samvær ikke betaler regningene? Hvilket fokus vil du egentlig ha? Anonymkode: 5caa9...642
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #18 Skrevet 9. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: +4000,- i barnetrygd pr mnd. 8000,- i bidrag er mye. Våre tre barn gir oss ikke en merkostnad på 8000+8000+4000 i mnd i hvert fall. I tillegg skriver TS at de går på skole, ergo ingen bhg, og neppe tre stk i SFO. Det er ikke fett å være alene med tre barn, men det handler om å leve etter evne, og ikke over. Som aleneforelder kan en ikke forvente å opprettholde samme levestandard som før bruddet. I stedet for å krangle om kronene, ville jeg heller dratt han til retten for å få opp samværet. For med met samvær, er det vel OK med mindre bidrag? Eller blir det ugreit når samvær ikke betaler regningene? Hvilket fokus vil du egentlig ha? Anonymkode: 5caa9...642 Vel, oppfordrer han hele tiden til å ha barna ,da kunne han slipper å betale bidrag men det ville han ikke ha. Retten tvinge absolutt ingen foreldre til åha samvær med barna hvis den foreldren ikke vil av hensyn til barnas sikkerhet og velvære. Men hvis foreldrene som vil ha samvær kan retten settes en dom for det. Anonymkode: 4c045...7a5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #19 Skrevet 9. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det koster ikke 16000 for 3 barn i mnd. Så han har i utgangspunktet betalt mer av din del også, Jeg synes 8000 kr er alt for mye, 3 barn eller ikke. Anonymkode: dcb81...b15 Nav regner ut fra begges inntektsevner .her var inntekt like. Jeg kunne jobbe mindre pga barna, men da ville han måtte betale enda mere i bidrag. Anonymkode: 4c045...7a5
Gjest O.G. Skrevet 10. september 2017 #20 Skrevet 10. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: +4000,- i barnetrygd pr mnd. 8000,- i bidrag er mye. Våre tre barn gir oss ikke en merkostnad på 8000+8000+4000 i mnd i hvert fall. I tillegg skriver TS at de går på skole, ergo ingen bhg, og neppe tre stk i SFO. Det er ikke fett å være alene med tre barn, men det handler om å leve etter evne, og ikke over. Som aleneforelder kan en ikke forvente å opprettholde samme levestandard som før bruddet. I stedet for å krangle om kronene, ville jeg heller dratt han til retten for å få opp samværet. For med met samvær, er det vel OK med mindre bidrag? Eller blir det ugreit når samvær ikke betaler regningene? Hvilket fokus vil du egentlig ha? Anonymkode: 5caa9...642 Pinadø, når mannen ikke vil ha se ungene sine, så skal han hvertfall betale bidrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå