Gå til innhold

Uventet- uforventet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til og med i aviser brukes ordet uforventet i steden for uventet. Kan noen av dere gi en god forklaring på hvorfor, og også gi en god forklaring på når de forskjellige ordene forventet, ventet og uventet brukes? Uforventet er vel ikke et ord vel?

Anonymkode: b598c...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksempler fra aviser:

Norsk stortalent vant prestisjetung pris – og roses av OL-vinner

Aftenposten-7. sep. 2017
Det var veldig uforventet. Det er helt rått. Men flere skal det bli, ler Mol. Tre nordmenn har herjet sammen i en av verdens største idretter denne

 

Asker og Bærum var bedre forberedt på nedbør i år

Asker og Bærums Budstikke-11. aug. 2017
Det var en uforventet hendelse, men vi vet at slike ting skjer oftere nå enn før, sier leder for plan og investering Per Øystein Funderud i Asker ..

 

 

Anonymkode: b598c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det het "ikke forventet" og ikke "uforventet" men i følge ordlisten på mobilen her er uforventet tydeligvis et ord. 

Anonymkode: d103a...263

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksempler fra aviser:

Norsk stortalent vant prestisjetung pris – og roses av OL-vinner

Aftenposten-7. sep. 2017
Det var veldig uforventet. Det er helt rått. Men flere skal det bli, ler Mol. Tre nordmenn har herjet sammen i en av verdens største idretter denne

 

Asker og Bærum var bedre forberedt på nedbør i år

Asker og Bærums Budstikke-11. aug. 2017
Det var en uforventet hendelse, men vi vet at slike ting skjer oftere nå enn før, sier leder for plan og investering Per Øystein Funderud i Asker ..

 

 

Anonymkode: b598c...f98

Begge eksemplene er vel sitater? Så i såfall er det jo talefeil fra de som er blitt intervjuet. Uforventet står i hvertfall ikke i ordlista :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Titania skrev:

Begge eksemplene er vel sitater? Så i såfall er det jo talefeil fra de som er blitt intervjuet. Uforventet står i hvertfall ikke i ordlista :)

Det er mulig at du har rett i at det var de siterte som sa feil, men det er også mulig at journalistene eller korrekturleserne har skrevet feil.

Anonymkode: b598c...f98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter naturligvis ikke uforventet! Det er da ikke noe å lure på engang. 

Men bruken av "uforventet" vil jeg tro stammer fra engelsk språk; de bruker jo expected og unexpected.

Anonymkode: ae43e...c41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter uforventet på dansk, men er ikke et offisielt norskt ord. 

Men det er jo mulig på norsk å snu betydningen av ord ved å føye til en u- foran. 

Uforventet er et uoffisielt unorskt (u)ord:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforventet står ikke i ordbøkene, og er slik sett ikke et normalt ord. Mer fruktbart er det imidlertid å spørre om det har noen hensikt å bruke ordet – betyr det noe annet enn uventet, og er den eventuelle distinksjonen nyttig?
I Stor norsk ordbok er vente forklart som regne med som noe sannsynlig, mens forvente er oppført at betyr regne med, vente (undertiden med bibetydning av 'krav' eller 'håp'). Altså mer eller mindre samme betydning, men forvente er trangere, kan ikke brukes om noe man frykter vil skje: Vi venter uvær på torsdag, vi forventer ikke. De forventede konsekvenser uteble formidler at konsekvensene var ventet å være gunstige, mens de ventede konsekvenser like gjerne kan være ugunstige eller straff. Jo, denne forskjellen er av en viss verdi, men er ikke helt nødvendig – nynorsk klarer seg fint uten forventa.

Uventet/uventa betyr ifølge ordboka ganske enkelt ikke ventet.
Hva så med uforventet? I det første eksemplet over vant noen en pris, og det var uventet/uforventet. Ingen nyttig betydningsforskjell her, så vidt jeg kan se. I det andre eksemplet er ordet brukt direkte feil. Nedbør med oversvømmelser kan aldri være forventet. I stedet for "Det var en uforventet hendelse, men vi vet at slike ting skjer oftere nå enn før", burde han ha sagt "Det var uventet, men vi vet at slike ting skjer oftere nå enn før".

Så langt kan jeg ikke se at  uforventet har noen som helst plass i språket. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu, @GauteS, det var godt og pedagogisk skrevet! Veldig bra!

Da vet jeg hvem jeg skal spørre neste gang jeg lurer på noe om språk. :hjerte:

Anonymkode: adc2d...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forskning.no/menneskekroppen-sprak-barn-og-ungdom-kommunikasjon-skole-og-utdanning-sosiale-relasjoner/2008/02

Sitat

 

Stadig endring

Når samfunnet forandrer seg, forandres måten vi snakker på. Norge har gjennomgått enorme endringer de siste 100 årene. Folk flytter mer, bor mer i byer, utdanner seg mer. Vi har fått bilisme, massemedier og globalisering. Dermed kunne man forvente store endringer også i språket.

Utjevnet språk

- Alle språk endrer seg stadig, men farten kan være forskjellig. Hvis for eksempel ulike folkegrupper samles i ett område, kan språket endres hurtigere, sier Akselberg.

Dette har skjedd i nyere tid med sentralisering inn til byene. Vi har fått tendenser til en felles regionsdialekt i store befolkningssentre som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Konservative “riksmålsdialekter” er på vei ut, mens mer folkelig mål dominerer.

- Ønsker man å oppsummere de siste 50 årene, kan man altså peke på tendensen til både regional og sosial utjevning, skriver Helge Sandøy.
- Vi kan nok si at det mest interessante språkspørsmålet er: Hvorfor forandrer ikke språket seg mer enn det gjør? spør Sandøy i Språknytt.

 


https://nlk1stc.wordpress.com/det-norske-spraket-i-stadig-endring/

 

Sitat

 

Tabuord

Før i tiden både snakket og skrev folk i Norge på en litt høflig og rolig måte. Det var nesten en plikt å tiltale fremmede som ”De” og forfattere brukte et litt mer tilbaketrekkende språk som ikke skulle fornærme noen. På den tiden var ord som ”herregud!”, ”faen!” og ”satan!” ord som ikke skulle sies, altså tabuord. Slike ord var betegnelsen på banning, og det å banne skulle man helst ikke gjøre, det var noe ”fy, fy!”.

 

Bare for å ha det sagt, ingen sier de lenger. 
Språket er stadig i endring, og uforventet er et mer og mer vanlig ord. Sannsynligvis kan man forvente å se det fast i ordboken om ti år, da språket endres konstant. Ord blir ord når de brukes ofte nok, om man vil det eller ikke er det likevel flertall som avgjør om en ord er "normal" en del av språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Drakan said:

Sannsynligvis kan man forvente å se det fast i ordboken om ti år

Du skriver at du forventer, altså håper, at uforventet blir å se i ordbøkene om ti år. Kan jeg spørre hvorfor du håper på at det ordet vil erstatte uventet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, GauteS skrev:

Du skriver at du forventer, altså håper, at uforventet blir å se i ordbøkene om ti år. Kan jeg spørre hvorfor du håper på at det ordet vil erstatte uventet?

Forvente og håpe er da ikke det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Hjärtat said:

Forvente og håpe er da ikke det samme?

Jo, forvente er å vente med bibetydning håp. Se innlegget mitt lenger oppe.
"Jeg forventer å bli ilagt bot" betyr at jeg regner med ei bot. Jeg håper i hvert fall på det, men er redd for strengere straff.
"Jeg venter å bli ilagt bot" betyr at jeg regner det som sannsynlig at jeg får bot, og sier ingenting om håp og frykt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, GauteS skrev:

Jo, forvente er å vente med bibetydning håp. Se innlegget mitt lenger oppe.
"Jeg forventer å bli ilagt bot" betyr at jeg regner med ei bot. Jeg håper i hvert fall på det, men er redd for strengere straff.
"Jeg venter å bli ilagt bot" betyr at jeg regner det som sannsynlig at jeg får bot, og sier ingenting om håp og frykt.

Ahaa!💡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, GauteS skrev:

Du skriver at du forventer, altså håper, at uforventet blir å se i ordbøkene om ti år. Kan jeg spørre hvorfor du håper på at det ordet vil erstatte uventet?

Anbefaler deg å lære norsk. :)  
Sannsynligvis = trolig med høy sannsynlighet. 
https://no.wiktionary.org/wiki/sannsynligvis
http://www.betydning-definisjoner.com/sannsynligvis

Sitat

 

sannsynlig
som det er grunn til å tru vil skje, som vi basert på erfaring eller røynsle regner med ligger nær sannheten

sannsynlig
likleg, vera likt til, rimeleg, truleg, vonleg

sannsynlig
det er sannsynlig at du har rettdet er sannsynlig at du har rett / en sannsynlig forklaringen sannsynlig forklaring

sannsynlig
sannsynleg

http://www.betydning-definisjoner.com/sannsynlig

  1. Sitat

    et mål for usikkerheten av fremtidige hendelser,

    https://no.wikipedia.org/wiki/Sannsynlighet

Endret av Drakan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Drakan said:

Anbefaler deg å lære norsk

Og du må kanskje lære deg å lese litt nøyere? 
"Sannsynligvis kan man forvente å se det fast i ordboken om ti år" skrev du, og jeg spurte om hvorfor du (eller manforventet dette og ikke bare ventet det.
I stedet for å svare på spørsmålet produserer du masse irrelevant støy om et helt annet, velkjent ord.
Hvis du ikke vil svare (eller mer sannsynlig: ikke kan), er det bedre at du bare lar være. Her stiller man et høflig spørsmål og får en skyllebøtte tilbake.

Endret av GauteS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GauteS skrev:

Og du må kanskje lære deg å lese litt nøyere? 
"Sannsynligvis kan man forvente å se det fast i ordboken om ti år" skrev du, og jeg spurte om hvorfor du (eller manforventet dette og ikke bare ventet det.
I stedet for å svare på spørsmålet produserer du masse irrelevant støy om et helt annet, velkjent ord.
Hvis du ikke vil svare (eller mer sannsynlig: ikke kan), er det bedre at du bare lar være. Her stiller man et høflig spørsmål og får en skyllebøtte tilbake.

Høflig spørsmål? Virkelig? Det var da svært så "høflig" du liksom var som ikke forstår norsk. -_-
Når man skriver sannsynligvis, er ordet forventning mer en beskrivelse i henhold til sannsynligheten. Ingenting om å håpe, ingenting om hva som blir eller noe slikt. Forventning er et ord som sannsynlig at det er av usikker natur. Det er ikke noe "håp" i forventninger, det er antagelser om hva som skjer. Aka sannsynlighet for et vis utfall. Du drar inn irrelevant støy ved å spørre noe så åpenbart som om du ikke forstår konteksten av ordet "sannsynlig" i setningen. Vil si fokuse ditt ikke har noen sammenheng og skjønner ikke poenget med at du skal dra noe ut av kontekst som ikke hører hjemme noe sted i noen diskusjon. Vær litt mer seriøs. -_-
Er nok bedre at du lar vær å poengtere ting som ikke eksisterer ved å plassere betydninger hvor de ikke hører hjemme. -_-
Dessuten skrev du ikke "forventet og venter", men "forventer og håp" vås. 
 

Sitat

Du skriver at du forventer, altså håper, at uforventet blir å se i ordbøkene om ti år. Kan jeg spørre hvorfor du håper på at det ordet vil erstatte uventet?

Fullstendig irrelevant i forhold til kontekstet av teksten og det jeg skrev. Poenget ditt er tydeligvis at du ikke klarer å sitere deg selv korrekt engang... -_-

Verdsetter ikke machiavellianisme

Endret av Drakan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Drakan said:

skjønner ikke poenget

...men maser stadig vekk om et helt annet ord enn det jeg spør om. Og det var altså forventet
Når det gjelder høflighet – Jeg skrev "Kan jeg spørre hvorfor du håper på at det ordet vil erstatte uventet?" Ja, jeg mente å være høflig – dette var jo før du diskvalifiserte deg selv så ettertrykkelig. 
Videre diskusjon om dette ordet tar jeg følgelig med andre, i tilfelle.

Endret av GauteS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...