Gå til innhold

Hva synes du om disse stedene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har bodd på et eller flere av stedene, eller har en annen relevant erfaring, vil jeg gjenre høre din opplevelse. Det dreier seg både om byer og tettsteder. Beskriv gjerne hva som var bra og dårlig. Gå også gjerne litt i dybden hvis du har tid og lyst til det.

Stedene jeg vil høre litt om nevner jeg under.

Byer:

• Hamar
  • Elverum
  • Lillehammer
  • Gjøvik
  • Kongsvinger
  • Oslo
  • Drammen
  • Moss
  • Sarpsborg
  • Fredrikstad
  • Halden
  • Stavanger
  • Ålesund
  • Arendal
  • Hammerfest
  • Tromsø

Tettsteder:

• Vestfossen (Øvre Eiker kommune)
  • Tofte (Hurum kommune)
  • Nesoddtangen (Nesodden kommune)
  • Ottestad (Stange kommune)
  • Raufoss (Vestre Toten kommune)
  • Rena (Åmot kommune)
  • Kapp (Østre Toten kommune)
  • Helgøya (Ringsaker kommune)
  • Husøy (Lenvik kommune)
  • Aurskog (Aurskog-Høland kommune)
  • Ulsteinvik (Ulstein kommune)

Anonymkode: 5a1de...cfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har bodd på et eller flere av stedene, eller har en annen relevant erfaring, vil jeg gjenre høre din opplevelse. Det dreier seg både om byer og tettsteder. Beskriv gjerne hva som var bra og dårlig. Gå også gjerne litt i dybden hvis du har tid og lyst til det.

Byer:

• Hamar
  • Elverum
  • Lillehammer
  • Gjøvik
  • Kongsvinger
  • Oslo
  • Drammen
  • Moss
  • Sarpsborg
  • Fredrikstad
  • Halden
  • Stavanger
  • Ålesund
  • Arendal
  • Hammerfest
  • Tromsø

Tettsteder:

• Tofte (Hurum kommune)
  • Rena (Åmot kommune)
  • Husøy (Lenvik kommune)

Ålesund: 

Fint om sommeren, grått på høsten og surt på vinteren. Mye regn. Janteloven står sterkt, hvis du flytter dit og "tror du er noe" så får du merke det, selv om byen ikke egentlig er veldig liten. 

Oslo: 

Her har du alle muligheter tilgjengelig. Byen blir for stor for noen, mens andre elsker størrelsen og befolkningsmengden (deriblant meg selv). Det er ikke så uoversiktlig heller som noen skal ha det til. Blir du kjent med T-banekartet og ser litt på kartet over Oslo, skjønner du svært fort hvor ting ligger i forhold til hverandre. Har bodd her i bare noen måneder og vet stort sett hvor de fleste bydelene ligger hen. Janteloven eksisterer omtrent ikke, siden folk "kommer og går" pga befolkningsmengden, og det synes noen er veldig behagelig. Visse andre steder må du passe deg så du ikke har på deg feil bukse... Her i Oslo er det ingen som bryr seg :)

Anonymkode: fd055...956

Skrevet

Glemte å nevne om Oslo: 

Mye mer stabilt vær enn lenger vest/nord i landet. Regner nedover i stedet for sidelengs, så det er mulig å bruke paraply. Været er mer forutsigbart.

Anonymkode: fd055...956

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Byer:

• Hamar
  • Elverum
  • Lillehammer
  • Gjøvik
  • Kongsvinger
  • Oslo
  • Drammen
  • Moss
  • Sarpsborg
  • Fredrikstad
  • Halden
  • Stavanger
  • Ålesund
  • Arendal
  • Hammerfest
  • Tromsø

Tettsteder:

• Tofte (Hurum kommune)
  • Rena (Åmot kommune)
  • Husøy (Lenvik kommune)

Tromsø. 

Fin by. Regn og vind, men samtidig mye tørrere vær enn for eksempel Bergen selv om det er en kystby. Snør endel om vinteren, og kan bli ganske glatt om vinteren. Mye bakker så brodder anbefales om balansen ikke er så god. 

Mørketiden kan være litt tung, men blir vant til det. Om sommeren er det midnattssol, men så lenge man har lystette gardiner så går det helt fint. 

Jeg har ikke bodd her så lenge, men har et godt inntrykk av folk her. Mange er åpne og lette å prate med.  Kanskje enkelte er litt negative til "søringer", men stort sett er det ikke vondt ment. Nordlendinger snakker ofte rett fra levra, og det er noe jeg liker godt, men vet at noen reagerer litt på det :) Ganske mange innflyttere her, både fra andre steder i nord og fra sør-norge, og det er mange studenter her. 

Flott natur. Noen ganger er det så vakkert her at det tar pusten fra meg. Det er helt spesielt, og jeg kommer fra Vestlandet så er vant til å ha postkort-motiv rett utenfor døren, men det er bare noe helt spesielt her oppe. 

Anonymkode: d2839...70c

Skrevet

Takk for gode svar så langt. :) 

Skrevet

Hvorfor lurer du?

Er det for å vurdere å flytte, har du barn, skal du jobbe, studere, oppleve noe, arrangere en tur, liker du friluft, kultur, musikk, spise ute.

Skrevet

Oslo er bra. Men du må ikke finne på å flytte til Sarpsborg, for der lukter det jævlig. 10 ganger verre enn mosselukta var da den var på sitt verste. Så heller Moss enn Sarpsborg. Aurskog er fint om du liker skog og elg. Koselig plass med frisk luft. 

Anonymkode: 88789...05c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...