Gå til innhold

Krybbedød blusser opp? Noen med VG +?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste en lignende sak i VG+ for noen måneder siden. Vet ikke om det er samme sak de legger ut på nytt, men der var det hvert fall bekymring omkring at det er blitt populært å ha alt mulig ræl i senga til ungene. Noen legger ungene på magen (noe som er FARLIG!) på tross av alle anbefalinger, man bruker sengekant, babynest, tepper, bamser, slanger, og gudene vet hva oppi sengen til barnet. Babyer skal ikke ha NOE i sengen sin. Men eksperter er redd for at man ser slike "stilige" dingser oppi sengen til babyer via sosiale medier og blir påvirket til å kjøpe det selv. Dette kan føre til høyere krybbedødsfall. 

Jeg vet ikke med andre, men jeg har ikke moteriktige ting oppi sengen til babyen min og tar den sjansen. Har bare en fast madrass og et lett babyteppe. Mer skal ikke være oppi der. 

Anonymkode: 60c92...dbf

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en lignende sak i VG+ for noen måneder siden. Vet ikke om det er samme sak de legger ut på nytt, men der var det hvert fall bekymring omkring at det er blitt populært å ha alt mulig ræl i senga til ungene. Noen legger ungene på magen (noe som er FARLIG!) på tross av alle anbefalinger, man bruker sengekant, babynest, tepper, bamser, slanger, og gudene vet hva oppi sengen til barnet. Babyer skal ikke ha NOE i sengen sin. Men eksperter er redd for at man ser slike "stilige" dingser oppi sengen til babyer via sosiale medier og blir påvirket til å kjøpe det selv. Dette kan føre til høyere krybbedødsfall. 

Jeg vet ikke med andre, men jeg har ikke moteriktige ting oppi sengen til babyen min og tar den sjansen. Har bare en fast madrass og et lett babyteppe. Mer skal ikke være oppi der. 

Anonymkode: 60c92...dbf

Ok, bullshit-artikkel altså. Kan føre til flere krybbedødsfall. Men ikke påvist enda. 

Sengekant var forøvrig vanlig inventar på 80 og 90-tallet også. :) 

Anonymkode: f11f3...789

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sengekant i senga til babyen - som ellers slår hodet i sprinklene. Jeg har også hatt babynest til min unge, som bare enten ville sove oppå meg, eller i babynest. Babynesten reddet oss for før den ville babyen aldri sove liggende på rygg i det hele tatt punktum. Jeg har også kosekluten i senga. Det er ikke snakk om motegreier. Det er få babyer, ingen jeg personlig kjenner faktisk, som vil ligge og sove flatt på rygg på en fast madrass i en sprinkelseng! Derimot elsker alle babyer å sove med nesa dypt inn i puppen til mora, som er jo ikke veldig heldig. 

Og en av reglene mot krybberdød, er jo akkurat det å ikke la en liten baby (under ett år) sove alene på et rom i en sprinkelseng, det gjelder babyer som sover tungt og kan sove lenge. Det er ikke naturlig for babyer, de skal faktisk ikke sove dypt, og kan være en faresignal. 

Anonymkode: 62d96...dc5

• Liker 1
Skrevet

Det handler egentlig kort fortalt om at man ikke vet årsaken til krybbedød, men at det fortsatt forskes på og det listes opp det man vet øker risikoen for krybbedød (som å sove på magen, røyke under svangerskapet osv. Samsoving frarådes også.)

Landsforeningen uventet barnedød er bekymret over at tematikken får for lite fokus. Hvis ikke er de "bekymret for at uheldige praksiser kan gjenoppstå, og at den kommende generasjonen foreldre blir mindre oppmerksom på hva de må gjøre og ikke. Det kan hende at man ikke hensynstar rådene mot krybbedød i like stor grad i fremtiden. Det kan skje at tallene øker igjen, sier Mathiesen i LUB."

Det er spesielt viktig med informasjon om krybbedød fordi nye sovetrender (f.eks med myke gjenstander i barnets seng, redebygging osv.) spres raskt gjennom sosiale medier. Slike trender kan skape et nytt sovemiljø som ikke er ordentlig undersøkt og vurdert av fagpersoner.

Høres ut som samme artikkelen AB over her leste for noen måneder siden.

Anonymkode: 1ce62...13e

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, bullshit-artikkel altså. Kan føre til flere krybbedødsfall. Men ikke påvist enda. 

Sengekant var forøvrig vanlig inventar på 80 og 90-tallet også. :) 

Anonymkode: f11f3...789

Men det var jo også da det var så mange krybbedødsfall? 

Takk for svar alle sammen.

Anonymkode: bd8c2...f8f

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler egentlig kort fortalt om at man ikke vet årsaken til krybbedød, men at det fortsatt forskes på og det listes opp det man vet øker risikoen for krybbedød (som å sove på magen, røyke under svangerskapet osv. Samsoving frarådes også.)

Landsforeningen uventet barnedød er bekymret over at tematikken får for lite fokus. Hvis ikke er de "bekymret for at uheldige praksiser kan gjenoppstå, og at den kommende generasjonen foreldre blir mindre oppmerksom på hva de må gjøre og ikke. Det kan hende at man ikke hensynstar rådene mot krybbedød i like stor grad i fremtiden. Det kan skje at tallene øker igjen, sier Mathiesen i LUB."

Det er spesielt viktig med informasjon om krybbedød fordi nye sovetrender (f.eks med myke gjenstander i barnets seng, redebygging osv.) spres raskt gjennom sosiale medier. Slike trender kan skape et nytt sovemiljø som ikke er ordentlig undersøkt og vurdert av fagpersoner.

Høres ut som samme artikkelen AB over her leste for noen måneder siden.

Jeg har ikke sett noe sted at det frarådes samsoving så lenge man praktiserer trygg samsoving. Nå har jeg riktignok ikke lest mye om det de siste par år etter at min yngste rundet et år, men jeg leste hvertfall at flere frarådet samsoving, men da på feil grunnlag. Hvis man ikke gjør det riktig, men gjør man det, har jeg lest fra gode kilder tidligere at samsoving ikke gir økt krybbedødfare.

• Liker 5
Skrevet

Det verste jeg ser er folk som har sengehimmel over senga til småbarn som lett kan dra dette oppi sengen sin..

Anonymkode: 7d5c5...851

Skrevet

Min mor har gratis tilgang til VG+ via jobben sin i en annen avis. Jeg kan lese saken når jeg er hos mine foreldre nå på søndag, og gjengi det her. :)

• Liker 1
Skrevet

Det har med vaksiner å gjøre.

Anonymkode: c8960...898

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg ser er folk som har sengehimmel over senga til småbarn som lett kan dra dette oppi sengen sin..

Anonymkode: 7d5c5...851

Det verste jeg ser er teppe over vognen. Det har blitt advart mot dette, likevel gjør noen dette enda. Det blir fryktelig varmt inni vognen og lite oksygen etterhvert.

Anonymkode: 5cbc9...307

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler ikke faktisk. Har vaksinemotstanderne slått seg løs i  VG og laget krybbedødsartikkel også nå da? Det var vel det eneste som manglet snart.

Skrevet

Spilleliste med pårørende som forteller om SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) etter vaksiner.

Det er jo helt sykt at man skal oppleve dette i vestlige land, og vitenskapen har null forklaring.

• Liker 1
Skrevet

"Two days prior to the incident, the twins had received the second dose of oral polio, DPT and the first dose of hepatitis B vaccines and they had fever on the first day of the vaccination and been given teaspoonful of acetaminophen."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17654772

"Two days before their death, both of the girls had received their second dose of oral polio, DPT, and their first dose of hepatitis B vaccines. They had a fever the day after the vaccines and were given a teaspoon of acetaminophen."
https://www.healthnutnews.com/simultaneous-sudden-infant-death-syndrome/

"A pair of four-month-old female twins, born to Hemalatha and Lunesh Singh from Rajasthan, died on Friday, a day after they were administered vaccine at the BBMP’s Bapujinagar Primary Health Centre"
http://www.thehindu.com/news/cities/bangalore/infant-twins-die-a-day-after-vaccination/article7950650.ece

Skrevet

Skulle ønske anti-vaksinasjonspropaganda var like i mot reglene som andre helsefarlige råd. Eks å utgi seg som helsepersonell, å diskutere spisevegring, å diskutere bruk av reseptbelagt medisiner osv. 

Dette burde KG fjerne med samme grunn.. "ta dette opp med kvalifisert helsepersonell". 

Det er kvalmt at noen får spre sånt. Og farlig. Så utrolig farlig. 

• Liker 16
Skrevet

Ja, kan dere anti-vaksinefolk slutte å ødelegge tråden med uvitenskapelig tøys? Vær så snill..

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har ikke sett noe sted at det frarådes samsoving så lenge man praktiserer trygg samsoving. Nå har jeg riktignok ikke lest mye om det de siste par år etter at min yngste rundet et år, men jeg leste hvertfall at flere frarådet samsoving, men da på feil grunnlag. Hvis man ikke gjør det riktig, men gjør man det, har jeg lest fra gode kilder tidligere at samsoving ikke gir økt krybbedødfare.

Jeg vet ikke noe om dette. Det som står om samsoving i artikkelen er at Helsedirektoratet fraråder det. Og: "Samsoving øker risikoen for krybbedød. La barnets seng stå på foreldrenes rom de første seks månedene. Dersom foreldrene røyker, har drukket alkohol, bruker rusmidler/sløvende medikamenter eller sover på en sofa bør de unngå å sove sammen med barnet."

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 timer siden, Tutte skrev:

Tviler ikke faktisk. Har vaksinemotstanderne slått seg løs i  VG og laget krybbedødsartikkel også nå da? Det var vel det eneste som manglet snart.

Det har ikke med vaksiner å gjøre. Det eneste som er nevnt er: " Følg vaksinasjonsprogrammet på helsestasjonen" som ett punkt i en liste over råd, med kilde Helsedirektoratet.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke noe om dette. Det som står om samsoving i artikkelen er at Helsedirektoratet fraråder det. Og: "Samsoving øker risikoen for krybbedød. La barnets seng stå på foreldrenes rom de første seks månedene. Dersom foreldrene røyker, har drukket alkohol, bruker rusmidler/sløvende medikamenter eller sover på en sofa bør de unngå å sove sammen med barnet."

Det har ikke med vaksiner å gjøre. Det eneste som er nevnt er: " Følg vaksinasjonsprogrammet på helsestasjonen" som ett punkt i en liste over råd, med kilde Helsedirektoratet.

Det var da enda godt. Begynte å bli bekymret for at VG også hadde begynt å spre slik propaganda.

Skrevet

Herregud, så forferdelig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...