GulSitron Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Hei! Jeg var uheldig/klønete og klemte en finger i ei bildør på mandag. (Bilen ble låst og det tok litt tid før jeg fikk frigjort fingeren) Det var "overlevbart" vondt der og da, men i ettertid har smertene økt i styrke. Mandag kveld klarte jeg meg med en ibux og en Paracet, sov hele natta uten problem. Natt til onsdag hadde jeg tatt samme dosen med Ibux og Paracet, men våknet tre ganger i løpet av natta fordi fingeren var veldig vond. Stod opp siste gangen jeg våknet (rundt kl 5) og tok en ny dose. Hjalp litt, men det var ikke optimalt. De siste nettene har jeg også våknet flere ganger i løpet av natta pga smerter. Gjerne i slike intervaller at jeg ikke kan ta mer smertestillende fordi det er for kort tid siden jeg tok sist. Jeg har fått paralgin forte, men våkner fortsatt om natta pga smerte. På dagtid kan jeg ta en tablett, bli såpass smertelindret at jeg kun merker at det svir litt i kuttet og at fingeren pulserer, men etter få timer er smertene tilbake. Jeg overlever smertene hjemme. Da kan jeg slappe av og ta tiden til hjelp. Jo mer jeg beveger meg jo mer dunker fingeren og vondere får jeg. Så er saken at jeg jobber på sykehjem og har arbeidshelg denne helgen + mandag. Heldigvis bare dagvakter. Jeg har informert sjefen om at jeg har en skadet finger hvor jeg etterhvert vil miste neglen (for at hun skal få et bilde av hvor skadet fingeren er). Jeg sa ifra at jeg kommer på jobb som avtalt, men at ting kan ta litt lengre tid og at det mulig er oppgaver jeg ikke kan gjøre pga fingeren og smerter. Hun sa at hun skulle si ifra til de som jobber i helgen at jeg har en finger som ikke er god og at jeg derfor kan trenge en hjelpende hånd. Litt tilrettelegging var ikke noe problem. (Jeg er veldig glad for at jeg har den sjefen jeg har siden hun er forståelsesfull og lett å prate med om ting som kan være kjipt og vanskelig) Såå er jo smertene der enda da.. Jeg føler ikke at de smertestillende jeg tar har en voldsom bra effekt. De funker greit, men kun for en kort periode. På kveldene er fingeren helt jævlig. Bruker hånda minst mulig, men påkledning, dusj og mat er et must. Er det noen som har noen tips til meg? Å gå til legen for en sykemelding er ikke et alternativ. Er tilkallingsvikar og tar de vaktene jeg kan få.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Har du ikke vært hos legen i det hele tatt? Ikke for røntgen eller noe? Anonymkode: 48337...6d0 1
GulSitron Skrevet 8. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke vært hos legen i det hele tatt? Ikke for røntgen eller noe? Anonymkode: 48337...6d0 Jeg ringte legevakta, men hun sa at de ikke gjorde noe annet enn å tape ved evt brudd i finger.. Hun anbefalte meg bare å gå til apoteket å få hjelp til å tape der og å sørge for god smertelindring.. Vurderer egentlig en tur til legevakta i kveld, selv om fingeren ser bedre ut. Ikke fult så hoven. Men så er det smertene da..
GulSitron Skrevet 8. september 2017 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2017 To bilder av den skada fingeren, ett bilde av den friske fingeren.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Uff det så ikke godt ut. Enten så må du holde deg hjemme eller så får du prøve å jobbe. Du kan heller reise hjem om det blir for smertefullt å jobbe. Om du ikke klarer å holde ut smertene så får du ta deg en tur til legevakten for mer smertelindring. Godt du får det tilrettelagt av sjefen, men det er ikke så enkelt å jobbe på et sykehjem uten at fingeren blir brukt. Du skal vel gjennom stell og mat allikevel. Anonymkode: 9cb30...cef
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Men så dra på legevakta eller apoteket og se om det hjelper? Anonymkode: 601f2...8af
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 Huff, det der så ikke godt ut. Men hva er det gule, er det betent? Har du grønnsåpevann (beregnet på sår) som du evt. kan putte fingeren i? For meg ser det mer betent ut, enn skade/brudd. Hvis det er samme smerten som ved neglerotbetennelse, så vet jeg hvor j....lig vondt det er. En av de sterkeste smertene... Anonymkode: 3b255...da8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 Men du bør uansett oppsøke lege hvis det fortsetter med smerter! Anonymkode: 3b255...da8
GulSitron Skrevet 8. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff, det der så ikke godt ut. Men hva er det gule, er det betent? Har du grønnsåpevann (beregnet på sår) som du evt. kan putte fingeren i? For meg ser det mer betent ut, enn skade/brudd. Hvis det er samme smerten som ved neglerotbetennelse, så vet jeg hvor j....lig vondt det er. En av de sterkeste smertene... Anonymkode: 3b255...da8 Jeg kjøpte medisinsk(?) grønnsåpe på apoteket og renser med det hver kveld. Lar fingeren være litt i friluft før jeg smører på krem (beregnet på sår), plastrer pent og tar på bandasje. (Finger Bob) Den ser nok gul ut fordi hele typen av fingeren er et blåmerke og der hvor såret er er der hvor døra traff sånn ca. Smertene har avtatt litt i dag, men jeg tror jeg vil få en heftig kule med smerter ved sengetid. Da jeg renset tidligere på kvelden i dag kom det en ekkel følelse ved neglrota.. litt sånn "popp" følelse. Gruer meg som et uvær til neglen faller av.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 Med den typen skade å da unlate å gå til lege er galskap. Du er ikke mye redd for fingeren din? Kom deg på legevakten i morgen tidlig. Anonymkode: 424a5...967 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 44 minutter siden, GulSitron skrev: Jeg kjøpte medisinsk(?) grønnsåpe på apoteket og renser med det hver kveld. Lar fingeren være litt i friluft før jeg smører på krem (beregnet på sår), plastrer pent og tar på bandasje. (Finger Bob) Den ser nok gul ut fordi hele typen av fingeren er et blåmerke og der hvor såret er er der hvor døra traff sånn ca. Smertene har avtatt litt i dag, men jeg tror jeg vil få en heftig kule med smerter ved sengetid. Da jeg renset tidligere på kvelden i dag kom det en ekkel følelse ved neglrota.. litt sånn "popp" følelse. Gruer meg som et uvær til neglen faller av. Jeg mener også du bør gå til lege. At neglen faller av, er minste problemet. Når det skjer, gjør ikke selve den prosessen vond Enn så lenge, får du holde hånden høyt, og rense slik du har gjort. Men ikke drøy med legebesøk. Jeg har selv klemt fingeren i en bildør for 5 uker siden, men det var ca 2 cm lenger nede på pekefingeren. Har fremdeles vondt, og har tatt røntgen. Legen sier at selve smerter er å forvente MINST 4 uker etter skaden. Synes likevel du bør konsultere lege, da du ser ut til å ha en "verre" skade enn meg, så de får avgjøre hva som bør gjøres videre. Lykke til Jeg var redd for å ta kontakt med legen, fordi det "bare var en finger", men siden jeg jobber på sykehus, og har plastikkirurg tilstede, så fikk jeg vurdert fingeren med en gang. Det jeg trodde var dumt, så de på som livsviktig. Anonymkode: 3b255...da8 1
GulSitron Skrevet 9. september 2017 Forfatter #13 Skrevet 9. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener også du bør gå til lege. At neglen faller av, er minste problemet. Når det skjer, gjør ikke selve den prosessen vond Enn så lenge, får du holde hånden høyt, og rense slik du har gjort. Men ikke drøy med legebesøk. Jeg har selv klemt fingeren i en bildør for 5 uker siden, men det var ca 2 cm lenger nede på pekefingeren. Har fremdeles vondt, og har tatt røntgen. Legen sier at selve smerter er å forvente MINST 4 uker etter skaden. Synes likevel du bør konsultere lege, da du ser ut til å ha en "verre" skade enn meg, så de får avgjøre hva som bør gjøres videre. Lykke til Jeg var redd for å ta kontakt med legen, fordi det "bare var en finger", men siden jeg jobber på sykehus, og har plastikkirurg tilstede, så fikk jeg vurdert fingeren med en gang. Det jeg trodde var dumt, så de på som livsviktig. Anonymkode: 3b255...da8 Tusen takk for svar! Da blir det legevakten i morgen! Nå er jo dette fantastiske maskineriet av en hjerne i gang med tenkingen; hva kan potensielt være farlig? Skal være enig i at fingeren ikke er spesielt pen å se på, utseendet bekymrer meg litt. Hva om det har skjedd noe inni fingeren som gjør at jeg må (i krise scenario i hodet mitt) amputere? (Var liten vits å slutte ned neglebiting i så fall 😅)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #14 Skrevet 9. september 2017 Er du sikker på at neglen faller av, hvorfor gjør den evt. Det? Får man ikke sykepenger når man har sykmelding som tilkallingsvikar? Sorry for dumme spørsmål☺ Anonymkode: 9dfbe...0d7
GulSitron Skrevet 9. september 2017 Forfatter #15 Skrevet 9. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at neglen faller av, hvorfor gjør den evt. Det? Får man ikke sykepenger når man har sykmelding som tilkallingsvikar? Sorry for dumme spørsmål☺ Anonymkode: 9dfbe...0d7 Hvorfor den faller av er jeg usikker på, men gjetter på at noe av grunnen er at det blir så høyt trykk at den løsner. Jo, man kan sykemelde seg selv om man jobber som tilkallingsvikar, man får da betalt for de dagene man skulle ha jobbet.
Glorious Skrevet 9. september 2017 #16 Skrevet 9. september 2017 Du burde vært å få drenert fingeren for lengst. Kan oppstå infeksjoner. Jeg gikk på jobb (kontorjobb) med en mildere klemskade. Gikk jo greit, men ble verre fordi jeg måtte bruke fingeren hele tiden. Skal nevnes at jeg hadde fått den drenert Du har rett på sykepenger for alle avtale vakter. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #17 Skrevet 9. september 2017 Jeg tror det er sånn at du kan få hjelp til å fjerne neglen hos legevakten, da vil du få mye mindre smerter med en gang. Anonymkode: 5acf6...a53 1
GulSitron Skrevet 9. september 2017 Forfatter #18 Skrevet 9. september 2017 Da blir det legevakta. Fingeren ser ut som en dårlig versjon av Quasimodo...
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #19 Skrevet 9. september 2017 Nå er du nok i ventekø på legevakta. Årsakn til at det gjør så urimelig vondt er trykket som har bygget seg opp under neglen. Det beste som kan gjøres (og det tror jeg de fremdeles gjør på legevakta) er å få laget et lite hull i neglen der den er blå. Da vil trykket lette (i en fontene av blod som har samlet seg under neglen og presset på nerver). Lykke til. Det går fort, enkelt og det er bokstavelig talt en lettelse når det er gjort. Anonymkode: 25881...efd 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #20 Skrevet 9. september 2017 Hvordan gikk det? Anonymkode: 790a4...edc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå