AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Jeg lurer på hvordan andre hjemmeværende har det mtp barn og husarbeid? Vi har valgt at jeg skal være hjemme mens vi har små barn. Har 3 barn og er høygravid. 2 skolebarn, 1 som har plass i barnehagen men aldri er der. Ene skolebarnet begynte i 1 klasse nå. Så har vært hjemme med 2 stk til nå. Jeg gjør alt med barna. Alt av innkjøp. Alt av husarbeid,matlaging og planlegging. Ja mannen jobber jo 8 timer om dagen for å forsørge oss. Han er verdens beste mann. (Jeg har aldri klaget på denne fordelingen før, så kanskje jeg bare er sliten pga jeg er høygravid🤔) Hva syntes dere? Rettferdig? Min "jobbdag" er fra 06.00-23.00. Pluss det er jo bare jeg som står opp med unger ca 2 gang pr natt. Han jobber fra 07.00-16.00. Jeg tar også ungene alene hver helg. Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Jeg er hjemmeværende nå, og vært det siden minste komt il verden. Han er 1,5år nå, og jeg skal være hjemme i 6mnd til. Vi har to barn på skolen. Jeg jobber på kveldene innimellom. (2-3ganger i uka), Jeg gjør alt av det daglige husarbeidet mens mannen er på jobb. Handler, vasker, ordner klær, sekker, planlegging osv. Jeg står opp om natten, men han står opp i helgene og de kveldene jeg har jobbet. Han lager middag og ordner alt i huset de kveldene jeg jobber. Vi har det sånn at den som er hjemme gjør det som må gjøres hjemme, men den som er på jobb, er på jobb. Men vi tar begge vårt eget rot, og hjelper hverandre. Er og en del som må gjøres ute, og mye av det gjør mannen min etter jobb. (for eksempel klippe plen, luke i hagen, stelle åkeren vår, jeg hater hagearbeid, og han elsker det, så har litt med interressen og) Er begge hjemme, så deler vi på å ta unger.. (ofte så er husarbeidet ordnet på dagen, sånn at vi slipper det på ettermiddagen og kan bruke tid på barn og fritidsinterressene dems). Jeg syns jo at jeg som er hjemme bør gjøre mest mulig på dagen, siden vi alle drar nytte av det, og jeg er jo hjemme for å ta meg av barn og hjem. Hadde jeg vært syk, eller gravid, så hadde nok fordelingen vært annerledes, vi er ett team og vi hjelper hverandre. Du er ikke urimelig om du vil ha hjelp med unger og hus når du er høygravid! Anonymkode: 1cff7...01b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemmeværende nå, og vært det siden minste komt il verden. Han er 1,5år nå, og jeg skal være hjemme i 6mnd til. Vi har to barn på skolen. Jeg jobber på kveldene innimellom. (2-3ganger i uka), Jeg gjør alt av det daglige husarbeidet mens mannen er på jobb. Handler, vasker, ordner klær, sekker, planlegging osv. Jeg står opp om natten, men han står opp i helgene og de kveldene jeg har jobbet. Han lager middag og ordner alt i huset de kveldene jeg jobber. Vi har det sånn at den som er hjemme gjør det som må gjøres hjemme, men den som er på jobb, er på jobb. Men vi tar begge vårt eget rot, og hjelper hverandre. Er og en del som må gjøres ute, og mye av det gjør mannen min etter jobb. (for eksempel klippe plen, luke i hagen, stelle åkeren vår, jeg hater hagearbeid, og han elsker det, så har litt med interressen og) Er begge hjemme, så deler vi på å ta unger.. (ofte så er husarbeidet ordnet på dagen, sånn at vi slipper det på ettermiddagen og kan bruke tid på barn og fritidsinterressene dems). Jeg syns jo at jeg som er hjemme bør gjøre mest mulig på dagen, siden vi alle drar nytte av det, og jeg er jo hjemme for å ta meg av barn og hjem. Hadde jeg vært syk, eller gravid, så hadde nok fordelingen vært annerledes, vi er ett team og vi hjelper hverandre. Du er ikke urimelig om du vil ha hjelp med unger og hus når du er høygravid! Anonymkode: 1cff7...01b Takk for svar ☺ Godt å høre jeg ikke er urimelig nå som høygravid. Orker jo ikke like mye nå som til vanlig! Selvfølgelig skal jeg gjøre alt husarbeid og matlaging siden jeg er hjemme. Men syntes hvertfall han kan ta ungene mer i helger, og hjelpe til mer med leggingen. Jaja... må jo bare si ifra til han👍😌 Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 Jeg tar meg av hus og hjem. Har 2 stk under 2 år + Et skolebarn. Han tar seg av jobb og hage(+bil) . Da han kommer hjem er han endel med barn , mens jeg gjør det som er deilig å gjøre uten barn tilstede som for eksempel å stryke klær. Ellers bruker vi tiden til de skal legge seg sammen før jeg legger de minste og han den største. Eneste som irriterer meg med dette er oppvasken etter middagen. Føler at den burde vi ha byttet på å tatt. Nei jeg bruker ikke oppvaskmaskin siden jeg synes det ikke blir sikkerlig rent(men har). Men forstår at han synes det er koselig å leke med barna før de blir altfor slitene.. jeg er også våken med barna og ofte står opp med de om morgenen , men det er mest fordi jeg tar meg gjerne en blund med de minste på dagen så det gjør meg ikke noe. Anonymkode: 4dcac...b0f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 Som høygravid gjorde jeg veldig lite. Da er det unntakstilstand i heimen.. Anonymkode: 4dcac...b0f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar ☺ Godt å høre jeg ikke er urimelig nå som høygravid. Orker jo ikke like mye nå som til vanlig! Selvfølgelig skal jeg gjøre alt husarbeid og matlaging siden jeg er hjemme. Men syntes hvertfall han kan ta ungene mer i helger, og hjelpe til mer med leggingen. Jaja... må jo bare si ifra til han👍😌 Anonymkode: 0ebd9...ab6 Ja, det bør han! Han kan ikke slippe unna med alt kun fordi at du er hjemme. Du gjør kanskje mer husarbeid, men ungene bør han ta på lik linje som deg. Det måtte han ha gjort om du jobbet og. Men høygravid og barseltid er unntakstilstand, der far må trå til mer hjemme og. Hadde du jobbet, hadde du mest sannsynlig blitt sykemeldt siste tiden, eller vært i perm, og da måtte far ha trått til uansett. Anonymkode: 1cff7...01b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar meg av hus og hjem. Har 2 stk under 2 år + Et skolebarn. Han tar seg av jobb og hage(+bil) . Da han kommer hjem er han endel med barn , mens jeg gjør det som er deilig å gjøre uten barn tilstede som for eksempel å stryke klær. Ellers bruker vi tiden til de skal legge seg sammen før jeg legger de minste og han den største. Eneste som irriterer meg med dette er oppvasken etter middagen. Føler at den burde vi ha byttet på å tatt. Nei jeg bruker ikke oppvaskmaskin siden jeg synes det ikke blir sikkerlig rent(men har). Men forstår at han synes det er koselig å leke med barna før de blir altfor slitene.. jeg er også våken med barna og ofte står opp med de om morgenen , men det er mest fordi jeg tar meg gjerne en blund med de minste på dagen så det gjør meg ikke noe. Anonymkode: 4dcac...b0f Haha høres ut som meg med oppvasken 😁 Middagsoppvask er det verste! 😝 Ja jeg kunne ønske mannen var mer med barna etter jobb, lekte med de så jeg fikk lagd middag i fred feks. Han tar seg ofte en blund, eller setter seg foran pc. Ikke bare irriterende for meg, men syntes ungene kunne fått pappatid da.De hadde elsket det! Jeg får aldri tatt meg en blund liksom... (sutre sutre) Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som høygravid gjorde jeg veldig lite. Da er det unntakstilstand i heimen.. Anonymkode: 4dcac...b0f Ja ikke sant😊 Kunne ønske jeg fikk litt mer hjelp nå. Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det bør han! Han kan ikke slippe unna med alt kun fordi at du er hjemme. Du gjør kanskje mer husarbeid, men ungene bør han ta på lik linje som deg. Det måtte han ha gjort om du jobbet og. Men høygravid og barseltid er unntakstilstand, der far må trå til mer hjemme og. Hadde du jobbet, hadde du mest sannsynlig blitt sykemeldt siste tiden, eller vært i perm, og da måtte far ha trått til uansett. Anonymkode: 1cff7...01b Altså hvis jeg spør/maser så gjør han det. Men problemet er vel at jeg ikke gidder spørre. + føler at jeg ikke kan siden jeg jo er hjemmeværende... Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Hva gjør dere med pensjon? Ingen pensjonspoeng? Hva skal dere leve av som pensjonist? Hva om/når dere skilles - har dere jobb/inntekt/råd til 50/50 og pensjon? Anonymkode: 8083a...6c6 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar ☺ Godt å høre jeg ikke er urimelig nå som høygravid. Orker jo ikke like mye nå som til vanlig! Selvfølgelig skal jeg gjøre alt husarbeid og matlaging siden jeg er hjemme. Men syntes hvertfall han kan ta ungene mer i helger, og hjelpe til mer med leggingen. Jaja... må jo bare si ifra til han👍😌 Anonymkode: 0ebd9...ab6 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha høres ut som meg med oppvasken 😁 Middagsoppvask er det verste! 😝 Ja jeg kunne ønske mannen var mer med barna etter jobb, lekte med de så jeg fikk lagd middag i fred feks. Han tar seg ofte en blund, eller setter seg foran pc. Ikke bare irriterende for meg, men syntes ungene kunne fått pappatid da.De hadde elsket det! Jeg får aldri tatt meg en blund liksom... (sutre sutre) Anonymkode: 0ebd9...ab6 Hva i helsike er det slags tullinger dere får barn med, som ikke vil tilbringe tid med barna sine? Når får de stakkars ungene "pappatid", da? Men det er klart, skal man leke 50-tallsfamilie er det vel like greit å ta det helt ut. Mor steller hus og tar seg av barn, far jobber og leser avisa. Anonymkode: 3ca06...569 11
-venter- Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere med pensjon? Ingen pensjonspoeng? Hva skal dere leve av som pensjonist? Hva om/når dere skilles - har dere jobb/inntekt/råd til 50/50 og pensjon? Anonymkode: 8083a...6c6 Man få jo pensjonspoeng for å være hjemme med egne barn. Jeg er hjemmeværende. Jeg jobber i huset og han på jobben på dagtid. Fra han kommer hjem og ut dagen deler vi på det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 Mine har pappatid på ettermiddag og kveld. Han deltar i legging, og aktiviteter med ungene. Er jo og noe av grunnen til at jeg gjør mest husarbeid på dagen, sånn at vi får tid til det. Jeg jobber i tillegg, så pensjonspoeng og lønn om vi skulle gått fra hverandre er ordnet. Man kan være hjemmeværende uten å leve helt på mannen, eller ikke sikre seg. Anonymkode: 1cff7...01b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør dere med pensjon? Ingen pensjonspoeng? Hva skal dere leve av som pensjonist? Hva om/når dere skilles - har dere jobb/inntekt/råd til 50/50 og pensjon? Anonymkode: 8083a...6c6 Altså jeg har jo jobbet før, men ikke mye nei. Og nå får man jo pensjonspoeng når man er hjemmeværende med barn. Men selvfølgelig blir ikke min pensjon høy! Det er jo et valg jeg har tatt. Men vi regner jo virkelig ikke med at det blir skilsmisse da🤞 Pluss at jeg begynner i jobb om kanskje 2 år, og jeg er fortsatt rimelig ung. Så blir noen år med jobb. Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva i helsike er det slags tullinger dere får barn med, som ikke vil tilbringe tid med barna sine? Når får de stakkars ungene "pappatid", da? Men det er klart, skal man leke 50-tallsfamilie er det vel like greit å ta det helt ut. Mor steller hus og tar seg av barn, far jobber og leser avisa. Anonymkode: 3ca06...569 Min mann er som sagt verdens beste. Han er en god kjæreste og en god pappa. Men han har nok blitt bortskjemt pga jeg gjør alt og glemmer spørre han om hjelp. Selvfølgelig tilbringer han tid med barna! Mente ikke at han aldri gjør det. Men er hormonell for tiden og sikkert med irritert enn vanlig 😏 Trenger at han er mer på banen akkurat nå bare... Anonymkode: 0ebd9...ab6
Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjemmeværende nå, og vært det siden minste komt il verden. Han er 1,5år nå, og jeg skal være hjemme i 6mnd til. Vi har to barn på skolen. Jeg jobber på kveldene innimellom. (2-3ganger i uka), Jeg gjør alt av det daglige husarbeidet mens mannen er på jobb. Handler, vasker, ordner klær, sekker, planlegging osv. Jeg står opp om natten, men han står opp i helgene og de kveldene jeg har jobbet. Han lager middag og ordner alt i huset de kveldene jeg jobber. Vi har det sånn at den som er hjemme gjør det som må gjøres hjemme, men den som er på jobb, er på jobb. Men vi tar begge vårt eget rot, og hjelper hverandre. Er og en del som må gjøres ute, og mye av det gjør mannen min etter jobb. (for eksempel klippe plen, luke i hagen, stelle åkeren vår, jeg hater hagearbeid, og han elsker det, så har litt med interressen og) Er begge hjemme, så deler vi på å ta unger.. (ofte så er husarbeidet ordnet på dagen, sånn at vi slipper det på ettermiddagen og kan bruke tid på barn og fritidsinterressene dems). Jeg syns jo at jeg som er hjemme bør gjøre mest mulig på dagen, siden vi alle drar nytte av det, og jeg er jo hjemme for å ta meg av barn og hjem. Hadde jeg vært syk, eller gravid, så hadde nok fordelingen vært annerledes, vi er ett team og vi hjelper hverandre. Du er ikke urimelig om du vil ha hjelp med unger og hus når du er høygravid! Anonymkode: 1cff7...01b Dette var jo bare fantastisk å lese. Godt å lese slike ting, synes jeg. De gangene far til mine minste var tilstede så var han veldig hjelpsom. Dette med husarbeid, fordeling, tiltak, ta i et tak, og alt dette her var aldri en del av våre problemer. Var han ekstra sliten en dag, så fikk han hvile, og var jeg ekstra sliten en dag så fikk jeg hvile. Vi var gode på å lese den andre sånn sett.
Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 Men er du flink til å tydeliggjøre at du er ekstra sliten nå og at du trenger mer hjelp nå som du er høygravid?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #18 Skrevet 8. september 2017 Jeg har gjort det du gjør itillegg til full jobb. Nå har jeg heldigvis bare 2 barn. Men alt av husarbeid, handling, middagslaging, ta meg av det økonomiske/forsikringer, klesvask, henting/levering barnehage/skole og kjøring til/fra aktiviteter når de ble eldre. Det burde vel gå greit når du er hjemmeværende? Anonymkode: b4da3...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #19 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, Mass skrev: Men er du flink til å tydeliggjøre at du er ekstra sliten nå og at du trenger mer hjelp nå som du er høygravid? Jeg nevner jo at jeg er kjempe sliten. Men jeg sier vel ikke rett ut at jeg trenger mer hjelp nå... syntes han burde forstå det selv også da. Men så er jeg typen som hater å be om hjelp, så er nok min egen feil det skal sies 🙂 Anonymkode: 0ebd9...ab6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #20 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gjort det du gjør itillegg til full jobb. Nå har jeg heldigvis bare 2 barn. Men alt av husarbeid, handling, middagslaging, ta meg av det økonomiske/forsikringer, klesvask, henting/levering barnehage/skole og kjøring til/fra aktiviteter når de ble eldre. Det burde vel gå greit når du er hjemmeværende? Anonymkode: b4da3...0cf Jeg prøver virkelig å forstå hvordan de som er hjemmeværende klarer å regne det som en fulltidsjobb. Anonymkode: 94fe6...45d 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå