Gå til innhold

Leilighet på 40 kvm for mor og et lite barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg venter mitt første barn om noen mnd. Hatten leilighet på 40 kvm. 2 roms. 

Kan noen dele litt erfaringer med det å bo på så liten plass? 

Det ideelle hadde jo vært hus osv. Sånn A4. Men så er ikke ting akkurat slik. 

Jeg vurderer å kjøpe meg en liten seng slik at det er god plass på soverommet til den lille.  Men er redd for å gjøre det mtp samsoving, da vil ikke det bli plass til et lite barn i senga.

Har tenkt evt å kjøpe baby seng som kan settes helt inntil min seng hvis jeg kjøper en mindre seng.

Tar i mot alt av tips, erfaringer osv. 

Anonymkode: 3a086...eb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en  leilighet skulle det være. Autokorrektur 

Skrevet

2-roms og 40 kvadrat høres da greit ut det? Så lenge planløsningen er god, skal du kunne klare deg helt fint med den leiligheten.

Anonymkode: d994b...477

• Liker 11
Skrevet

Det er da ikke noe problem!  Mer enn nok av plass.  Jeg hadde 1 barn alene på 50 kvm, vi hadde masse plass.  Vi hadde dobbeltseng og barneseng.  Men som du sier, ha en liten seng ved siden av din til babyen.  

Anonymkode: 3c05d...2b5

• Liker 4
Skrevet

Typisk Oslo og europeiske hovedsteder dette, så med gode og smarte planløsninger kommer man langt! 👍🏻

Anonymkode: dde7e...0c0

• Liker 4
Skrevet

Vi bodde på 50kvm. Fungerte fint med 120-seng, og liten seng ved siden. Nå sov min i samme seng lenge, men det var for å gjøre det enkelt for meg som aldri hadde avlastning og kunne sove natten gjennom.

• Liker 3
Skrevet

Med smart innreding og gode oppbevaringsløsninger så det der null problem. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan da fint bo to voksne på 40 kvm, så burde være uproblematisk for en voksen og et lite barn :)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe problem!  Mer enn nok av plass.  Jeg hadde 1 barn alene på 50 kvm, vi hadde masse plass.  Vi hadde dobbeltseng og barneseng.  Men som du sier, ha en liten seng ved siden av din til babyen.  

Anonymkode: 3c05d...2b5

Det er stor forskjell på 40 kvm og 50 kvm. Da jeg og kjæresten skulle leie vår første leilighet sammen var vi på mange visninger, alt fra 40-60. På 40 kvm hadde vi ikke fått plass til alle møblene vi fikk plass til i den leiligheten på 50 kvm som vi endte opp med å leie. 40 kvm gir plass til en liten sofa + bord, og du sitter helt oppi kjøkkenet. På 50 kvm får du plass til spisebord, og soverommet er gjerne større. 

Men enig i at dere vil klare dere fint på 40 kvm :) hvert fall de første årene!

Anonymkode: 40969...9d9

Skrevet

Du klarer det helt fint sålenge planløsningen er OK og du har en bod.

Om du ikke har det så blir det mer krav til å ha færrest mulig ting, og litt styrete etterhvert om du skal bo der lenge(oppbevaring av utstyr osv).

Vi er to voksne og en 3åring, bor på 60m2. Går veldig greit, men det er fordi vi har stor bod, tilgang på mye tilbud ute og relativt stort soverom.

Jeg hadde valgt fleksible møbler og minst mulig nips.

Anonymkode: f5300...091

Skrevet

Jeg hadde gått for dobbeltseng i stedet for å kjøpe meg mindre seng. Ungen kommer til å sove mye i din seng uansett, det er like greit å legge opp til å ha plass til å sove godt sammen. :)

• Liker 3
Skrevet

Det finnes jo slike "enkeltsenger" man kan dra ut og ta en ekstra madrass i slik den blir dobbel. Hvis du har tenkt dere skal bo en god stund i leiligheten så er kanskje det en god løsning? Da kan du ha den som dobbel når babyen samsover med deg og bruke den som enkel når baby sover i egen seng. Du vil jo da kunne få litt bedre plass samtidig som du har god nok plass til å sove godt når dere samsover. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60372276/ 

Skrevet
34 minutes ago, Surriball said:

Jeg hadde gått for dobbeltseng i stedet for å kjøpe meg mindre seng. Ungen kommer til å sove mye i din seng uansett, det er like greit å legge opp til å ha plass til å sove godt sammen. :)

Vil bare si at jeg er enig med Surriball. 

Anonymkode: 1fe6f...657

Skrevet

Det er da virkelig ikke noe problem. I studietida bodde jeg og eksen med eldstemann på 30 kvm i 1 1/2 år og også med både 2 etter hvert 3 barn på 42 kvm i et par år. 

I en periode på 8 mnd en del år seinere bodde vi til og med på 40 kvm med alle 8 barna.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer det helt fint sålenge planløsningen er OK og du har en bod.

Om du ikke har det så blir det mer krav til å ha færrest mulig ting, og litt styrete etterhvert om du skal bo der lenge(oppbevaring av utstyr osv).

Vi er to voksne og en 3åring, bor på 60m2. Går veldig greit, men det er fordi vi har stor bod, tilgang på mye tilbud ute og relativt stort soverom.

Jeg hadde valgt fleksible møbler og minst mulig nips.

Anonymkode: f5300...091

Du mener uttrekkbare sofaer bord og skap? Hvor får man kjøpt disse fleksible møblene?

Anonymkode: 91ca6...221

Skrevet (endret)

TS her tusen takk for svar. Har tenkt på en sånn uttrekkbar seng ja. Kikker på det nå faktisk. Da kan jo det justere seg selv mtp hvor barnet sover. Satser på at det vil sove i egen seng etterhvert. 

Hvis jeg har en sånn seng så blir det god plass til ungen på soverommet. 

Trengte bare litt innspill. Det virker som alle lever i store flotte hus, med bil, hytte, hund osv. Så en tenker vel at det ikke er bra nok. 

Endret av sofie777
  • Liker 1
Skrevet

Vi bodde på 40 Kvm når vår sønn ble født. Badet var veldig lite, så da kjøpte vi sammenleggbart badekar og stellematte til å ha oppå vaskemaskinen. Ellers er møbler med god oppbevaring supert. Vi hadde f.eks. stort tv-bord med store skuffer, smale kommoder i gangen siden den ikke var så bred. Hadde også en høy CD-hylle på badet mellom veggen og doen (var ikke egentlig plass til en hylle der)  som ble brukt til oppbevaring av småting. Man må bare være litt kreativ :) 

Anonymkode: 2bdd4...e2a

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, asterix skrev:

Det er da virkelig ikke noe problem. I studietida bodde jeg og eksen med eldstemann på 30 kvm i 1 1/2 år og også med både 2 etter hvert 3 barn på 42 kvm i et par år. 

I en periode på 8 mnd en del år seinere bodde vi til og med på 40 kvm med alle 8 barna.

10 mennesker på 40 kvm?! Hvordan i alle dager fikk dere soveplass til alle sammen?

Anonymkode: 59916...3d8

• Liker 3
Skrevet

Vi klarte oss fint på 34 kvadratmeter, 2 voksne og 2 babyer. Bare gjør mest ut av plassen så funker det der helt supert! :D Ikke luksusplass, men det går! Når de begynnet å bli noen år er det jo bedre med større plass, vi flyttet raskt litt mer usentralt og fikk bedre plass og ekstra rom :D 

Anonymkode: 09321...71c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...