Gå til innhold

En biloppgave


Papirfly

Anbefalte innlegg

Okei, hei. Jeg og mannen min har seriøst kranglet om denne problemstillingen siden vi møttes og nå vil jeg prøve å finne et svar en gang for alle. Og jeg håper naturligvis at noen kan bevise at mannen min tar feil og at jeg har rett. Om jeg tar feil, spiser jeg hatten min.

To biler starter samtidig på punkt A for å komme til punkt B. Bil 1 kjører hele veien uten stans og bruker seks timer på turen. Bil 2 stopper halvveis og tar pause i 30 min før den kjører videre. Hvor lang tid bruker bil 2 på turen?

Jeg mener: stoppet bilen i 30 min, vil den også ankomme destinasjonen 30 minutt etter bil 1. Reisetid: 6,5 timer.

Mannen min mener: Bil 2 bruker 7 timer på reisen. Først tok den 30 min pause, og deretter må den bruke samme antall minutter på å "ta igjen" den tiden bil 1 har rukket å tilbakelegge på den tiden bil 2 hadde pause. Noe sånt. Hadde bilen stoppet i ti minutter, hadde den ankommet tjue minutter etter bil 1.

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bil 2 bruker 6 timer + 30 minutter. altså seks og en halv time

 

din mann er helt på bærtur.

Anonymkode: 53a6f...b59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann har et lite poeng der, men ikke 30 min.  Vil kanskje bruke 5 min. på å komme opp i farten til den andre bilen. Vanskelig å si.

Anonymkode: dda62...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei....bruke tid på å ta igjen? :klo: Syns det høres veldig rart ut det mannen din sier, selvsagt har du rett.

Altså, det vil jo bare ta sekunder å komme opp i samme fart som bil 2, så jeg skjønner ikke hva mer man skal bruke tid på.

Anonymkode: 9447e...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler i dag bruker mindre enn 10-12 sekunder fra 0-100. Det kan hende at en übersløv norsk sjåfør bruker 30 minutter fra 0-70, typisk norsk Riksveifart. Men det er ikke snakk om bobiler og hele "ta igjen"-tanken er jo bare tull. Bomma på logikk her. :)

Anonymkode: 1034e...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Papirfly skrev:

Okei, hei. Jeg og mannen min har seriøst kranglet om denne problemstillingen siden vi møttes og nå vil jeg prøve å finne et svar en gang for alle. Og jeg håper naturligvis at noen kan bevise at mannen min tar feil og at jeg har rett. Om jeg tar feil, spiser jeg hatten min.

To biler starter samtidig på punkt A for å komme til punkt B. Bil 1 kjører hele veien uten stans og bruker seks timer på turen. Bil 2 stopper halvveis og tar pause i 30 min før den kjører videre. Hvor lang tid bruker bil 2 på turen?

Jeg mener: stoppet bilen i 30 min, vil den også ankomme destinasjonen 30 minutt etter bil 1. Reisetid: 6,5 timer.

Mannen min mener: Bil 2 bruker 7 timer på reisen. Først tok den 30 min pause, og deretter må den bruke samme antall minutter på å "ta igjen" den tiden bil 1 har rukket å tilbakelegge på den tiden bil 2 hadde pause. Noe sånt. Hadde bilen stoppet i ti minutter, hadde den ankommet tjue minutter etter bil 1.

Hvem har rett?

I rene tall er det nok du som har rett. Bil 2 skal nok somle veldig for å bruke lengre tid enn bil 1. Skjønner ikke helt det med at bilen som stopper skal bruke lengre tid, enn stopptida. Den klarer heller ikke å "ta igjen" noe på tida til den som kjører i ett strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men mannen din er virkelig ikke den skarpeste kniven i skuffen. Få han med på denne testen: http://test.mensa.no/

Jeg tror du får høyere score for å si det slik. 

 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan forresten teste dette i praksis. Finn en løpebane. Det er 400 meter rundt hele. Gå i 6 km/t. Den ene tar pause i 30 sek halvveis. Dere kan f.eks. bruke Endomondo. Derkan man se gjennomsnittsfart etterpå for å sjekke at ingen juksa. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...