Gå til innhold

Er dere for skoleuniform?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ønske det var kleskoder i det minste. Skoleuniform hadde jeg ikke følt meg komfortabel i, men sikkert vanskelig med kode også. Evt. Merkeforbud, men folk ser på hva som er merker forskjellig og man får jo t-skjorter på hm til 200 som er samme pris for ei Levis. 

Hvordan kunne klær på skolen blitt løst? 

Anonymkode: 0b856...2da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt! Særlig på barne/ungdomsskole.

Anonymkode: 8dd83...a03

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg var egentlig ikke klar over at det var et problem med klær som må løses.

Anonymkode: dd28b...9bc

• Liker 5
Skrevet

Hvem skal egentlig betale for alt dette da?         

Det er vel ikke alle foreldre som har råd til dette, spesielt for dem som har fleire barn. 

Skole-myndighetene har vel mer enn nok utgifter fra før, uten skole-uniformer også... 

Anonymkode: 32ed4...fc8

Skrevet

Jeg har aldri opplevd noen form for klespress (i hvert fall ikke når det kommer til merker e.l) og har heller ikke det inntrykket av at det er et såpass stort problem i norsk skole. I tillegg tror jeg barn trenger å se ulikheter i mennesker, det også gjennom klær. Dette er spesielt viktig i ungdomstiden der en gjerne bruker klær for å uttrykke seg selv og sin identitet. 

Hva slags kleskoder tenker du? At det ikke skal være "upassende" eller at det skal brukes nøytrale farger?

Uansett er det bra at skolen ikke har så mye makt over mennesket. Heldigvis er vi mye mer moderne enn tidligere...

Anonymkode: e7da6...0d2

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for kleskode, men ikke uniform. 

Skrevet (endret)

Ja. Da slipper man motepresset dagens unge blir utsatt for, man slipper også endel mobbing av barn fra fattige familier som ikke har råd til de dyreste merkeklærne som stadig må oppdateres for hver ny trend som kommer. 

Ikke alle lever i materialistisk overflod

Endret av WubWub
  • Liker 1
Skrevet

Nei, nei, nei. Ungdommen lever i en alder hvor de har et stort behov for å uttrykke seg selv, og mange gjør dette med klær. Dessuten, hvis man har skoleuniformer, bytter man bare klespress ut med kroppspress. Ettersom at alle bruker de samme klærne, vil det bli mye enklere å sammenligne kropper med hverandre, og alle vil ikke føle seg like komfortabel i uniformen.

Anonymkode: 3239a...d22

• Liker 5
Skrevet

Jeg bor i ett land der skoleuniformer er normen, og etter jeg flyttet hit er jeg 100% for uniform. Null klespress, hverken for barna eller foreldre. Pluss det gjør morgenen våres enkel og grei, det er ikke noen diskusjon om hva hun skal ha på seg, og hun trenger ikke diskutere med venner hva de skal ha på seg.

Kroppspress er det med og uten uniform, så akkurat det forandrer seg ikke ,men det er ingen motepress, noe som det var veldig mye av på hennes norske skole.

Anonymkode: 7418e...df2

• Liker 10
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd noen form for klespress (i hvert fall ikke når det kommer til merker e.l) og har heller ikke det inntrykket av at det er et såpass stort problem i norsk skole. I tillegg tror jeg barn trenger å se ulikheter i mennesker, det også gjennom klær. Dette er spesielt viktig i ungdomstiden der en gjerne bruker klær for å uttrykke seg selv og sin identitet. 

Hva slags kleskoder tenker du? At det ikke skal være "upassende" eller at det skal brukes nøytrale farger?

Uansett er det bra at skolen ikke har så mye makt over mennesket. Heldigvis er vi mye mer moderne enn tidligere...

Anonymkode: e7da6...0d2

De kan vel uttrykke seg og vise identitet med klær og klesstil på fritiden? Jeg er for uniform. Bruker uniform i jobben min og synes det e helt topp. Slipper strevet om morgenen og finne ut hva jeg skal ha på meg og alle er like når vi er på jobb. Vi uttrykker oss fint med vår personligjet og væremåte, og jeg har trua på at det greier barn også å gjøre. Det burde være det indre som teller og ikke hvilke klær man har. Kanskje viskes disse overflatiske forskjellene ut når man faktisk ikke vet hvordan klassekameratene ser ut og kler seg til vanlig? Jeg er iallefall åpen for uniform. 

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bor i ett land der skoleuniformer er normen, og etter jeg flyttet hit er jeg 100% for uniform. Null klespress, hverken for barna eller foreldre. Pluss det gjør morgenen våres enkel og grei, det er ikke noen diskusjon om hva hun skal ha på seg, og hun trenger ikke diskutere med venner hva de skal ha på seg.

Kroppspress er det med og uten uniform, så akkurat det forandrer seg ikke ,men det er ingen motepress, noe som det var veldig mye av på hennes norske skole.

Anonymkode: 7418e...df2

Er hele uniformen kjøpt inn fra samme sted, inkludert sko? Jeg har gått på skole med skoleuniform og da ble gruppetilhørighet vist ved f.eks. merket og stilen på de svarte skoene, ryggsekken og hårfrisyren. Ungene vet uansett hvem som har og ikke har penger.

Anonymkode: 60aff...201

• Liker 5
Skrevet

Jeg kommer også fra skoleuniform og på mange måter er presset der likevel da uniformene der ble laget av ulike leverandører i ulik prisklasse, noen er "arvet" osv så med tanke på mobbelelementet er det fortsatt rom for å bli mobbet pga klærne selv med uniform så lenge ikke denne blir delt ut og betalt for av skolen. 

• Liker 3
Skrevet

For mange år siden jobbet som Au-Pair i et land der skoleuniform var normen. Brukte 2 min. på å kle barna på morgenen og hadde dermed mer tid til en hyggelig frokost. Uniformene fikk man kjøpt i flere butikker, skoene var valgfrie men de skulle være flate og sorte, så alle så omtrent like ut. Dette var i et veldig varmt land så det var samme piquéskjorte til både gutt og jente, hvite strømper og knelangt skjørt til jentene og shorts til guttene. Nå som jeg har egne barn skulle jeg ønsket det var slik i Norge også, hadde mer enn gjerne betalt et par tusen i året på uniformer for å slippe styret med klær om morgenen.

Anonymkode: 371ca...21a

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mot. Jeg syns det er å gjøre knefall og signalisere det motsatte av hva vi ønsker: "Dette er et kjempestort problem" (er det egentlig det? For flertallet? Hvor stort er mindretallet og hvor stort er problemet? Det er jo ikke slik at man ikke sender ungene sine til visse skoler pga klær, er det?) "Klær er viktig" Det er det jo ikke. "Det er enorme forskjeller i barns klesdrakt i Norge i dag". Det er det ikke. Det er store forskjeller i foreldres inntekt/forbruk, men alle har klær. De som er så fattige at de ikke har klær til barna, får noen klær til barna. Prisen på barnetøy har aldri vært lavere. Vi bor på aller beste Oslo Vest, og det florerer av merketøy og HM-tøy i skjønn forening. Har aldri hørt noe som helst om "cubus-unger", arvetøy er veldig vanlig, mine barn går ikke i annet. Ungene (og en del foreldre, ikke alle....) er veldig lite opptatt av klær, annet enn at de liker paljetter, trykk , de skal være myke osv. Jeg har aldri hørt dem kommentere andres klær. For de det gjelder, og det er et problem for, bør det tas tak i på den enkelte skolen, klassen, barnegruppen (foreldregruppen). Man trenger IKKE nasjonalt lovverk. Skulle det fungert etter intensjonen, måtte det være full uniform, med sko, strømper , bukser, skjorter, gensere. Hva med yttertøy, regntøy, forskjellige sko, Norge er svært lite egnet for slik uniformering sammenlignet med Australia for eksempel. Og i England går de vel rundt og fryser har jeg inntrykk av? Jeg har bodd i utlandet der de dyre, beste katolske skolene hadde uniform, så det signaliserte det motsatte: Her kommer et rikt barn som går på en fin privatskole, i motsetning til de vanlige barna.

Anonymkode: 68f5c...0cb

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva intensjonen er, dersom det er for å utviske klasseforskjeller blir det fort mye som må kjøpes. For været i Norge tilsvarer ikke det som er i andre land der de har uniformer. Skal man ha ytterjakker som også er like blir det fort dyrt. Og dersom man kan skille seg ut på sko, ytterjakker, sekker osv.... forsvinner vitsen. 

Ellers er min oppfatning at i en del land der man har uniformer, så blir det uansett forskjell fordi folk kjøper uniformer i ulike prisklasser. De dyrere klærne har gjerne bedre passform enn de billige. Og så blir det veldig viktig for kanskje spesielt jentene med accesories som viser at du har penger. Som dyre armbånd ol. 

Skrevet
12 timer siden, WubWub skrev:

Ja. Da slipper man motepresset dagens unge blir utsatt for, man slipper også endel mobbing av barn fra fattige familier som ikke har råd til de dyreste merkeklærne som stadig må oppdateres for hver ny trend som kommer. 

Ikke alle lever i materialistisk overflod

Enig.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i England går de vel rundt og fryser har jeg inntrykk av?

Hvor får du dette inntrykket?

Vi har riktignok ikke tradisjon for "tre lag med ull innerst og fleece mellom før varmekjeledressen tas på" men jeg kan ikke huske å ha vokst opp og frosset mer enn mine barn gjør?

Skrevet

Jeg er for.

Drøftet det med en kollega her om dagen at jeg jammen kunne tenke meg uniform for ansatte også (jobber på barneskole). Så greit det hadde vært å bli ferdig om morgenen :laugh:

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Carrot skrev:

Hvor får du dette inntrykket?

Vi har riktignok ikke tradisjon for "tre lag med ull innerst og fleece mellom før varmekjeledressen tas på" men jeg kan ikke huske å ha vokst opp og frosset mer enn mine barn gjør?

Fra en britisk venn jeg har, og diverse filmer :) . Jeg ser bare ikke hvordan denne ekstreme "alt skal være helt likt, forskjeller eksisterer ikke" skal foregå når det nettopp gjelder ull, flis, skalljakker, overgangssko, vintersko, diskusjonen rundt dockboots vs cherrox, "hva er best av Reima/kavat/kamik/sorell/hestra",  vannsøyler, bambus. Jeg har bodd i flere land, og dette er da virkelig en norsk greie. Så kan jo det bevise "behovet" for uniform, men hvilke foreldre ville godta en dårlig regnjakke?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skal egentlig betale for alt dette da?         

Det er vel ikke alle foreldre som har råd til dette, spesielt for dem som har fleire barn. 

Skole-myndighetene har vel mer enn nok utgifter fra før, uten skole-uniformer også... 

Anonymkode: 32ed4...fc8

Barnen bruker vel klær nå? Uniformen hadde jo bare erstattet en mengde andre klær, så det blir nok neppe dyrere... snarere motsatt sku jeg tru!

Anonymkode: 6866e...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...