Gå til innhold

Stå opp tidlig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere å stå opp tidlig når dere ikke har noen avtaler ol? 

Jeg har snudd døgnet skikkelig, og sovnet i 02-03 tida, og enten våknet kl 08 for å dra på skole og så legge meg når jeg kommer hjem, eller sovet til i 12-tida. 

Jeg har de siste dagene klart å stå opp i 08-09 tida og dra på skolen og IKKE lagt meg før på kvelden igjen, men i dag hadde jeg ikke noe jeg skulle og da sov jeg til 11. Jeg MÅ klare å stå opp til samme tid hver dag, men jeg har til nå ikke klart å tvinge meg de dagene jeg ikke skal noe. 

Hva gjør dere for å tvinge dere opp? 

Anonymkode: 32c73...d5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan klarer dere å stå opp tidlig når dere ikke har noen avtaler ol? 

Jeg har snudd døgnet skikkelig, og sovnet i 02-03 tida, og enten våknet kl 08 for å dra på skole og så legge meg når jeg kommer hjem, eller sovet til i 12-tida. 

Jeg har de siste dagene klart å stå opp i 08-09 tida og dra på skolen og IKKE lagt meg før på kvelden igjen, men i dag hadde jeg ikke noe jeg skulle og da sov jeg til 11. Jeg MÅ klare å stå opp til samme tid hver dag, men jeg har til nå ikke klart å tvinge meg de dagene jeg ikke skal noe. 

Hva gjør dere for å tvinge dere opp? 

Kanskje det hjelper å tenke at "idag må jeg opp tidlig, for imorgen skal jeg på skolen og da må jeg være trøtt til ikveld"

Anonymkode: 37724...838

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det hjelper å tenke at "idag må jeg opp tidlig, for imorgen skal jeg på skolen og da må jeg være trøtt til ikveld"

Anonymkode: 37724...838

Jeg tror ikke noen form for tenking hjelper. Jeg har prøvd å tenke både det og at jeg vil føle meg mye mer opplagt ved å ha en litt mer normal døgnrytme med kontinuitet og at jeg vil lære mye bedre, osv, men det hjelper ikke. Tenker hver kveld at jeg skal stå opp tidlig, men det hjelper ikke :(

Skrevet

Anonymkode: 4d7a4...262

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 4d7a4...262

Ja, har tenkt å legge mobilen langt fra senga og laste ned en sånn alarm der du må feks løse en matteoppgave for å skru av alarmen. 

Skrevet

Når legger du deg?

Jeg slet litt med samme problem da jeg begynte å jobbe mye frilans, nemlig at siden ingen andre sto og ventet på meg om morgenen så var det litt for enkelt å slumre til langt på dag. Kom også inn i et dårlig mønster hvor jeg la meg i 03-tida om natta, siden jeg ikke ble trøtt før da. 

For meg hjalp det for det første å skifte tankegang - den jeg svikter når jeg ikke klarer å stå opp, er ikke "ingen", det er meg selv - og det er ikke snilt mot meg selv. Jeg ønsker jo å oppnå noe i livet og da er det essensielt at jeg kommer meg opp og starter dagen i tide.

For det andre hjalp det å bedre søvnhygienen (som det heter på fagspråk). Jeg begynte å ha kl 23 som leggetid hver ukedag, uansett. I starten var jeg jo ikke trøtt kl 23, for jeg hadde snudd døgnrytmen, men jeg tviholdt likevel på den leggetida. Kl 22 slo jeg av alt av pc og skjermer, og hadde én time før leggetid der jeg drakk en kopp te, leste i en bok, strikket eller noe annet rolig. Skjerm kan gjøre at du mister tidsperspektiv og trøtthetsfølelse, er min erfaring, så det beste er å kutte dette ut en stund før soving. Klokka 23 tok jeg på meg pysjen og gikk i senga. Om jeg fremdeles ikke var søvnig, så lå jeg og leste under nattbordslampa til jeg ble gjespete og fikk sove.

Poenget var uansett å tillære meg selv et mønster hvor kl 23 betyr natt. Om man ikke er søvnig så er det fremdeles natt, og man må finne sengen. Etterhvert lærer kroppen å omstille seg, og det å stå opp om morgenen kommer litt av seg selv. Når man har sovet i 8 timer så er det ikke like vanskelig å stå opp klokka 08, man er jo uthvilt. Det hjelper også å gjøre noe koselig ut av morgenene - alltid unne seg en god frokost, kaffe og aviser når man står opp. Det hjelper på motivasjonen.

Anonymkode: ae02a...ed4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når legger du deg?

Jeg slet litt med samme problem da jeg begynte å jobbe mye frilans, nemlig at siden ingen andre sto og ventet på meg om morgenen så var det litt for enkelt å slumre til langt på dag. Kom også inn i et dårlig mønster hvor jeg la meg i 03-tida om natta, siden jeg ikke ble trøtt før da. 

For meg hjalp det for det første å skifte tankegang - den jeg svikter når jeg ikke klarer å stå opp, er ikke "ingen", det er meg selv - og det er ikke snilt mot meg selv. Jeg ønsker jo å oppnå noe i livet og da er det essensielt at jeg kommer meg opp og starter dagen i tide.

For det andre hjalp det å bedre søvnhygienen (som det heter på fagspråk). Jeg begynte å ha kl 23 som leggetid hver ukedag, uansett. I starten var jeg jo ikke trøtt kl 23, for jeg hadde snudd døgnrytmen, men jeg tviholdt likevel på den leggetida. Kl 22 slo jeg av alt av pc og skjermer, og hadde én time før leggetid der jeg drakk en kopp te, leste i en bok, strikket eller noe annet rolig. Skjerm kan gjøre at du mister tidsperspektiv og trøtthetsfølelse, er min erfaring, så det beste er å kutte dette ut en stund før soving. Klokka 23 tok jeg på meg pysjen og gikk i senga. Om jeg fremdeles ikke var søvnig, så lå jeg og leste under nattbordslampa til jeg ble gjespete og fikk sove.

Poenget var uansett å tillære meg selv et mønster hvor kl 23 betyr natt. Om man ikke er søvnig så er det fremdeles natt, og man må finne sengen. Etterhvert lærer kroppen å omstille seg, og det å stå opp om morgenen kommer litt av seg selv. Når man har sovet i 8 timer så er det ikke like vanskelig å stå opp klokka 08, man er jo uthvilt. Det hjelper også å gjøre noe koselig ut av morgenene - alltid unne seg en god frokost, kaffe og aviser når man står opp. Det hjelper på motivasjonen.

Anonymkode: ae02a...ed4

Jeg har prøvd å legge meg rundt 22, men ligger i flere timer uten å få sove fordi jeg er lys våken. Det er utrolig frustrerende og gjør at jeg gruer meg til å legge meg, fordi jeg forventer å ligge våken i flere timer og bare gruble og tenke. Jeg har da som sagt prøvd å legge meg til det tidspunktet, men står gjerne opp igjen etter et par timer uten å få sove, og leser litt eller noe, også legger jeg meg igjen og da sovner jeg ikke før i 02-03 tida. 

Jeg har også funnet ut at jeg må prøve å være i mer fysisk aktivitet og få litt mer frisk luft gjennom dagen, om så å bare gå en tur. Jeg trener 3 ganger i uka, og merker at det er enklere å sove de dagene jeg har trent. Jeg går på et relativt tungt studie med mye lesing og det blir derfor en god del stillesitting i løpet av dagen. 

Skrevet

Jeg greier som regel ikke det og er nødt til å ha grunner eller ærender for å stå opp tidlig. Gjelder vel å skaffe seg det da TS om du ikke har det nå? 

Anonymkode: a8f12...b1e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg greier som regel ikke det og er nødt til å ha grunner eller ærender for å stå opp tidlig. Gjelder vel å skaffe seg det da TS om du ikke har det nå? 

Anonymkode: a8f12...b1e

Som hva da? 

Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg har en sånn klikkings vekkerklokke som på videoen over her. Kun en eneste gang når jeg brukt den har jeg blitt i senga. Aner ikke hvordan jeg klarte å sove igjennom det der. Prøv den.

Og så hvis du ikke får sove gå ut av senga og vær i et annet rom til du prøver å sove igjen. Det som har skjedd er at du forbinder senga med å ligge våken og gruble. Hvis du ikke sovner etter 20-30 minutt gå ut av senga selv om den er mer behagelig enn stua. Hvis du virkelig vil ta tak i det er det også å anbefale å ikke lese på senga, ikke sjekke telefonen på senga, ikke gjøre noe annet enn sex og søvn i senga. Ikke en gang "bare fem minutt". Når du har orden på å få sove kan du begynne med det igjen hvis det funker uten å ødelegge søvnen. Øk søvneffektiviteten.

Min erfaring er at det blir først en rutine på å våkne på samme tidspunkt (og da våkner man av seg selv) etter 1-2 måneder med å stå opp på akkurat samme tidspunkt (ingen unntak). Problemet er at de fleste sover litt lenger i helgene, og da funker det ikke (for de som ikke har søvnvansker fikser de sånn fleksisoving helt fint). 

Les mer om søvnrestriksjon og søvnhygiene på sovno.no sine sider. Mye nyttig der. 

Skrevet

Ser ikke helt problemet...

Stå opp når klokka ringer. Ikke sett den på slumre. Verre er det faktisk ikke.

Skrevet

Jeg lager avtaler med meg selv som for eksempel at jeg skal på fjellet og må derfor opp mellom 08 og 09. Pleier å være oppe 05:30 på hverdager, så blir likevel mange timer i forskjell. 

Anonymkode: 02785...75d

Skrevet

Få barn. 

Problem løst. 

:fnise: 

Anonymkode: 44b3b...9ab

Skrevet
35 minutter siden, Rainstorm skrev:

Jeg har en sånn klikkings vekkerklokke som på videoen over her. Kun en eneste gang når jeg brukt den har jeg blitt i senga. Aner ikke hvordan jeg klarte å sove igjennom det der. Prøv den.

Og så hvis du ikke får sove gå ut av senga og vær i et annet rom til du prøver å sove igjen. Det som har skjedd er at du forbinder senga med å ligge våken og gruble. Hvis du ikke sovner etter 20-30 minutt gå ut av senga selv om den er mer behagelig enn stua. Hvis du virkelig vil ta tak i det er det også å anbefale å ikke lese på senga, ikke sjekke telefonen på senga, ikke gjøre noe annet enn sex og søvn i senga. Ikke en gang "bare fem minutt". Når du har orden på å få sove kan du begynne med det igjen hvis det funker uten å ødelegge søvnen. Øk søvneffektiviteten.

Min erfaring er at det blir først en rutine på å våkne på samme tidspunkt (og da våkner man av seg selv) etter 1-2 måneder med å stå opp på akkurat samme tidspunkt (ingen unntak). Problemet er at de fleste sover litt lenger i helgene, og da funker det ikke (for de som ikke har søvnvansker fikser de sånn fleksisoving helt fint). 

Les mer om søvnrestriksjon og søvnhygiene på sovno.no sine sider. Mye nyttig der. 

Ja, må definitivt prøve å forbedre søvnhygienen min! Skal legge bort data og mobil en time før leggetid. Problemet er at jeg på en måte bruker senga som sofa også, siden jeg ikke har stue eller noe. Men da legger jeg på sengetrekk og jeg har sånne pynteputer som jeg stiller opp. Tror du det påvirker det? 

12 minutter siden, Timsy skrev:

Ser ikke helt problemet...

Stå opp når klokka ringer. Ikke sett den på slumre. Verre er det faktisk ikke.

hehe, nei det er ikke så enkelt. 

Skrevet

Spiser sunt og kuttet ut sukker. Da får jeg alltid mer energi, sover bedre og våkner tidligere av meg selv. Skrur på fast alarm hver dag og tvinger meg selv til å stå opp. Jo bedre kosthold, des mindre "selvtvang" trengs haha. Sørger for at mye naturlig lys kommer til på rommet mitt på morgenen. Skur på musikk med en gang jeg våkner. 

Anonymkode: 0129d...1b0

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få barn. 

Problem løst. 

:fnise: 

Anonymkode: 44b3b...9ab

Heheh, ja, hadde ikke vært så dumt det! Men det er nok dessverre ikke et alternativ :)

Skrevet

Hvis jeg skal klare å stå opp før ti, må jeg ligge på sofaen. Ellers klarer jeg ikke stå opp.

Anonymkode: 632e0...41c

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg skal klare å stå opp før ti, må jeg ligge på sofaen. Ellers klarer jeg ikke stå opp.

Har ikke sofa. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sofa. 

Okay. Hm. Hva med å drikke en flaske med vann rett før du legger deg slik at du må stå opp. Og sett på lys så du våkner, sette på kaffe og tvinge deg selv ut på morgen tur?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay. Hm. Hva med å drikke en flaske med vann rett før du legger deg slik at du må stå opp. Og sett på lys så du våkner, sette på kaffe og tvinge deg selv ut på morgen tur?

Det med morgentur var ikke så dumt, skal prøve det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...