AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Jeg er blodgiver. Nålene man da blir stukket med er adskillig tykkere og større enn dem som brukes når det tas vanlig blodprøve. Likevel er det en fryd i forhold til å ta blodprøve på legekontoret mitt... I blodbanken har de desinfeksjonsmiddel på nålen, så venter de til det har fordampet, og så stikker de. Dette fordi desinfeksjonsmiddelet svir som satan om man får det i stikksåret. På legekontoret venter de ikke... Der er det rett fra desinfisering til stikking. Og det svir som satan, både når de stikker og i flere timer etterpå. Jeg tok blodprøve der i går, og er fremdeles helt øm i armen. Kan jeg be dem om å vennligst vente litt fra de har desinfisert til de stikker neste gang? Jeg kommer til å måtte ta blodprøver der flere ganger utover året (ifbm graviditet), og jeg gleder meg ikke... Ok at de gjerne har dårlig tid og vil få meg ut fortest mulig, men altså, når det gjør vondt i timesvis etterpå, kan de ikke da spante på meg et minutts ventetid? Anonymkode: 28ffc...bfe
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Hvis det gjør vondt "i timevis" etterpå, har de truffet en nerve. Jeg har tatt mange blodprøver og det har ikke vært vondt i det hele tatt Anonymkode: 574b3...c53 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 De har heller ikke tid til å sitte og vente til spriten har fordampet fra armen din Anonymkode: 574b3...c53
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 Det er ikke vanlig å sprite av før man tar blodprøver, det er absolutt ikke nødvendig. Det er noe annet med blodgivning. Hvis de absolutt skal bruke sprit, så må de selvfølgelig vente til det er fordampet. Ellers så virker ikke spriten skikkelig (og da er poenget med spriten borte) og det svir som fy, som du sier. Anonymkode: 643d1...258
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 Hvorfor spriter de nålene? De er da sterile ved åpning? Er vel ikke flergangsnåler ved blodprøve? Anonymkode: 96a01...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spriter de nålene? De er da sterile ved åpning? Er vel ikke flergangsnåler ved blodprøve? Anonymkode: 96a01...6e7 Lurte på det jeg også. Det vanlige er vel å sprite området på huden hvor man skal stikke nålen. Anonymkode: cc403...59f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurte på det jeg også. Det vanlige er vel å sprite området på huden hvor man skal stikke nålen. Anonymkode: cc403...59f Er det jeg har lært hvertfall 😜 Men helsevesenet sparer så sinnsykt nå at det skulle ikke forundre meg om vi snart må starte med gjenbruk av nåler..... Anonymkode: 96a01...6e7
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det jeg har lært hvertfall 😜 Men helsevesenet sparer så sinnsykt nå at det skulle ikke forundre meg om vi snart må starte med gjenbruk av nåler..... Anonymkode: 96a01...6e7 Det vil vel ikke føre til sparing hvis man ser det mer helhetlig. Det vil jo potensielt føre til mye større fare for smitte og infeksjon. Tror heldigvis det blir lenge før det skjer Anonymkode: cc403...59f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: De har heller ikke tid til å sitte og vente til spriten har fordampet fra armen din Anonymkode: 574b3...c53 Så de har "ikke tid" til vanlige hygieniske rutiner? Og dette opplever de ikke som ugreit? TS: det er nok ikke akkurat ventingen, men selve rutinen som ikke sitter på ditt legesenter. Å bli stukket av en med kompetanse er smertefritt både før, under og etterpå. Å bli stukket av en person som verken evner eller gidder lære seg faget sitt gjør vondt. Hjelper det å si fra til en sånn person? Nei. I verste fall risikerer du at vedkommende tar hevn, i beste fall at hun bare blir sur og kjeftete. Hadde hun hatt lyst til å være god i jobben så ville hun alt ha lært seg den. (det er ikke akkurat vanskelig) Anonymkode: 271b7...ae1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #10 Skrevet 7. september 2017 Nå vet jeg faktisk ikke om de spriter selve nålen på legesenteret. De spritet ihvertfall armen min, og smerten var helt lik det jeg opplevde da det var en under opplæring i blodbanken som tappet meg en gang. Hun fikk kjeft av veilederen sin fordi hun ikke ventet på at spriten skulle fordampe. Så det kan godt være at det var spriten på armen som ble med inn i stikksåret og svei, jeg fulgte ikke med på hva de gjorde med selve nålen. Jeg har opplevd det med to ulike personer på legekontoret. Det tar forøvrig ikke lang tid å vente på at spriten fordamper, det er snakk om et minutt eller så. Altså mindre tid enn det de brukte på å fylle ut papirarbeid underveis, så de kunne jo ha endret litt på rekkefølgen de gjorde det i og dermed ikke tapt noe tid på å la spriten fordampe. Anonymkode: 28ffc...bfe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå