Gå til innhold

Alcohol for the people

For eller imot forslaget?  

1. 1. For eller imot forslaget?

• Jeg er for.
      24
    • Jeg er imot.
      6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jeg i mot. Jeg synes konsumet av alkohol her til lands er høyt nok som det er, og stiller meg derfor mot forslaget.

Andre synspunkter?

link

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hva fadern mener du med alkohol til folket? Ser ikke noe veldig galt i å få kjøpt vin i butikken.

Gjest Valhalla
Skrevet

Andre synspunkter?

Ja, at staten opptrer som oppdrager og at det er svært irriterende. På tide å fjerne regelen om hvor lenge man selger øl også, skikkelig irriterende.

Skrevet

Det som kan sees på som galt av mange er at med økt forbruk vil barn oftere oppleve foreldrene sine påvirket. De som husker tilbake til da de var små, eller er inne på hvordan barn reagerer når deres foresatte drikker, vet at barn reagerer med frykt og utrygghet når dette skjer. Vin i butikkene er det samme som økt tilgjengelighet. Hvilket igjen nesten er synonymt med økt forbruk. Dette med barn er bare et eksempel. Vi har også mange andre som blant annet problemet med livsstilssykdommer. Økt forbruk vil jo bare forverre dette.

Er det ingen som har noen betenkeligheter rundt dette?

Ja' date=' at staten opptrer som oppdrager og at det er svært irriterende.[/quote']

Men er det ikke litt bra at staten holder en beskyttende bevissthet for oss? De er jo ikke gjort med annet enn gode hensikter. Dessuten. Det er jo ikke som om det ikke går an å få tak i alkohol her i landet. Er du gammel nok, får du jo kjøpt øl og rusbrus i butikkene samt pollvarer på polet.

Gjest Valhalla
Skrevet

Men er det ikke litt bra at staten holder en beskyttende bevissthet for oss? De er jo ikke gjort med annet enn gode hensikter.

Veien til helvete er brolagt med gode hensikter.

Skrevet
Veien til helvete er brolagt med gode hensikter.

For noe tull. Har du ikke mer konstruktive ting å komme med enn det, kan du vel heller bare la være å svare på tråden.

Snakke meg om Frper. :roll:

Gjest seroxata
Skrevet

høøø? Alkohol beibis!!! Vi må jo ha det her i landet, ellers dør jeg ut iallefall :o Er avhengig av mine doser i helgene!!

Gjest skrælt
Skrevet

oioioi.... folk drikker uansett, og koser seg gløgg ihjel. Eneste er at pengene blir fortere oppbrukt når eneste stedet man har tilgang på alkohol er barer...

og der kommer den kjære kriminalitetn inn i bildet.

Skrevet

Jeg er positiv til salg av alkohol i dagligvaren.

Med de prisene vi har på øl, vin og sprit i dette landet ville nok ikke mitt forbruk gå nevneverdig opp allikevel.

Jeg mener det er at dobbletmoralsk at alkohol på den ene siden er lovlig vare, på den annen side skal tilgangen vanskeliggjøres.

Jeg er forresten for lavere avgifter også fordi jeg mener smuglersprit er farligere enn butikk-kjøpt vare.

Gjest TomKrus
Skrevet

Personlig ønsker ikke jeg rema-tendenser når det kommer til vin og andre godsaker, så jeg er fornøyd med et pol med et meget godt tilbud. Ingen butikk vil klare å erstatte det.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Men er det ikke litt bra at staten holder en beskyttende bevissthet for oss? De er jo ikke gjort med annet enn gode hensikter. Dessuten. Det er jo ikke som om det ikke går an å få tak i alkohol her i landet. Er du gammel nok, får du jo kjøpt øl og rusbrus i butikkene samt pollvarer på polet.

Det er selvfølgelig alltid trist at foreldres drikking går ut over barna, jeg synes heller ikke at man bør drikke med barn til stede. Men så den evige debatten, er det bedre at de menneskene kjøper 10-liters dunk på hjørnet enn en flaske eller to med vin på Rema. Tror ikke løsningen ligger i restriksjoner fra staten, men heller en holdningsendring hos de som drikker foran barna sine.

Gjest Valhalla
Skrevet
Personlig ønsker ikke jeg rema-tendenser når det kommer til vin og andre godsaker' date=' så jeg er fornøyd med et pol med et meget godt tilbud. Ingen butikk vil klare å erstatte det.[/quote']

Ja takk begge deler? Sprit vil jo fortsatt selges på vinmonopolet så det vil ikke forsvinne. Om rema tar inn 10 typer vin betyr ikke det at vinmonopolet må slutte å selge.

Gjest TomKrus
Skrevet

Så lenge polet består som i dag, har jeg ikke noe problem med vinsalg på Rema. Men polet er et gode jeg ikke vil miste.

Skrevet

Det vil neppe være grunnlag for å ha like mange pol som vi har i dag dersom folk får kjøpe sin canepa i butikk. Dermed blir tilgjengeligheten på skikkelig vin dårligere for oss som bryr oss om kvaliteten og ikke bare prisen, noe som ville være utrolig trist. Vinmonopolet slik det fungerer i dag er glimrende, de har utrolig god service, de har kunnskaper og prisene er faktisk veldig bra (på tross av avgifter) siden de handler inn i så store kvanta, utvalget er helt abnormt, mye bedre enn i spesialbutikker rundt om kring i europa. Det ville være hull i hodet å sette noe så bra på spill, og jeg ser virkelig ikke hva man kan tjene på det. Det er jo ikke akkurat vanskelig å stikke innom polet dersom man vil ha en flaske vin til middag, og med litt planlegging er det faktisk mulig å ha liggende noen flasker i kjelleren til påkommende anledninger.

Skrevet

Jeg drikker ikke vin, så i utgangspunktet interesserer dette meg veldig lite. Har allikevel stemt nei (og er foreløbig alene om det) fordi jeg har inntrykk av at butikkansatte er veldig mye dårligere enn polet til å sjekke legitimasjon - og jeg er imot at det skal bli lettere for personer som ikke er gamle nok til å drikke, å skaffe seg sterke alkoholvarer.

Skrevet

kortere vei enn den vanlige polferden. synd jeg drikker så lite vin. Men mammaen blir nok glad!

Gjest Anonymous
Skrevet
høøø? Alkohol beibis!!! Vi må jo ha det her i landet' date=' ellers dør jeg ut iallefall :o Er avhengig av mine doser i helgene!![/quote']

:ler:

Enig med du.

For min del kan egentlig alkoholavgiftene være høye, det finnes jo viktigere saker... Men alkoholen må være tilgjengelig :wink:

Skrevet

Jeg er for, men vil samtidig beholde ett utvalg slik vinmonopolet har

Skrevet
Jeg er for' date=' men vil samtidig beholde ett utvalg slik vinmonopolet har[/quote']

Det er nok en utopi å tro at det er mulig. Så det her i Tromsø da det ble lov å selge øl i butikkene. Det er ett ølutsalg igjen, og de har på langt nær det samme utvalget som man hadde tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...