Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg gjerne vil ha innspill/svar på. Skal velge yrke, og har funnet ut at det ikke er så enkelt å finne det rette å begynne på.. :-)

1. Hvilken utdannelse har du?

2. Hvordan valgte du yrke, og hva er det som driver deg i jobben din? / Hva gjør at du i det hele tatt gidder å stå opp og gå på jobb?

3. Hva vektla du mest da du skulle velge jobb/yrke?

(F.eks lønn, arbeidstid, lengde på utdanning, behov for slik arbeidskraft etc.)

4. Er jobben/yrket ditt noe du gjerne vil fortsette med i framtiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Jeg er utdannet journalist (2-årig høgskole) med et grunnfag i medievitenskap, toårig grad i økonomi og administrasjon og en forprøve i samfunnsvitenskap i tillegg.

2. Er faktisk ikke helt sikker på hvorfor det ble journalistikk på meg - en blanding av samfunnsinteresse og at jeg alltid har elsket å leke med språket + at det er vanskelig å komme inn (trengte motivasjon på vgs) kanskje. Og så viste det seg å passe meg perfekt!

3. Det viktigste for meg, er at ingen dager er like. Jeg får lære mye om mange forskjellige ting, og jeg møter masse interessante mennesker. Hadde jeg vært ute etter høy lønn, hadde jeg gjort noe helt annet...

4. Jeg kan absolutt se for meg at jeg fortsetter i journalistikken. Kan se mange utviklingsmuligheter, enten jeg ønsker å prøve meg som leder, som kommentator eller på desk - så jeg har ingen planer om å skifte beite.

Skrevet

1: Utdannet innen språkvitenskapen, studert i 7 år og bl.a. tatt mastergrad.

2: Det som driver meg er at jobben er interessant, det er en forskerjobb og det hele er veldig idealistisk. Jeg får holde på med hobbyen min! Det er nesten som å studere - men få betalt for det, og det er den perfekte kombinasjon.

3: Her var det ikke snakk om å velge yrke, utdannelsen min er så spesiell at det ikke var noe annet å velge. Det tok over tre år etter endt utdannelse at den ene jobben jeg var kvalifisert til dukket opp. Og jeg var sjeleglad da jeg ble innstilt som nr. 1 av søkerne, og kunne si farvel til de traurige strøjobbene jeg har hatt de siste årene.

4: Ja, jeg fortsetter helt til prosjektet er endt, det er heldigvis noen år til ennå. Gleder meg til å gå på jobb hver dag, og DET er luksus det!

Tenkte på det da jeg slet med kjedelige strøjobber som var svært dårlig betalt: Man jobber jo 8 timer hver dag, i hele sitt voksne liv. Man tilbringer mesteparten av dagene i livet på jobben, og da er det svært trist å ikke trives der.

Skrevet

Hvilken utdannelse har du?

2 grunnfag (historie, sosiologi) fra Universitetet, to-årig Journalisthøyskole.

Hvordan valgte du yrke, og hva er det som driver deg i jobben din? / Hva gjør at du i det hele tatt gidder å stå opp og gå på jobb?

Jeg kan så vidt huske at jeg snakket om at jeg ville bli "datadame" da jeg var liten, sånn 8-9 år. Det må ha vært da datamaskinene så vidt startet å komme. Men fra jeg var 12-13 år var jeg fast bestemt på å bli journalist, og etter det har jeg egentlig aldri seriøst vurdert noe annet yrke. I begynnelsen skulle jeg bli sportsjournalist, og regelrett gråt meg til å få plass i en sportsredaksjon i arbeidsuka i 8. klasse. Siden da har jeg vært i denne bransjen.

Men hva driver meg? Jeg tror det må være at jeg elsker denne bransjen på godt og vondt, jeg liker å føle at jeg gjør noe nyttig, noe som blir lagt merke til. At min jobb betyr noe, at den gjør en forskjell, liksom.

Og så synes jeg det er fantastisk morsomt å lage avis, enkelt og greit. Det var et skikkelig kick å se sine egne saker på trykk, nå er det et skikkelig kick å se at min layout funker, at jeg klarer å lage titler som funker, luke ut faktafeil og skrivefeil osv.

Hva vektla du mest da du skulle velge jobb/yrke?

(F.eks lønn, arbeidstid, lengde på utdanning, behov for slik arbeidskraft etc.)

Det vet jeg vel egentlig ikke, siden det er så lenge siden jeg valgte.... ;) Men det er lange arbeidsdager, vanskelig å komme inn på utdanningen, stor arbeidsledighet blant unge journalister, et sinnssykt arbeidspress og de aller færreste av oss tjener særlig godt... :ler:

Er jobben/yrket ditt noe du gjerne vil fortsette med i framtiden?

Jeg har aldri sett for meg at jeg skulle inn i noen annen bransje. Og som Ingeborg sier, det er muligheter til å gjøre andre ting, men fremdeles jobbe med journalistikk. Men jeg vet ærlig talt ikke. Jeg begynner å bli sliten av lange dager, stort press og ukurante arbeidstider. Så vi får se hva som skjer. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken annen bransje det skulle bli, til det elsker jeg denne altfor mye!

Gjest sivilingeniør
Skrevet

Først. Om du kan velge der du skal begynne, så

velg ikke vekk matematikk. Har du ikke matematikkunnskaper

vil det ekskludere mange studieretninger senere.

Jeg gikk videregående med matematikk/fysikk etc,

men jeg likte best og fikk best karakterer i historie

og idèhistorie.

1

Ingeniørhøgskole og NTH - 5.5 år tilsammen.

2

Har alltid villet det. Men jeg hadde så og si null

peiling (men stor interesse) på data før jeg jeg

begynte på ingeniørhøgskolen. Jeg er såpass

gammel at Windows ikke var funnet opp da jeg

fikk min første maskin.

3

Jeg vektla egentlig ikke så mye. Jeg viste hva jeg

ville og lot det bestemme.

4

Jepps. Jeg arbeider i en norsk bedrift der jeg møter

mennesker fra hele verden, jobber med spennede

prosjekter og reiser langt av lei noen ganger. Det

er mye jobbing og dagene flyr. Akkurat nå

sitter jeg og venter på at et dataprogram skal

klargjøres så da har jeg akkurat tid til å skrive dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...