Gå til innhold

Mer samarbeid med 50/50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest flere steder at man må ha et nært og godt samarbeid ved en 50% deling av samvær med barn. Hvorfor må man samarbeide mer da, enn hvis man har 60-40 eller 70-30 deling? Har ikke helt skjønt det jeg da. Man kan vel i praksis ha null kontakt med xen og bare ha overlevering og henting på skolen/ barnehagen? Trenger ikke se hverandre en gang!

Jeg ser jo at dette ikke er det beste for barnet! Men bare lurer på forskjellen er? Hva er argumentene for at samarbeidet må være nært ved en 50% deling?

Anonymkode: 6d1b6...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt spørsmål egentlig.  Jeg lurer på om det kan være fordi barna ved 50/50 har to likestilte hjem. Det vil si at noen ting nødvendigvis må flyttes mellom hjemmene hver uke.  Som datamaskin, favorittjakka, gummistøvler, fotballsko, fotballdrakt, etc. etc.   Da må foreldrene møtes hver uke, for det er ikke så lett å ta med alt dette på skolen.  

Ved 60/40 er det nok ikke så stor forskjell. Men ved 70/30 begynner det å merkes.

• Liker 1
Skrevet

Det handler vel mest om samarbeid rundt regler, rutiner, grenser osv. Ved 50/50 eller tilnærmet må man samarbeide mye mer for å få relativt like regler, enn hvis hovedomsorgen ligger hos én forelder. Det bør selvfølgelig ideelt sett være like regler ved annen fordeling og, men det utgjør litt mindre hvis barnet er 30% av tiden hos en forelder. Hovedregelene vil da settes i hjemmet, så blir kanskje den andre en sirkusforelder uten at det utgjør like mye uro for barnet som det ville ha gjort ved mer samvær. 

• Liker 1
Skrevet

Ved 60/40 og 70/30 osv så har jo en av foreldrene hovedomsorgen, dvs samværsforelder betaler (som regel) bidrag. Da er det den som har hovedomsorgen som står for det meste av utgifter. Når man har 50/50 er det gjerne slutt på bidrag, og da må man dele på de fleste utgifter. Samarbeider man dårlig kan jo det bli et problem, og det kan jo skape krangler om mor eller far nekter å betale sin del av fritidsaktiviteter eller SFO/barnehage, osv.. 

Anonymkode: 31dd0...c12

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest flere steder at man må ha et nært og godt samarbeid ved en 50% deling av samvær med barn. Hvorfor må man samarbeide mer da, enn hvis man har 60-40 eller 70-30 deling? Har ikke helt skjønt det jeg da. Man kan vel i praksis ha null kontakt med xen og bare ha overlevering og henting på skolen/ barnehagen? Trenger ikke se hverandre en gang!

Jeg ser jo at dette ikke er det beste for barnet! Men bare lurer på forskjellen er? Hva er argumentene for at samarbeidet må være nært ved en 50% deling?

Anonymkode: 6d1b6...562

- De bor i samme nabolag og ser hverandre med barnet i hverandres uker. De er ofte sammen.

- Begge stiller i fødselsdager og i barnets egne fødselsdager og barn blir invitert

- Barnet får styrket selvfølelse når det ser at mor og far har god dialog og er venner

- Barnehage og skole - ja omgivelsene, ser far og mor som to jevnbyrdige parter og all informasjon og utvikling drøftes stadig mellom far og mor

- Far og mor kjøper inn utstyr og greier sammen og alle daglige avgjørelser angår far og mor og barn.

- Hvis far er ansvarlig for legebesøkene til barnet så vil mor høre hvordan det gikk

- Barnet har lekser og både far og mor coacher - og samarbeider! 

Anonymkode: 90c22...4ac

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

- De bor i samme nabolag og ser hverandre med barnet i hverandres uker. De er ofte sammen.

- Begge stiller i fødselsdager og i barnets egne fødselsdager og barn blir invitert

- Barnet får styrket selvfølelse når det ser at mor og far har god dialog og er venner

- Barnehage og skole - ja omgivelsene, ser far og mor som to jevnbyrdige parter og all informasjon og utvikling drøftes stadig mellom far og mor

- Far og mor kjøper inn utstyr og greier sammen og alle daglige avgjørelser angår far og mor og barn.

- Hvis far er ansvarlig for legebesøkene til barnet så vil mor høre hvordan det gikk

- Barnet har lekser og både far og mor coacher - og samarbeider! 

Hvorfor stille sammen i andres fødselsdager?

Anonymkode: 7a9d7...30e

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fødselsdager til besteforeldre, søskenbarn, tanter og onkler kan gjerne feires sammen om foreldrene synes det er greit. 

Skrevet

Da må man vel dele på absolutt alt av utgifter, ingen har hovedansvaret. Det krever jo en del dialog.

Anonymkode: 09bae...6c5

Skrevet
18 timer siden, Glød skrev:

Det handler vel mest om samarbeid rundt regler, rutiner, grenser osv. Ved 50/50 eller tilnærmet må man samarbeide mye mer for å få relativt like regler, enn hvis hovedomsorgen ligger hos én forelder. Det bør selvfølgelig ideelt sett være like regler ved annen fordeling og, men det utgjør litt mindre hvis barnet er 30% av tiden hos en forelder. Hovedregelene vil da settes i hjemmet, så blir kanskje den andre en sirkusforelder uten at det utgjør like mye uro for barnet som det ville ha gjort ved mer samvær. 

Dette. I tillegg til at alt av utgifter deles likt, innkjøp må koordineres, oppfølging av aktiviteter og skole må gjøres av begge i like stor grad. Hvis den ene følger et barn til lege/tannleg så må den andre informeres, det må avklares hvem som har tid til å følge (det er jo stort sett midt i arbeidstida), det må informeres om bursdagsinvitasjoner som har kommet når barnet har vært hos den andre osv. osv. En 40/60 deling kan nok være ganske lik og også kreve godt samarbeid, men når en part har mindre enn 40% samvær vil den andre forelderen normalt ha hovedansvar for all oppfølging av barnet, og det blir litt annerledes.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt for å stille opp for barnet sitt! Man vil da ha mest mulig "teamfølelse". Man er tross alt en familie.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt for å stille opp for barnet sitt! Man vil da ha mest mulig "teamfølelse". Man er tross alt en familie.

Høres fint og flott ut, men tviler på at så mange har ønske om å være med i selskaper hos ekssvigerfamilien. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres fint og flott ut, men tviler på at så mange har ønske om å være med i selskaper hos ekssvigerfamilien. 

Vel, da setter foreldrene sine egne behov først fremfor barnet sitt. Ekssvigerfamilien er barnets familie. Og det må foreldrene lære seg å leve med.

Skrevet

Det meste er nevnt her, men jeg tenker også på at barnet må føle at det kan ha kontakt med begge foreldrene selv om det er den ene eller andre sin uke. At man må kunne være fleksible i forhold til barnet/-a. 

Med barnet følger det også en annen partner man må forholde seg til livet ut på en eller annen måte. Det beste hadde jo vært om begge parter hadde hatt gode innstillinger til hverandre og jobbet sammen mot et felles mål - gjøre det best mulig for at barnet skal ha det bra - så tidlig som mulig.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må man vel dele på absolutt alt av utgifter, ingen har hovedansvaret. Det krever jo en del dialog.

Anonymkode: 09bae...6c5

Kan gjøres så enkelt at man kjøper to sett klær og basisutstyr. den som får skattefordelene og barnetrygd ( Dvs annet hvert år)tar alle utgifter som ikke genereres i hvert hjem- eks : barnehage, SFO, skoleleirer, barnehagedress osv 

Anonymkode: 92cb6...c63

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sikter til venners bursdager (barnehage/skole) og barnets mor og fars fødselsdager. Begravelser til begges foreldre (barnets beeteforeldre) er helt naturlig for mange å delta i.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan gjøres så enkelt at man kjøper to sett klær og basisutstyr. den som får skattefordelene og barnetrygd ( Dvs annet hvert år)tar alle utgifter som ikke genereres i hvert hjem- eks : barnehage, SFO, skoleleirer, barnehagedress osv 

Anonymkode: 92cb6...c63

Eh...to barnetrygder ift 50/50 delt omsorg betyr: en barnetrygd til far og en til mor.

De deler alt 50/50.

Skrevet
1 time siden, Mass skrev:

Det meste er nevnt her, men jeg tenker også på at barnet må føle at det kan ha kontakt med begge foreldrene selv om det er den ene eller andre sin uke. At man må kunne være fleksible i forhold til barnet/-a. 

Med barnet følger det også en annen partner man må forholde seg til livet ut på en eller annen måte. Det beste hadde jo vært om begge parter hadde hatt gode innstillinger til hverandre og jobbet sammen mot et felles mål - gjøre det best mulig for at barnet skal ha det bra - så tidlig som mulig.

Hm.

Alle jeg kjenner med 50/50 er godt voksne og har bevisst valgt ingen ny partner. Aldri i uker de har barnet sitt.

Skal sies at de jeg kjenner til her er svært ressurssterke og klarer seg utmerket alene (og med barnet sitt) i egen bolig.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sikter til venners bursdager (barnehage/skole) og barnets mor og fars fødselsdager. Begravelser til begges foreldre (barnets beeteforeldre) er helt naturlig for mange å delta i.

Ja, det blir noe annet enn resten av slekta som blir nevnt lengre opp. Og da er jeg enig i at det blir naturlig å delta. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm.

Alle jeg kjenner med 50/50 er godt voksne og har bevisst valgt ingen ny partner. Aldri i uker de har barnet sitt.

Skal sies at de jeg kjenner til her er svært ressurssterke og klarer seg utmerket alene (og med barnet sitt) i egen bolig.

Jeg tenkte på partneren som de har barn med og som de må samarbeide med. Selv om de har gått hvert til sitt så blir de på en måte fortsatt partnere i foreldreskapet. 

Skrevet
3 timer siden, Mass skrev:

Vel, da setter foreldrene sine egne behov først fremfor barnet sitt. Ekssvigerfamilien er barnets familie. Og det må foreldrene lære seg å leve med.

Da ser jeg det som eksen sitt ansvar å feire bursdag med sin familie da han har barnet. :)

Anonymkode: 81d15...d90

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...