AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #1 Skrevet 6. september 2017 Er det noen som har kunnskap eller erfaring med hvor lang ventetid som er forsvarlig ved knokkelbrudd i arm? (olecranon fraktur) Armen skal opereres, men operasjonen utsettes og utsettes. Siste oppgitte dag er nå en uke etter bruddet. Det er hovent. Det er vondt, og operasjonen flyttes og flyttes. Finnes det noen tidsgarantier for sånne operasjoner? Er så desperat at jeg er villig til å betale selv, men finnes det en garantiordning så er jo det supert. Anonymkode: 9202d...7fb
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #2 Skrevet 6. september 2017 Det flyttes fordi det er stappa på operasjonssalene og det kommer inn traumer og det er andre pasienter som også må prioriteres av ulike grunner. Det er ofte slik at pasienter som blir innlagt med brudd må vente i noen dager før de får operasjon, så de som er listepasienter eller dagkirurgiske pasienter er dessverre ikke de som blir prioritert. Vi får håpe du får operasjon så raskt som mulig. Anonymkode: 463e2...530
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #3 Skrevet 6. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det flyttes fordi det er stappa på operasjonssalene og det kommer inn traumer og det er andre pasienter som også må prioriteres av ulike grunner. Det er ofte slik at pasienter som blir innlagt med brudd må vente i noen dager før de får operasjon, så de som er listepasienter eller dagkirurgiske pasienter er dessverre ikke de som blir prioritert. Vi får håpe du får operasjon så raskt som mulig. Anonymkode: 463e2...530 Men finnes det noen frister å forholde seg til? - eller er det bare sånn "at dersom vi får tid en dag så opererer vi deg"? Anonymkode: 9202d...7fb
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #4 Skrevet 6. september 2017 I utgangspunktet ikke tidsfrist for ikke-planlagte inngrep, men det vil jo være en avveining om hva som er medisinsk forsvarlig. Sjelden slikt opereres privat. Anonymkode: 664d6...180
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #5 Skrevet 6. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men finnes det noen frister å forholde seg til? - eller er det bare sånn "at dersom vi får tid en dag så opererer vi deg"? Anonymkode: 9202d...7fb Naturligvis. Jeg forklarte deg hvorfor det er sånn, at det er andre som må prioriteres før deg. Det er kjipt, men sant. Legene vil gjøre en fortløpende vurdering på hvor lenge det lar seg gjøre at du er i kø og prioritere deg deretter. Jeg var selv en ortopedisk ø-hjelpspasient en gang og MÅTTE ha operasjon den dagen for å sikre fremtidig fungering, og jeg måtte også vike for traumepasienter som alle andre og ble operert 12 timer etter planen. Det er helt vanlig. Hvis du har store smerter må du få bedre smertebehandling. Anonymkode: 463e2...530 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #6 Skrevet 6. september 2017 Hvis det er veldig hovent så må de vente til hevelsen har gått noe ned. Ellers så er det umulig å lukke såret igjen. Anonymkode: 8240c...43f 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #7 Skrevet 6. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naturligvis. Jeg forklarte deg hvorfor det er sånn, at det er andre som må prioriteres før deg. Det er kjipt, men sant. Legene vil gjøre en fortløpende vurdering på hvor lenge det lar seg gjøre at du er i kø og prioritere deg deretter. Jeg var selv en ortopedisk ø-hjelpspasient en gang og MÅTTE ha operasjon den dagen for å sikre fremtidig fungering, og jeg måtte også vike for traumepasienter som alle andre og ble operert 12 timer etter planen. Det er helt vanlig. Hvis du har store smerter må du få bedre smertebehandling. Anonymkode: 463e2...530 Det er vel det jeg er redd for, at jeg flyttes og flyttes inntil det absolutt ikke er forsvarlig å flytte operasjonen lenger. Ingen har fortalt meg noe om hva de har satt som siste tid for operasjon (jeg har spurt, men får ikke noe svar). Henvisende lege og ortoped sa det burde opereres samme dag (dagen bruddet oppstod), eller senest påfølgende dag. Det er snart en uke siden. I mellomtiden tilpasser sener og ledd seg til den nye situasjonen, og armen er låst i 90 graders vinkel i venteposisjon. Jeg prøver å holde ut så lenge jeg klarer før jeg tar noe smertestillende, men nå har jeg måttet krype til korset og ta en paralgin forte på kvelden. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er veldig hovent så må de vente til hevelsen har gått noe ned. Ellers så er det umulig å lukke såret igjen. Anonymkode: 8240c...43f Det er vel ingen som vet hvor hovent det nå er under ventegipsen de la på for snart 7 dager siden. Jeg merker at fingrene er hovne nå. Resten av armen er gipset inn i venteposisjon. Anonymkode: 9202d...7fb
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #8 Skrevet 6. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er veldig hovent så må de vente til hevelsen har gått noe ned. Ellers så er det umulig å lukke såret igjen. Anonymkode: 8240c...43f Dersom TS ligger til avsvelling hadde hun fått informasjon om det Anonymkode: 463e2...530 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #9 Skrevet 6. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel det jeg er redd for, at jeg flyttes og flyttes inntil det absolutt ikke er forsvarlig å flytte operasjonen lenger. Ingen har fortalt meg noe om hva de har satt som siste tid for operasjon (jeg har spurt, men får ikke noe svar). Henvisende lege og ortoped sa det burde opereres samme dag (dagen bruddet oppstod), eller senest påfølgende dag. Det er snart en uke siden. I mellomtiden tilpasser sener og ledd seg til den nye situasjonen, og armen er låst i 90 graders vinkel i venteposisjon. Jeg prøver å holde ut så lenge jeg klarer før jeg tar noe smertestillende, men nå har jeg måttet krype til korset og ta en paralgin forte på kvelden. Det er vel ingen som vet hvor hovent det nå er under ventegipsen de la på for snart 7 dager siden. Jeg merker at fingrene er hovne nå. Resten av armen er gipset inn i venteposisjon. Anonymkode: 9202d...7fb Hvorfor ønsker du å lide deg gjennom smerter i stedet for å ta smertestillende? Det er ikke akkurat sånn at du kommer til å bli avhengig av paralgin forte etter en uke på de for å si det sånn, så du må bare kjøre på med den anbefalte dagsdosen legen har forskrevet. Anonymkode: 463e2...530 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #10 Skrevet 6. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom TS ligger til avsvelling hadde hun fått informasjon om det Anonymkode: 463e2...530 Jeg kjenner jeg liker deg. Det ordet var konge "Avsvelling" TS er bare litt småfortvilt over at det snart har gått en hel uke og hun hver dag har blitt flyttet og taxier har blitt ombooket og ortopeder har ringt og sendt meldinger og ingen vil si annet enn at de har flyttet og satt opp på dager de selv ikke jobber. TS er litt fortvilt. Anonymkode: 9202d...7fb
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #11 Skrevet 6. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du å lide deg gjennom smerter i stedet for å ta smertestillende? Det er ikke akkurat sånn at du kommer til å bli avhengig av paralgin forte etter en uke på de for å si det sånn, så du må bare kjøre på med den anbefalte dagsdosen legen har forskrevet. Anonymkode: 463e2...530 Kan ikke svare for TS, men smertestillende er jo ikke noe man tar hvis man ikke må. Det har bivirkninger, og mange blir dårlig av smertestillende. Anonymkode: 88ede...eaa
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #12 Skrevet 6. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du å lide deg gjennom smerter i stedet for å ta smertestillende? Det er ikke akkurat sånn at du kommer til å bli avhengig av paralgin forte etter en uke på de for å si det sånn, så du må bare kjøre på med den anbefalte dagsdosen legen har forskrevet. Anonymkode: 463e2...530 Legen har ikke foreskrevet noen anbefalt dagsdose. De sa de sendte med meg 3 stk på mandagen (men det viste seg å være 2 stk), og det var alt, fordi jeg skulle opereres på onsdag. Så jeg har delt de 2 jeg fikk på de første dagene, og holdt ut med resten. Anonymkode: 9202d...7fb
Mokkilokki Skrevet 6. september 2017 #13 Skrevet 6. september 2017 Du må Kontakten legen i morgen og si fra at du ikke har nok smertelindring. Brudd er jo veldig vondt, du kan ikke ha det slik. Det blir nok bedre så snart de får det fiksa. synd man må vente
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #14 Skrevet 6. september 2017 Mange olecranonfracturer blir ikke operert i det hele tatt, men kun behandlet med gips. Det er ikke uvanlig at pasienter med brudd som ikke er kritisk må vente i en uke og to for operativ behandling fordi det kommer inn ting som er mer akutt. Er du for hoven kan de faktisk ikke operere, da er det sjanse for at operatøren ikke klarer å lukke huden etterpå, og da har du et virkelig stort problem. Du må gjerne latterliggjøre hun som nevnte avsvelling, men det er et reelt ord, og det det heter å vente på at hevelsen går ned før en operasjon. Har du ikke nok smertestillende tar du kontakt med avdelingen og informerer om at du trenger mer, det er ikke farlig å ta smertestillende når behovet er reelt. Opplever du gipsen som for stram gir du beskjed om det også. Anonymkode: a304f...742 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #15 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner jeg liker deg. Det ordet var konge "Avsvelling" TS er bare litt småfortvilt over at det snart har gått en hel uke og hun hver dag har blitt flyttet og taxier har blitt ombooket og ortopeder har ringt og sendt meldinger og ingen vil si annet enn at de har flyttet og satt opp på dager de selv ikke jobber. TS er litt fortvilt. Anonymkode: 9202d...7fb "Å ligge til avsvelling" er helt seriøst en greie, og det er det det kalles. Det var ikke ment som humor sånn sett, men høres sikkert komisk ut. Anonymkode: 463e2...530
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #16 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Legen har ikke foreskrevet noen anbefalt dagsdose. De sa de sendte med meg 3 stk på mandagen (men det viste seg å være 2 stk), og det var alt, fordi jeg skulle opereres på onsdag. Så jeg har delt de 2 jeg fikk på de første dagene, og holdt ut med resten. Anonymkode: 9202d...7fb Da må du jo kontakte de sånn at du kan få mer smertestillende. Anonymkode: 463e2...530
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #17 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange olecranonfracturer blir ikke operert i det hele tatt, men kun behandlet med gips. Det er ikke uvanlig at pasienter med brudd som ikke er kritisk må vente i en uke og to for operativ behandling fordi det kommer inn ting som er mer akutt. Er du for hoven kan de faktisk ikke operere, da er det sjanse for at operatøren ikke klarer å lukke huden etterpå, og da har du et virkelig stort problem. Du må gjerne latterliggjøre hun som nevnte avsvelling, men det er et reelt ord, og det det heter å vente på at hevelsen går ned før en operasjon. Har du ikke nok smertestillende tar du kontakt med avdelingen og informerer om at du trenger mer, det er ikke farlig å ta smertestillende når behovet er reelt. Opplever du gipsen som for stram gir du beskjed om det også. Anonymkode: a304f...742 Trist du forstod reaksjonen på ordet som latterliggjøring. Det var en ren reaksjon på et treffende ord, ikke latterliggjøring. jeg vet alt om hevelse og kirurgi. Det er avklart med akk ortopedisk kompetanse at dette bruddet både skal om må korrigeres med kirurgisk inngrep. bruddet er ustabilt. Spørsmålet mitt er om det finnes en grense for hvor lenge det er forsvarlig å la et slikt brudd vente før knokkelen settes sammen uten økt sannsynlighet for nedsatt funksjonalitet i albuen eller skade på sener, ledd og knokkel. så enkelt og så vanskelig. Anonymkode: 9202d...7fb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #18 Skrevet 7. september 2017 Nei det finnes ingen grense, det er opp til ansvarlig/vakthavende ortoped å bestemme når det er uforsvarlig å la deg vente lenger. Dersom det er flere sykehus i nærheten av der du bor kan du be avdelingen undersøke om det er andre sykehus som har anledning til å operere deg tidligere. Der jeg jobber er det helet vanlig med overflytting mellom sykehusene i nærheten for å redusere ventetid. Anonymkode: a304f...742
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå