Gå til innhold

Hjemme alene trening med valp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en valp på snart 10 uker og prøvde idag å la han være alene i en liten lukket del av huset. Var bare i etasjen under i ett minutt. Han bjeffet og hylte, og jeg fikk så vondt i valpe-mamma hjertet mitt:( men vet jo at vi må gjøre det. Ventet til han var stille ett par sekunder før jeg viste meg for han igjen. Når ca begynte deres valper å roe seg når de ble forlatt alene?

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære vene han er da bare 10 uker. Det er ikke lenge siden han ble skilt fra alt den kjente. Den må bli helt trygg på deg før du forlater den. 

Anonymkode: c2d94...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå frem mye saktere enn det. Start med å gå inn og ut av døren. Bare gå ut mens valpen ser på, lukk døren og kom inn igjen med en gang. Ikke gi valpen noen oppmerksomhet, ikke gjør noe spesielt ut av det. Gjenta til valpen slutter å bry seg med at du går ut døren. Da kan du være borte 2-3 sekunder før du kommer inn. Igjen gjenta til valpen slutter å bry seg og så øk tiden gradvis. Jeg understreker gradvis for den feilen de fleste gjør er at de går for fort frem. 

Du kan også gjøre det til en vane at valpen ikke får være med deg når du går på badet, f.eks. Dusj og toalett brukes jo flere ganger om dagen og det er en fin måte for valpen å lære at selv om eier forsvinner bak lukket dør så kommer han/hun alltid raskt tilbake igjen.

Når du har kommet så langt at du kan være borte 5-10 minutter, gi valpen noe å holde på med når du går. Kast godbiter på gulvet, griseøre, tyggebein, fryst kong osv. Gi det når du går og lite oppmerksomhet når du kommer tilbake. Begynner valpen å hyle så har du gått frem for fort, gå da litt tilbake i treningen.

Når du er borte over litt lengre tid, så kan du gjerne filme valpen og se om han roer seg. Lykke til. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene han er da bare 10 uker. Det er ikke lenge siden han ble skilt fra alt den kjente. Den må bli helt trygg på deg før du forlater den. 

Anonymkode: c2d94...f3c

Følger bare råd fra oppdretter om å begynne alene treningen helt fra starten av. 

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tabris skrev:

Du bør gå frem mye saktere enn det. Start med å gå inn og ut av døren. Bare gå ut mens valpen ser på, lukk døren og kom inn igjen med en gang. Ikke gi valpen noen oppmerksomhet, ikke gjør noe spesielt ut av det. Gjenta til valpen slutter å bry seg med at du går ut døren. Da kan du være borte 2-3 sekunder før du kommer inn. Igjen gjenta til valpen slutter å bry seg og så øk tiden gradvis. Jeg understreker gradvis for den feilen de fleste gjør er at de går for fort frem. 

Du kan også gjøre det til en vane at valpen ikke får være med deg når du går på badet, f.eks. Dusj og toalett brukes jo flere ganger om dagen og det er en fin måte for valpen å lære at selv om eier forsvinner bak lukket dør så kommer han/hun alltid raskt tilbake igjen.

Når du har kommet så langt at du kan være borte 5-10 minutter, gi valpen noe å holde på med når du går. Kast godbiter på gulvet, griseøre, tyggebein, fryst kong osv. Gi det når du går og lite oppmerksomhet når du kommer tilbake. Begynner valpen å hyle så har du gått frem for fort, gå da litt tilbake i treningen.

Når du er borte over litt lengre tid, så kan du gjerne filme valpen og se om han roer seg. Lykke til. :)

Har allerde lukket døren til badet ved ett par anledninger. Og det stedet han kommer til å være alene på har ikke dør, bruker kompostgrind for å stenge av, så da blir det jo litt annerledes enn å lukke/åpne døren sånn rett etterhverandre?

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du lukke kompostgrinden og gå ut av rommet/ut av synet og rett tilbake igjen i stedet for. Også utvide fra der. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tabris skrev:

Da kan du lukke kompostgrinden og gå ut av rommet/ut av synet og rett tilbake igjen i stedet for. Også utvide fra der. :)

Ok, tusen takk for hjelpen😊

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tabris skrev:

Da kan du lukke kompostgrinden og gå ut av rommet/ut av synet og rett tilbake igjen i stedet for. Også utvide fra der. :)

Hvor lange økter bør/kan vi bruke på denne treningen, og hvor mange ganger bør vi trene per dag?

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor lange økter bør/kan vi bruke på denne treningen, og hvor mange ganger bør vi trene per dag?

Anonymkode: e91b3...d17

Du kan gjerne trene det et par-tre ganger om dagen, men ikke lenge. Det er ingen fasit på hvor lenge, men kanskje gå ut døra 3-4-5 ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tabris skrev:

Du kan gjerne trene det et par-tre ganger om dagen, men ikke lenge. Det er ingen fasit på hvor lenge, men kanskje gå ut døra 3-4-5 ganger?

Ok takk. Når kan en hund egentlig være hjemme alene i 6 timer omtrent? Er ikke en aktuell problemstilling per nå, men en eller annen gang må han jo det. 

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Ok takk. Når kan en hund egentlig være hjemme alene i 6 timer omtrent? Er ikke en aktuell problemstilling per nå, men en eller annen gang må han jo det. 

Anonymkode: e91b3...d17

Det er umulig å si, fordi det kommer an på så mange faktorer. Hvor ofte og hvor bra eier trener, hvor trygg valpen er i utgangspunktet (genetisk), tidligere erfaringer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter på 11 uker med å lukke dører etter meg. Ble piping og grafsing på dør. Ved 13 uker tok jeg raske turer i postkassen og ignorerte han når jeg kom inn. Gikk ikke lang tid før pipingen stoppet. Satt opp ipad med skype som jeg ringte fra iphonen min, med sutosvar. Gikk på butikken da han var 14 uker. Da drev han å pep rundt, men det roet seg fort og han la seg fort for å sove i sengen. Har hele tiden hatt han på begrenset plass. 6 mnd og kan være hjemme 8-9 timer. Arbeidsdag med reise til og fra.

Anonymkode: 82c32...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at dere starter med én gang! Å ha en hund med seperasjonsangst er utrolig slitsom for både hund og eier. 

Sørg for at valpen har en plass i huset som er sin. Et eget hjørne eller en binge med leker og seng hvor den liker å være og hvor den slapper av. Har du en valp som forfølger deg, lær inn kommandoen, bli og gå og legg deg. Si foreksempel "bli" når du går fra stua til kjøkkenet. Bær den tilbake om den ikke lystrer. Selvom det er koselig å ha en valp i sofaen og sengen, så lær den at den å slappe av på sin egen plass. Det er nyttig for de å se at dere kan være i samme rom uten å måtte sitte klistret.

Gå på do alene, gå så i postkassa, øk etterhvert. Ikke lag noe nummer ut av at du går eller kommer. Lager du verste velkomsscenen hver gang du kommer inn fra søppelkassa, får den jo bekreftet at det var hele var "en big deal". 

Det beste tidspuktet å øve på og gå fra den på er når den sover eller er sliten og mett. Og igjen, sørg for at den har en egen plass hvor den føler seg trygg. Mange hunder blir overveldet over å ha for stor plass, og stresser fra rom til rom og fra vindu til vindu. Har de en mindere plass, er det mindre for de å "passe" på, og lettere for de å falle til ro. 

 

Lykke til! 

Endret av Perle
Skriveleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når prøvde jeg å lukke grinda, gå ut av syne og direkte tilbake igjen. Og han bjeffet så fort jeg forsvant. Men jeg har lest flere steder at man skal vente til hunden har slutter å bjeffe før man viser seg igjen, så ikke den skal tro at det hjelper å bjeffe. Men det er kanskje feil?

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Perle skrev:

Kjempefint at dere starter med én gang! Å ha en hund med seperasjonsangst er utrolig slitsom for både hund og eier. 

Sørg for at valpen har en plass i huset som er sin. Et eget hjørne eller en binge med leker og seng hvor den liker å være og hvor den slapper av. Har du en valp som forfølger deg, lør inn kommandoen, bli og hå og legg deg. Si foreksempel "bli" når du går fra stua til kjøkkenet. Bær den tilbake om den ikke lystrer. Selvom det er koselig å ha en valp i sofaen og sengen, så lær den at den å slappe av på sin egen plass. Det er nyttig for de å se at dere kan være i samme rom uten å måtte sitte klistret.

Gå på do alene, gå så i postkassa, øk etterhvert. Ikke lag noe nummer ut av at du går eller kommer. Lager du værste velkomsscenen hver gang du kommer inn fra søppelkassa, får den jo bekreftet at det var hele var "en big deal". 

Det beste tidspuktet å øve på og gå fra den på er når den sover eller er sliten og mett. Og igjen, sørg for at den har en egen plass hvor den føler seg trygg. Mange hunder blir overveldet å ha for stor plass, og stresser fra rom til rom og fra vindu til vindu. Har de en mindere plass, er det mindre for de å "passe" på, og lettere for de å falle til ro. 

 

Lykke til! 

Tusen takk. Vi må helt klart øve på "bli" for han forfølger meg stort sett hele dagen. Skjer heller så og si aldri at han legger seg i senga si for å sove, han vil helst bare ligge på fanget. 

Anonymkode: e91b3...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, AnonymBruker said:

Når prøvde jeg å lukke grinda, gå ut av syne og direkte tilbake igjen. Og han bjeffet så fort jeg forsvant. Men jeg har lest flere steder at man skal vente til hunden har slutter å bjeffe før man viser seg igjen, så ikke den skal tro at det hjelper å bjeffe. Men det er kanskje feil?

Anonymkode: e91b3...d17

Det kommer an på bjeffingen. Det er forskjell på bjeffing fordi valpen er utrygg og bjeffing fordi valpen synes det er litt kjedelig. For en ti uker gammel valp så sier alle instinkter at de ikke skal være alene, for da overlever de ikke. De er dermed instinktmessig programmert til å reagere på å bli igjen alene noe sted (og det er også derfor det er så lett å lokke på små valper og hvorfor de dilter i beina på eier). 

Hvis en valp bjeffer fordi den blir utrygg av å være alene, så kan den gå fra utrygg til redd, og kan i verste fall utvikle seperasjonsangst. 

Når du går fra den for å gå på do, bjeffer den da også? Du kan evt starte med å lukke grinda og så åpne den til valpen ikke bryr seg. SÅ lukke, gå et par skritt unna, komme tilbake og så åpne frem til den ikke bryr seg osv.

Ja, det er omstendelig og tidkrevende. Og det kan godt være at om du bare går bort og lar valpen bjeffe, så vil det gå bra. Men det kan også være at det ikke gjør det. Du skal ha hunden i forhåpentligvis 12-15 år, og det er utrolig slitsomt å ha en hund som har separasjonsangst eller som bjeffer og hyler når den er alene. Derfor ville jeg tatt det ekstra arbeidet det er med å gjøre den trygg fra den er liten. Vi jobber mot valpens egne instinkter, derfor er det så viktig å gå frem så sakte at den ikke reagerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Tabris skrev:

Det kommer an på bjeffingen. Det er forskjell på bjeffing fordi valpen er utrygg og bjeffing fordi valpen synes det er litt kjedelig. For en ti uker gammel valp så sier alle instinkter at de ikke skal være alene, for da overlever de ikke. De er dermed instinktmessig programmert til å reagere på å bli igjen alene noe sted (og det er også derfor det er så lett å lokke på små valper og hvorfor de dilter i beina på eier). 

Hvis en valp bjeffer fordi den blir utrygg av å være alene, så kan den gå fra utrygg til redd, og kan i verste fall utvikle seperasjonsangst. 

Når du går fra den for å gå på do, bjeffer den da også? Du kan evt starte med å lukke grinda og så åpne den til valpen ikke bryr seg. SÅ lukke, gå et par skritt unna, komme tilbake og så åpne frem til den ikke bryr seg osv.

Ja, det er omstendelig og tidkrevende. Og det kan godt være at om du bare går bort og lar valpen bjeffe, så vil det gå bra. Men det kan også være at det ikke gjør det. Du skal ha hunden i forhåpentligvis 12-15 år, og det er utrolig slitsomt å ha en hund som har separasjonsangst eller som bjeffer og hyler når den er alene. Derfor ville jeg tatt det ekstra arbeidet det er med å gjøre den trygg fra den er liten. Vi jobber mot valpens egne instinkter, derfor er det så viktig å gå frem så sakte at den ikke reagerer.

Ja han bjeffer om jeg lukker døra til badet også, men den bjeffinga er ikke like "sår". Der har han nok skjønt at når noen går inn kommer de straks ut igjen. Jeg vil gjøre dette på best mulig måte, vil ha en hund som har det bra og er trygg:) så den jobber får jeg bare ta. Bør jeg jobbe for at han skal kunne sove alene på dagtid, eller løser det seg naturlig ettersom han blir større?

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja han bjeffer om jeg lukker døra til badet også, men den bjeffinga er ikke like "sår". Der har han nok skjønt at når noen går inn kommer de straks ut igjen. Jeg vil gjøre dette på best mulig måte, vil ha en hund som har det bra og er trygg:) så den jobber får jeg bare ta. Bør jeg jobbe for at han skal kunne sove alene på dagtid, eller løser det seg naturlig ettersom han blir større?

Anonymkode: e91b3...d17

Han trenger ikke sove alene verken dagtid eller nattid. Sånt kan vente til han blir eldre og mer selvstendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 7.9.2017 den 11.19, Tabris skrev:

Han trenger ikke sove alene verken dagtid eller nattid. Sånt kan vente til han blir eldre og mer selvstendig. :)

Nå har vi øvet på hjemme alene trening som du foreslo til nå, valpen bjeffer fortsatt så fort han skjønner at jeg skal "forsvinne". Og han bjeffer om jeg går på badet alene. Er dette normalt? Har ikke skjedd en eneste gang at jeg har kunnet forsvinne ut av syne uten at han bjeffer. 

Anonymkode: e91b3...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nå har vi øvet på hjemme alene trening som du foreslo til nå, valpen bjeffer fortsatt så fort han skjønner at jeg skal "forsvinne". Og han bjeffer om jeg går på badet alene. Er dette normalt? Har ikke skjedd en eneste gang at jeg har kunnet forsvinne ut av syne uten at han bjeffer. 

Anonymkode: e91b3...d17

Hvis han fortsatt bjeffer hver gang du går på badet, selv etter flere uker hvor du lukker døren og kommer fort ut igjen, så kan det være at han har utviklet separasjonsangst. Da ville jeg tatt kontakt med en oppdatert atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og lage et opplegg sammen med dere.

Anonymkode: 09530...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...