Gå til innhold

Toalett, vegghengt eller vanlig.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig usikker på om vi skal velge vegghengt toalett eller vanlig når vi pusser opp badet. I utgangspunktet er jo vegghengt både penest og enklest mtp renhold. Vi har ikke mulighet for å bygge sisternen inn i veggen,  så om vi skal ha vegghengt toalett må sisternen komme i kasse som evt flises inn.  Kjenner at jeg er veldig i stuss på om det blir fint,  eller om det blir vel så fint å for vanlig toalett med enkelt, stilrent design. 

Toalettet blir plassert slik at vi ser toalettet fra siden når vi kommer inn på badet.  

Innspill,  noen? Takknemlig for alle meninger. 

Anonymkode: fa4ea...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal jeg pusse opp bad så skal jeg ha vegghengt. Ser bare fordeler, blandt annet enklere renhold og penere. Hvis man velger kasse som man må flise inn så har man jo muligheten til å bruke bakdelen som en liten hylle

Anonymkode: 75777...2d9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha vegghengt, men vurdere et slikt siden jeg ikke får meg til å stole helt på de vegghengte ang vekt ( har noen store i famile/vennekrets) 

https://m.vvskupp.no/duravit/2167092000/duravit-p3-comforts-gulvstående-toalett-380x650-mm-hvit-hygieneglaze?gclid=EAIaIQobChMI353j4O6O1gIVB40bCh0lPQzxEAQYBCABEgKDi_D_BwE

ingen krinkler og kroker som sammler støv på dette. Hater den doen vi har nå. Støvsamler til tusen

Anonymkode: bcd41...161

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt er finere. Lettere å rengjøre under.
Samtidig så virker de utrygge og kan falle når som helst. Litt angst for vegghengt toaletter! 
De er ofte trangere, slik at det er lettere at toalettet blir tett. 

Anonymkode: 371d3...399

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å bruke vegghengte toaletter. Jeg får alltid litt panikk for at det skal falle ned - sammen med eventuelt innhold i doskåla, samt masse dovann. :spy:

Så pga. det hadde jeg valgt vanlig toalett. Å velge noe i stilen til den det ble linket til over kan være en lur mellomting. Enkel å rengjøre, men står på gulvet.

Anonymkode: 3755b...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både vegghengt og gulvstående, og tror faktisk jeg foretrekker gulvstående. Grunnen er at et gulvstående er mye enklere å reparere når noe (les flotørsystemet) henger seg opp og sisternen er gjemt bak plater og fliser.

Ja, det er litt mer kronglete å gjøre rent et gulvstående toalett, men for meg har jeg funnet ut at det er verd å ta den lille ekstrajobben. 

Anonymkode: cae1d...753

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vegghengt er finere. Lettere å rengjøre under.
Samtidig så virker de utrygge og kan falle når som helst. Litt angst for vegghengt toaletter! 
De er ofte trangere, slik at det er lettere at toalettet blir tett. 

Hvis du har satt opp et vegghengt toalett selv så skjønner du at det skal ganske mye til for at det skal falle ned :)

Anonymkode: 16ab5...020

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha vegghengt, men vurdere et slikt siden jeg ikke får meg til å stole helt på de vegghengte ang vekt ( har noen store i famile/vennekrets) 

https://m.vvskupp.no/duravit/2167092000/duravit-p3-comforts-gulvstående-toalett-380x650-mm-hvit-hygieneglaze?gclid=EAIaIQobChMI353j4O6O1gIVB40bCh0lPQzxEAQYBCABEgKDi_D_BwE

ingen krinkler og kroker som sammler støv på dette. Hater den doen vi har nå. Støvsamler til tusen

Anonymkode: bcd41...161

Det der så ut som surredassen fra hytta, ville aldri hatt det hjemme!

Anonymkode: c7343...552

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle!

Vi skal ha noen halvhøye skap på en annen vegg,  og har planlagt at toppen på de skal fungere som hylle. Skal vi gå for vegghengt tror jeg at jeg dropper det, for jeg er redd det blir rotete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes nesten ikke gulvmonterte toaletter lengre. Eneste grunn jeg ser for det er pga. røropplegg gjør det umulig med vegghengt, eller en har en stil på badet en ønsker ig gjennomføre, er i så tilfelle enda kulere med høythengende sisterne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvmonterte toaletter er faktisk på vei inn igjen. Nettopp pga vedlikehold og varighet. 

Vegghengte toaletter har kortere levetid enn gulvhengte, samt at det er mer bal når noe går galt. 

De nymotens gulvmonterte toalettene har ikke så mange kriker og kroker som vegghengte, og er akkurat like lette å rengjøre. 

Da jeg pusset opp badet i gamleleiligheten for 10 år siden, var det bare vegghengte som gjaldt. Men nå, når vi leker med tanken på å busse opp badene i vår nye bolig, er gulvmontert et alternativ igjen, og antageligvis det vi kommer til å gå for. 

Og det ER faktisk vektbegrensning på vegghengte.. Jo mer vekt på brukeren, jo mer slitasje over tid. 

Anonymkode: 2d56c...a02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gulvmonterte toaletter er faktisk på vei inn igjen. Nettopp pga vedlikehold og varighet. 

Hvor har du det fra? (ikke kritisk ment,  er bare nysgjerrig) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vegghengte toaletter har kortere levetid enn gulvhengte, samt at det er mer bal når noe går galt. 

De nymotens gulvmonterte toalettene har ikke så mange kriker og kroker som vegghengte, og er akkurat like lette å rengjøre. 

Da jeg pusset opp badet i gamleleiligheten for 10 år siden, var det bare vegghengte som gjaldt. Men nå, når vi leker med tanken på å busse opp badene i vår nye bolig, er gulvmontert et alternativ igjen, og antageligvis det vi kommer til å gå for. 

Og det ER faktisk vektbegrensning på vegghengte.. Jo mer vekt på brukeren, jo mer slitasje over tid. 

Gulvstående toaletter er ikke på vei inn igjen. Hvor tar du det fra?

Vegghengte toaletter har ikke kortere levetid enn gulvstående. 

Man kommer til for å bytte innløpsventil og flottør bak trykkplaten. 

Rørlegger tester skålen ved å stå på tuppen av den og hoppe litt på den. Maxbegrensning er vanligvis 250kg på tuppen av skålen. 

Anonymkode: e3de5...8bf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegghengte toaletter er så stygt! Og kronglete og irriterende. Jeg skal ha vanlig, gulvstående toalett når jeg får råd til å pusse opp den nye leiligheten min.  

Anonymkode: 99134...1e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EkteMannen

Vi har vegghengt. 

Det er nye retningslinjer som sier at membran skal ligge på gulvet også inne i kassen påmelding veggen, og eventuelt vann skal ha mulighet for å renne ut på gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt vanlig uten tvil. Klarer ikke se noen store fordeler med vegghengt, bare ulemper.

Vanlig varer mye lengre, og minsker risiko for lekkasjer.

Anonymkode: 23476...318

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har satt opp et vegghengt toalett selv så skjønner du at det skal ganske mye til for at det skal falle ned :)

Anonymkode: 16ab5...020

Vet jo det da. Foreldrene mine pusset opp badet sitt i fjor. De gikk fra gulv til vegg. Jeg så den "kassen" bak, før de la på flisene. Vet jo at toalettet ikke henger på 2 skruer liksom. Men de føles fortsatt utrygg ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville valgt vanlig uten tvil. Klarer ikke se noen store fordeler med vegghengt, bare ulemper.

Vanlig varer mye lengre, og minsker risiko for lekkasjer.

Anonymkode: 23476...318

Jeg ser bare fordeler med vegghengt. 

Er da ingen forskjell på hvor lenge de varer. Det er porselen begge deler og omtrent like deler inni sisternen. 

Anonymkode: e3de5...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt er penere og lettere å rengjøre. Vi har fliser inn sisternen slik at vi har en hylle på toppen. Det er praktisk. 

Anonymkode: 82d95...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...