AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #21 Skrevet 6. september 2017 Han kan prøve å få seg en jobb. Hvis han ikke klarer å finne noe, er det sikkert noen i familien som trenger hjelp med saker og ting som maling, høytrykksspyling etc. som er villig til å gi han noen kroner for det, eller dere selv. Å bare få penger til fjas som brus og boller er bare latterlig og ikke gjerrig av deg. Evt kunne du økt månedslønnen mot husarbeid? Type: gjør han det=penger, gir han blaffen=0 Anonymkode: 01ccb...036 2
..... Skrevet 6. september 2017 #22 Skrevet 6. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan prøve med et fast beløp hver uke. Men mener at han da må utføre faste oppgaver i hjemmet. F eks vaske kjøleskapet en gang i mnd, badet en gang i uken osv. Og da helst uten å måtte mases på. Hvilken oppgaver har andre sine ungdommer? Anonymkode: 3e5c4...c19 Mine barn får 500kr måneden, de er 10 og 12 år, så synes kanskje 200kr var litt lite.... De skal bruke pengene på lørdagsgodt, kino med venner, diskotek og evt. unødvendig shopping. De sparer også en del av dette til å kjøpe seg dyrere ting. De har en del oppgaver da, f.eks. Holde badet rent og ryddig, tørke støv, tømme oppvaskmaskin/sette inn, brette klær ++++ Synes kanskje du stiller for lite krav til 15-åringen.... 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #23 Skrevet 6. september 2017 Riktig av deg å ikke gi etter. Han trenger å lære om penger og det ting koster i arbeidstimer og leve. Ta en snill alvorsprat om at du jobber hele dagen for at dere skal ha tak over hodet, varme, klær, bil og mat. Si at nå begynner han å bli voksen nok til å tjene egne penger så om han vil bruke så mye penger på uviktige ting kan han starte å jobbe. Forklar hvorfor det er uviktige ting, fordi det står mat på bordet en time senere så det snopet trenger han ikke, og fordi han heller kan ta med seg saft hjemmefra enn å kjøpe brus hvert storefri. Forklar at når han lærer seg å spare på de pengene han får, ved å tenke mer økonomisk smart så vil han få fordeler ut fra det, og at det var pga sparing i mange år at du fikk kjøpt hus eller bil. Da kunne du ikke kjøpe akuratt det du hadde lyst til , fordi du måtte spare. Sånn er det også for han. Selv begynte jeg å jobbe som 13 åring, så det er ikke umulig eller uvanlig å få jobb som 15 åring. Nordpost, Aftenposten, eller lagermedarbeider på butikk, eller sortering i Posten er lett å få. 1 time med avisen hver ettermiddag, eller 1 helg hver tredje uke med Nordpost er ikke "mye" jobb men det gir gode lønner på 3-4 tusen kroner i måneden. Da kan du friste han med at da har han jo 500 kroner han kan bruke på snop i stedet for 200 kr i måneden, og samtidig kan spare til motorsykkel eller egen leilighet for han kan jo ikke bo hjemme hele livet heller , si . Det er veldig smart og viktig å sette ungdom inn i økonomi og konsekvensen av sløsing, sparing og jobbing. Før man lærer dette så ser man på foreldrene som en uendelig pengemaskin og robot som egentlig ikke har noen egne følelser, ønsker om egne ting for egne penger, og forstår ikke den arbeidsinnsatsen de legger ned for å i det hele tatt ha de pengene til hus, mat, bil og fotballtrening. Det er også hensiktsmessig så de faktisk ser fra tidlig alder at det å jobbe lønner seg, sånn at de vokser opp med god arbeidsmoral og når de blir eldre og flytter ut har et sunt forhold til penger, og ikke blir blandt de som flytter på hybel og sløser bort alt på festing og må spise nudler resten av måneden og aldri få boliglån fordi de aldri greier å spare opp nok egenkapital . Ikke gi etter! Men lær han! Opplys han! Vis han! Ta han med deg i butikken og si at "nå skal du få handle for 400 kr , det skal vare en uke, hva ville du kjøpt? Okei, men hvis du kjøper den energidrikken der til 29,- og du vil drikke en sånn hver dag så er halvparten av pengene borte. Da får du ikke råd til mer enn to middager hele uken, men om du heller kjøper en saftflaske til 12 kr, og den blandes ut 40 ganger, så har du drikke for flere uker og får da råd til diggere mat / snop i tillegg til middag" man skulle tro det sa seg selv, men de forstår ikke før de faktisk ser det. Anonymkode: cdcbc...766 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #24 Skrevet 6. september 2017 Jeg fikk 300 kr i uken for 20 år siden. 200 kr/mnd er ingenting. Anonymkode: bf251...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #25 Skrevet 6. september 2017 Jeg syntes også 200 kr. i måneden til en tenåring er for lite. Du lærer han heller ingen ting om sparing, da en tenåring med et normalt sosialt liv ikke vil ha mulighet til å spare med en så lav sum i måneden. Selv fikk jeg 1000 kr. i måneden da jeg var tenåring for 20 år siden. Dette skulle dekke alt utenom klær og busskort, og ønsket jeg meg noe dyrt måtte jeg altså spare. I tillegg måtte jeg lære meg at dersom jeg sløste bort alt den første uka hadde jeg ingenting igjen resten av måneden. Anonymkode: 13f66...2db 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #26 Skrevet 6. september 2017 Om du gir etter noen ganger, er det klart han fortsetter å mase. Jeg ville aldri gitt penger som skulle gå til boller og brus og drittmat etter skolen. Gi ungen valg om å lage sunn matpakke hjemmefra, samt en fast ukelønn på noen hundrelapper. Bruker han opp pengene, så synd for ham, da får han vente til neste ukelønn. Anonymkode: 761f2...0a1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 6. september 2017 #27 Skrevet 6. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er gjerrig! Jeg er oppvokst på barne/ungdomsinstitusjon fra jeg var 8 år. Så da vokser man opp anderledes. Men da jeg var 13-14 fikk vi 250,- kr i uka. Vi måtte vaske rommet og skifte sengetøy. I tillegg fikk vi 8000,- i året til klær. Ikke det at det er så mye. Og i tillegg så dro vi på kino, bowling, klatring, painball, mm. 2 ganger i uka. I helgene fikk vi velge hvordan mat vi ville ha, og chips og godteri. Jeg har bodd på 11 forskjellige institusjoner. Og alle steder gir ukepenger. Jo eldre vi ble, jo mer fikk vi. Anonymkode: 6455e...01d I dag kan man ikke dra på bowling for 250 vel. Bare leie av skoene koster 200 sist jeg sjekket.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #28 Skrevet 6. september 2017 Jeg har alltid ment at for å kunne håndtere penger må man faktisk ha penger å håndtere. 200 kr i mnd er for lite grunnlag til å lære seg dette på. Jenta vår får 200,- i uka (hun er like gammel som sønnen din), men da har hun en liste med oppgaver som skal gjøres før pengene blir "utbetalt". Pliktene er bl.a rydde etter seg ved feks måltid, klesskift, sortere klærne sine i rett skittentøy, vaske badet sitt 1 gang i uken (ja, hun har eget bad), vaske og støvsuge kjellerstue, rydde kjellerstue hver dag, samt ta av sengetøy og legge på nytt annenhver uke. Leksene skal gjøres rett etter skolen, og deretter vises frem til oss voksne for gjennomgang, yttertøy og sko skal settes på plass der det hører hjemme, hunden skal luftes 1 gang pr dag (de er flere søsken som deler på lufting og gjør det 1 gang hver pr dag). Det skal også være slik at oppgavene gjøres uten at jeg trenger å mase om dem, og evnt ekstraoppgaver som høstklargjøring i hagen skal hun være med på. Fungerer veldig bra! Anonymkode: 66da0...1d7 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #29 Skrevet 6. september 2017 Gi han barnebidraget og si at det skal holde i en måned. Anonymkode: b8cf8...e35
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #30 Skrevet 6. september 2017 Når vår tenåring begynte på vgs, fikk han kr 1000 pr mnd. Det skulle gå til reisekort, boller og brus. Han fikk matpakke hver dag på skolen. I tillegg hadde han jobb, som også ga 1000,- kr mnd. Han hadde ingen oppgaver hjemme, med det hadde sine årsaker. 200,- i mnd er å holde ungen for narr han vil alltid være den uten penger, han vil bygge opp en vrede mot deg, og det vil slå tilbake på deg og forholdet deres. Bare det at han fortsatt maser, selv om du blånekter, sier jo at han har lite respekt for deg. Hvorfor kan han ikke få penger fra pappaen? Om han har penger, så la han betale et månedlig beløp til sønnen sin prøv selv å ha bare 200,- til privat forbruk en mnd.... Anonymkode: de278...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #31 Skrevet 6. september 2017 Btw, vet du hva en pakke kondomer koster i dag? Det er ikke nødvendigvis bare fjas ungene trenger penger til... Anonymkode: de278...9f8 2
Gjest lillapippi Skrevet 6. september 2017 #32 Skrevet 6. september 2017 (endret) ' Endret 16. september 2017 av lillapippi
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #33 Skrevet 6. september 2017 Jeg synes også at det er bedre å gi en større, fast sum og ikke noe utenom det. Du sier selv du gir til kino, mcdonalds etc, så da bruker du nok ikke mye mindre enn 1000 nok i måned uansett. De pengene kan du gi han og si han får lære å disponere pengene selv! Som flere andrer sier, for å lære å spare og disponere penger, så må man jo faktisk ha penger å bruke. Slik det er nå får han så lite at det er fra hånd til munn, det er ikke lett å spare eller engang ha oversikt over eget forbruk. Anonymkode: 344a4...321 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #34 Skrevet 6. september 2017 Ja, du er gjerrig. Jeg fikk 200 kroner i uka. For 25 år siden! Gi han mer penger, og overlat kino og bowling til han selv, så lærer han litt om å prioritere. Da må han velge mellom boller og kino, og skjønner hvordan økonomi fungerer. Når du holder han nede økonomisk på denne måten kommer han til å være en løs kanon den dagen han blir voksen og faktisk får penger mellom hendene. Regn ut hvor mye du gir han til diverse pr måned, og gi han summen direkte, enten ukentlig eller månedlig. Anonymkode: fcc5d...261 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #35 Skrevet 6. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Btw, vet du hva en pakke kondomer koster i dag? Det er ikke nødvendigvis bare fjas ungene trenger penger til... Anonymkode: de278...9f8 Ungdommen får gratis kondomer om de vil hos helsesøster på skolen eller helsestasjonen for ungdom! Anonymkode: 64630...009
Meadow Skrevet 6. september 2017 #36 Skrevet 6. september 2017 Jeg fikk barnetrygden fra jeg var 14. Men det måtte holde til alt av klær, sko, sminke, kino, godis etc. Lærte meg å spare! Men jeg måtte bidra litt hjemme.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #37 Skrevet 6. september 2017 TS her. Jeg dro hjem første dagen av dette innlegget med gode forsetter om at "nå skal vi bli enige om oppgaver og ukepenger". Foreslo vask av badet (toalett, vask og hyller) to ganger i uken, dusjkabinett og kjøleskap en gang i måneden. Rommet sitt osv syns jeg ikke han skal ha betalt for å holde, det bør være en selvfølge når han er blitt 15 år. Tenkte kr 200 i uken, som da skulle dekke "alt". Tror dere ungdommen syns noe om det ? Nei, det gadd han da ikke.... Å vaske toalettet var ekkelt, og å vaske kjøleskap og dusjkabinett hørtes kjedelig ut. Og - ikke særlig overraskende dessverre "Da bare ringer jeg pappa når jeg trenger penger". Tenker : OK. Han har fått et tilbud, og jeg står ved det. Neste gang han ringer/sender sms om penger til brus og boller, er svaret: Har du vasket badet i det siste ? Etterhvert vil det bli klart for han at det kommer ikke penger uten innsats, og kanskje han da selv kommer og sier seg villig til å gjøre en innsats. Når det gjelder forslagene om faste månedlige beløp, så er barn forskjellige. Min eldste har stålkontroll på økonomien sin (er lærling og har lønn, men før gjorde han oppgaver og fikk ukepenger). Yngste, som innlegget handler om, er fullt i stand til å svi av kr 1000 på en uke. Og så ringe pappa.... Det skal ikke være lett.... Anonymkode: 3e5c4...c19
Torfa Skrevet 6. september 2017 #38 Skrevet 6. september 2017 På 5.9.2017 den 14.33, AnonymBruker skrev: Oi, min 6-åring får 50 kroner i uka. Anonymkode: a8155...434 Min også.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #39 Skrevet 6. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg dro hjem første dagen av dette innlegget med gode forsetter om at "nå skal vi bli enige om oppgaver og ukepenger". Foreslo vask av badet (toalett, vask og hyller) to ganger i uken, dusjkabinett og kjøleskap en gang i måneden. Rommet sitt osv syns jeg ikke han skal ha betalt for å holde, det bør være en selvfølge når han er blitt 15 år. Tenkte kr 200 i uken, som da skulle dekke "alt". Tror dere ungdommen syns noe om det ? Nei, det gadd han da ikke.... Å vaske toalettet var ekkelt, og å vaske kjøleskap og dusjkabinett hørtes kjedelig ut. Og - ikke særlig overraskende dessverre "Da bare ringer jeg pappa når jeg trenger penger". Tenker : OK. Han har fått et tilbud, og jeg står ved det. Neste gang han ringer/sender sms om penger til brus og boller, er svaret: Har du vasket badet i det siste ? Etterhvert vil det bli klart for han at det kommer ikke penger uten innsats, og kanskje han da selv kommer og sier seg villig til å gjøre en innsats. Når det gjelder forslagene om faste månedlige beløp, så er barn forskjellige. Min eldste har stålkontroll på økonomien sin (er lærling og har lønn, men før gjorde han oppgaver og fikk ukepenger). Yngste, som innlegget handler om, er fullt i stand til å svi av kr 1000 på en uke. Og så ringe pappa.... Det skal ikke være lett.... Anonymkode: 3e5c4...c19 Hvorfor må han apsolutt vaske do da? Og hvorfor TO ganger i uka? Noe sier meg at du ikke er ute etter å finne konstruktive løsninger, men å være tverr og gjøre det mest mulig vanskelig for han og gjennomføre. Hvorfor har du er så sterkt behov for å duppe sønnen din. Oppfør deg som den voksne mammaen du skal være å finn konstruktive løsninger! Fy søren som du begynner å provosere meg!! Anonymkode: e775b...a36 8
Drakan Skrevet 6. september 2017 #40 Skrevet 6. september 2017 (endret) Synes du gjør riktig. Foreldrene mine er typen som gir og gir, og er veldig skadelig for søsknene mine. Har personlig klart å dra meg selv i havn, og er ganske sikker at mine søsken vil slitte om foreldrene mine forsvinner. Omtrent garantert hjemløs en av dem om ikke begge. Sønnen din trenger å forstå verdien av penger, så ikke gi etter. I det lange løp vil det hjelpe han å bruke penger mer fornuftig. Du kan også prøve å øke månelønna med en hundrings ekstra om du får han til å spare 200 lappen til neste måned. Det vil være en god læring. Såklart den 200 lappen burde være urelevant i forhold til de andre pengene du deler med han. Så nettopp at du har sagt du krever oppgaver av han. Kan du ikke heler gjøre det slik at han får ekstra penger for hver oppgave han gjør i stede for å ta det ut over faste beløpet i måneden? Og så burde du diskutert med far før du tok initiativ til oppgaver i hjemmet, slik at det ikke blir "far sier dette og mor gjør dette". Endret 6. september 2017 av Drakan så en av ts sinne kommentarer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå