Simbyxor Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Jeg forstår hjemmestrikket og hjemmeheklet. Det betyr at noe er hjemmelaget, og enten strikket eller heklet (håndarbeid). Men et ord som brukes ofte, som kan brukes, det er ordet "hjemmestrikk". Jeg har "hjemmestrikk", det betyr at man har tøy som er strikket av deg selv, noen du kjenner, eller vilt fremmede, men det er strikket for hånd. Men hva da, når det kommer til hekling... "jeg har hjemmehekl"..? For "hjemmehekla" følger "hjemmestrikka". Hvordan følger hekling strikking når det er "hjemmestrikk", der det ender på strikk? Ender på Hekl? Hjemmehekk?
Arabella Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 (endret) Dette irriterer meg også. Akkurat nå har jeg et ukeblad liggende på bordet med en overskrift i store bokstaver: Høstens fineste STRIKK. Strikkeplagg heter det!!! Strikk er noe helt annet. Endret 5. september 2017 av Arabella 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Akkurat nå, Arabella skrev: Dette irriterer meg også. Akkurat nå har jeg et ukeblad liggende på bordet med en overskrift i store bokstaver: Høstens fineste STRIKK. Strikkeplagg heter det!!! Strikk er noe helt annet. Ikke vær så firkantet. strikk II strikk n1 strikketøy ta med deg strikket og kom Anonymkode: 74455...067 1
Arabella Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 Bokmålsordboka Oppslagsord Ordbokartikkel strikk strikk m1 (fra tysk) gummistrikk; elastisk snor eller bånd hoppe strikk barnelek / sette en strikk på pakken / en bukse med strikk i livet 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 3 timer siden, Arabella skrev: Bokmålsordboka Oppslagsord Ordbokartikkel strikk strikk m1 (fra tysk) gummistrikk; elastisk snor eller bånd hoppe strikk barnelek / sette en strikk på pakken / en bukse med strikk i livet Jeg sa at du skulle slutte å være så firkantet. ("Firkant" kan brukes metaforisk om mennesker med visse egenskaper, i tilfelle du nå var i ferd med å utforme en kommentar vedrørende min geometrikunnskap.) Anonymkode: 74455...067
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Ifølge bokmålsordboka/nynorsordboka er strikk lov på nynorsk men ikke på bokmål Men det er jo flere norske ord som har mer enn en betydning. Ta ordet "kateter". Det kan bety to vidt forskjellige ting. Anonymkode: a7f6b...44d
Arabella Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa at du skulle slutte å være så firkantet. ("Firkant" kan brukes metaforisk om mennesker med visse egenskaper, i tilfelle du nå var i ferd med å utforme en kommentar vedrørende min geometrikunnskap.) Anonymkode: 74455...067 Jeg tar ikke imot ordre fra ukjente! Du antar ting om meg, noe du ikke har grunnlag for. Hvilke egenskaper tillegger du meg bare på grunn av det ene innlegget jeg skrev om "strikk"? Hva kaller du den lille runde elastiske tingen mange binder opp håret med?
Perelandra Skrevet 9. september 2017 #8 Skrevet 9. september 2017 På 5.9.2017 den 17.09, Arabella skrev: Dette irriterer meg også. Akkurat nå har jeg et ukeblad liggende på bordet med en overskrift i store bokstaver: Høstens fineste STRIKK. Strikkeplagg heter det!!! Strikk er noe helt annet. Da ser jeg for meg fargerike hårstrikk i høstfarger!
Ullvott Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 For å svare på spørsmålet til @Simbyxor : det heter hekletøy. Enda så morsomt det hadde vært med ukebladoverskrifter av typen: «Se høstens fineste hekl», så får vi nok aldri sett akkurat det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå