AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Skal vi virkelig godta at muslimske menn ikke vil håndhilse på kvinner?? Anonymkode: 69849...047
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Ja? Hvorfor ikke? Jeg setter pris på å slilppe påtvunget fysisk kontakt og basseluskoverføring. Når jeg hilser på franskmenn nekter jeg blankt klemming og kyssing, men passer på å holde avstand og hånden så stivt ut foran meg at de ikke kommer til for å tafse og sleve på meg. Hvorfor skal man påtvinge folk uønsket fysisk kontakt? Er det virkelig en god måte å treffe og hilse folk på? Å tvinge seg innenfor intmgrensene deres, når man vet at dette liker de ikke, og synes er ubehagelig? Anonymkode: 1bf5a...b57 8
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Jeg er kvinne og i mange land hilser man med klem og kyss på kinnet. Jeg liker ikke det og vil helst ikke hilse slik. Jeg mener at det bør være min rett å kunne avstå fra kroppskontakt i hilsesituasjoner. Og da mener jeg at andre også bør han den retten. Å ikke ville håndhilse er vel helt ok og storm i et vannglass. Anonymkode: 9780a...606 10
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja? Hvorfor ikke? Jeg setter pris på å slilppe påtvunget fysisk kontakt og basseluskoverføring. Når jeg hilser på franskmenn nekter jeg blankt klemming og kyssing, men passer på å holde avstand og hånden så stivt ut foran meg at de ikke kommer til for å tafse og sleve på meg. Hvorfor skal man påtvinge folk uønsket fysisk kontakt? Er det virkelig en god måte å treffe og hilse folk på? Å tvinge seg innenfor intmgrensene deres, når man vet at dette liker de ikke, og synes er ubehagelig? Anonymkode: 1bf5a...b57 Å ta folk i hånden når man presenterer seg er vanlig folkeskikk og viser respekt Men vi kan også se det fra denne vinklingen: en mann søker jobb i et firma og intervjueren er kvinne. Mannen nekter å hilse på kvinnen fordi hun er kvinne. Mannen viser mangel på respekt og får ikke jobben. Flere menn står nå uten jobb og samfunnet kan ikke gjøre noe med det fordi argumentet med intimsone. Prosentandelen på nav øker. Det er ikke et bærekraftig samfunn. Anonymkode: 92c42...3d9 11
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Greit med en link, kanskje. http://www.vgtv.no/video/146057/listhaug-moette-omstridt-islam-profil Anonymkode: 76da2...109
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ta folk i hånden når man presenterer seg er vanlig folkeskikk og viser respekt Men vi kan også se det fra denne vinklingen: en mann søker jobb i et firma og intervjueren er kvinne. Mannen nekter å hilse på kvinnen fordi hun er kvinne. Mannen viser mangel på respekt og får ikke jobben. Flere menn står nå uten jobb og samfunnet kan ikke gjøre noe med det fordi argumentet med intimsone. Prosentandelen på nav øker. Det er ikke et bærekraftig samfunn. Anonymkode: 92c42...3d9 Hva som er vanlig folkeskikk og respekt varierer helt fra kultur til kultur. For en muslim er det villt respektløst å håndhilse på en kvinne - altså respektløst mot kvinnen. Kvinnen har rett til å ikke bli tafset på av menn. Det er altså ikke fordi mannen ikke vil ta på kvinnen at han ikke håndhilser, men for å vise henne respekt. Du bør kanskje lære deg litt om islam før du hyler opp i fistel for en ikke-sak, for her har du misforstått fullstendig... Anonymkode: 1bf5a...b57 12
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva som er vanlig folkeskikk og respekt varierer helt fra kultur til kultur. For en muslim er det villt respektløst å håndhilse på en kvinne - altså respektløst mot kvinnen. Kvinnen har rett til å ikke bli tafset på av menn. Det er altså ikke fordi mannen ikke vil ta på kvinnen at han ikke håndhilser, men for å vise henne respekt. Du bør kanskje lære deg litt om islam før du hyler opp i fistel for en ikke-sak, for her har du misforstått fullstendig... Anonymkode: 1bf5a...b57 Hva som er vanlig folkeskikk varierer helt fra kultur til kultur ja, men her er det viktig å ha i hode at folkeskikken varierer med hvilket kjønn man forholder seg til og det skaper problemer. For enkelte muslimske kvinner så skal man ikke håndhilse på menn utenom dem som er i familie av samme årsaker som at man skal ha mannlig beslektet eskorte når man går ute. Dette er ekstrem islam og er ikke velkomment i det norske samfunnet og vesten generelt. Andre vestlige land godkjenner ikke slik oppførsel, så hvorfor skal Norge? Nei, det er ikke for å vise kvinnen respekt, les deg opp. Anonymkode: 92c42...3d9 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 Og dersom ein muslim er helt nødt ril å hilse på en ikke-muslim, så hilser de med den venstre hånden sin. Dette er den samme håmdem de bruker til å tørke seg bak med, etter at de har vært på toalett... Den høyre håndener mer "ren" og brukes blant annet til å hilse på alle "rett-troende" og spise maten sin... Anonymkode: e8f23...9d4
Safiye Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 Tråden er ryddet for krenkende utsagn - Pavilion, mod
Simbyxor Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 Ikke dersom det kun gjelder kvinner, da må det gjelde begge kjønn. Dvs alle former for mennesker.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 Det er noe som heter - å ta skikken dit man kommer. Det ville være feil å insistere på å håndhilse i et muslimsk samfunn. Og å trekke seg unna en "fransk" hilsen når man er i Frankrike ville være uhøflig. I Norge håndhilser vi. Nei, man MÅ ikke håndhilse, men å nekte det det er et effektivt middel til å ekskludere seg fra arbeidslivet. Tenk dere en advokat, lege, selger, kunde/saksbehandler som ikke vil hilse på klienter av motsatt kjønn. Umulig. Da blir jo NAV neste stopp. Effektiv måte å slippe å jobbe på. Anonymkode: 2247f...53f 11
Xcase33 Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 56 minutes ago, AnonymBruker said: Greit med en link, kanskje. http://www.vgtv.no/video/146057/listhaug-moette-omstridt-islam-profil Anonymkode: 76da2...109 Så hele den der - han Islam profilen der ble jo avkledd totalt, aldri sett noen ro så enormt mye og prøve å vri seg vekk. Han KUNNE ikke se oss i øynene å si at steining av homofile ikke var greit b.la. Jeg satt bare sjokkert tilbake.... 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva som er vanlig folkeskikk og respekt varierer helt fra kultur til kultur. For en muslim er det villt respektløst å håndhilse på en kvinne - altså respektløst mot kvinnen. Kvinnen har rett til å ikke bli tafset på av menn. Det er altså ikke fordi mannen ikke vil ta på kvinnen at han ikke håndhilser, men for å vise henne respekt. Du bør kanskje lære deg litt om islam før du hyler opp i fistel for en ikke-sak, for her har du misforstått fullstendig... Anonymkode: 1bf5a...b57 I de landene der islam står sterkt kanskje. Nå er vi i Norge og her har vi andre regler. Det er respektfullt å følge landets lover og regler og skikker, og respektløst å ikke gjøre det. Bare se hvor mye pes man får hvis man gir blanke faen i et muslimsk land. Anonymkode: 81d9e...9fe 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 Synes det er overdramatisk og uhøflig å nekte å hilse slik som er vanlig der du er. Jeg blir heller ikke så lykkelig over å bli klemt og kysset på nedover i Europa men jeg godtar for å være høflig siden jeg vet det er vanlig der, og jammen overlever jeg ikke Anonymkode: 09def...8d2 1
Simbyxor Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noe som heter - å ta skikken dit man kommer. Det ville være feil å insistere på å håndhilse i et muslimsk samfunn. Og å trekke seg unna en "fransk" hilsen når man er i Frankrike ville være uhøflig. I Norge håndhilser vi. Nei, man MÅ ikke håndhilse, men å nekte det det er et effektivt middel til å ekskludere seg fra arbeidslivet. Tenk dere en advokat, lege, selger, kunde/saksbehandler som ikke vil hilse på klienter av motsatt kjønn. Umulig. Da blir jo NAV neste stopp. Effektiv måte å slippe å jobbe på. Anonymkode: 2247f...53f Og hvis noen på gata steiner andre, må man hive seg på. Man skal jo omfavne all form for "kultur", ikke sant? For alt i hele verden er relativt? 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 4 minutter siden, Simbyxor skrev: Og hvis noen på gata steiner andre, må man hive seg på. Man skal jo omfavne all form for "kultur", ikke sant? For alt i hele verden er relativt? Nå gjør du deg vanskelig. Vi snakker om etikette her. Et gammel ordtak sier "when in Rome, do as the Roman's do". Når det kommer til etikette sier dette ordtaket i grunnen alt. Selvsagt ville jeg som kvinne aldri forsøkt å håndhilse på en mann i et strengt muslimsk land. Når jeg er i Italia, Frankrike, osv, finner jeg meg selvsagt i det lille kysset (som oftest ut i luften, uten spytt, herregud..) på hvert kinn. Det skulle bare mangle, noe annet ville være ekstremt uhøflig. Man tar seg ikke til rette i andres hjem med sine egne skikker og private etikette, på samme måte som man ikke tar seg til rette og innfører sitt lands etikette i landet man besøker. Man setter seg inn i hva som er vanlig kotyme der man er, og gjør som vertskapet. Om en ny kollega nekter å håndhilse på meg fordi han er muslim og jeg er kvinne, så ville det betydd et svært dårlig start, og dårlig grobunn for et godt samarbeidsklima. (For øvrig stemmer jeg sosialistisk.) Anonymkode: 4fa3c...c35 10
AnonymBruker Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 11 minutter siden, Simbyxor skrev: Og hvis noen på gata steiner andre, må man hive seg på. Man skal jo omfavne all form for "kultur", ikke sant? For alt i hele verden er relativt? Det er vel litt forskjell på steining og håndhilsing? Anonymkode: 09def...8d2 4
Simbyxor Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå gjør du deg vanskelig. Vi snakker om etikette her. Et gammel ordtak sier "when in Rome, do as the Roman's do". Når det kommer til etikette sier dette ordtaket i grunnen alt. Selvsagt ville jeg som kvinne aldri forsøkt å håndhilse på en mann i et strengt muslimsk land. Når jeg er i Italia, Frankrike, osv, finner jeg meg selvsagt i det lille kysset (som oftest ut i luften, uten spytt, herregud..) på hvert kinn. Det skulle bare mangle, noe annet ville være ekstremt uhøflig. Man tar seg ikke til rette i andres hjem med sine egne skikker og private etikette, på samme måte som man ikke tar seg til rette og innfører sitt lands etikette i landet man besøker. Man setter seg inn i hva som er vanlig kotyme der man er, og gjør som vertskapet. Om en ny kollega nekter å håndhilse på meg fordi han er muslim og jeg er kvinne, så ville det betydd et svært dårlig start, og dårlig grobunn for et godt samarbeidsklima. (For øvrig stemmer jeg sosialistisk.) Anonymkode: 4fa3c...c35 Det er en prinsippsak. Det finnes faktisk rett, og galt, og det er ikke galt å håndhilse. Aldri. Ei heller på kvinner. Uansett hvor en kommer fra, eller hva slags forvridd syn en har på det. Og det er galt å tafse på jenter som ikke går i hijab. Selv om "din kultur" sier at det er greit. Den kulturen tar feil. Og så lenge det finnes rett, og galt, følger man det som er rett. Man kan og bør så klart "respektere andres skikker" i andre land, så lenge det ikke går utover "rett" eller "galt". Dvs, "kysset på kinnet" som du så fint skriver om her, går ikke utover "rett". Derfor er det helt greit å respektere det, og ta det imot. Men hvis håndhilsing i Blakshsabad (oppdiktet land) var å slå den andre på rumpa, så hadde det ikke vært rett å "respektere det og ta det imot". Akkurat som at man ikke bør respektere at en mann nekter å håndhilse på en kvinne. Som du også tydeligvis er enig med meg i.
Simbyxor Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel litt forskjell på steining og håndhilsing? Anonymkode: 09def...8d2 Ja, det er en forskjell på steining og håndhilsing 1
Gjest chisandra Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal vi virkelig godta at muslimske menn ikke vil håndhilse på kvinner?? Anonymkode: 69849...047 Han fikk ikke lov av kona å håndhilse på andre kvinner, sa han
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå