Lammelåret Skrevet 4. september 2017 #1 Skrevet 4. september 2017 Som overskriften spør: Hva slags mel bruker du når du lager pannekaker? Og ett til: Hva har du til/på pannekaker?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #2 Skrevet 4. september 2017 Hvetemel og havregryn Bacon, syltetøy og sukker Anonymkode: 3af92...303
ajarRun Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Hvetemel er best men potetmel funker i en knipe. Bacon, sjokolade og blåbærsyltetøy.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Hvetemel fullkorn og grovt mel (hva enn jeg har i skapet). Som tilbehør kan jeg ha baconbiter i røra, evt bacon ved siden av. Mer jeg virkelig i sukkersugent hjørne har jeg på nugatti 😍 Men som regel bruker jeg blåbærsyltetøy Anonymkode: dae5d...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Hvetemel og havremel. Jeg bruker blåbærsyltetøy og bacon. Ungene vil ha sukker og bacon Anonymkode: bd6c7...d50
Lammelåret Skrevet 4. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvetemel fullkorn og grovt mel (hva enn jeg har i skapet). Som tilbehør kan jeg ha baconbiter i røra, evt bacon ved siden av. Mer jeg virkelig i sukkersugent hjørne har jeg på nugatti 😍 Men som regel bruker jeg blåbærsyltetøy Anonymkode: dae5d...e9d Ikke siktet hvetemel i det hele tatt?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 Hvetemel. Blåbærsyltetøy eller sukker. Bacon, eller rettere sagt stekt flesk bruker jeg kun i en egen type pannekake som kalles fleskepannekake. Det er en karbohydratfest av dimensjoner, for den serveres med kokte poteter og kålrabistappe. Anonymkode: cd5c4...40b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 Helt vanlig siktet hvetemel. Bruker alltid å ha bacon og blåbærsyltetøy på pannekakene. Anonymkode: fda09...cdc
Lammelåret Skrevet 4. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvetemel. Blåbærsyltetøy eller sukker. Bacon, eller rettere sagt stekt flesk bruker jeg kun i en egen type pannekake som kalles fleskepannekake. Det er en karbohydratfest av dimensjoner, for den serveres med kokte poteter og kålrabistappe. Anonymkode: cd5c4...40b Da ser jeg for meg stekt flesk med pannekakerøre over, stemmer det? Da har du poteter og kålrabistappe ved siden av?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #11 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Lammelåret skrev: Da ser jeg for meg stekt flesk med pannekakerøre over, stemmer det? Da har du poteter og kålrabistappe ved siden av? Helt riktig. Disse pannekakene er tykkere enn tradisjonelle pannekaker, og retten er veldig god. Tradisjonell husmannskost i det området jeg kommer fra. Flesk var kostbart, så dette var nok en fin måte å drøye det på. Anonymkode: cd5c4...40b
Lammelåret Skrevet 4. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig. Disse pannekakene er tykkere enn tradisjonelle pannekaker, og retten er veldig god. Tradisjonell husmannskost i det området jeg kommer fra. Flesk var kostbart, så dette var nok en fin måte å drøye det på. Anonymkode: cd5c4...40b Oppskrift på røra? Vil du dele?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 3 minutter siden, Lammelåret skrev: Oppskrift på røra? Vil du dele? Har alltid laget røre på slump, men jeg bruker 3 egg, ca 1/2 liter melk (kanskje litt mindre), og hvetemel til «passe tykkelse», pluss ørlitegrann salt. Mengden sideflesk jeg steker opp til denne røra er ca 200 gram. Anonymkode: cd5c4...40b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 Middagspannekaker lager jeg av bokhvete, med vann og ett egg til en hel porsjon 6-7 pannekaker. De stekes bare på den ene siden, i meierismør ved veldig høy varme, man knekker et egg på midten, legger revet gruyère og røkt skinke på, og bretter inn kantene slik at pannekaken blir firkantet, med eggeplommen synlig på midten. Man kan også ha feks stekt sopp på i stedet for skinke, eller røkelaks. Anonymkode: 153b0...2ec
Epiphany Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 Kjører havregryn i en blender. Som tilbehør har jeg som regel frukt (banan og blåbær er en favoritt!) og lønnesirup eller flytende honning. Skal jeg kose meg skikkelig lager jeg de gjerne med hvetemel, og topper med sjokoladebiter (som smelter når pannekakene er varme) og lønnesirup. Eventuelt sukker og blåbær.
Mokkilokki Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 Jeg bruker denne oppskrifter: 3 dl hvetemel 5 dl H-melk litt salt, alt dette røres godt sammen til klumpfri røre. Deretter 4 egg røres godt inn. Svelles ca 1/2 time. Jeg pleier og ha sukker på. Dette er middagspannekaker
Lill3My Skrevet 4. september 2017 #18 Skrevet 4. september 2017 (endret) Bruker ofte en kombinasjon av to eller flere av: havre, bygg, mandelmel, kokosmel, hirse, rug og bokhvete. Pleier også å ha enten kesam, rømme, eller cottage cheese i røra for saftighetens skyld (pluss at det gir en del protein) Liker å spise vafler med smør og kanel på! Eller med blåbærsyltetøy. Også ost kan være veldig godt på pannekaker, gitt at det er av en grovene type og ikke en søt oppskrift. Dersom jeg lager søsteren vafler som snacks er det digg med karamellsaus, gitt at det da er dessertvafler og ikke middagsmat.som dessertvafler er det også utrolig godt med litt kanel og kardemomme i røra Om pannekaker er middag er det forresten sykt digg med ovnsbakt pannekake med skinke eller bacon...! Endret 4. september 2017 av Lill3My
Lammelåret Skrevet 4. september 2017 Forfatter #19 Skrevet 4. september 2017 13 minutter siden, Mokkilokki skrev: Jeg bruker denne oppskrifter: 3 dl hvetemel 5 dl H-melk litt salt, alt dette røres godt sammen til klumpfri røre. Deretter 4 egg røres godt inn. Svelles ca 1/2 time. Jeg pleier og ha sukker på. Dette er middagspannekaker Er det ikke mye enklere å blande egg og melk før mel, for å ikke få klumper? Eller er det noe spesielt med resultatet med din metode? 1
Mokkilokki Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 43 minutter siden, Lammelåret skrev: Er det ikke mye enklere å blande egg og melk før mel, for å ikke få klumper? Eller er det noe spesielt med resultatet med din metode? Oppskriften jeg fikk var sånn. Har sett andre oppskrifter og at man tar i egg til slutt. Det går fort og røre det sammen hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå