Gå til innhold

Hund knurrer på samboer

Fremhevede innlegg

Skrevet
12 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg ville kanskje reist bort en uke, slik at han og hunden kan bli kjent ordentlig uten at du er til stede. Selvsagt må du vite at han kan ta godt vare på hunden og at han ønsker å få et bedre forhold til den.

Absolutt ikke ! 

Anonymkode: 4b2a6...01c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke ! 

Som jeg skrev, så er det selvsagt at hun må vite at han tar godt vare på den! 

Skrevet

For min del er det ganske tydelig at hunden din er redd for og føler seg utrygg på samboeren din. Å reagere med sinne er det mest idiotiske og korttenkte man gjør i en slik situasjon. Jeg hadde blitt rasende om noen behandlet mine hunder slik. Husk at hunder merker energier svært godt og reagerer lett på det, spesielt en usikker hund.

• Liker 3
Skrevet

Hunden har blitt slått - derfor knurrer han og gir advarsel. Hvis ikke samboer er snill med hunden må du kvitte deg med han.

Anonymkode: e94f8...bcf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Å med tanke på hvordan han oppfører seg så er vel det heller usannsynlig. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden har blitt slått - derfor knurrer han og gir advarsel. Hvis ikke samboer er snill med hunden må du kvitte deg med han.

Det veit du da ingenting om 

• Liker 3
Skrevet (endret)

...

Endret av Rosalie
Skrevet

Det er tydelig hvem som er sjefen i huset, han har jo til og med tatt over sengen deres.

Det er på tide at dere begynner å behandle ham som det han er; nederst på rangstigen. Hunder trenger regler og behandling som viser dem hvor i hierakiet de hører til, og både du og samboeren din må sette dere over ham. Det betyr ikke at man ikke skal kose og være snill med hunden, og det er tydeligvis der mange av dere misforstår hundehold.

Siden du er hundens nummer to, og den han har et beskyttelsesinstinkt ovenfor, så er din labre holdning til situasjonen et stort problem. Du og samboer må være på samme lag, sette regler for hunden sammen, men nå er det hunden som styrer showet, og det er hverken bra for dere eller hunden.

Anonymkode: 5330c...d9c

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig hvem som er sjefen i huset, han har jo til og med tatt over sengen deres.

Det er på tide at dere begynner å behandle ham som det han er; nederst på rangstigen. Hunder trenger regler og behandling som viser dem hvor i hierakiet de hører til, og både du og samboeren din må sette dere over ham. Det betyr ikke at man ikke skal kose og være snill med hunden, og det er tydeligvis der mange av dere misforstår hundehold.

Siden du er hundens nummer to, og den han har et beskyttelsesinstinkt ovenfor, så er din labre holdning til situasjonen et stort problem. Du og samboer må være på samme lag, sette regler for hunden sammen, men nå er det hunden som styrer showet, og det er hverken bra for dere eller hunden.

I call BULLSHIT on that. 

Du har misforstått noe vesentlig ang hundehold. Du har info som hører 50-tallet til. Men heldigvis klarer vi (hvertfall de fleste av oss) å ta til oss ny informasjon. Spesielt ang hundehold har det kommet mye nytt, men hvis man bor i sin egen boble så forstår jeg godt at du ikke har fått det med deg. 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Han vil ha et skikkelig basketak med hunden, hvordan tror du han kommer til å oppføre seg mot den når de er alene en uke? Han hater hunden. 

• Liker 1
Gjest making.a.mess
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en hannhund på ca 1,5 år. Hentet han da han var rundt 4 mnd, og etter en veldig lang biltur var han ganske usikker på nye mennesker. Og han reagerte med å knurre på samboer da vi kom hjem og han endelig skulle få møte valpen. Skuffelsen var selvsagt stor, men jeg forklarte at det går seg til når de blir kjent. 

Hunden er fortsatt noe usikker på fremmede, men er bare forsiktig til han får hilset og da er alt OK. Men han knurrer fortsatt til samboer i enkelte situasjoner. 

Jeg står som regel opp lenge før samboer, og hver gang jeg sitter i stuen med hunden og samboer kommer ut av soverommet knurrer hunden. Samboer er mektig lei dette nå, og reagerer ved å bli sint (han gjør ikke hunden noe). Det har også skjedd når samboer har kommet hjem fra f.eks butikken. 

En periode var han veldig flink til å delta med hunden, ble med å gå på tur, lekte, ga han mat, og hunden fikk være på soverommet og kose litt i sengen før det var natta. I den perioden hadde vi alle tre det kjempefint, og da hunden knurret aldri til samboer heller. Nå vil ikke samboer delta i noe, og oppfører seg "sur" mot hunden hele tiden. Og stemningen generelt er ikke helt tipptopp. Hunden får heller plutselig ikke lov av samboer å være på soverommet lenger. Og knurringen er nå tilbake. 

Jeg er ganske sikker på at dette bunner i usikkerhet hos hunden. Knurringen går over så fort samboer koser med han, og snakker lystig til ham, men samboer mener dette blir belønning for knurringen og vil egentlig gi hunden et skikkelig basketak. Men det ville jeg aldri tillatt ham å gjøre. 

Hvordan skal jeg håndtere hunden når han knurrer til samboer? Hva skal jeg gjøre for å unngå knurringen? 

Er alt håp ute her? Samboer virker ikke veldig villig til å samarbeide.. Må jeg bytte samboer? :fnise:

Anonymkode: 379f7...080

Kvitt deg med hunden. Jeg skjønner samboer er lei av å måtte smiske med hunden for ikke få et knurr. Samboeren din er over hunden i rang og skal få lov til å gjøre sin gjøren og laden uten å be bikkja om lov. Det verste her er at hunden er såpass utrygg. En dag så biter han enten din samboer eller andre. Du får ikke alltid stått klar til å skjerme hunden din fra andre mennesker eller få forberedt dem på at bikkja er ustabil. 

En venninde hadde en slik hund. En dag kom naboen på besøk uten å ta seg tid til å hilse på/gå varsomt rundt hunden. Naboen ble skambitt.. 

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I call BULLSHIT on that. 

Du har misforstått noe vesentlig ang hundehold. Du har info som hører 50-tallet til. Men heldigvis klarer vi (hvertfall de fleste av oss) å ta til oss ny informasjon. Spesielt ang hundehold har det kommet mye nytt, men hvis man bor i sin egen boble så forstår jeg godt at du ikke har fått det med deg. 

Kall det hva du vil....jeg har i hvert fall et hundespann som aldri har knurret til en levende sjel, og har et sunt og trygt hierarki de stortrives i. Ikke et bortskjemt hundebarn, som jager voksne menn ut av sengen sin. Tenk på det i den "moderne" boblen din.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kall det hva du vil....jeg har i hvert fall et hundespann som aldri har knurret til en levende sjel, og har et sunt og trygt hierarki de stortrives i. Ikke et bortskjemt hundebarn, som jager voksne menn ut av sengen sin. Tenk på det i den "moderne" boblen din.

Ja for hunder som står i hundegård hele dagen med mindre de er ute å løper kan VIRKELIG sammenlignes med hunder som bor 24/7 med sine eiere. Denger du bikkjene dine også? 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for hunder som står i hundegård hele dagen med mindre de er ute å løper kan VIRKELIG sammenlignes med hunder som bor 24/7 med sine eiere. Denger du bikkjene dine også? 

De bor inne, de...og jeg har aldri lagt en finger i sinne på noen av de. Dere er bare for pysete i begynnelsen med de. Fra det øyeblikket en hund kommer inn i huset ditt, så begynner han å finne sin plass. Om du da behandler ham som en konge, tronende i sengen din, så blir du automatisk undersått. Enkelt og greit.

Skrevet

Samboeren din er problemet her, ikke hunden, en mann som blir sint fordi han selv ikke fremstår riktig overfor hunden er en mann uten forståelse for hvordan dyr skal behandles. Snakk med din samboer som hadde opplevd det samme med flere hunder, måten han er på er absolutt ikke bra.

Anonymkode: 781bd...4bb

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok det vil ta en generasjon før tanken om "klatring på rangstigen" og "være sjef" vil forsvinne helt fra hundeverden. Sånn er det bare, noen ting tar bare tid før det dør ut. Det er vanskelig å endre oppfatninger og meninger som sitter dypt, og noen klarer det aldri. Det gjelder det meste, egentlig.

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, NoDiggity skrev:

For min del er det ganske tydelig at hunden din er redd for og føler seg utrygg på samboeren din. Å reagere med sinne er det mest idiotiske og korttenkte man gjør i en slik situasjon. Jeg hadde blitt rasende om noen behandlet mine hunder slik. Husk at hunder merker energier svært godt og reagerer lett på det, spesielt en usikker hund.

Korrekt, samboeren hennes er tankeløs som reagerer med sinne, i det store og hele så er jeg sjokkert over hvor liten forståelse han viser og fremferden hans slik TS beskriver han.

Dyr avslører raskt mennesker, og mannen til TS virker å mangle mye hva gjelder empati og forståelse for situasjon, det er han og ikke hunden som er problemet her. Han  reagerer jo høyst unormalt.

Anonymkode: 781bd...4bb

• Liker 2
Skrevet

Kjære vene, jeg ser at folk advarer mot å gå inn i et innlegg på dyreforumet på KG, fordi der råder en holdning til dyrehold som er helt vanvittig tåpelig. Jeg må si det er verre enn jeg trodde!! Dere er blitt hjernevasket til å tro at "å lede", "være sjef" og lignende betegnelser er synonymt med brøling og slåing. Dere er jo helt rape gærne. Hvordan er det dere holder dyr?? Det er jeg veldig interessert i. Er det babystemme, og så mange godbiter ved trening at hundene til slutt triller?? 
Her KNURRER en voksen hund til en mann, og folk sitter og roper "kast ut mannen". Hunder som knurrer må dere gjøre noe med, dere må vise at det ikke er greit - ikke liste dere rundt dem i håp om at de slutter. Da vil knurringen være noe de bruker i alle situasjoner de er usikre på, fordi de ikke har en eier de stoler på. Når mine hunder blir såpass usikre en gang i blant, så ser de til meg for ledelse og trygghet. 
Noen av dere snakker om at en mann, som ikke føler seg trygg rundt en knurrende hund mangler empati - dere er jo ikke riktig kloke!!!!

Skrevet

Høres egentlig ut som om hunden din er dårlig sosialisert som valp. 1-20 uker. Her er alle fasene viktige. Kan også være genetisk utrygge linjer. Dette er svært vanskelig å komme til livs siden, pregingsvinduet er tilnærmet lukket etter 30 uker. 

Hunder knurrer vanligvis fordi den er redd og ønsker å komme seg vekk, men ikke har mulighet for å trekke seg unna, eller knurrer den fordi den utøver dominans / aggresjon. Hvordan oppfører den seg mot andre enn samboerne din? 

Hadde uansett satt forbud for sambo med å leke med en slik hund. Dette setter han bare ned i respek

Ut fra min erfaring har straff veldig lite for seg med hunder (mulig det er bra for å få ut egen aggresjon). Men i ditt tilfelle vil jeg si at hunden faktisk må skjønne at knurring er en adferd som ikke kan aksepteres, altså en negativ korreksjon. Siden det er snakk om en innhund kan dere jo prøve med spruteflaske vann. Dette vil kunne fjerne fokuset, uten at hunden oppfatter det som en form for angrep.  

Tror kanskje du kommer til å få samme problemet med neste samboer også. Er sikker lurt å oppsøke en eller annen luring som kan se på situasjonene.   

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hunden er på ingen måte sjefen i huset. Det er en veldig myk hund, og det er absolutt ikke slik at hunden får gjøre akkurat det den vil. Om hunden får komme å kose i sengen før vi skal sove før han må ned på gulvet igjen har ingenting å si, og betyr ikke at han har "tatt over sengen". Det er VI som har bedt han komme opp, og vi som har bestemt når han skal ned å legge seg - uten noe problem. 

Det er vesentlig forskjell på en territoriell hund og en usikker hund - noe hunden min er. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hunden har aldri blitt slått, nei. 

17 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Kvitt deg med hunden. Jeg skjønner samboer er lei av å måtte smiske med hunden for ikke få et knurr. Samboeren din er over hunden i rang og skal få lov til å gjøre sin gjøren og laden uten å be bikkja om lov. Det verste her er at hunden er såpass utrygg. En dag så biter han enten din samboer eller andre. Du får ikke alltid stått klar til å skjerme hunden din fra andre mennesker eller få forberedt dem på at bikkja er ustabil. 

En venninde hadde en slik hund. En dag kom naboen på besøk uten å ta seg tid til å hilse på/gå varsomt rundt hunden. Naboen ble skambitt.. 

Skal love deg at å kvitte meg med hunden er der ekstremt lang vei til! De aller fleste problemer kan jobbes med, man kvitter seg ikke med et dyr man har skaffet og skal ha i 10-15 år med en gang det kommer humper i veien. 

1 minutt siden, Tabris skrev:

Jeg tror nok det vil ta en generasjon før tanken om "klatring på rangstigen" og "være sjef" vil forsvinne helt fra hundeverden. Sånn er det bare, noen ting tar bare tid før det dør ut. Det er vanskelig å endre oppfatninger og meninger som sitter dypt, og noen klarer det aldri. Det gjelder det meste, egentlig.

Jepp. Samboer henger på den gamle tankemåten, fordi han vet hvordan faren hans har oppdratt hunder. Samme med faren min. Og jeg er inneforstått med at jeg ikke får endret dems syn uansett hvor mye jeg prøver å forklare andre tenkemåter, men med samboer har jeg hatt mange diskusjoner om hvordan "oppdragelsen" skal være på mine og våre hunder. Og han har selv sett hva som funker bedre. 

Hos foreldrene hans har de som sagt pomeranien, og den viser aggresjon mot andre hunder - pga usikkerhet da den har blitt angrepet flere ganger. Og hver gang den møtte andre hunder ble den dratt i nakkeskinnet eller leppa og fikk skikkelig kjeft. Og hver gang eskalerte aggresjonen. Med en annen fremgangsmåte tolererer den hunden nå min hund. 

Jeg ønsker at problemet skal løses, ikke gjemmes før det en dag plutselig sier snap. 

TS

Anonymkode: 379f7...080

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...