Gå til innhold

Hva betyr det?


Praxis

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal legge dette innlegget, siden jeg ikke vet hva det går under.

Men her er historien før spørsmålet. Jeg jobber som helsefagarbeider og jobber på et sykehjem. Ved to forskjellige annledninger med to forskjellige mannlige brukere, (disse to har ingen kjennskap til hverandre) har jeg hatt fine samtaler med dem. Når jeg skulle gå fra dem for å fortsette med annet arbeid, forteller de meg at jeg er en velskapt og god/fin jente. Med disse setningene virker det som det er naturlig å gi en form for fysisk kontakt, et stryk på armen e.l. Spørsmålet mitt er hva ordet "velskapt" betyr? Er det seksuelt eller skal jeg ta det som et kompliment? Jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere når de sier dette ordet som om det er det mest naturlige i verden og jeg ikke forstår betydningen. Jeg har prøvd å finne det ut, men jeg finner bare ordet i forhold til et velskapt barn, at barnet ikke har noen fysiske feil e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betyr at de er kåte på deg. Ikke flørt med brukere og ikke ha fysisk kontakt med dem.

Anonymkode: e3b2e...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det var jo et drastisk tilltak. Nei jeg har ikke tenkt til å ha sex med dem, men mange pasienter og brukere har ingen pårørende og trenger kanskje en klem eller lignende. Det er jo bare å forestille seg selv i deres situasjon. Jeg spurte om betydningen av ordet, ikke hvordan jeg skal gjøre jobben min:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir brukt på min dialekt om å ha fin kropp/fin figur/eventuelt uspesifisert ytre sjarm og skjønnhet, særlig av den eldre generasjonen. Bestemoren min pleide å bruke det, og kanskje bare om jenter/damer, men det siste er jeg ikke helt sikker på. Jeg har aldri hørt det brukt om indre kvaliteter. 

Anonymkode: 13513...81d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Betyr at de er kåte på deg. Ikke flørt med brukere og ikke ha fysisk kontakt med dem.

Anonymkode: e3b2e...549

Er du helt dum eller? Hun jobber på et sykehjem og er tilstede for pasientene sine. Hvis noen av dem "flørter"tror jeg jaggu meg ikke at det gjør noe gitt! De gir henne et kompliment,men menn som er gamle på et sykehjem får kanskje ikke lov til det?

Skjerp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Er du helt dum eller? Hun jobber på et sykehjem og er tilstede for pasientene sine. Hvis noen av dem "flørter"tror jeg jaggu meg ikke at det gjør noe gitt! De gir henne et kompliment,men menn som er gamle på et sykehjem får kanskje ikke lov til det?

Skjerp deg.

Ja er nok enig i det du sier der. Det er klart det føles godt å få et kompliment, men når man ikke vet hva det betyr vet man heller ikke hvordan man skal reagere på det. Det er jo en helt klar grense på hva som er greit og ikke greit, men jobber man med mennesker er det ikke alltid brukeren eller pasienten vet hvor grensen går. Disse mennene jeg har pratet om er "klare" i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
10 minutter siden, Praxis skrev:

Ja er nok enig i det du sier der. Det er klart det føles godt å få et kompliment, men når man ikke vet hva det betyr vet man heller ikke hvordan man skal reagere på det. Det er jo en helt klar grense på hva som er greit og ikke greit, men jobber man med mennesker er det ikke alltid brukeren eller pasienten vet hvor grensen går. Disse mennene jeg har pratet om er "klare" i toppen.

Jo. Men de overskrider vel ingen grense? Sånn som eldre sier for "vakker". Og når de sier "god" i tillegg så tror jeg virkelig ikke at det er seksuelt ment. De er fremdeles menn,og om de ikke kommer med verre ting,så er det vel ok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om velskapt (og fin) har seksuelt innhold, er igrunnen umulig å svare på. Vanligvis vil de orda kun gå på estetikken. men de kan jo også brukes i en seksuell sammenheng. Det må konkret tolkes i hver enkel situasjon.
For å unngå pinlige situasjoner for begge parter er det best å tolke slike uttalelser i uskyldig lei – gjøre gode miner til slett spill, som det heter. Hvis det er en rimelig tolkning, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...