Gå til innhold

Billettsystem på mobil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra et ganske lite sted, hvor man bare betaler når man går på bussen, hvis det går noen buss i det hele tatt. 

Nå har jeg flyttet til en by, og her er det slik at man kjøper bussbillett på mobilen og den varer i 1,5t. Er det slik at man da kan reise så mye frem og tilbake som man vil, innen den sonen billetten gjelder for på en og en halv time? 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må lese på busselskapets nettsider for regler. Det varierer fra selskap til selskap hvordan reglene er. 

Anonymkode: 8a2cf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må lese på busselskapets nettsider for regler. Det varierer fra selskap til selskap hvordan reglene er. 

Anonymkode: 8a2cf...764

Men det er jo ingen som registrerer billetten eller noe, så de vet jo ikke at jeg bruker den flere ganger? 

Ha prøvd å finne noe info om det, men finner det ikke. 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ingen som registrerer billetten eller noe, så de vet jo ikke at jeg bruker den flere ganger? 

Ha prøvd å finne noe info om det, men finner det ikke. 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Du får ikke brukt den flere ganger. Den aktiviseres to minutter etter at du har betalt også er det en nedtelling som vises i appen. Ned mot 0 minutter igjen.  

Anonymkode: 3a2bd...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke brukt den flere ganger. Den aktiviseres to minutter etter at du har betalt også er det en nedtelling som vises i appen. Ned mot 0 minutter igjen.  

Anonymkode: 3a2bd...eab

Men den varer jo veldig lenge da. Og av og til reiser jeg feks tur/retur innen det tidsrommet. 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men den varer jo veldig lenge da. Og av og til reiser jeg feks tur/retur innen det tidsrommet. 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Du kan jo reise så mye du vil så lenge den fortsatt er aktiv. 

Anonymkode: 3a2bd...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo reise så mye du vil så lenge den fortsatt er aktiv. 

Anonymkode: 3a2bd...eab

Ja, det var det jeg mente med å bruke den flere ganger. 

Jeg er vant med at man kjøper en billett fra A-B og at den gjelder for akkurat den turen. 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For f. eks. Ruter i Oslo, er ikke en mobilbillett noe annerledes enn papirbilletten var i sin tid når det gjelder varighet. Der kjøpte man billett for en sone, som varte et gitt tidsrom. Det samme med mobilbillett, men der telles det ned automatisk. 

Anonymkode: 1400f...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ingen som registrerer billetten eller noe, så de vet jo ikke at jeg bruker den flere ganger? 

Ha prøvd å finne noe info om det, men finner det ikke. 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Problemet oppstår ikke før det blir kontroll. Da kan kunnskapsløshet lett koste deg dyrt. Å tro at man kan, holder ikke fordi man ved å ta appene i bruk samtykker i å ha lest ofr forstått innholdet og dermed også betingelsene for bruk. 

Anonymkode: 8a2cf...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet oppstår ikke før det blir kontroll. Da kan kunnskapsløshet lett koste deg dyrt. Å tro at man kan, holder ikke fordi man ved å ta appene i bruk samtykker i å ha lest ofr forstått innholdet og dermed også betingelsene for bruk. 

Anonymkode: 8a2cf...764

Kontrolløren kan jo uansett ikke se hvor mange turer jeg har tatt med billetten? 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet oppstår ikke før det blir kontroll. Da kan kunnskapsløshet lett koste deg dyrt. Å tro at man kan, holder ikke fordi man ved å ta appene i bruk samtykker i å ha lest ofr forstått innholdet og dermed også betingelsene for bruk. 

Anonymkode: 8a2cf...764

Kan du forklare hvordan du mener kontrolløren skal se at ts har tatt en annen rute med samme billetten? Det er ingen som helst registrering av at man går inn på en buss/bane når man har mobillett. Altså kan ts ta bussen hit og dit og frem og tilbake og så langt hun kommer seg så lenge billetten er gyldig. 

Anonymkode: fd92b...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontrolløren kan jo uansett ikke se hvor mange turer jeg har tatt med billetten? 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Det var visst vanskelig for deg dette :fnise:. Kontrolløren trenger ikke å se hvor du har reist eller hvor mange turer du har tatt, fordi du kan reise akkurat hvor du vil og så mange turer du rekker innenfor den sonen du har betalt for, så lenge billetten er gyldig. Og tiden billetten gjelder telles som sagt ned automatisk og du ser hele tiden hvor lang tid du har igjen på den i appen. 

Anonymkode: 3a2bd...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontrolløren kan jo uansett ikke se hvor mange turer jeg har tatt med billetten? 

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Nei, men kontrolløren kan se at billetten har gått ut på tid. På mobilbillett ser man det ennå tydeligere enn på enn papirbillett, fordi det er en automatisk klokke som teller ned til billetten går ut. 

Anonymkode: 1400f...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.9.2017 den 8.22, AnonymBruker skrev:

Det var visst vanskelig for deg dette :fnise:. Kontrolløren trenger ikke å se hvor du har reist eller hvor mange turer du har tatt, fordi du kan reise akkurat hvor du vil og så mange turer du rekker innenfor den sonen du har betalt for, så lenge billetten er gyldig. Og tiden billetten gjelder telles som sagt ned automatisk og du ser hele tiden hvor lang tid du har igjen på den i appen. 

Anonymkode: 3a2bd...eab

Nei, det var ikke vanskelig, men det er litt rart når folk kommer med to helt ulike påstander.

Anonymkode: 9ee1e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 13.59, AnonymBruker skrev:

Nei, men kontrolløren kan se at billetten har gått ut på tid. På mobilbillett ser man det ennå tydeligere enn på enn papirbillett, fordi det er en automatisk klokke som teller ned til billetten går ut. 

Anonymkode: 1400f...811

Men hvis ikke billetten har gått ut, så kan man reise så mye man vi. Det var det som var spørsmålet. Selvfølgelig vil man få bot om man er på bussen med utgått billett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det sånn at så lenge en reise var begynt før billetten utløp kunne du reise så mye du ville innenfor den timen billetten var gjeldende. Men hvordan er det nå? Hvis jeg kjøper en billett kl. 15:00, og skal ta bussen kl. 15:55 men vil være fremme kl. 16:05, må jeg da kjøpe ny billett til den siste reisen? 

Anonymkode: 46802...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...