Gå til innhold

Zoloft - noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått resept på Zoloft da jeg sliter med tvangstanker- og handlinger. Vet det i utgangspunktet brukes mot depresjon, men at det har vist seg å ha god virkning på de som sliter med tvangstanker- og handlinger og blir nå skrevet ut til de som sliter med dette. Er skeptisk, da jeg har lest en del i forum hvilke negative bivirkninger det kan gi... Men vil nok gi det en sjanse.

Noen her med erfaringer? 😊 Hvis ja- :

1. Hvilke bivirkninger hadde du og hvor lenge varte de?

2. Hva brukte du det mot og hvor lenge?

3. Noen som vet om det fint kan brukes kombinert med P-piller? Erfaring? (Bruker Loette) 

Anonymkode: 89b29...3ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan fint brukes med micogynon i alle fall. 

Anonymkode: 2328b...6ea

• Liker 1
Skrevet

1. Likegyldighet, dårligere hukommelse, kraftig vektoppgang.

2. Depresjon. 5+ år

3. Ja det kunne fint kombineres med Loette.

Men husk at selv om jeg hadde disse bivirknene så betyr ikke det at du gjør det. Alle reagerer forskjellig :) Det jeg vil anbefale deg på det sterkeste er å få veldig god oppfølging av psykolog/psykiater i tillegg.

Anonymkode: d32d5...7f5

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

2. Depresjon. 5+ år

Men husk at selv om jeg hadde disse bivirknene så betyr ikke det at du gjør det. Alle reagerer forskjellig :) Det jeg vil anbefale deg på det sterkeste er å få veldig god oppfølging av psykolog/psykiater i tillegg.

Kan jeg spørre om du gikk ned igjen i vekt da du sluttet på dem?

Anonymkode: bd43a...5ea

Skrevet

Tvangstanker og handlinger finnes det nå psykologhjelp for. Dette er et opplegg som går over en liten uke. Ville vurdert et slikt opplegg før jeg hadde begynt på piller. (Usikker på om det heter ocd behandling? Lest en del om dette i media.)

Men når du har fått piller så er vel avtalen mellom deg og behandler at du skal begynne å bruke pillene? 

Anonymkode: b9579...412

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. Depresjon. 5+ år

Takk for svar 😊 

Har lest en del går opp i vekt, andre ned. Blir man veldig sulten av zoloft? Eller går man opp pga selve medisinen? 🙈

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvangstanker og handlinger finnes det nå psykologhjelp for. Dette er et opplegg som går over en liten uke. Ville vurdert et slikt opplegg før jeg hadde begynt på piller. (Usikker på om det heter ocd behandling? Lest en del om dette i media.)

Men når du har fått piller så er vel avtalen mellom deg og behandler at du skal begynne å bruke pillene? 

Anonymkode: b9579...412

Jo det er en "kur" som går over 3 dager som visstnok skal gi ganske god effekt mot tvangstanker osv. Desverre så er det laaaange ventetider på disse. Flere måneder - opptill ett år..

Sant, skal i første omgang teste ut disse i et par måneder i hvertfall. Bestemmer selv når jeg starter og om jeg ombestemmer meg er jeg ikke nødt for å starte på akkurat disse.😊

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått resept på Zoloft da jeg sliter med tvangstanker- og handlinger. Vet det i utgangspunktet brukes mot depresjon, men at det har vist seg å ha god virkning på de som sliter med tvangstanker- og handlinger og blir nå skrevet ut til de som sliter med dette. Er skeptisk, da jeg har lest en del i forum hvilke negative bivirkninger det kan gi... Men vil nok gi det en sjanse.

3. Noen som vet om det fint kan brukes kombinert med P-piller? Erfaring? (Bruker Loette) 

1. Bare noen små tvangstanker og at jeg var voldsomt trøtt. Bivirkninger går over iløpet av en måned. Er det selve virkningen du tenker på? Følelsesløs og litt hensynløs. 

2. Depresjon, 3 år. Det funka ikke lenger etter det, så måtte skifte. 

Jeg tror ikke de virker mot tvangstanker................

• Liker 1
Skrevet

1. Fikk svært få bivirkninger. Noe munntørrhet og litt kvalm i starten. 

2. PTSD + depresjon. 

3. Ingen erfaring 

Har vært innom flere typer antidepressiva og for min del har Zoloft virket best og hatt minst bivirkninger av type avflatning i humør eller raid i kjøleskapet. Virkning og bivirkninger er forskjellige fra person til person, så det er nok lurt å gjøre egne erfaringer framfor å basere seg på andres. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned i vekt av de. Mistet matlysten og søtsuget. 

Følte meg jevnt over flat i humøret (positivt for min del da jeg fikk jobbet med det jeg slet med uten å bekymre meg for humøret). 

Sov bedre og tok ting litt mer med ro.

Anonymkode: a42b7...a10

• Liker 1
Skrevet

Ikke hjulpet på min tvang.. fikk egentlig ingen bivirkninger, gikk heller ikke opp i vekt. Ble kvitt den verste depresjonen da :)

• Liker 1
Skrevet
57 minutes ago, AnonymBruker said:

Nattesvette og mareritt, men går på serquel i tillegg for å få sove. Ble en del dårlig i magen i starten, så ble det bedre, men etter siste opptrapping (til 100mg), så slo magen seg helt vrang med mye diare. 
Har derfor trappet ned og går over til cipralex istedet. 
Hodet ble roligere, katastrofetanker ble mildere, og jeg klarte se det positive igjen i småting. 
Jeg kjente fortsatt svingninger i humør, men dalene ble ikke like dyp, og jeg kom lettere opp igjen. 
Men jeg mistet matlysten fullstendig, og gått ned 8 kg på 2,5 måneder. 
Utenom diare, så var alle bivirkninger helt til å leve med, og angrer absolutt ikke på at jeg prøvde det. 
Jeg brukte det mot angst og depresjon. 

Det du skal være oppmerksom på, er at det kan bli mørkere i starten, men så blir det bedre for de fleste. 

Anonymkode: cf60a...121

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre om du gikk ned igjen i vekt da du sluttet på dem?

Anonymkode: bd43a...5ea

Ja det gjorde jeg. minst 10kg forsvant rask uten at jeg gjorde noe forandring (ja jeg er sikker på det)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar 😊 

Har lest en del går opp i vekt, andre ned. Blir man veldig sulten av zoloft? Eller går man opp pga selve medisinen? 🙈

Vil tenke meg at det var en kombinasjon. Men jeg gikk minst 10kg fort da jeg sluttet uten å gjøre noe forandring hverken med kosthold eller aktivitet. Og jeg kan legge til at bivirkningene aldri gikk over for meg og at jeg fortsatt sliter med hukommelsen nå litt over 2 år siden jeg sluttet.

Skrevet
3 timer siden, Evilposelos skrev:

1. Bare noen små tvangstanker og at jeg var voldsomt trøtt. Bivirkninger går over iløpet av en måned. Er det selve virkningen du tenker på? Følelsesløs og litt hensynløs. 

2. Depresjon, 3 år. Det funka ikke lenger etter det, så måtte skifte. 

Jeg tror ikke de virker mot tvangstanker................

Zoloft har god effekt på tvangstanker, da det jo er et SSRI - preparat. 

Jeg har ingen erfaring med Zoloft selv, men du skal huske at OCD - pasienter ofte får langt færre bivirkninger ved bruk av SSRI, i motsetning til hvis det brukes mot angst og depresjon. 

Skrevet

Huff! Hold deg unna. Be om cipralex i stedet. Zoloft gir absolutt alle bivirkninger som står i pakningsvedlegget. Jeg fikk til og med melk i brystene. Huff.

Anonymkode: c6ca3...839

Skrevet (endret)
3 timer siden, Muffin skrev:

Zoloft har god effekt på tvangstanker, da det jo er et SSRI - preparat. 

Jeg har ingen erfaring med Zoloft selv, men du skal huske at OCD - pasienter ofte får langt færre bivirkninger ved bruk av SSRI, i motsetning til hvis det brukes mot angst og depresjon. 

Jeg har ingen tro på at Zoloft virker på det, basert på egen erfaring. Det hjelper derimot på depresjon. Den som ikke våger, inte vinner, så det er jo bare å prøve det om man vil. Ja, er det en ting som er sikkert, er det at det IKKE hjelper mot angst, så hvorfor skulle det hjelpe mot tvangstanker da? Det er mye angst i de tankene. 

Endret av Evilposelos
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjorde jeg. minst 10kg forsvant rask uten at jeg gjorde noe forandring (ja jeg er sikker på det)

Vil tenke meg at det var en kombinasjon. Men jeg gikk minst 10kg fort da jeg sluttet uten å gjøre noe forandring hverken med kosthold eller aktivitet. Og jeg kan legge til at bivirkningene aldri gikk over for meg og at jeg fortsatt sliter med hukommelsen nå litt over 2 år siden jeg sluttet.

Oj, såppass ja. Hva sier legen/psykiateren din til dette med hukommelsen da?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff! Hold deg unna. Be om cipralex i stedet. Zoloft gir absolutt alle bivirkninger som står i pakningsvedlegget. Jeg fikk til og med melk i brystene. Huff.

Anonymkode: c6ca3...839

Er Cipralex ganske likt og vet du om de også hjelper mot tvangstanker/tvangslidelser? Og var det depresjon du brukte de mot eller? 

Skrevet

Jeg hadde veldig få bivirkninger. Ble bare bare litt svimmel i starten, kjentes ut som jeg var litt brisen. 

Jeg brukte det mot depresjon. Hadde veldig god effekt. Brukte det ca i et halvt år.

kan fint brukes når du går på p-piller. Jeg går også på loette.

Anonymkode: 0b33f...49e

• Liker 1
Skrevet

Hadde egentlig få bivirkninger. Ble kanskje lettere svimmel men hadde og andre diagnoser og helseproblemer som kan ha vært grunn til dette. Utenom det var den største bivirkningen etterhvert for meg merkelige, litt skumle og intense drømmer. Hadde gjentatte drømmer om å bli forfulgt i en eller annen form enten det var skyggemennesker eller monstere. Sære greier hvordan kjemi kan påvirke hjernen altså.

Brukte det mot generalisert angstlidelse og mild depresjon. Brukte det i rundt et halvt år før jeg droppet det da jeg verken følte meg noe bedre eller dårligere egentlig.

Brukte microgynon/oralcon og det gikk helt fint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...