lovelycoldmornings Skrevet 3. september 2017 #1 Skrevet 3. september 2017 Jeg har slitt med søvn i det siste, tar lang tid før jeg sovner. Når jeg ligger i senga er jeg redd det skal stå noen utenfor (halve vinduet er dekket med noe som jeg ikke husker hva heter , men man kan ikke se gjennom det). For to netter siden er jeg ganske sikker på at noen banket på ruta mi, og hørte noen andre lyder etter det. Får også den følelsen at det er andre her, eller at noen plutselig skal skrike inn i øret mitt. Sliter også med diverse ekle/skumle tanker.. Høres sikkert teit ut, men det er utrolig kjedelig å ikke sovne før langt ut på natta. Har tatt valergan(?) før, men de sluttet funke. Noen tips som kan funke?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #2 Skrevet 3. september 2017 Lyset på og dekke til øynene? Svak radio? Et eller annet som trygger og lede oppmerksomheten bort? Et annet tips er å snu sengeenden mot vinduet. Eller å montere lys utenfor vinduet, for da ser ikke folk inn, men du ser ut. Er du alltid redd, eller er du redd pga tildekkingen? Anonymkode: 1dc5f...685
Drakan Skrevet 3. september 2017 #3 Skrevet 3. september 2017 (endret) 23 minutter siden, lovelycoldmornings skrev: Jeg har slitt med søvn i det siste, tar lang tid før jeg sovner. Når jeg ligger i senga er jeg redd det skal stå noen utenfor (halve vinduet er dekket med noe som jeg ikke husker hva heter , men man kan ikke se gjennom det). For to netter siden er jeg ganske sikker på at noen banket på ruta mi, og hørte noen andre lyder etter det. Får også den følelsen at det er andre her, eller at noen plutselig skal skrike inn i øret mitt. Sliter også med diverse ekle/skumle tanker.. Høres sikkert teit ut, men det er utrolig kjedelig å ikke sovne før langt ut på natta. Har tatt valergan(?) før, men de sluttet funke. Noen tips som kan funke? Vel... sove maske. Opplevde en gang det ekle at jeg våknet med at jeg sov med øynene åpne og et blått... "vesen" var over meg. Heldigvis lukket øynene. Hylte meg i øret og smelte tyngde på siden av hodet mitt. Så.... jeg har opplevd din verste frykt Hadde døds vondt i øret å våget ikke åpne øynene før solen skinte på øynene mine (tok sikkert 4-8 timer, var mørketid og bodde norpå). Har 4 sove masker, tar alltid en med meg uansett hvor jeg drar. Har ofte insomnia, og er aldri søvn paralysert. Har skumle tanker men anser dette som normalt for en som meg. Har sett... ting... siden jeg var barn, så denne frykten for å se ting forstår jeg ekstremt godt. Jeg sover alltid i 100% mørke rom, eller med sovemaske, da jeg ikke vil se ting eller høre ting. Man blir mer redd av ting man kan se, mørket er befriende. Så..... skaff en sove maske om du ikke allerede har det. Anbefales kraftig fra en som har sett ting siden jeg var født. Obs, du kan også sette på musikk høyt og ha med hodetelefoner på ørene. Hjalp meg kraftig. Endret 3. september 2017 av Drakan
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #4 Skrevet 3. september 2017 4 minutter siden, Drakan skrev: Vel... sove maske. Opplevde en gang det ekle at jeg våknet med at jeg sov med øynene åpne og et blått... "vesen" var over meg. Heldigvis lukket øynene. Hylte meg i øret og smelte tyngde på siden av hodet mitt. Så.... jeg har opplevd din verste frykt Hadde døds vondt i øret å våget ikke åpne øynene før solen skinte på øynene mine (tok sikkert 4-8 timer, var mørketid og bodde norpå). Har 4 sove masker, tar alltid en med meg uansett hvor jeg drar. Har ofte insomnia, og er aldri søvn paralysert. Har skumle tanker men anser dette som normalt for en som meg. Har sett... ting... siden jeg var barn, så denne frykten for å se ting forstår jeg ekstremt godt. Jeg sover alltid i 100% mørke rom, eller med sovemaske, da jeg ikke vil se ting eller høre ting. Man blir mer redd av ting man kan se, mørket er befriende. Så..... skaff en sove maske om du ikke allerede har det. Anbefales kraftig fra en som har sett ting siden jeg var født. Obs, du kan også sette på musikk høyt og ha med hodetelefoner på ørene. Hjalp meg kraftig. Nå ble jeg redd for å sove... Anonymkode: 1dc5f...685
Drakan Skrevet 3. september 2017 #5 Skrevet 3. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg redd for å sove... Anonymkode: 1dc5f...685 er ikke skummelt. ^_^ De fleste blir jo paralysert når de sover, så de kan ikke våkne opp i fra en drøm og se ting de ikke burde se. ^_^ Dessuten er det noe kanskje spirituelt åpne folk kanskje ser, men ikke nødvendigvis andre. Er ikke akkurat stress. Så lenge man har søvn maske om man er spirituell og kan se... ting.... O_O
lovelycoldmornings Skrevet 3. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2017 Får nesten panikk av mørket, så må ha kjøkkenlyset på. Og med radio på, våkner jeg flere ganger
lovelycoldmornings Skrevet 3. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du alltid redd, eller er du redd pga tildekkingen? Anonymkode: 1dc5f...685 Hva mener du? 😊
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 De rådene som fungerer best for meg er : Ikke legg deg før du er trøtt, stå opp hvis du ikke får sove innen 30 min, vent en liten stund også prøv igjen. Stå opp til omtrent samme klokkeslett hver dag, dette må du gjøre selv om du bare har sovet 1-2 timer. Hilsen hun med kroniske søvnproblemer.. Anonymkode: fb4ed...263 1
Drakan Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 Et annet tips, som funker enda bedre en søvnmaske, kom på det nå. Kjøp en sånn lyslenke med sånne skikkelig svake lys. Om du har et mildt lys i rommet konstant så dukker vanligvis ingenting skummelt opp. Har noen kose spøkelses lamper jeg pleier å slå på noen kvelder som beroliger meg fra ikea. http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70150982/http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90150976/ De er veldig finne å ha når man har skikkelig insomnia og skumle tanker. Det finne er at du kan ha disse små spøkelses lampene hvor som helst uten ledning (oppladbar). Jeg er ikke redd for mørke, men vet at noen ting ikke liker lys
Sublira Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 Sliter med det samme, jeg har startet å sove med tv'en på inne på rommet mitt. Det har jeg gjort i 1 1/2 år nå Er jeg ekstremt paranoid en kveld, har jeg også lyset på svakt i rommet
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 Sleep apper på mobilen (lydfiler med pusteøvelser) og 4-5-7 teknikken super effektiv! http://www.side2.no/helse/dette-trikset-skal-fa-deg-til-a-sovne-pa-60-sekunder/3422783787.html Anonymkode: 68771...b3f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #12 Skrevet 4. september 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sleep apper på mobilen (lydfiler med pusteøvelser) og 4-5-7 teknikken super effektiv! http://www.side2.no/helse/dette-trikset-skal-fa-deg-til-a-sovne-pa-60-sekunder/3422783787.html Anonymkode: 68771...b3f Dette funker aldri med insomnia eller angst i mørket. Anonymkode: cf0f7...47c
Gjest Alexis Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 Jeg hadde det litt sånn som deg for noen år siden. Hadde nettopp flyttet og følte at det gikk folk utenfor vinduet mitt hele tiden. Syns jeg hørte knasende grus og trodde til og med noen lyste inn på et tidspunkt. Ble helt paranoid, tror det var pga mye stress på kort tid. Lå hele tiden og planla hva jeg skulle gjøre om noen brøt seg inn og hva jeg kunne forsvare meg med (landet på stekepanne ) Jeg kom meg over det etter en stund. Lærte meg at det bare hørtes ut som folk var rett utenfor vinduet, når de i virkeligheten var langt utpå veien. Lyder blir så annerledes for meg i mørket. Sluttet helt å se skumle filmer, for jeg merket at det var bensin på bålet. Ommøblerte slik at senga nå står i en koselig lun krok i rommet og ikke sånn at jeg er rett ved vinduet. Har en ekstra pute for komfort. Jeg sover også alltid med sovemaske. Den gjør at jeg kobler ut lettere og heller tenker på hyggelige ting før jeg sovner
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 Det at du våkner og hallusinerer er bare søvnparalyse. Helt naturlig. Legg deg til fast tid. Sov ikke på rygg. Spis en lett kvelds. Anonymkode: a80c9...f7d
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette funker aldri med insomnia eller angst i mørket. Anonymkode: cf0f7...47c Jeg har angst og ptsd , og naturligvis ofte insomnia. Hjertet slår kjempefort når jeg legger meg, men den pusteteknikken funker på meg! Alle vet jo at pusten påvirker hjerterytmen og musklaturen, så angsten som gjør at man spenner kroppen og har hjertebank avtar ved denne øvelsen. I tillegg så hjelper det på insomnia fordi man konsentrerer seg så dypt om tellingen, og da er det ikke rom til noen andre tanker. Det hjelper veldig godt når man greier å bevare fokus på telling og pust Anbefales! Jeg detter ofte ut av tellingen og da kan jeg vri meg i timesvis, men har funnet en smart teknikk jeg lærte via meditasjon og det er å starte å telle på nytt hver gang jeg kjenner en annen tanke komme , selvom det bare blir 1-1-1-2-1-2-3-4-1 så tvinger det meg til å rette fokus mot den ene tingen igjen (tellingen) og da stilner tankene og man siver plutselig inn i drømmeland. Anonymkode: 68771...b3f
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg redd for å sove... Anonymkode: 1dc5f...685 Enig. 😳 Anonymkode: abd76...f4e
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har angst og ptsd , og naturligvis ofte insomnia. Hjertet slår kjempefort når jeg legger meg, men den pusteteknikken funker på meg! Alle vet jo at pusten påvirker hjerterytmen og musklaturen, så angsten som gjør at man spenner kroppen og har hjertebank avtar ved denne øvelsen. I tillegg så hjelper det på insomnia fordi man konsentrerer seg så dypt om tellingen, og da er det ikke rom til noen andre tanker. Det hjelper veldig godt når man greier å bevare fokus på telling og pust Anbefales! Jeg detter ofte ut av tellingen og da kan jeg vri meg i timesvis, men har funnet en smart teknikk jeg lærte via meditasjon og det er å starte å telle på nytt hver gang jeg kjenner en annen tanke komme , selvom det bare blir 1-1-1-2-1-2-3-4-1 så tvinger det meg til å rette fokus mot den ene tingen igjen (tellingen) og da stilner tankene og man siver plutselig inn i drømmeland. Anonymkode: 68771...b3f Vi er forskjellige da. Pustingen funker ikke, og for min del gir det mer angst. Har evnen til å tenke på flere "rader". Kom opp til 7000 og noe en gang jeg prøvde sånn telling og rakk fremdeles å tenke over alt annet, inkludert å se for meg bilder. Multitasking er ikke akkurat det jeg ønsker når jeg skal sove, men skjer når jeg får insomnia (så telling og sånne løsninger har jeg gitt opp). Er noe mediterende musikk som kan funke bedre, da det stilner sinnet bedre. Å fokusere på formen av en lyd er vanskelig nok til at det kan okkupere multitankene mine. Musikk som dette. Det funker ofte best. Lyden av torden er også beroligende. Finnes sove aper hvor du kan mikse lyd for telefonen, de kan være å anbefale også. Er så mange forskjellige at det lureste er å se hva man liker selv. Anonymkode: cf0f7...47c
lovelycoldmornings Skrevet 4. september 2017 Forfatter #18 Skrevet 4. september 2017 Takk for svar alle sammen, skal prøve forskjellige ting for å se hva som kan funke 😊
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå