Gå til innhold

Lungebetennelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vært forkjølet i 2 uker, den første uka hadde jeg mye feber og var helt slapp, etterhvert gikk feberen nå å jeg ble relativt frisk, men har begynt å hoste veldig igjen å merker det kommer fra lungene, ikke hals. Har vanskelig for å puste dypt inn uten å hoste, og har merket at feberen begynner å komme tilbake og at jeg har litt vondt i brystet. Er dette tegn til lungebetennelse, burde jeg vente et par dager før jeg drar til legen? 

Anonymkode: c4d00...c96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mest sannsynlig bare bronkitt. Men klart, hvis du vil oppta ressurser kan du selvsagt løpe til legen og grune om at du har lungebetennelse.

Anonymkode: a9fcb...0f6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mest sannsynlig bare bronkitt. Men klart, hvis du vil oppta ressurser kan du selvsagt løpe til legen og grune om at du har lungebetennelse.

Det er ikke mitt problem. Er du klar over hvor mange med barn som er så sinnsykt overhysteriske at bare kidden deres hoster litt så løpe de til legen? Det er å oppta ressurser det. 

Hvis det plager deg nevneverdig og du ikke ser ut til å bli bedre, så dra til legen. Ikke tenk på at du tar opp ressurser. Det er en grunn til at vi har leger. Og de fleste ville vel uansett ha bruk for en sykemelding, og da bruker man jo av den ressrusen uansett. 

Anonymkode: 48a54...6fd

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sånt leger er der for. Det er på tide helsevesenet tar innover seg at raskt til lege = mindre ressursbruk til sykemelding, fravær, smitte av andre og langtids bivirkninger. En legetime er billigere enn å ha folk gående hjemme bare EN dag lengre enn absolutt nødvendig. 

Samfunnsøkonomi.

Anonymkode: 2341f...835

• Liker 1
Skrevet

2 uker er litt lenge for en forkjølelse... det var sikkert influensa som har spredd seg. 
Hvordan er "slimet" du hoster opp? Rustfarget med en rar smak? da er det mest sannsynligvis lungebetennelse. 

Anonymkode: ebac9...31b

Skrevet

En øhj time hos fastlegen din i morgen er på sin plass. Ring straks de åpner telefonen. 

Anonymkode: 42dfa...928

Skrevet

Hvis du har vært relativt frisk, men blir dårlig med feber igjen så er det greit å få det sjekket hos lege.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er sånt leger er der for. Det er på tide helsevesenet tar innover seg at raskt til lege = mindre ressursbruk til sykemelding, fravær, smitte av andre og langtids bivirkninger. En legetime er billigere enn å ha folk gående hjemme bare EN dag lengre enn absolutt nødvendig. 

Samfunnsøkonomi.

Anonymkode: 2341f...835

Alle fastleger er pålagt å ha Ø-hjelpstimer hver dag de har kontortid. Pasienter må også ta ansvar for å benytte seg av det når noe er akutt. Man kan ikke gjette seg til når pasienter på egen liste er syke. Ringer man for Ø-hjelpstime på morgenkvisten, får man normalt time samme dag.

Anonymkode: 83125...fb9

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Papirfly, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...