Gjest Johan49 Skrevet 2. september 2017 #21 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, schwifty skrev: En fjerde klassing burde skjønne hva et rødt kort betyr, hvis de følger med på fotball. Og hvis gutten din blir så sint at det koker (klarer ikke å argumentere tilbake), så er det det deiligt å kunne si ifra til drittsekkene i situasjonen "dere er kjipe, jeg stikker herfra" med et rødt kort. Uten å måtte si noe. NEI! Ikke gjør dette. Da kan dere regne med mer sosial utstøting.
schwifty Skrevet 2. september 2017 #22 Skrevet 2. september 2017 2 minutter siden, Johan49 skrev: NEI! Ikke gjør dette. Da kan dere regne med mer sosial utstøting. Så hva skal gutten gjøre da, bare belage seg på å ikke gjøre en dritt tilbake? Vente på at foreldrene til mobberne skal gidde å ta tak? Og skal de gjøre narr av kortene så er det bare å smelle tilbake "De skjønner ikke ordet stopp, kanskje et rødt kort er lettere å skjønne?" Fotball er en av de største sportene i verden, det er lett å ta referansen.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #23 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, schwifty skrev: Så hva skal gutten gjøre da, bare belage seg på å ikke gjøre en dritt tilbake? Vente på at foreldrene til mobberne skal gidde å ta tak? Og skal de gjøre narr av kortene så er det bare å smelle tilbake "De skjønner ikke ordet stopp, kanskje et rødt kort er lettere å skjønne?" Fotball er en av de største sportene i verden, det er lett å ta referansen. Lære han å vende ryggen til og gå. Å lære en 4. klassing til å vise et rødt kort når han blir sint, er en sikker måte å gjøre han sosialt utstøtt. Jeg hadde sagt ok om det var en 1. klassing, men 4. Det går ikke. Det vil også gjøre han godt å bare lære han til å vende ryggen nå, så greier han det til senere. Anonymkode: d06f4...b1e 3
schwifty Skrevet 2. september 2017 #24 Skrevet 2. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lære han å vende ryggen til og gå. Å lære en 4. klassing til å vise et rødt kort når han blir sint, er en sikker måte å gjøre han sosialt utstøtt. Jeg hadde sagt ok om det var en 1. klassing, men 4. Det går ikke. Det vil også gjøre han godt å bare lære han til å vende ryggen nå, så greier han det til senere. Anonymkode: d06f4...b1e Djises, det er ikke en voksen person som skal vise dette kortet fram. Det er barn det er snakk om, og å be gutten om å bare trekke seg tilbake uten å gi ham muligheten å gi beskjed. Det er verre.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #25 Skrevet 3. september 2017 Det er nye lover for hvordan mobbing skal håndteres på skoler nå. Du kan lese litt bl.a her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nulltoleranse-mot-mobbing-lovfestes2/id2565186/ Om du googler litt rundt finner du sikkert mer. Har dere hatt foreldremøte enda? Hvis ikke, spør om dette der. Du kan også gjerne si fra til lærer etterpå om hva sønnen din opplever. BRUK ordet mobbing så lærer forstår at det er alvorlig. Det skal bli tatt tak i med en gang! Si at du ønsker bekreftelse på Mail om at tiltak blir satt i gang og at du blir oppdatert på saken. (Fort gjort for lærere å glemme å oppdatere foreldre på slikt, selv om de jobber med det). Mobbing utenfor skolen er det vanskelig for lærere å gjøre noe direkte med, men informer andre foreldre og gå sammen. Vær sammen om å se etter tegn på mobbing, alle foreldre snakker med barna sine om det osv. Kontakte fau kanskje? Anonymkode: 2643a...ecb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #26 Skrevet 3. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne uken har vi oppdaget at sønnen vår blir mobbet. Dette har pågått i lengere tid, uten at skolen har tatt kontakt med oss. En annen mor i klassen hadde overhørt guttene gjøre narr av min sønn. Så da tok hun tak i det. Hun tok kontakt med meg og sa hun trodde noe foregikk. Jeg har siden snakket med min sønn, og det kommer frem at de kaller ham masse stygge ting, helt til han sprekker og blir sint. Da ler de av ham, fordi det er så morsom at han blir sint. Han har ADHD. Skolen har tydligvis vist om dette, og gitt ham beskjed om at han skal overse det. Vi har ikke hørt et ord, men tar tak i det nå og har forlangt et møte. I dag, har han blitt mobbet av en gutt i klassen som bor i gata. Foran en masse andre unger, en venn av denne mobberen hjalp også til. Så de var to som sto og kalte sønnen min masse stygge ting. Det virket. Gutten han var på besøk hos var tøff og gav beskjed om at hvis det skjedde igjen, så ville de mobbegutta bli kastet ut. En av mobbegutta var på døra og spurte etter sønnen min, han så litt stresset ut, men sønnen min var ikke her. Han og kompisen hadde dratt på butikken. Jeg fikk ikke vite om det som hadde skjedd før han la seg. Gutten min er ikke så veldig medelsom. Det jeg er redd for er at det sprer seg, sånn at "alle" begynner å kalle ham navn. Jeg tenkte jeg skulle gi beskjed til foreldrene til den andre gutten. Dvs. dra bort dit og snakke med de om problemet. Vi snakket også om å legge det på fb. Vi er et lite borettslag og har en egen gruppe, der vi beboere ofte sier ifra om ting. Tenket å legge ut en melding om at det foregår mobbing i gata her og at vi håper alle voksne holder et våkent øye med ungene når de leker ute. Hva tror dere? Er det en vei å gå? Har lest litt om mobbing tidligere, og vil gjerne høre litt om ting som faktisk virker. Er villig til å legge ned mye tid og innsats i dette, og blir det for ille så flytter vi. Men kan vi klare å løse dette før det blir for stort, hadde det faktisk vært det beste. Anonymkode: 41bca...2f5 Hvilke løsninger foreslår barnets far? Anonymkode: 8a252...9b6
atropos Skrevet 3. september 2017 #27 Skrevet 3. september 2017 Gå til skolen. De har faktisk ansvar for mobbing blandt elevene utenfor skoletid også, så de er nødt til å ta tak i det. Du kan gå rett til rektor hvis du ikke opplever at lærer tar tak i det, eller du kan klage til fylkesmann hvis du ikke synes skolen tar nok tak i det. Ingen skal bli ertet, og det er viktig at du forteller gutten din det. De andre barna får du ikke gjort så mye med, men jeg ville ha snakket med gutten din og sagt at du skal gjøre alt du kan for at det skal stoppe. Jeg tenker at neste skritt er å be om møte med lærer, og evnt at de andre foreldrene er med på neste møte, evnt sammen med alle barna. Det er viktig at barna får se at foreldrene står sammen og fordømmer ertingen. Da får de et sterkt signal om at det de gjør ikke er greit. Jeg synes også at bytte av skole bør være siste utveg. Hvis du ikke virkelig ønsker steinerskole for barnet ditt da. Steinerskolen er jo litt spesiell, og man bør vite hva man går til hvis man sender barna sine dit.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #28 Skrevet 3. september 2017 2 hours ago, atropos said: Gå til skolen. De har faktisk ansvar for mobbing blandt elevene utenfor skoletid også, så de er nødt til å ta tak i det. Du kan gå rett til rektor hvis du ikke opplever at lærer tar tak i det, eller du kan klage til fylkesmann hvis du ikke synes skolen tar nok tak i det. Ingen skal bli ertet, og det er viktig at du forteller gutten din det. De andre barna får du ikke gjort så mye med, men jeg ville ha snakket med gutten din og sagt at du skal gjøre alt du kan for at det skal stoppe. Jeg tenker at neste skritt er å be om møte med lærer, og evnt at de andre foreldrene er med på neste møte, evnt sammen med alle barna. Det er viktig at barna får se at foreldrene står sammen og fordømmer ertingen. Da får de et sterkt signal om at det de gjør ikke er greit. Jeg synes også at bytte av skole bør være siste utveg. Hvis du ikke virkelig ønsker steinerskole for barnet ditt da. Steinerskolen er jo litt spesiell, og man bør vite hva man går til hvis man sender barna sine dit. Jeg er enig i alt du sier, men ang møter bør ikke barna samles med en gang. De barna som blir nevnt, enten som mobbere eller vitner, bør bli "avhørt" en og en før de i det hele tatt får vite at det er blitt en sak. Dette for å forhindre at noen går sammen i forkant av møtet og avtaler hva de skal si, eller drive og si seg enig i det et annet barn sier. Etterhvert kan alle barna komme i møte sammen, hvor det blir lagt frem hva som har blitt sagt/funnet ut, og at dette vil gjøres noe med. Anonymkode: 2643a...ecb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #29 Skrevet 3. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nye lover for hvordan mobbing skal håndteres på skoler nå. Du kan lese litt bl.a her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nulltoleranse-mot-mobbing-lovfestes2/id2565186/ Om du googler litt rundt finner du sikkert mer. Har dere hatt foreldremøte enda? Hvis ikke, spør om dette der. Du kan også gjerne si fra til lærer etterpå om hva sønnen din opplever. BRUK ordet mobbing så lærer forstår at det er alvorlig. Det skal bli tatt tak i med en gang! Si at du ønsker bekreftelse på Mail om at tiltak blir satt i gang og at du blir oppdatert på saken. (Fort gjort for lærere å glemme å oppdatere foreldre på slikt, selv om de jobber med det). Mobbing utenfor skolen er det vanskelig for lærere å gjøre noe direkte med, men informer andre foreldre og gå sammen. Vær sammen om å se etter tegn på mobbing, alle foreldre snakker med barna sine om det osv. Kontakte fau kanskje? Anonymkode: 2643a...ecb Tar tak i det nå og har møtet med skolen på tirsdag. Tusen takk for tips, hadde tenkt å be om å få skriftlige bekreftelser. Og også be om at ting blir lagt i mappa til sønnen min. Så ikke skolen kan sno seg unna ansvaret sitt. Jeg kommer til å be om at det blir tatt opp på foreldremøtet. Jeg vet at flere foreldre jobber som sosionomer, er spes. ped, lærere og jobber i yrker med barn. Vet også at foreldre i gruppen har eldre barn som har blitt mobbet, og noen av foreldrene har opplevd ekstrem mobbing. Så jeg tror ikke det blir så vanskelig å få andre på banen. To av mobberene har foreldre jeg vet ikke finner seg i det og setter igang tiltak. Så jeg har tro på at dette kan løse seg, spørsmålet er kanskje mest hvordan man løser det på en god måte. Som ivaretar både mitt barn og mobberene. Og som ikke overfører problemet til andre barn, eller andre plattformer.... Anonymkode: 41bca...2f5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #30 Skrevet 3. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke løsninger foreslår barnets far? Anonymkode: 8a252...9b6 Han ønsker at vi skal ta det med skolen, men også direkte med foreldrene til de barna som mobber. Han vil også at vi bruker foreldremøtet og fb til å gjøre alle oppmerksomme på problemet (uten og nevne verken mobbere eller offer). Siden det ikke virker som det har pågått så lenge, vil han at vi skal prøve å kvele det i startfasen. Han har også snakket litt med sønnen om lure strategier, så han ikke er så enkel å tirre. Han ble utsatt for grov mobbing i barndommen og opplevde at skolen ikke tok så veldig tak i det. Så han har ikke så stor tillit til skolens evne til å rydde opp. Han opplevde at det avtok veldig, når han kom dit at han overså mobberene, men det tok flere år før han kom dit. Så han vil gjerne at vårt barn lærer seg den startegien så raskt som mulig. Anonymkode: 41bca...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #31 Skrevet 3. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i alt du sier, men ang møter bør ikke barna samles med en gang. De barna som blir nevnt, enten som mobbere eller vitner, bør bli "avhørt" en og en før de i det hele tatt får vite at det er blitt en sak. Dette for å forhindre at noen går sammen i forkant av møtet og avtaler hva de skal si, eller drive og si seg enig i det et annet barn sier. Etterhvert kan alle barna komme i møte sammen, hvor det blir lagt frem hva som har blitt sagt/funnet ut, og at dette vil gjøres noe med. Anonymkode: 2643a...ecb Da skal jeg skrive meg det bak øret, slik at hvis læreren spør oss om hvordan vi ser for oss at dette blir løst, så bør det være "avhør" av en og en. Uten mulighet til å samarbeide på forhånd. Kanskje trivselsundersøkelsen bør tas muntlig i år, på akkurat det trinnet. Skal høre med lærer om det Anonymkode: 41bca...2f5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #32 Skrevet 4. september 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Da skal jeg skrive meg det bak øret, slik at hvis læreren spør oss om hvordan vi ser for oss at dette blir løst, så bør det være "avhør" av en og en. Uten mulighet til å samarbeide på forhånd. Kanskje trivselsundersøkelsen bør tas muntlig i år, på akkurat det trinnet. Skal høre med lærer om det Anonymkode: 41bca...2f5 Det er blitt laget forslag til egen undersøkelse i mobbesaker. Sjekk nederst på siden her: https://laringsmiljosenteret.uis.no/skole/mobbing/filmer-boker-og-verktoy/spekter-kartleggingsverktoy/ Her står det også mer om hvordan håndtere mobbing. Er der jeg har det fra at en og en burde bli avhørt Vi var på foredrag med jobben (skole) og fikk lære om dette. Utarbeidet av mennesker som har jobbet med (og mot) mobbing i mange år. Veldig bra!! Håper skolen din har/skal få lignende foredrag. Nå vet vi liksom mer om hva vi skal gjøre om det oppstår mobbing. Anonymkode: 2643a...ecb
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #33 Skrevet 4. september 2017 På 02.09.2017 den 23.49, Drakan skrev: Jeg ville byttet til steiner skole. Vanlige norske skoler gir blaffen i mobbing. Har hørt at alle som har endt på steinerskole har opplevd voksne som bryr seg og bedre hverdag. Jeg pleide å be om steinerskolen når jeg var barn, fordi jeg viste at alle som gikk ditt hadde det bedre.. Steinerskolen gir i hvert fall blaffen i mobbing. De mener jo at barna skal ordne opp selv, og at det er noe med mobbeofferets karma som er galt når noe er galt. Jeg kjenner flere tilfeller av det motsatte, barn som har blitt flyttet fra Steinerskole til vanlig pga manglende tiltak mot mobbing. Ressurssterke, litt sære(?) barn har det bra på Steinerskolen, men det spesialpedagogiske tilbudet er i beste fall tilfeldig, så det passer ikke for alle. Anonymkode: 756dd...c6a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #34 Skrevet 4. september 2017 Vi har en facebookgruppe for foreldre i klassen til skolebarnet vårt. Der blir alt mulig som gjelder barna postet, fra aktiviteter (tips om fotballtrening etc) til bursdagsinvitasjoner når alle guttene eller jentene i klassen inviteres. Noen foreldre har også informert om barnet sitt der. Det sitter langt inne å gjøre dette, men det har utelukkende hatt positive effekter. For eksempel, foreldre til et barn med atferdsvansker har sagt ifra om det, og ber om forståelse, og har tips til måter å roe ham ned på, når situasjonen eskalerer. Denne gutten har oppført seg frekt hos oss tidligere, men når vi får vite noe slikt, ser vi på ham med mildere øyne. Vi bor også i et lite og åpent nabolag der barn leker i hagene til hverandre. Vi ser derfor mye til andres barn, og setter pris på å få vite slike ting, når det angår oss på grunn av at han leker i vår hage. Dersom mitt barn blir mobbet, ville jeg følt at jeg kunne lagt ut en generell melding om dette i denne facebookgruppa. Bedt voksne passe på og være årvåkne, og gripe inn hvis noen blir mobbet eller slått/sparket. Mer informasjon fører til mer samhold og forståelse, og at du ikke går og skuler på naboen og barna hans pga at gutten klippet huskene av huskestativet ditt uten grunn. Anonymkode: 97ef7...1e0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #35 Skrevet 6. september 2017 TS her, da har vi hatt møte med skolen. Og de sier de ikke var klar over problemet. Eller rettere sagt, de var ikke klar over omfanget og det at han skal overse var ment i en annen sammenheng. Ikke vet jeg hva som stemmer, men tror de skjønte at vi forventet at noe ble gjort. Så nå skal de holde et ekstra øye med klassen. Vi tok også kontakt med foreldrene til den gutten som hadde mobbet ham i helgen. De tok tak med en gang, han her bedt min gutt om unnskyldning, og foreldrene hans vil følge med fremover. Vi kommer ikke til å senke skuldrene helt enda, men fortsetter og følge opp. Vi har også tenkt vi skulle få til litt felles opplevelser for gutta. Sånn at terskelen for mobbing kanskje blir høyere. Anonymkode: 41bca...2f5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2017 #36 Skrevet 6. september 2017 Barn som mobber bør få sendt bekymringsmelding på seg til Barnevernet. Anonymkode: 8a252...9b6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #37 Skrevet 7. oktober 2017 Hvordan går det med dere Ts? :-) Anonymkode: ed2ec...899
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #38 Skrevet 7. oktober 2017 Det går fremover. Vi tok det med skolen, med foreldrene og på foreldremøtet. Det viser seg at det er flere som strever. De var ganske mange som hadde begynt å kalle andre stygge ting, og de viste ikke helt hvordan de skulle slutte med det. Min gutt har ikke opplevd noen episoder på tre uker, så vi er godt igang med arbeidet. Desverre er jeg redd for at problemet kan ha flyttet seg. Noe sønnen min bemerket kan tyde på det. Derfor er alle gutteforeldrene involvert i arbeidet, og vi legger opp til flere møtepunkter mellom gutta. Litt som vennegrupper, men med flere foreldre tilstede. Læreren tok det seriøst og "avhørte" en og en. De jobber mer med det på skolen, eller kanskje læreren er mer direkte nå? De har sett på dokumentaren om Arnar i klassen. Og jeg tror de ansatte følger nøyere med på gutta. Det blir spennede å se etter høstferien, men regner med at hvis vi fortsetter det vi har startet på så får vi til et hyggelig miljø for alle Anonymkode: 41bca...2f5
Susanne23 Skrevet 7. oktober 2017 #39 Skrevet 7. oktober 2017 Her bør du fotfølge skolen i retten. Få innført dagbøter mot skolen. De bør miste lisensen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå