Gå til innhold

Mobbing av 4. klassing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uken har vi oppdaget at sønnen vår blir mobbet. Dette har pågått i lengere tid, uten at skolen har tatt kontakt med oss. En annen mor i klassen hadde overhørt guttene gjøre narr av min sønn. Så da tok hun tak i det. Hun tok kontakt med meg og sa hun trodde noe foregikk. Jeg har siden snakket med min sønn, og det kommer frem at de kaller ham masse stygge ting, helt til han sprekker og blir sint. Da ler de av ham, fordi det er så morsom at han blir sint. Han har ADHD. Skolen har tydligvis vist om dette, og gitt ham beskjed om at han skal overse det. Vi har ikke hørt et ord, men tar tak i det nå og har forlangt et møte.

I dag, har han blitt mobbet av en gutt i klassen som bor i gata. Foran en masse andre unger, en venn av denne mobberen hjalp også til. Så de var to som sto og kalte sønnen min masse stygge ting. Det virket.
Gutten han var på besøk hos var tøff og gav beskjed om at hvis det skjedde igjen, så ville de mobbegutta bli kastet ut.
En av mobbegutta var på døra og spurte etter sønnen min, han så litt stresset ut, men sønnen min var ikke her. Han og kompisen hadde dratt på butikken. Jeg fikk ikke vite om det som hadde skjedd før han la seg. Gutten min er ikke så veldig medelsom. Det jeg er redd for er at det sprer seg, sånn at "alle" begynner å kalle ham navn. 

Jeg tenkte jeg skulle gi beskjed til foreldrene til den andre gutten. Dvs. dra bort dit og snakke med de om problemet. Vi snakket også om å legge det på fb. Vi er et lite borettslag og har en egen gruppe, der vi beboere ofte sier ifra om ting. Tenket å legge ut en melding om at det foregår mobbing i gata her og at vi håper alle voksne holder et våkent øye med ungene når de leker ute. Hva tror dere? Er det en vei å gå?
Har lest litt om mobbing tidligere, og vil gjerne høre litt om ting som faktisk virker. Er villig til å legge ned mye tid og innsats i dette, og blir det for ille så flytter vi. Men kan vi klare å løse dette før det blir for stort, hadde det faktisk vært det beste.

Anonymkode: 41bca...2f5

Videoannonse
Annonse
Gjest morhjertegod
Skrevet

Jeg ville droppet fb. Jeg ville kontaktet skole og foreldre, håper dere finner en løsning, mobbing er bare vondt.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Ville også droppet fb. Får litt hetta av bare å lese at dere har en gruppe der "som sier fra om ting".

Men ta kontakt med læreren i første omgang. Så kan læreren kanskje innkalle til et møte,eller sende med et skriv om mobbing hjem til foreldrene. Mobbing skal bare ikke skje,og håper virkelig at læreren tar tak i det! 

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Huff. Føler med dere. Husker selv på barneskolen at jeg fikk høre at jeg måtte ignorere en gutt som alltid skulle irritere meg og finne de såre punktene i livet mitt. Skolen tok det opp med foreldre, men ingenting hjalp. Jeg skulle bare ignorere det, og ja, jeg klikket også i vinkel. Utrolig frustrerende. Skjønner dere godt. Håper dere får stopp på det for sønnen din fortjener ikke dette!

Skrevet
5 minutter siden, morhjertegod skrev:

Jeg ville droppet fb. Jeg ville kontaktet skole og foreldre, håper dere finner en løsning, mobbing er bare vondt.

Hvorfor? Tenker du at det er for utleverende, eller er det at du ikke tror det nytter? I gruppa kommer det med jevne mellomrom innlegg der folk oppfordrer til å snakke med ungene. Feks. tagging på veggen eller lek på garasjetaket,  ikke leke ding-dong-stikk på døra til naboen i rullestol etc. 

Gjest morhjertegod
Skrevet

Herverk går ikke på enkelt barn, jeg som mor ville satt pris på om du kom til meg, om mitt barn mobbet, ikke på fb. Da blir det for ryktespredning og spekulasjoner. 

Skrevet

Jeg ville byttet til steiner skole.
Vanlige norske skoler gir blaffen i mobbing. Har hørt at alle som har endt på steinerskole har opplevd voksne som bryr seg og bedre hverdag. Jeg pleide å be om steinerskolen når jeg var barn, fordi jeg viste at alle som gikk ditt hadde det bedre.. :( 

Skrevet
2 minutter siden, morhjertegod skrev:

Herverk går ikke på enkelt barn, jeg som mor ville satt pris på om du kom til meg, om mitt barn mobbet, ikke på fb. Da blir det for ryktespredning og spekulasjoner. 

Jeg hadda ikke tenkt å utlevere noen på fb. Det ville blitt mer generelt enn det. Evt. snakket med noen i styret om de kunne legge ut en fellesmelding. Kunne ikke drømt om å navngi unger på sosiale medier. Det med ryktespredning hadde jeg ikke tenkt på, jeg opplever ikke at det er et sånt nabolag. Men man vet aldri..

• Liker 1
Skrevet

Hærverk hae også en eller flere syndere og Ts vil jo bare skrive at det foregår mobbing, ikke hvem dom mobber. Jeg synes det er kurant å skrive det slik på denne FB-gruppen, det kan jo gjelde andre også. Men ville også snakket med foreldrene, tatt det opp på en rolig og vennlig måte først i håp om at de ikke har vært kjent med det før men er villig til å ta tak i det. Ville også tatt det opp med skolen, men da med fokus også på at de ikke har informert Ts om mobbingen. 

Anonymkode: 75cbe...6c6

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, NotNaomi skrev:

Ville også droppet fb. Får litt hetta av bare å lese at dere har en gruppe der "som sier fra om ting".

Men ta kontakt med læreren i første omgang. Så kan læreren kanskje innkalle til et møte,eller sende med et skriv om mobbing hjem til foreldrene. Mobbing skal bare ikke skje,og håper virkelig at læreren tar tak i det! 

Skriv om mobbing med hjem var lurt. Kanskje be de ta det opp på foreldremøtet til høsten også?

Skrevet
9 minutter siden, Drakan skrev:

Vanlige norske skoler gir blaffen i mobbing. Har hørt at alle som har endt på steinerskole har opplevd voksne som bryr seg og bedre hverdag. Jeg pleide å be om steinerskolen når jeg var barn, fordi jeg viste at alle som gikk ditt hadde det bedre.. :( 

Hvis det ikke gir seg, så gjør vi det. Vi håper å få stoppet det før det kommer dit. Flere i foreldregruppa har opplevd alvorlig mobbing selv, og noen av de er foreldre til barna det gjelder. Jeg tror derfor at det blir hjelp og hente fra de, men man vet aldri. Dessuten er vi nødt til å finne ut hva skolen vet. Nå prøver vi å danne oss et bilde av hva som faktisk foregår, men vi kommer ikke til å la sønnen vår forsette å bli mobbet. Ingen voksne ville funnet seg i å ha det jævlig hver dag. Og da skal iallefall ikke ungene våre ha det sånn! Her har vi sett de langvarige skadene av mobbing på nært hold, og gambler ikke med fremtiden til gutten. Vi kommer til å sette en tidsfrist på å jobbe med problemet, da det er helt uaktuelt å la det gå årevis mens skolen jobber med problemet. 

Skrevet

Hvis gutten din ikke er så veldig meddelsom så kan det jo være han også slenger med leppa til andre innimellom,det bør du ha i bakhodet. Ikke sikkert han er så uskyldig som du tror. 

Anonymkode: 7e1b7...76d

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hærverk hae også en eller flere syndere og Ts vil jo bare skrive at det foregår mobbing, ikke hvem dom mobber. Jeg synes det er kurant å skrive det slik på denne FB-gruppen, det kan jo gjelde andre også. Men ville også snakket med foreldrene, tatt det opp på en rolig og vennlig måte først i håp om at de ikke har vært kjent med det før men er villig til å ta tak i det. Ville også tatt det opp med skolen, men da med fokus også på at de ikke har informert Ts om mobbingen. 

Anonymkode: 75cbe...6c6

Akkurat det hadde vi tenkt til, men det er kanskje lurt og avvente fb litt. Jeg håper at alle foreldrene det gjelder er intressert i å ta tak i problemet, men vet at unger er lure og gjerne finner nye måter å mobbe på.
Vi kommer absolutt til å ta det med skolen, ikke bare det med at de ikke har informert oss, men også hvordan de snakker med barnet mitt om det. Han er skuffet over seg selv, som ikke klarer å overse det. Det er i mine øyne offerklandring. Han har ikke ansvaret for å ikke bli mobbet. At han for sin egen del ikke bør bli opprørt, at det å bevare roen er positivt for han og at de kanskje stopper hvis de ikke får reaksjonen de ønsker seg, det skjønner vi alle. Men at sønnen min er lei seg og skuffet over seg selv fordi han ikke klarer og overse mobbingen, det blir helt feil. Det skyver ansvaret over på ham, og der ligger det ikke. Så jeg kommer til å si klart ifra om at jeg forventer at skolen er helt tydlige på at han ikke har ansvart for ikke å bli mobbet. Det er de andre barna som gjør noe feil og det er de andre barna som må endre adferd.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis gutten din ikke er så veldig meddelsom så kan det jo være han også slenger med leppa til andre innimellom,det bør du ha i bakhodet. Ikke sikkert han er så uskyldig som du tror. 

Nei det vet vi. Vi har snakket med han om ikke å være stygge med andre, ikke fryse ut, ikke gjøre narr av andre osv. Vi snakker mye om hva det vil si å være en god venn og vi følger nøye med når det er unger her hjemme. Sånn at vi kan gå inn å støtte, hvis det skulle oppstå noe. Pga. adhd så har han også språkvansker, så å slenge med leppa er ikke noe han får til. Han går ikke inn i diskusjoner, da han rett og slett ikke kan argumentere for seg. Det er også det som gjør han så sint, fordi jo mere opprørt han blir, jo dårliger blir språket. Og han må stå å ta imot drittslengingen, uten at han klarer å si noe tilbake. Han er også minst av alle i klassen, så han har ikke sjans til å ta igjen fysiks heller. Men selvsagt spør vi alltid hva som skjedde, sånn at vi kan finne ut av om han provoserer frem noe. Og det har vi også gjort nå og det kommer vi til å fortsett med:)

Skrevet

Gi gutten din røde kort, er de kjipe med ham, så flipper han den opp og bare går et annet sted.

images?q=tbn:ANd9GcTca-d1sm9Qdu2cNiXaPmj

Timeout biatch.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, schwifty skrev:

Gi gutten din røde kort, er de kjipe med ham, så flipper han den opp og bare går et annet sted.

images?q=tbn:ANd9GcTca-d1sm9Qdu2cNiXaPmj

Timeout biatch.

Takk for tipset! Den løsningen har jeg ikke hørt om før, har du erfaring med at det virker? Og hvor får man kjøpt røde kort?

Skrevet
1 time siden, Drakan skrev:

Jeg gikk på steinerskole, og ble mobbet daglig i gjennom hele skolegangen. Foreldrene mine hadde utallige møter med lærer og skoleledelse som bare svarte " ja, vi skal ordne opp i det." Men de overså det og lot det fortsette. Teater og håndarbeid kommer først.

Anonymkode: 700c1...9ef

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så kan det hende han synes det er vanskelig å snakke om. Frekt å komme med sånne anklagelser, synes jeg.

Anonymkode: cda54...b42

Skrevet

Det hadde vært en straff for foreldrene om du la det ut på facebook, så jeg ville gjort det om det ikke ble slutt etter du tar kontakt med skole og foreldre. Jeg ville derimot lagt det ut på facebook om det ikke forandret seg. Fordi de blir da straffet sosialt. 

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset! Den løsningen har jeg ikke hørt om før, har du erfaring med at det virker? Og hvor får man kjøpt røde kort?

En fjerde klassing burde skjønne hva et rødt kort betyr, hvis de følger med på fotball. ;)

Og hvis gutten din blir så sint at det koker (klarer ikke å argumentere tilbake), så er det det deiligt å kunne si ifra til drittsekkene i situasjonen "dere er kjipe, jeg stikker herfra" med et rødt kort. Uten å måtte si noe.

edit; Hvis du er fremdeles interessert så kan du designe visitkort rødt.

Endret av schwifty

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...