Gå til innhold

Stefar kalte datteren min ludder

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 timer siden, Minlillesky skrev:

Det er klart alle kan gjøre feil, selv stefar. Ingen er perfekte. Men det er faktisk lov å bruke hodet og tenke litt, før man sier noe. Hvorfor si noe sånt, når det kan såre? Hva med å heller oppføre seg som et voksent menneske og prate ordentlig. Har man ikke noe pent å si, klapp igjen kjeften. Trodde forøvrig ikke at voksne mennesker, som og har ansvar for barn brukte ordet "ludder" "hore" osv... 

Selvfølgelig er det lov å bruke hodet og tenke litt, men innimellom kan man glemme seg bort litt alle mann...

Videoannonse
Annonse
Gjest New Girl
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke greit å si at noen ser ut som et ludder, uansett hvor mye sminke man har på seg eller hvordan bekledningen er. Det er da ikke sånn man snakker til folk! Verken til 12-åringer eller andre.

Han hadde måttet jobbe hardt for å gjenvinne min respekt hvis det var min samboer, og jeg hadde revurdert hans rolle som oppdrager. Spesielt siden han ikke mener han sa noe galt.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er feminist og jeg hadde ikke syntes det var ok om min datter sminket seg i en alder av spede 12 år. Barn skal være barn! De blir seksualisert så alt for tidlig. Hun får sminke dukker i stedet.

"Ludder" synes jeg var et litt sterkt uttrykk ja. Men jeg forstår poenget hans, han likte ikke at hun ble seksualisert. Han vil hun skal være en liten jente så lenge hun er det og skånet for samfunnets seksualisering av henne.

Anonymkode: 5f998...26b

Jeg er også feminist, og opptatt av at barn skal få være barn i takt med sin egen utvikling. Derfor synes jeg det er helt naturlig og også ganske viktig, at en 12åring får mulighet til å leke seg litt med sminke og utseende. Jeg anser det som en del av den avgjørende prosessen å lære seg selv å kjenne, noe som er viktig for unge voksne som møter tildels ukjente personlige utfordringer idet de flytter ut av barndomshjem og bort fra foreldrene. 

Det er ikke seksualisering at eldre barn utforsker deler av det som forbindes med voksenlivet. Det er heller ikke noe nytt fenomen; jeg gjorde det på 80tallet, moren min gjorde det på 60tallet, og jeg husker mormor fortalte om at de stjal eldre søskens lebestift, pudder og smykker på slutten 20tallet en gang. 

Det er viktig med reelle tilbakemeldinger og veiledning, men å kalle en 12åring med litt sminke for "ludder" er bare stygt og veldig misforstått. 

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, NotNaomi skrev:

Sa du det foran datteren din? Det var mildt sagt ufint av stefar. Men å si at du "kaster han på hue og ræva"ut,var ikke spesielt ok. Datteren din ble kanskje redd fordi hun er glad i stefaren sin?

Hadde tatt det opp med ham på tomannshånd,og forventet/forlangt at han ba om unnskyldning. 

Enig. Trenger trenger ikke ta den diskusjonene foran ungen din. 

Skrevet
31 minutter siden, RoH skrev:

Enig. Trenger trenger ikke ta den diskusjonene foran ungen din. 

Som jeg skrev tidligere i tråden, sa jeg det til han etter at barna var utenfor hørevidde. 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, personangrep, diskriminerende og hatefullt innhold, samt latterliggjøring og svar til alt dette.

Papirfly, mod.

Endret av Papirfly
  • Liker 1
Skrevet
18 timer siden, Rotekoppen skrev:

Her kommer ett felles svar til alle da det ble mange kommentarer. Så dere som har stillt spørsmål, jeg svarer kanskje her. 

Mange av dere må lese det første innlegget bedre. Hun kom hjem med sminke som var så minimalistisk at jeg ikke så det ved første øyekast. Litt maskara og øyenskygge på nedre del av øyelokket. Fargen var pittelitt mørkere enn hudfargen hennes. Hun vet at hun får ikke gå ut av huset med sminke før hun starter på ungdomsskolen. For da er hun tross alt ungdom og ikke et lite barn lengre. 

Hun har dessuten fått beskjed om at så lenge hun ikke bruker noe på ansiktshuden, er det greit å øve seg litt. Slik at hun ikke går ut av huset oversminket den dagen hun får lov. 

Jeg er selv den typen kvinne som ikke sminker meg til daglig, men tar på maskara, eyeliner og øyenskygge når jeg skal på noe spesielt. Alt fra bryllup til kaffedate med venninner. Så at hun har meg som forbilde, er helt greit for meg. 

Hun vet også at jeg synes det er unødvendig å sminke noe som er feilfritt. Men når hun blir ungdom, kommer nok sminken inn i livet hennes helt naturlig. Som med de fleste jenter. Og da har eksperimenteringen lært henne å sminke seg pent. 

Og poenget var at han sa rett til henne at hun så ut som et ludder. Slik sier man ikke! Hvis JEG synes at hun har tatt på for mye når hun "leker" seg med sminke, kan jeg F.eks si: Det der var i overkant. Gå å ta det av før vi spiser. Det kunne han også sagt. Jeg liker ikke at du har sminke på deg nå. Kan du gå å ta den av? Det finst så mange vennlige måter å si at man ikke liker ting på.  

Ja, hun har et godt forhold til sin stefar, så å kaste han ut på "strike én" er litt voldsomt synes jeg. Men jeg vet at det er et råd som gjentar seg ofte på KG. Kast han ut. Men et forhold er ikke svart/hvitt. Jeg vet foreksempel at hun hadde blitt 100 ganger mer lei seg hvis jeg hadde kastet han ut. Hun (og vi andre) er da glad i han. 

Men jeg mente det jeg sa til han, og han er nå advart. Det sier han ikke igjen. For han vet at barna kommer før han. Men man kaster ikke et langt forhold ut av vinduet etter én feil. 

Men det er godt å vite at jeg ikke overreagerer. 

Jeg synes du høres veldig fornuftig ut. Fint at du har gitt beskjed til han om at du ikke aksepterer hans språkbruk. Håper han respekterer og forstår det, også når du ikke er tilstede. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er greit at den unge datteren din kler seg seksuelt fristende??

Anonymkode: d3223...dd1

Nop, men det er heller ikke greit at samboeren er ufordragelig. Forskjellen er at jeg kan kan kaste ut samboeren, ikke min datter.

Skrevet

Hvem sitt hus?

Anonymkode: b4c44...d67

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sitt hus?

Anonymkode: b4c44...d67

Mitt

Skrevet

Jeg synes virkelig ikke at menn har noe med å oppdra jenter uansett. Det er mors ansvar. På samme måte er det menn som skal oppdra gutter når de har kommet i skolealder. Utrolig destruktivt når kvinner blander seg opp i oppdragelse av barn de ikke har forutsetning for å oppdra.

Anonymkode: 092d2...eb8

Skrevet
On 02/09/2017 at 8:14 PM, AnonymBruker said:

Flott mann med flotte holdninger du har funnet deg. 

Anonymkode: 44684...5ba

Dette men uironisk

Anonymkode: fe8db...771

Skrevet

Jeg ville nok blitt skikkelig sint på ham. Når det er sagt, kan det jo tenkes at han faktisk ble vettskremt over at hun hadde sminke, for i han tenker på henne som en liten jente enda og er redd for at hun skal bli utsatt for noe, i den grad at impulskontrollen sviktet noe. 

Jeg kjenner flere bra folk som vrenger av seg det utroligste, når de blir redde eller sinte.

Skrevet (endret)

Hadde ikke vært veldig blid på samboeren/mannen min om han hadde sagt noe sånn om mitt barn. 

Har ei niese på 11 år, og hun sminker seg ikke, men det er kun fordi hun selv ikke vil. Og det som da har skjedd er at hun har mistet alle venninnene sine, og er nå utstøtt av venninnegjengen sin fordi alle venninnene hennes sminker seg. Så unaturlig at 12 åringer sminker seg tror jeg ikke at det er. Og det har det vel heller ikke vært, søsteren min sminket seg da hun var 12, og det er over 20 år siden. 

Endret av Simmis
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes virkelig ikke at menn har noe med å oppdra jenter uansett. Det er mors ansvar. På samme måte er det menn som skal oppdra gutter når de har kommet i skolealder. Utrolig destruktivt når kvinner blander seg opp i oppdragelse av barn de ikke har forutsetning for å oppdra.

Jeg er enig i den negative omtalen av stefaren som har kommet i denne tråden men jeg synes det med at man kun skal oppdra (ste)barn av samme kjønn som en selv er et idiotisk utsagn. Jenter trenger mannlige forbilder på samme måte som guttebarn trenger tilknytning til voksne kvinnelige omsorgspersoner. 

Skrevet
På 3.9.2017 den 1.20, Rotekoppen skrev:

Her kommer ett felles svar til alle da det ble mange kommentarer. Så dere som har stillt spørsmål, jeg svarer kanskje her. 

Mange av dere må lese det første innlegget bedre. Hun kom hjem med sminke som var så minimalistisk at jeg ikke så det ved første øyekast. Litt maskara og øyenskygge på nedre del av øyelokket. Fargen var pittelitt mørkere enn hudfargen hennes. Hun vet at hun får ikke gå ut av huset med sminke før hun starter på ungdomsskolen. For da er hun tross alt ungdom og ikke et lite barn lengre. 

Hun har dessuten fått beskjed om at så lenge hun ikke bruker noe på ansiktshuden, er det greit å øve seg litt. Slik at hun ikke går ut av huset oversminket den dagen hun får lov. 

Jeg er selv den typen kvinne som ikke sminker meg til daglig, men tar på maskara, eyeliner og øyenskygge når jeg skal på noe spesielt. Alt fra bryllup til kaffedate med venninner. Så at hun har meg som forbilde, er helt greit for meg. 

Hun vet også at jeg synes det er unødvendig å sminke noe som er feilfritt. Men når hun blir ungdom, kommer nok sminken inn i livet hennes helt naturlig. Som med de fleste jenter. Og da har eksperimenteringen lært henne å sminke seg pent. 

Og poenget var at han sa rett til henne at hun så ut som et ludder. Slik sier man ikke! Hvis JEG synes at hun har tatt på for mye når hun "leker" seg med sminke, kan jeg F.eks si: Det der var i overkant. Gå å ta det av før vi spiser. Det kunne han også sagt. Jeg liker ikke at du har sminke på deg nå. Kan du gå å ta den av? Det finst så mange vennlige måter å si at man ikke liker ting på.  

Ja, hun har et godt forhold til sin stefar, så å kaste han ut på "strike én" er litt voldsomt synes jeg. Men jeg vet at det er et råd som gjentar seg ofte på KG. Kast han ut. Men et forhold er ikke svart/hvitt. Jeg vet foreksempel at hun hadde blitt 100 ganger mer lei seg hvis jeg hadde kastet han ut. Hun (og vi andre) er da glad i han. 

Men jeg mente det jeg sa til han, og han er nå advart. Det sier han ikke igjen. For han vet at barna kommer før han. Men man kaster ikke et langt forhold ut av vinduet etter én feil. 

Men det er godt å vite at jeg ikke overreagerer. 

Hvis han hadde bedt om unnskyldning og innsett selv at han gikk for langt, hadde jeg vært enig med deg. Men han sier rett ut til deg at han ikke ser problemet, han ville gjort (vil gjøre) det igjen.

Dette kommer ikke til å bli bedre. Hva skjer når datteren din går litt overboard med sminken som 13-åring, tar på seg miniskjørt, magetopp, stringtruse, push-up-bh osv. 

Hans første instinkt om en 12-åring med BITTELITT sminke, er å kalle henne for ludder. Det sier mye om tankesettet han har mot jenter og kvinner, jeg hadde aldri latt datteren min vokse opp med en slik mann. I tillegg til at jeg ville mistet all respekt for han som person. 

Anonymkode: 14236...0fc

• Liker 4
Skrevet
På 2. september 2017 den 23.47, waco skrev:

Hvis jeg ser ut som et ludder en dag så håper jeg noen sier ifra.

Så hvis noen syntes du ser stygg ut (som sikkert mange syntes) vil du at folk skal rope det ut? Nei, men lar folk gå som man vil med mindre det er helt krise. Man snakker vartfall ikke slikt til barn, da har man ikke mye mellom øra eller kunnskap om oppdragelse, psykologi o.l.

Anonymkode: 75bfc...477

• Liker 2
Skrevet
På 2.9.2017 den 22.11, Uffda skrev:

Godt å lese at han har baller.

Han har jo ikke det, han er en ynkelig kar. Man snakker ikke sånn til et barn. 

• Liker 4
Skrevet

Så vanskelig å si når man ikke kjenner personen og holdningene. Men noen har det med å la det dette ut. Min far snakket alltid før han tenkte, men var jo ikke en ond person av den grunn. Vi ble jo vant med det. 

Jeg ville synes det hadde vært dramatisk å kaste mannen ut pga dette, men flott at du tok tak i det og bevisstgjorde han på det. Slik at han kan prøve å tenke en ekstra gang før han snakker.

Jeg fikk selv alltid høre at det så ut som at jeg hadde ramlet opp i et malerspann når jeg begynte med sminke, men jeg så jo ikke ut og opplevde det ikke som dramatisk. 

Ludder derimot er ikke ok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...