waco Skrevet 2. september 2017 #81 Skrevet 2. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke si det til din kollega, skal du heller ikke si det til ditt barn. Barn skal tiltales med samme respekt som du ville gitt din kollega. Når du sier det er greit å si til et barn at hun ligner et ludder, bør dine kolleger forvente samme kommentar fra deg om de bommer på klesvalget sitt en dag. Anonymkode: 44684...5ba Hvis jeg ser ut som et ludder en dag så håper jeg noen sier ifra. 1
Macro Skrevet 2. september 2017 #82 Skrevet 2. september 2017 Han hadde blitt kasta på dør i det han sa det om det var mitt barn som fikk en slik kommentar. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #83 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem er som utgjør farne her? I min verden er en mann som kaller sin stedatter for et ludder en langt større fare for hennes mentale helse og velferd enn noe annet. Anonymkode: 44684...5ba Ja? Men en mann som setter hardt mot hardt har muligheten til å vekke opp en mor som sover i timen. Han tar et ansvar for barnet i stedet for bare å si at hun ser ut som et ludder. Jeg ville vært skamfull om en mann sa at jeg ikke oppdro jenta mi i takt med det hun trenger å lære, og STOLT av at en mann tok tak og satte det på agendaen! Anonymkode: c4b6b...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #84 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, Macro skrev: Han hadde blitt kasta på dør i det han sa det om det var mitt barn som fikk en slik kommentar. Så du synes det er greit at den unge datteren din kler seg seksuelt fristende?? Anonymkode: d3223...dd1
petterm Skrevet 2. september 2017 #85 Skrevet 2. september 2017 1 time siden, Rotekoppen skrev: Nope. Sa at han hadde all grunn til å si slik. Og at han kom til å si fra om hun sminket seg igjen også.... Dette synes jeg er et problem! Jeg hadde håpet stefaren forsto at det ikke er greit å si at en 12 åring som så vidt har synlig sminke ligner på et ludder. Jeg ville alvorlig vurdert om denne mannen fikk lov til å være en del av min datters og mitt liv. Tror dessverre svaret hadde vært nei. 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #86 Skrevet 2. september 2017 2 minutter siden, Aule skrev: Jesus fucking christ! Når jeg ba om bilde var det snakk om å få et eksempel på hvordan hun så ut/sminket seg! Ikke nødvendigvis jenta selv...Jeg er ikke på jakt etter en runketråd. Tror ikke KG har noen passende smiley for "Hvor jævla naiv tror du vi er?! Først antagelsen om Postman Pat-tilværelsen, og nå denne åpenbare idiotien som du ønsker at vi skal svelge som om vi var...vel; LUDDERE alle sammen?!" Mulig denne fungerer? Anonymkode: c4b6b...1fd 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #87 Skrevet 2. september 2017 2 minutter siden, waco skrev: Selvfølgelig er det det. Hadde du gått rundt med moren din dersom moren din var dresset ut som ei hore rundt på et kjøpesenter for eksempel uten å si ifra? Jeg kan si fra om hva det skulle være uten å ty til nedsettende uttrykk. Anonymkode: 11b0e...c65 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #88 Skrevet 2. september 2017 3 hours ago, Uffda said: Spar meg, ei mor som tillater den 12 år gamle dattera å kle seg sånn har jævla godt av å ha en fyr som sier ting som de er. Les hovedinnlegget før du svarer. Det handlet ikke om klær. Ts, fyren høres ikke god ut. Hvilke holdninger har han til jenter og kvinner EGENTLIG? Anonymkode: 9dc81...c46 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #89 Skrevet 2. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du synes det er greit at den unge datteren din kler seg seksuelt fristende?? Anonymkode: d3223...dd1 Så du synes det er greit at stefaren finner den 12 årige stedatteren seksuelt fristende så snart hun tar på seg litt sminke??? Anonymkode: d87ac...6f1 10
waco Skrevet 2. september 2017 #90 Skrevet 2. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan si fra om hva det skulle være uten å ty til nedsettende uttrykk. Anonymkode: 11b0e...c65 Nåda. Jeg har alltid hatt litt sansen for luddere jeg. Har bestandig likt kvinner som går ut av A-4 tilværelsen. Dessverre har kvinner så forakt mot luddere at det er så sjeldent at man får møtt noen. =(
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #91 Skrevet 2. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du synes det er greit at den unge datteren din kler seg seksuelt fristende?? Anonymkode: d3223...dd1 Så du synes du ei lita jente med sminke er seksuelt fristende? Anonymkode: 11b0e...c65 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #92 Skrevet 2. september 2017 En normal mann hadde heller ikke snudd sminkesaken til å handle om seksualitet og "fristelser for menn", men til å handle om at jenter/kvinner ikke trenger sminke seg for å se bra nok ut, men at de er mer enn bra nok uten sminke, men at det er greit å ville prøve seg frem og se bra ut for sin egen del. Det er tross alt hovedårsaken til at kvinner bruker sminke: for sin egen del og sine medsøstres del. Ikke for å tiltrekke seg menn. Normalt oppegående menn har fått med seg såpass. Enkle, selvsentrerte menn tror alt kvinner lever for er å tiltrekke seg menn seksuelt. Derav ser de null nyanser; et barn med sminke ser ut som et ludder, og ikke som et barn som leker seg og tar på seg noe hun selv synes er fint, for sin egen del. Anonymkode: d87ac...6f1 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #93 Skrevet 2. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du synes du ei lita jente med sminke er seksuelt fristende? Anonymkode: 11b0e...c65 Å for faen! Det må være lov å si at oppdragelsen av norske barn sklir ut! Jeg er helt enig i at sminke og bikinitopper ikke er et forsøk på annet enn lek og herming, men jeg har sett jenter helt nede i ett års alder som setter opp falske selfie-smil. Og for ikke lenge siden opplevde jeg å skru av en film om en jente som hadde vært alvorlig syk, fordi introen til filmen var av henne som danset på en måte foran kamera som fikk meg til å føle at jeg så en svært ulovlig film. Den seksualiseringen av barn som er ulovlig er ikke så fryktelig langt unna den vi godtar i samfunnet. Det er liksom bare hijab som er ukult, mens det å strutte med ikke-eksisterende pupper og vrikke på under-utviklede hofter mens man stirrer forførende på kamera er tilsvarende kult. Jeg synes det står respekt av voksne - uansett kjønn - som motvirker dette! Anonymkode: c4b6b...1fd 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #94 Skrevet 2. september 2017 18 minutter siden, waco skrev: Selvfølgelig er det det. Hadde du gått rundt med moren din dersom moren din var dresset ut som ei hore rundt på et kjøpesenter for eksempel uten å si ifra? Nøyaktig hvorfor er det noe å si ifra om at noen ser ut som en hore? Hvordan ser egentlig en hore ut? Kan det tenkes at det finnes horer som ikke ser ut som horer? Og hvorfor er det din jobb å informere folk om at de ser ut som horer? Tror du ikke de lever like greit uten å få din mening om deres utseende pådyttet seg? Anonymkode: d87ac...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #95 Skrevet 2. september 2017 Barn skal ikke sminke seg. Så enkelt er det. Sminke er til for å se seksuelt tilgjengelig ut. Det er feil å fremstille barn på den måten. Sminke får de pent vente med til de blir 18. Det hadde jeg fortalt ungen din om jeg var moren hennes. Anonymkode: 5cfdf...84b 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #96 Skrevet 2. september 2017 1 minutt siden, waco skrev: Nå deler ikke jeg denne forakt mot horer som det du gjør, men for meg så gjør det ingenting å se ut som en hore dersom man ønsker det. du da, - hvor kommer denne voldsomme motstanden mot å ligne en hore fra? Det gjør vel ingenting at man ser ut som hore, man behøver da vel ikke å være en hore for det? Tenk deg, - det finnes horer som ligner på helt alminnelige kvinner, ingen kan egentlig se forskjell. Min forakt for horer er nok langt mindre enn din, snarere ikkeeksisterende, all den tid jeg, i motsetning til deg, ikke ser verdien av å påpeke at andre mennesker "ser ut som horer". Anonymkode: d87ac...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #97 Skrevet 2. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn skal ikke sminke seg. Så enkelt er det. Sminke er til for å se seksuelt tilgjengelig ut. Det er feil å fremstille barn på den måten. Sminke får de pent vente med til de blir 18. Det hadde jeg fortalt ungen din om jeg var moren hennes. Anonymkode: 5cfdf...84b Og når jenta er 18 og går kledd i minishorts får hun vel høre det på nytt av stefaren: "Du ser ut som et ludder". Jenta har ingen egen stemme for denne stefaren, uansett hva hun gjør som vekker seksuelle assosiasjoner hos stefaren så er det hun som må bære hans skam, fordi han ikke klarer bære sin egen over hvilke tanker han får i hodet av stedatteren. Allerede som 12-åring må hun bære ansvaret for stefarens seksualisering av henne. Blir hun på et eller annet tidspunkt i livet utsatt for voldtekt, kommer hun med høy sannsynlighet til å spørre seg om det ikke var hennes egen feil, fordi hun kanskje gitt for lettkledd. Tragisk. Anonymkode: d87ac...6f1 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #98 Skrevet 2. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og når jenta er 18 og går kledd i minishorts får hun vel høre det på nytt av stefaren: "Du ser ut som et ludder". Jenta har ingen egen stemme for denne stefaren, uansett hva hun gjør som vekker seksuelle assosiasjoner hos stefaren så er det hun som må bære hans skam, fordi han ikke klarer bære sin egen over hvilke tanker han får i hodet av stedatteren. Allerede som 12-åring må hun bære ansvaret for stefarens seksualisering av henne. Blir hun på et eller annet tidspunkt i livet utsatt for voldtekt, kommer hun med høy sannsynlighet til å spørre seg om det ikke var hennes egen feil, fordi hun kanskje gitt for lettkledd. Tragisk. Anonymkode: d87ac...6f1 Men hvis stefar i stedet for å kalle henne ludder, sier til mor at; "Dette går ikke lenger! Jeg vet hvordan menn kommer til å tenke om henne og dermed hvor utsatt hun kommer til å bli, det er på tide at vi snakker om sminke, bekledning, oppførsel og ikke minst; Grenser! Hvis ikke vi gjør dette nå, og på jevnlig basis, så kommer hun til å tro det er henne selv som er ansvarlig hvis noe skjer med henne, og at vi ga blaffen som ikke tok det opp. Det vil jeg ikke at skal skje!" ..så er faren for at denne jenta skal oppleve vonde ting og/eller ikke ha noen å snakke med om ting eller spørre til råds, mye mindre enn om stefar bare skal sitte og se på at mor ikke blander seg. Det er mulig at stefars måte å snakke på er en forknytt måte å prøve å si dette på. Greit, gi han en sjanse til å snakke ut. Men å kalle jenta for ludder uten å gjøre noe mer, er ansvarsfraskrivelse og elendig oppførsel. Og det å ikke gjøre mer enn å true med "neste gang" er også ansvarsfraskrivelse og elendig oppførsel. Anonymkode: c4b6b...1fd 1
Rotekoppen Skrevet 2. september 2017 Forfatter #99 Skrevet 2. september 2017 Her kommer ett felles svar til alle da det ble mange kommentarer. Så dere som har stillt spørsmål, jeg svarer kanskje her. Mange av dere må lese det første innlegget bedre. Hun kom hjem med sminke som var så minimalistisk at jeg ikke så det ved første øyekast. Litt maskara og øyenskygge på nedre del av øyelokket. Fargen var pittelitt mørkere enn hudfargen hennes. Hun vet at hun får ikke gå ut av huset med sminke før hun starter på ungdomsskolen. For da er hun tross alt ungdom og ikke et lite barn lengre. Hun har dessuten fått beskjed om at så lenge hun ikke bruker noe på ansiktshuden, er det greit å øve seg litt. Slik at hun ikke går ut av huset oversminket den dagen hun får lov. Jeg er selv den typen kvinne som ikke sminker meg til daglig, men tar på maskara, eyeliner og øyenskygge når jeg skal på noe spesielt. Alt fra bryllup til kaffedate med venninner. Så at hun har meg som forbilde, er helt greit for meg. Hun vet også at jeg synes det er unødvendig å sminke noe som er feilfritt. Men når hun blir ungdom, kommer nok sminken inn i livet hennes helt naturlig. Som med de fleste jenter. Og da har eksperimenteringen lært henne å sminke seg pent. Og poenget var at han sa rett til henne at hun så ut som et ludder. Slik sier man ikke! Hvis JEG synes at hun har tatt på for mye når hun "leker" seg med sminke, kan jeg F.eks si: Det der var i overkant. Gå å ta det av før vi spiser. Det kunne han også sagt. Jeg liker ikke at du har sminke på deg nå. Kan du gå å ta den av? Det finst så mange vennlige måter å si at man ikke liker ting på. Ja, hun har et godt forhold til sin stefar, så å kaste han ut på "strike én" er litt voldsomt synes jeg. Men jeg vet at det er et råd som gjentar seg ofte på KG. Kast han ut. Men et forhold er ikke svart/hvitt. Jeg vet foreksempel at hun hadde blitt 100 ganger mer lei seg hvis jeg hadde kastet han ut. Hun (og vi andre) er da glad i han. Men jeg mente det jeg sa til han, og han er nå advart. Det sier han ikke igjen. For han vet at barna kommer før han. Men man kaster ikke et langt forhold ut av vinduet etter én feil. Men det er godt å vite at jeg ikke overreagerer. 7
Arabella Skrevet 2. september 2017 #100 Skrevet 2. september 2017 5 timer siden, Uffda skrev: Spar meg, ei mor som tillater den 12 år gamle dattera å kle seg sånn har jævla godt av å ha en fyr som sier ting som de er. Nå har jeg lest bare til hit. I hovedinnlegget står det ingenting om påkledning. Jeg trodde mannen reagerte på at jenta hadde sminket seg. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå