moho Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 Jeg må på en femdagers reise og får dekket reiseutgifter og diett etter statens satser. Jeg har mulighet til å bo privat dette stedet (en familiehytte) og vil da kunne få ulegitimert nattillegg på kr 430,- i stedet for at staten betaler hotell for meg. Men forstår jeg det rett at jeg da ikke får den vanlige satsen for diett på kr 733,- pr døgn, men i stedet får bare 205,- i diettpenger? I såfall taper jeg jo penger på det? Har jeg lest feil eller misforstått?
petterm Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 Regner med at det er denne du sikter til: Skattedirektoratets forskuddssatser for trekkfri kostgodtgjøring .... For arbeidstakere som bor på hybel/brakke med kokemuligheter eller har overnattet privat (og som ville hatt krav på fradrag for merutgifter til kost) kr 205 Sånn jeg tolker det har du krav på 733 kr/døgn, men (733-205=528kr) blir skattemessig regnet som inntekt.
moho Skrevet 2. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2017 Heh? Jeg skjønner fortsatt ikke. Er det snakk om hva jeg må skatte av. Jeg må forsøke å lese en gang til.
petterm Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 58 minutter siden, Macaroni skrev: Heh? Jeg skjønner fortsatt ikke. Er det snakk om hva jeg må skatte av. Jeg må forsøke å lese en gang til. Tror du blander litt. Jeg tolker det sånn: 1. Statens satser er 733kr/døgn. Det er det de fleste har krav på når de er på reise. Satsen er ment å dekke mat på restaurant. 2. Når man bor er sted man har tilgang til kjøkken vil man kunne lage mat sjøl. Skatteetaten har derfor bestemt at kostgodtgjørelse over 205kr/døgn når man har tilgang til kjøkken skal regnes som inntekt. Dvs at arbeidsgiver innberetter beløpet over 205 kr som overskudd på kostgodtgjørelse. Du vil normalt få utbetalt 733kr fra arbeidsgiver, tror ikke arbeidsgiver trekker skatt av pengene. Arbeidsgiver innberetter 528kr som overskudd på kostgodtgjørelse. Dvs at når selvangivelsen kommer blir 528kr regnet som inntekt. 1
moho Skrevet 2. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2017 Aha. Det ga mening. Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 Taper? Tenkte du at du skulle tjene på det når du bor privat? Anonymkode: 5e6a5...d49
moho Skrevet 2. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2017 I hvertfall ikke få mindre godtgjørelse enn om jeg bodde på hotell. Da må de jo dekke hotellet også, i tillegg. Burde vært vinn-vinn.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #8 Skrevet 2. september 2017 Det er jo logisk at du får mindre godtgjørelse enn hotell, siden du privat kan lage mat selv - ergo, mindre utgifter. Anonymkode: e3c69...5af
moho Skrevet 2. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2017 Ganske drøy forskjell fra 733,- til 205,-? Nok til at jeg heller bare ville bodd på hotell og fått maten servert og sengetøyet skiftet.
moho Skrevet 2. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2017 Men nå får jeg jo de 733,- da, må bare skatte av det over 205,-, så da blir det hyttetur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå