Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På 2.9.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Ja, vi er dårligst i matte, allikevel klarer vi å komme ut som skolevinnerne, mens menn er taperne og dropper ut. Vi har noen ressurser dere ikke har, og det til tross for at vi til og med er dårligere enn dere i matte.

De ressursene dere har, er at samfunnet, læresituasjonen og -metodene er tilpasset kvinners måte å tenke på. Dette har ført til en dramatisk redusering av kvaliteten på utdanningene. Før den famøse feminiseringen av skoleverket for 25 år siden, var menn dominerende i alle fag bortsett fra språk.

1 time siden, stan skrev:

Mange studiesteder har redusert de formelle kravene til matematikk, og da må de forvente at studentene har dårligere matematikk kunnskaper.

Det er kravene i den videregående skolen som har gått ned, og universitetene måtte etter hvert motvillig tilpasse seg. Tester viser at bare to av ti realfagsstudenter klarer å bestå eksamen som ble gitt for 25 år siden. Hvis kravene ble opprettholdt, hadde vi rett og slett ikke fått uteksaminert nok studenter til å dekke samfunnets behov.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Skrevet

Min datter kom i år inn, på en videregående skole med over 5 i snitt for å komme inn. Men guttene kom inn med lavere poengsum enn jentene, hvis ikke, så hadde det gått utrolig få gutter på den skolen.

Anonymkode: 467de...63f

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter kom i år inn, på en videregående skole med over 5 i snitt for å komme inn. Men guttene kom inn med lavere poengsum enn jentene, hvis ikke, så hadde det gått utrolig få gutter på den skolen.

Anonymkode: 467de...63f

Høres veldig rart ut, all den tid det ikke er lov å fordelsbehandle gutter etter likestillingsloven.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Horten Market skrev:

Det er kravene i den videregående skolen som har gått ned, og universitetene måtte etter hvert motvillig tilpasse seg. Tester viser at bare to av ti realfagsstudenter klarer å bestå eksamen som ble gitt for 25 år siden. Hvis kravene ble opprettholdt, hadde vi rett og slett ikke fått uteksaminert nok studenter til å dekke samfunnets behov.

Her er det nok litt høna og egget problematikk. Begge har nok justert seg, istedenfor å holde seg til en standard. 

Spørsmålet er jo om de uteksaminerte studentene dekker behovet samfunnet har, og hvor lenge det tar før standarden også her blir for dårlig? 

Skrevet
På 2.9.2017 den 17.17, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med innlegget ditt??

Ja, vi er dårligst i matte, allikevel klarer vi å komme ut som skolevinnerne, mens menn er taperne og dropper ut. Vi har noen ressurser dere ikke har, og det til tross for at vi til og med er dårligere enn dere i matte.

Anonymkode: 67ce0...fba

Drøy innrømmelse. I min klasse på barneskolen var tre av de fem matematikkflinkeste jenter. Matematikk er forøvrig i stor grad en byggeklosskunnskap der man bygger en læring på toppen av foregående. Er man nøye og får fundamentet på plass, og jobber nok så er det ikke noe problem for middels folk å bli strøkent gode.  Disse som ikke klarer matematikk feiler ikke fordi de er kvinner (eller menn), men fordi de ikke har prioritert faget og arbeidet seg skikkelig gjennom alle oppgavene. 

De som ikke er flinke i matte har ikke brukt nok tid på matte. 

• Liker 1
Skrevet
På 2.9.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Det blir daglig bevist på KG!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinner-daarligst-i-matte/a/64693147/

Kvinner ved høyere utdanninger er generelt dårligere i matematikk enn menn. 

- Grunnkunnskapene i matematikk er generelt urovekkende dårlige, sier professor i matematikk Anne Rasch-Halvorsen ved Høgskolen i Telemark til Adresseavisa.

-Det er betenkelig at de beste responsgruppene ikke oppnår over 70 prosent rette svar på oppgaver der 90 prosent tilhører helt grunnleggende matematikk etter grunnskolens pensum, heter det i rapporten.

Anonymkode: a2a8f...9ba

Urovekkende faktisk. 

Vel, jeg har aldri vært god i matte og heller ikke hatt noen interesse av det. Og ja, jeg er jo selvsagt en kvinne. Jeg har kalkulator og kan det jeg trenger å kunne, så har ikke hatt så mye å si for min del. Å finne x og y og avansert brøk er bare totalt uinteressant for meg. Jeg har per dags dato aldri trengt den type matte på hverken jobb eller i det daglige.

Skrevet

Bra denne artikkelen ble delt. Så kan de mennene som sitter her inne på KG og forteller hvor urettferdig alt er og hvor slemme norke kvinner er få sek et løft i forhold til selvtilliten. 

Skrevet

Undersøkelsen som er nevnt i "nyheten" fra 2002/2003 ble foretatt i 2001. Dvs for 16 år siden. Hvis målet ditt er en interessant diskusjon og ikke bare en jenter er teite-tråd, bør du fremskaffe litt nyere informasjon, ts. 

En annen ting du kan merke deg er at denne eldgamle undersøkelsen viste at heller ikke gutter kunne skryte av gode mattekunnskaper. Professor i matematikk Anne Rasch-Halvorsen uttalte at det stod dårlig til over hele linja, men altså at jentene var dårligst. Dette måtte sees i sammenheng med at jenter hopper av matematikkundervisningen på videregående skole, mente hun.

Anonymkode: 8e6d8...377

Skrevet

For å si det sånn, de guttene jeg har hatt i matte så er veldig langt mellom både 6-ere og 5-ere! Og det er yrkesfag! Helt utrolig hva vi får fra ungdomsskolene!

Hilsen den kvinnelige mattelæreren på tekniske yrkesfag

Anonymkode: 3cd54...904

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...