AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 Det blir daglig bevist på KG! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinner-daarligst-i-matte/a/64693147/ Kvinner ved høyere utdanninger er generelt dårligere i matematikk enn menn. - Grunnkunnskapene i matematikk er generelt urovekkende dårlige, sier professor i matematikk Anne Rasch-Halvorsen ved Høgskolen i Telemark til Adresseavisa. -Det er betenkelig at de beste responsgruppene ikke oppnår over 70 prosent rette svar på oppgaver der 90 prosent tilhører helt grunnleggende matematikk etter grunnskolens pensum, heter det i rapporten. Anonymkode: a2a8f...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir daglig bevist på KG! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinner-daarligst-i-matte/a/64693147/ Kvinner ved høyere utdanninger er generelt dårligere i matematikk enn menn. - Grunnkunnskapene i matematikk er generelt urovekkende dårlige, sier professor i matematikk Anne Rasch-Halvorsen ved Høgskolen i Telemark til Adresseavisa. -Det er betenkelig at de beste responsgruppene ikke oppnår over 70 prosent rette svar på oppgaver der 90 prosent tilhører helt grunnleggende matematikk etter grunnskolens pensum, heter det i rapporten. Anonymkode: a2a8f...9ba Hva er poenget med innlegget ditt?? Ja, vi er dårligst i matte, allikevel klarer vi å komme ut som skolevinnerne, mens menn er taperne og dropper ut. Vi har noen ressurser dere ikke har, og det til tross for at vi til og med er dårligere enn dere i matte. Anonymkode: 67ce0...fba 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #3 Skrevet 2. september 2017 Matte er vanskelig. Ulempen for meg er at man ikke får full uttelling selv om man kommer frem til riktig svar, fordi man ikke bruker riktig utregningsformel. Om jeg bruker formel eller om jeg kommer frem til svaret via andre, kanskje mer tidkrevende og innviklede, metoder burde ikke være negativt i forhold til karakter. Hovedpoenget er vel at man løser oppgaven, ikke hvordan man løser den? Jeg jobber mye med det da, og forstår mer og mer, men jeg kan ikke si jeg gleder meg til eksamen. Anonymkode: d220a...81e 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #4 Skrevet 2. september 2017 Er ikke det ganske vanlig at gutter generelt er best i matte og jenter generelt er best i språk? Synes alltid det har vært sånn. Det finnes også jenter som er gode i matte og gutter som er gode i språk. Sånn er nå verden skrudd sammen. Hva er poenget ditt, AnonymBruker? Anonymkode: 0d1af...085 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #5 Skrevet 2. september 2017 Enda en ting kvinner suger i, så kommer feministene og vil lukke øynene for virkeligheten og hevder at matte er et patriarkalsk påfunn for å undertrykke kvinnen. Anonymkode: 51f4b...d39
herzeleid Skrevet 3. september 2017 #6 Skrevet 3. september 2017 Nå er denne artikkelen ganske gammel, og jeg aner ikke hva situasjonen er nå, men jeg ser for meg at dette er en kombinasjon av at kvinner og menn har forskjellige forutsetninger, og kanskje at mindre egnede eller motiverte kvinner presses inn i utdannelser de ikke nødvendigvis ville valgt ellers, eller egentlig er kvalifisert til. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #7 Skrevet 3. september 2017 Men kvinner får vel "poeng" utelukkende fordi de er kvinner. Så man kommer vel gjennom utdannelsen uansett hvor elendig man gjør det i fagene... Anonymkode: d445e...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #8 Skrevet 3. september 2017 Kvinneguiden = Kvinnevsmennguiden LEI, no one cares. Anonymkode: 3dd48...9e6 1
stan Skrevet 3. september 2017 #9 Skrevet 3. september 2017 Litt interessant at en artikkel med en kvinnelig matematikk professor brukes til å fortelle oss at damer er dårlige i matematikk. Bildet er kanskje litt mer komplisert? 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #10 Skrevet 3. september 2017 OK? Tror du kvinner bryr seg? Jeg har alltid vært dårlig i matte men er heldigvis god i veldig mye annet :-) Anonymkode: 8b12a...47c 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #11 Skrevet 3. september 2017 En annen ting som er interessant er at hvis jeg søker på "Kvinner er dårligst i..." på google, så får jeg opp ti artikler med kvinnner i tittelen på første side, mens om jeg googler "Menn er dårligst i...", får jeg opp fem artikler med menn og fire med kvinner i tittelen. Noe både menn og kvinner er gode til er å nedsnakke kvinner tydeligvis. Anonymkode: 5bedf...5af 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #12 Skrevet 3. september 2017 Men så er det ganske mye annet vi kvinner er flinke til. Og det er vel sånn at menn er ofte flinkere i matte, og kvinner flinkere i språk. Ikke det, nå fikk jeg 6 i matte på videregående, fikk og 6 i språk. Men matte karakteren måtte jeg jobbe veldig hardt for. Språk trengte jeg ikke å jobbe like hardt med. Av en eller annen merkelig grunn, så fikk jeg 4 i norsk. Men 6 i engelsk og spansk. Anonymkode: 467de...63f
Migle90 Skrevet 3. september 2017 #13 Skrevet 3. september 2017 Det sjokkerende her er vel at begge kjønn er dårlige i matematikk, ikke at kvinner gjør det bittelitt dårligere i snitt enn menn.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #14 Skrevet 3. september 2017 On 9/2/2017 at 8:48 PM, AnonymBruker said: Enda en ting kvinner suger i, så kommer feministene og vil lukke øynene for virkeligheten og hevder at matte er et patriarkalsk påfunn for å undertrykke kvinnen. Anonymkode: 51f4b...d39 Anonymkode: b1d32...98e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #15 Skrevet 3. september 2017 On 9/2/2017 at 8:48 PM, AnonymBruker said: Enda en ting kvinner suger i, så kommer feministene og vil lukke øynene for virkeligheten og hevder at matte er et patriarkalsk påfunn for å undertrykke kvinnen. Anonymkode: 51f4b...d39 Men vi er ganske flinke til å suge da Anonymkode: 5bedf...5af
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #16 Skrevet 3. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kvinner får vel "poeng" utelukkende fordi de er kvinner. Så man kommer vel gjennom utdannelsen uansett hvor elendig man gjør det i fagene... Anonymkode: d445e...6ab De kvinner jeg kjenner, som har gått en eller flere av de utdannelsene hvor de dengang fikk noen ekstrapoeng ved opptak, ville dødd av skam om de hadde kommet inn på grunn av de ekstra poengene. De kom nemlig inn uten disse ekstrapoengene. Og at man kommer inn er ikke det samme som at man kommer ut med eksamenspapirene i hånden. Det deles nemlig ikke ut spesielle eksamensoppgaver til hverken kvinner eller menn. Som uteksaminert kvinne nr. 2 i skolens lange historie (på 2 ulike teknisk-naturfagilge linjer) forteller det noe om hvordan systemet den gang var lagt opp. Anonymkode: 4283d...bf8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #17 Skrevet 3. september 2017 Jeg er kvinne og fikk såvidt 2 i matte på vgs. Er blond, vet ikke om det har noe med saken å gjøre.. Men seriøst, jeg har dyskalkuli og forstår ikke sammenhengen i matte. Jeg fikk derimot 6 i fransk. Anonymkode: a5b4a...601
AnonymBruker Skrevet 3. september 2017 #18 Skrevet 3. september 2017 På 9/2/2017 den 17.17, AnonymBruker skrev: Hva er poenget med innlegget ditt?? Ja, vi er dårligst i matte, allikevel klarer vi å komme ut som skolevinnerne Vil vi ha f.ex ingeniører som ikke forstår matte slik at vi får broer som faller ned? Nei, tror ikke det nei. Anonymkode: a2a8f...9ba
Migle90 Skrevet 3. september 2017 #19 Skrevet 3. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil vi ha f.ex ingeniører som ikke forstår matte slik at vi får broer som faller ned? Nei, tror ikke det nei. Anonymkode: a2a8f...9ba Nå var jo mennene nesten like dårlige som kvinnene på denne testen, mener du vi skal slutte å utdanne ingeniører? Kvinnene på ingeniørstudie følger også samme utdanning og tar de samme eksamenene som mennene gjør, tviler på at de får fullført studiet om de ikke forstår matten.
stan Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 Noe av grunnen er at opptakskravene til mange studier ikke krever fordypning i matematikk. Dette selv om matematikk er viktig for selve studiet. Derfor velger mange andre fag enn mer matematikk på videregående. Jenter gjør dette i noe større grad. Det er jo egentlig en god ting. For da har de lært noe over et bredere spekter, som vel er bra. Mange studiesteder har redusert de formelle kravene til matematikk, og da må de forvente at studentene har dårligere matematikk kunnskaper. Studiestedene er redde for at om de har matematikk krav som står i stil med hva studiet faktisk krever, så vil de miste for mange studenter og med det finansiering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå