AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #1 Skrevet 2. september 2017 Var en tur på Rimi i lunch-pausen i går og der var det stort sett, bortsett fra noen pensjonister, kun det jeg vil anta var trygdede i sin beste alder (under 35-40). Folk som så ut som om de nettopp hadde stått opp, med bustete hår, iført løstsittende "treningsbukser", kraftig overvektige, gjerne med tatoveringer, bærende på brus og snop på vei mot kassen. Har jeg fordommer mot trygdede? Anonymkode: 7375b...0d0
Sirah Skrevet 2. september 2017 #2 Skrevet 2. september 2017 Det klarer du vel å tenke deg frem til selv? Les innlegget ditt på nytt og ta et oppgjør med fordommene dine. 9
BiancaH96 Skrevet 4. september 2017 #3 Skrevet 4. september 2017 Er ikke sikkert de er kjeltringer selv om de ikke kler seg til fest for å gå i butikken, og tillater seg å handle inn snop. 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #4 Skrevet 4. september 2017 Jeg jobber for et stort firma og sitter ofte lange netter foran dataen for å nå deadline, det medfører at jeg, etter endt arbeid, kryper ned i butikken med bustete hår, løse behagelige klær, trøtt tryne og handler mat. Lite visste jeg at fordi jeg ser slik ut, og handler tidlig på formiddagen, så blir jeg dømt nord og ned av sånne som deg. Du har ingenting med folks liv, uansett. Dra til deg tankene, en dag kan det bli deg som blir uglesett og vurdert, kjipe greier skal jeg si deg. Anonymkode: 3f7b4...459 11
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #5 Skrevet 4. september 2017 Eller kanskje de var nybakte supertrøtte mammaer, sykepleiere som nettopp kom hjem fra nattskift, studenter med en dag fri, studenter som var fyllesjuk som f. Tenker nok du skjønner selv om du har fordommer, men er litt opplagt at du har noe grums i hodet ditt når du går direkte til konklusjonen om at de må være trygdet bare fordi de ser litt shabby u-chic ut den dagen. Anonymkode: d2572...1f6 7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #6 Skrevet 4. september 2017 Ikke bare fordomsfullt, men også svært korttenkt. Tror du ikke det kan være andre grunner til at folk handler ved lunsjtider i behagelige klær osv? Nattevakter? Senvakter? Friperiode i turnus? Studenter? Arbeidsledige? Osv osv. Skremmende at folk tenker sånn som deg. Anonymkode: 720e7...2d7 6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #7 Skrevet 4. september 2017 Er trygdet selv. Om TS har fordommer mot trygdede, er noe jeg gir 100% blaffen i. H*n får ikke gjort noe med det likevel, uansett hvor h*n irriterer seg over det er jeg like trygdet i morgen:-) Ønsker TS en fordomsfri eller fordomsfull kveld videre, jeg bryr meg katten:-) Anonymkode: 907db...a42 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 Jeg er trygdet selv jeg. ts. Anonymkode: 7375b...0d0
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er trygdet selv jeg. ts. Anonymkode: 7375b...0d0 Da burde du i allefall vite bedre........... Anonymkode: 3f7b4...459 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #10 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er trygdet selv jeg. ts. Anonymkode: 7375b...0d0 Nice. På med joggebuksa og ut å handle, da. Anonymkode: 907db...a42 11
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #11 Skrevet 4. september 2017 Jeg er trygdet og er det noe jeg er opptatt av så er det det å vaske klær til stadighet (og håndklær, og duker, gardiner, +++), dusje minst hver dag, klippe og stelle negler og føtter, med mere. Fordi jeg i alle fall skal ha stell på noe. Ikke fordi jeg bryr meg med hva slike som du tenker, TS, men for å ha kontroll på hverdagen min. Slipper jeg taket om disse tingene blir jeg bare deprimert, tiltaksløs, og så går det nedover i en spiral hvor jeg ender med å ikke ha energi til å vaske, holde orden, osv. Så lenge jeg tvert i mot, holder meg i nakkeskinnet hver eneste dag så unngår jeg å bli deprimert i tillegg. Så jeg er vel en av de trygdede som folk ser og tenker, "typisk trygdede å ha så godt om penger og så fine klær!". Anonymkode: ebedb...739 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #12 Skrevet 4. september 2017 Jeg har det svært godt som trygdet. Kan kose meg hver eneste dag og legge opp døgnet nøyaktig som det passer meg. Har faktisk ingenting jeg må, annet enn det jeg selv finner ut:-) Anonymkode: 907db...a42
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #13 Skrevet 4. september 2017 Jeg pleier å lure på det samme om jeg går på kjøpesenter en tirsdags formiddag. Hvem er alle disse folkene? Hvorfor har de fri i dag? Selv har jeg sneket meg unna jobb for å gjøre et privat ærend i lunsjen, antar jeg ikke er alene om det. Og de andre antar jeg er en salig blanding av alksens folk. Turister, skolelever, folk som er på bedringens vei, folk det bare går nedover med, folk som må på polet, pensjonister, sykepleiere med aftenvakt, småbarnsforeldre i permisjon, leverandører, forretningsfolk og dagdrømmere. Anonymkode: 1d182...b81 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #14 Skrevet 4. september 2017 På 2.9.2017 den 13.31, AnonymBruker skrev: Har jeg fordommer mot trygdede? Anonymkode: 7375b...0d0 Du går i alle fall glipp av en del trygdede. Ville aldri falt meg inn å handle på formiddagen, da er det fult av folk som handler lunsj og hylende småbarn som slår seg vrang. Altfor mye folk ute om dagen. 21.30-handling er mer min greie. Da er der nesten ingen i butikken. Hilsen trygdet. Anonymkode: e8247...ae2 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #15 Skrevet 4. september 2017 Vil heller tro det var folk som utnyttet lunsjen til å trene og handle lunsj, kanskje jogget til butikken fra jobb for å slanke seg, enn trygdede. Jeg er forsåvidt også trygdet, slank, og pen , men går faktisk kun i joggebukse eller tights pga olabukse klemmer for mye rundt leddene mine og jeg har leddsykdom. Drikker brus for å få opp blodsukkeret og energien da jeg sliter med utmattelse, og pga utmattelse og butikkturen er det eneste jeg klarer i løpet av uka så går jeg dit stort sett bustete på håret ja siden jeg må legge meg igjen etter ca 30 minutter i aktivitet, og da kan jeg ikke bruke det kvarteret eller halvtimen på å dusje og ordne håret for da kommer jeg meg ikke på butikken og får kjøpt dagligvarer for uken. Ja jeg syntes du har fryktelig fordommer. Og det er stort sett en grunn til at folk går som de går. Det er ikke din sak. Anonymkode: 45a9e...934 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 Du kan jo spørr dem, "Er du trygdet?" Det er utrolig mange som går med treningsklær i butikken, de trenger ikke være trygdet for det. Og ja, du har fordommer. Er du misunnelig også? Type "Der går de og drar seg med en kronisk sykdom mens jeg må jobbe og slite, har god helse og mye mere penger enn dem." Stakkars deg. Anonymkode: 7f4d2...d46 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 6 minutes ago, AnonymBruker said: Drikker brus for å få opp blodsukkeret og energien da jeg sliter med utmattelse Spis frukt istdenenfor, lag fersk juice av meloner og appelsiner, du kommer til å bli bedre, jeg garanterer. Anonymkode: 7f4d2...d46
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #18 Skrevet 4. september 2017 Men dere som er trygdet og koser dere?? Hvorfor er dere trygdet? Jeg er det selv, har store smerter, kommer meg nesten ikke ut av huset og går på sterke medisiner. Er mye på sykehus. Derfor er jeg trygdet, mot min vilje. Vil bare ut i jobb, men det går ikke. Anonymkode: 38089...187 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #19 Skrevet 4. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Men dere som er trygdet og koser dere?? Hvorfor er dere trygdet? Jeg er det selv, har store smerter, kommer meg nesten ikke ut av huset og går på sterke medisiner. Er mye på sykehus. Derfor er jeg trygdet, mot min vilje. Vil bare ut i jobb, men det går ikke. Anonymkode: 38089...187 Hvor er de? Anonymkode: 7f4d2...d46 1
Søgni Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men dere som er trygdet og koser dere?? Hvorfor er dere trygdet? Jeg er det selv, har store smerter, kommer meg nesten ikke ut av huset og går på sterke medisiner. Er mye på sykehus. Derfor er jeg trygdet, mot min vilje. Vil bare ut i jobb, men det går ikke. Anonymkode: 38089...187 Jeg er ikke trygdet, så jeg kan ikke svare på det du spør om sånn sett. Men arbeidslivet er ganske ekskluderende mot folk med en viss restarbeidsevne, men som ikke har anledning til å jobbe det man ser på som "normalt". Det finnes i følge FFO 85000 kronikere og funksjonshemmede, som står utenfor arbeidslivet mot sin vilje, så du er ikke alene. For en enorm sløsing med verdifulle ressurser, og noe som bør bli tatt tak i for store gruppers, og samfunnets del! Det sies vel å dreie seg om å ikke møte arbeidslivets krav. Helse er en faktor, helt klart, så det er urealistisk å tenke at alle som under gitte omstendigheter kunne jobba litt, kan komme ut i jobb. Men ellers kan det du spør om dreie seg om sykdom som varierer periodevis, at man klarer å være sosial om man ikke klarer jobb (det er tross alt litt ulike krav til å gå på butikken og å stå i jobb). I tillegg trenger ikke uføre å gjemme seg lenger. I dag blir det sett på som helsefremmende og positivt å være aktiv fremfor passiv der man kan, og å gjerne være så sosial og selvhjulpen som man klarer, selv om man er ufør. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå