Gå til innhold

Dyr rundt senga på soverommet!!! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Æsj! Føler meg SÅ ekkel! 

På grunn av eksamensperioden ble vask av soverom grådig utsatt. Skiftet bare sengetøy og ryddet jevnlig, men ofte var det mye rot. Rakk aldri vaske, og det gikk noen måneder i mellom... Da jeg omsider vasket forventet jeg å finne noen edderkopper pga støvet. Men det krøp en liten bille ved senga. Senga er lav og står i hjørnet av rommet og har ikke plass til noe under. Jeg har ramme rundt. Først tenkte jeg det var et insekt som var kommet seg inn, drepte det og vasket. Så ser jeg at det er en til! HELT LIK!!! 

Har bodd litt på hoteller i Norge det siste året, og ble livredd for at det kunne være veggdyr jeg har dratt med inn. Men ut i fra bilder på nettet ligner de ikke så veldig, og jeg har ingen bitt. I tillegg sjekket jeg madrassen, og det var INGEN der. Alle befant seg under selve senga på gulvet. 

Forsøkt å google skadedyr, men ingen ligner. Det er en type bille som ikke ser ut til å kunne fly. Ganske liten, mindre enn flue, større enn mygg. Oval form, svarte/rødbrun, med en veldig markant brun vannrett strek over ryggen. 

Vasket godt to ganger over med mye grønnsåpe, og trodde jeg var kvitt problemet. FØR NÅ!

Sitter i en stol, og plutselig er det en i stolen med meg. Den falt mellom putene her, og jeg finner den ikke :( Den var helt lik som de andre, som tyder på at jeg har fått et problem? Noen som vet hva dette kan være?

Jeg har dessverre vært dårlig på å vaske, og spiser mye på rommet ettersom jeg bor i kollektiv... 

Hjelp :(

Anonymkode: e31ea...282

Skrevet

Er det mulig å ta et bilde av de/den?

Skrevet
Akkurat nå, schwifty skrev:

Er det mulig å ta et bilde av de/den?

Jeg skal prøve hvis jeg ser den igjen. Prøvde sist, men den LØP når blitsen kom på, og den er så liten at du ser den ikke godt uten blits..

Har prøvd å google, kommer bare opp melbille/fleskebille, men den er ikke så stor, og har ikke så brede bein. Mer en kompakt liten rund greie. 

Skrevet

Men det kan jo da neppe være noe å bekymre seg over hvis de billene dine ikke er på skadedyr lista.

Rydding, vasking og støvsuger fikser nok biffen. Med mindre de andre i kollektivet ikke rydder i sitt rot da. :laugh:

Skrevet
27 minutter siden, schwifty skrev:

artikkel_fleskebille_6bf1298247876334653 Ligner den på denne?

Streken ligner, men syntes den er svartere, mindre grå, og ikke så tydelige bein. Beina er mer skjult under og syntes ikke på siden. Også er den ikke så avlang, litt buttere kanskje. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Streken ligner, men syntes den er svartere, mindre grå, og ikke så tydelige bein. Beina er mer skjult under og syntes ikke på siden. Også er den ikke så avlang, litt buttere kanskje. 

Det er muligens barna til den på bildet, eller en slektning. Disse er ganske vanlige.

Anonymkode: 4301c...030

Skrevet

Hvis det er dette så lurer jeg på hvorfor den er på soverommet? Alle skriver at det er vanligst på kjøkkenet, men der har vi det veldig rent! Det er ingen mus eller rotter i nærheten av mitt rom..

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er dette så lurer jeg på hvorfor den er på soverommet? Alle skriver at det er vanligst på kjøkkenet, men der har vi det veldig rent! Det er ingen mus eller rotter i nærheten av mitt rom..

Fleskeklannere har vinger. De kan fly. På denne tiden av året så er de ute og flyr. Det betyr at dersom du finner en eller to på et rom hvor du har hatt vinduene åpne, så kan de altså ha flydd inn.

De er vanligst på kjøkken fordi det er der matrester oftest er. Det betyr at de er vanligst der hvor de finner mat, ikke at de er vanligst på et spesielt rom dersom det ikke finnes mat der.

Anonymkode: 10913...085

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som kakelakk. Trives i skitt og matrester. Hvis du dreper en så kommer det bare enda flere fordi død kakelakk har en lukt som tiltrekker seg hele slekta. På dette stadiet hjelper det ikke å vaske godt, du må leie inn et skadedyr firma. Skikkelig dyrt, men forhåpentligvis begynner du å rydde og vaske regelmessig, og slutter å spise på rommet. 

Anonymkode: 43008...3d4

Skrevet

Majorstubille? Ikke farlig.

Anonymkode: 5f194...80d

Skrevet

Her har du et helt skadedyrarkiv https://www.anticimex.com/nb-NO/skadedyrproblem/skadedyridentifisering/

Bruker du grønnsåpe så legger den igjen en film av grønnsåpe på gulvet, og vips så har du laget mat til mange insekter. 

Å ikke holde orden medfører problemer. Du har kanskje fått deg en lærepenge nå? Mat og støv i tillegg til rot medklær, bøker, papir osv. Det danner grobunn for insekter og det som verre er. Kommer de inn via åpent vindu i underetasje i tillegg? 

Anonymkode: 5c286...ff9

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi du spiser der inne?

Skrevet

Brun pelsbille?

Anonymkode: e4fe8...609

Skrevet

Hva med sølvkre? Prøv å Google de, og se om de likner. Jeg hadde slike der jeg bodde da jeg studerte... 

Anonymkode: 1cc7e...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...