Norre Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Norge er et kjemperikt land og alle som bor er sier "tipp, topp, tommel opp!". 👍🏻🙂 Bortsett fra at...: Alle vesentlige sektorer mangler penger. Hvor er alle pengene våre?
debatant Skrevet 2. september 2017 #3 Skrevet 2. september 2017 (endret) 10 timer siden, Norre skrev: Norge er et kjemperikt land og alle som bor er sier "tipp, topp, tommel opp!". 👍🏻🙂 Bortsett fra at...: Alle vesentlige sektorer mangler penger. Hvor er alle pengene våre? Vi pumper dem inn i FN, på et impotent byråkrati, så Stoltenberg og Jagland får seg fine jobber i utlandet. Det som er igjen kjøper vi Kola aksjer for. Endret 2. september 2017 av debatant 2
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #4 Skrevet 2. september 2017 43 minutter siden, debatant skrev: Vi pumper dem inn i FN, på et impotent byråkrati, så Stoltenberg og Jagland får seg fine jobber i utlandet. Det som er igjen kjøper vi Kola aksjer for. Aha...
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjesp Anonymkode: 4245b...116 Kjedelig spørsmål? Vet du svaret? Kan du i så fall forklare meg?
lurings Skrevet 2. september 2017 #6 Skrevet 2. september 2017 13 timer siden, Norre skrev: Norge er et kjemperikt land og alle som bor er sier "tipp, topp, tommel opp!". 👍🏻🙂 Bortsett fra at...: Alle vesentlige sektorer mangler penger. Hvor er alle pengene våre? Folk har for store krav. 2
Norre Skrevet 2. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2017 Akkurat nå, lurings skrev: Folk har for store krav. Det kan det være! 👍🏻🙂 Men blir rikdommen fordelt riktig når alle lider under ressursmangel og sprengte budsjetter?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #8 Skrevet 4. september 2017 Staten har vel visse forpliktelser ovenfor fremtisige generasjoner også? Men folk flest, i dagens samfunn, tenker selvdølgelig MEG MEG MEG MEG MEG MEG MEG MEG heile tiden. Anonymkode: c8757...bff 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #9 Skrevet 4. september 2017 Pengene blir brukt på berikelsene og trygdede. Anonymkode: 23f36...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #10 Skrevet 4. september 2017 HerreJesus. Norge har gratis skole i 13 år. Vi har stort sett gratis høyere utdanning. Vi har borimot gratis helsehjelp. Vi har permisjon rundt barnefødsler og vi får ekstra penger fra staten når vi har barn. Alt dette krever penger. Jeg er for å diskutere politikk, hvordan man kan av-byråkratisere og nytte midlene best mulig. Men å hevde at den jevne nordmann har det vondt i Norge, det blir bare for drøyt. Anonymkode: 77ad9...9e1 8
Druid Skrevet 4. september 2017 #11 Skrevet 4. september 2017 På 2.9.2017 den 0.27, Norre skrev: Norge er et kjemperikt land og alle som bor er sier "tipp, topp, tommel opp!". 👍🏻🙂 Bortsett fra at...: Alle vesentlige sektorer mangler penger. Hvor er alle pengene våre? 1. Norge er ikke egentlig ett kjemperikt land. Typisk når man hevder dette, handler det om en relativitetsfremstilling i forhold til andre land med tilsvarende utgangspunkt. Vi er ett land som har klart å forvalte mulighetene våre på en relativt optimal måte, og sett i persepktiv at svært mange land som har bedre utgangspunkt enn oss har forvaltet sine verdier dårligere, gjør oss "rike". 2. Det er slett ikke alle som sier tipp topp, tommel opp. Faktisk er det ett vokalt mindretall som har behov for å late som om Norge er idealet. Men flertallet er klar over at vi har det ganske bra utifra vår posisjon i verden, og kan verdsette at dette ikke er noe som kommer av seg selv, og typisk koster andre kvalitative goder. 3. Når man hevder at alle vesentlige sektorer mangler penger, hopper man direkte til to konklusjoner, som oftest er feil og uansett er umulig å løse: 1. Hva jeg mener er viktig, er viktig for alle. og 2. Det er mulig å få nok penger. Jeg vil for eksempel hevde at alle vesentlige sektorer får for mye penger, og jeg er sikker på at min opplisting av viktige sektorer ikke matcher dine. 4. Mesteparten av pengene våre i dette landet består av individuell eiendom. Og da snakker vi ikke kun om dagens økonomiske verdier, men gjennomsnitlig 10-12 år av fremtidige verdier også. 5
Norre Skrevet 15. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 15. september 2017 På 4.9.2017 den 16.50, AnonymBruker skrev: HerreJesus. Norge har gratis skole i 13 år. Vi har stort sett gratis høyere utdanning. Vi har borimot gratis helsehjelp. Vi har permisjon rundt barnefødsler og vi får ekstra penger fra staten når vi har barn. Alt dette krever penger. Jeg er for å diskutere politikk, hvordan man kan av-byråkratisere og nytte midlene best mulig. Men å hevde at den jevne nordmann har det vondt i Norge, det blir bare for drøyt. Anonymkode: 77ad9...9e1 Påstår ikke at den jevne nordmann har det "vondt". Jeg lurer derimot på hvor alle pengene er? Ikke i skolesektoren, ikke i helsesektoren, ikke hos politiet, ikke hos vegvesenet, for eksempel. Disse institusjonene mangler alltid penger og må derfor prioritere bort helt elementære ting. Er ikke dette litt rart?
Norre Skrevet 15. september 2017 Forfatter #13 Skrevet 15. september 2017 På 4.9.2017 den 17.10, Druid skrev: 1. Norge er ikke egentlig ett kjemperikt land. Typisk når man hevder dette, handler det om en relativitetsfremstilling i forhold til andre land med tilsvarende utgangspunkt. Vi er ett land som har klart å forvalte mulighetene våre på en relativt optimal måte, og sett i persepktiv at svært mange land som har bedre utgangspunkt enn oss har forvaltet sine verdier dårligere, gjør oss "rike". 2. Det er slett ikke alle som sier tipp topp, tommel opp. Faktisk er det ett vokalt mindretall som har behov for å late som om Norge er idealet. Men flertallet er klar over at vi har det ganske bra utifra vår posisjon i verden, og kan verdsette at dette ikke er noe som kommer av seg selv, og typisk koster andre kvalitative goder. 3. Når man hevder at alle vesentlige sektorer mangler penger, hopper man direkte til to konklusjoner, som oftest er feil og uansett er umulig å løse: 1. Hva jeg mener er viktig, er viktig for alle. og 2. Det er mulig å få nok penger. Jeg vil for eksempel hevde at alle vesentlige sektorer får for mye penger, og jeg er sikker på at min opplisting av viktige sektorer ikke matcher dine. 4. Mesteparten av pengene våre i dette landet består av individuell eiendom. Og da snakker vi ikke kun om dagens økonomiske verdier, men gjennomsnitlig 10-12 år av fremtidige verdier også. Jeg lurer på punkt 3: 1. Er du arrogant her? 2. Hva er din opplisting av viktige sektorer?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #14 Skrevet 15. september 2017 10 minutter siden, Norre skrev: Påstår ikke at den jevne nordmann har det "vondt". Jeg lurer derimot på hvor alle pengene er? Ikke i skolesektoren, ikke i helsesektoren, ikke hos politiet, ikke hos vegvesenet, for eksempel. Disse institusjonene mangler alltid penger og må derfor prioritere bort helt elementære ting. Er ikke dette litt rart? Når man delte helsenorge inn i regioner, så fulgte det med et ganske så stort og nytt administrasjonsapparat på toppen av de tidligere fylkessykehusene. Jeg har ikke tall på hvor mye penger de ulike helseregionene bruker på sine administrasjonsapparat (altså på nivået over og utenfor sykehusdirektørene), men det kan ganske sikkert diskuteres hvorvidt det var en løsning som kommer pasientene til gode. Dette bare som ett eksempel. Anonymkode: 77540...a06 1
Druid Skrevet 19. september 2017 #15 Skrevet 19. september 2017 På 15.9.2017 den 14.17, Norre skrev: Jeg lurer på punkt 3: 1. Er du arrogant her? 2. Hva er din opplisting av viktige sektorer? Jeg er ikke egentlig arrogant i dette avsnittet, jeg er logisk. Derfor er det ikke vesentlig hva listen min med vesentlige sektorer ER, det viktige er å påpeke at vi er forskjellige som mennesker og har ulike syn på samfunnet og hva det skal yte. Dermed finnes det ikke noe konsensus om ett antall sektorer som alle er enig om skal få penger. Heller ikke hva som er NOK penger. Men jeg kan ta ett kontroversielt tema, som det er tydelig uenighet om: Jeg synes vi sløser for mye penger på vei, og at vi bruker for lite bompenger. Jeg ønsker ett mye mer sentralisert gjennomtenkt veinett som i større grad tar vare på Norges helhetlige samferdselsbehov på bekostning av lokalsamfunn og distriktspolitiske målsetninger. Og jeg ønsker mye strammere styring av dette, også økonomisk. I praksis vil det si nedleggelse av Nye Veier, forlate OPS tankegangen en gang for alle, ett bompengeselskap og at Veivesenet i stor grad bygger opp igjen kompetansen de skilte ut i Mesta. Samtidig ønsker jeg samme økonomiske rammer og ambisjoner. Jeg tror dagens budsjettpott på vei er sånn ca riktig. Vi skal ikke kutte i veibygging, vi skal bygge mer og bedre vei for like mye penger med å bli kvitt tydelige svinnområder. Hvis du ser igjennom den listen, ser du at jeg utfordrer ALLE de politiske partiene på Stortinget ; Ikke ett parti ville vært komfortabelt med å støtte denne planen, som er pr definisjon den eneste som kan virke for å gi Norge kostnadseffektivt og samfunnsøkonomisk veinett. Både OPS og Nye Veier er uforsvarlige kostnadsøkninger over veiens levetid. Antall milliarder vi sløser fordi Vegvesenet ikke har egen entreprenør og vedlikeholds avdeling er smertefull å tenke på. Det finnes INGEN forsvar for lokale bompengeselskap, men ingen mekanisme er bedre for å sikre at veiprosjekter økonomisk belaster bruken, hvilket gir oss gode prioriteringsgrunnlag som utfordrer dagens "Jeg har tidenes penisvei!!! Fergefri E39!! La oss alle sirkelrunke til statens regn av penger på lokale selskaper " Og vi er ett samfunn som er avhengig av vei, så vi må bygge vei ut i fra tanken at den skal være helårsvei og istand til å løse samferdselsmessige krav. Vi har nå besluttet 3 veier fra øst til vest, der ikke EN av dem er designet som helårsvei eller istand til å forvalte 25+ meters vogntog!!! Og dette er EN sak som folk er opptatt over, og som det er bred politisk vurdering av, og der fortsatt finnes synspunkter , som min, som ikke har en politisk parti. Nå gang dette med 10, og du har ett bilde av problemet. 2
slask Skrevet 19. september 2017 #16 Skrevet 19. september 2017 On 9/2/2017 at 0:27 AM, Norre said: Norge er et kjemperikt land og alle som bor er sier "tipp, topp, tommel opp!". 👍🏻🙂 Bortsett fra at...: Alle vesentlige sektorer mangler penger. Hvor er alle pengene våre? Systemet vårt (myndighetene/regjeringen) er et utmerket verktøy for de profesjonelle tyvene å suge ut penger som aldri kommer deg til gode. Bankene låner stadig ut penger skapt av intet (absolutt ingenting) slik at prisene øker (inflasjon/vekst). De som får tak i pengene først er de som tjener mest... "Norges Bank bedrar deg hver eneste dag..." (flytting av penger fra folket)
Druid Skrevet 19. september 2017 #17 Skrevet 19. september 2017 32 minutter siden, slask skrev: Systemet vårt (myndighetene/regjeringen) er et utmerket verktøy for de profesjonelle tyvene å suge ut penger som aldri kommer deg til gode. Bankene låner stadig ut penger skapt av intet (absolutt ingenting) slik at prisene øker (inflasjon/vekst). De som får tak i pengene først er de som tjener mest... "Norges Bank bedrar deg hver eneste dag..." (flytting av penger fra folket) (Slettet video for plasshensyn) En eller annen burde sende denne fyren på ett grunnkurs i kapitalisme og makroøkonomi. Han ser sammenhengene, og han er ikke dårlig på formidling, men han skjønner ikke de underliggende sammenhengene og hvorfor man gjør det man gjør. Så formidlingen blir litt kunnskapsløs.
Illuminatum Skrevet 19. september 2017 #18 Skrevet 19. september 2017 På 15.9.2017 den 14.12, Norre skrev: Påstår ikke at den jevne nordmann har det "vondt". Jeg lurer derimot på hvor alle pengene er? Ikke i skolesektoren, ikke i helsesektoren, ikke hos politiet, ikke hos vegvesenet, for eksempel. Disse institusjonene mangler alltid penger og må derfor prioritere bort helt elementære ting. Er ikke dette litt rart? Skolesektoren: Gratis skole i 13 år med alt betalt. Gratis høyskoler og universitet, subsidiert studielån mm Helsesektoren: Stor sett gratis alt uansett sykdom, skade eller lidelse. Om du har behov for hjelpemidler som rullestol, tilpasning av bolig, trygdebil så kan du stort sett bare hente det ut. Politiet: 17% økning av ansatte fra 2011-2016 er kanskje ikke så ille? Samferdsel: Vi står midt i tidenes satsing på vei, jernbane og annen infrastruktur. NAV Ellers tar NAV ca 1/3 av statsbudsjettet. Dette gir vel kanskje litt svar på hvor pengene blir av? 2
slask Skrevet 19. september 2017 #19 Skrevet 19. september 2017 (endret) 6 minutes ago, Illuminatum said: Skolesektoren: Gratis skole i 13 år med alt betalt. Gratis høyskoler og universitet, subsidiert studielån mm Helsesektoren: Stor sett gratis alt uansett sykdom, skade eller lidelse. Om du har behov for hjelpemidler som rullestol, tilpasning av bolig, trygdebil så kan du stort sett bare hente det ut. Politiet: 17% økning av ansatte fra 2011-2016 er kanskje ikke så ille? Samferdsel: Vi står midt i tidenes satsing på vei, jernbane og annen infrastruktur. NAV Ellers tar NAV ca 1/3 av statsbudsjettet. Dette gir vel kanskje litt svar på hvor pengene blir av? Hjelpes. Gratis? Skolesystemet er programmering/indoktrinering for å bli en god systemslave som ikke tenker selv, eller stiller spørsmål ved systemet. En god systemslave er en som ikke skjønner at systemet og media rundlurer folket. Alt dette betalt av skattebetalere. Okay, du mener at siden det er "gratis" så forsvinner pengene dit. Naturligvis... Men vær snill - alle - still spørsmål ved hvorfor infrastruktur og ressurser skal selges ut til private hender så vi må kjøpe dem igjen? Samt at makta overleveres til EU, slik som det skjer (Finanstilsynet....). Endret 19. september 2017 av slask
Illuminatum Skrevet 19. september 2017 #20 Skrevet 19. september 2017 7 minutter siden, slask skrev: Hjelpes. Gratis? Skolesystemet er programmering/indoktrinering for å bli en god systemslave som ikke tenker selv, eller stiller spørsmål ved systemet. En god systemslave er en som ikke skjønner at systemet og media rundlurer folket. Alt dette betalt av skattebetalere. Okay, du mener at siden det er "gratis" så forsvinner pengene dit. Naturligvis... Men vær snill - alle - still spørsmål ved hvorfor infrastruktur og ressurser skal selges ut til private hender så vi må kjøpe dem igjen? Samt at makta overleveres til EU, slik som det skjer (Finanstilsynet....). Og hva mener du selges ut?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå