AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Jeg vurderer å sperre min psykiatriske journal, men er litt usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Grunnen til at jeg ønsker å sperre den er at behandlere ikke skal kunne lese det som har blitt skrevet tidligere og gjøre vurderinger på bakgrunn av den informasjonen. Men så har jeg tenkt litt, finnes det egentlig noen grunner til at man ikke burde sperre journalen? Og om jeg sperrer journalen er det bare det som er skrevet i den til nå som vil bli sperret for innsyn eller alt det som blir skrevet i fremtiden også? Anonymkode: ec6c2...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Jeg vet ikke men synes man burde ha mulighet for å gjøre det samme hos Nav når man ikke lenger er bruker der. Virker som at på Nav har man mindre rettigheter enn andre steder i forhold til personlig informasjon. Anonymkode: 81e70...aec 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #3 Skrevet 1. september 2017 Har man egen psykiatrisk journal? Jeg har vært i mye psykiatrisk behandling, og selv om jeg vet at det er skrevet en del som jeg var uenig i i øyeblikket, tenker jeg jo at det kan være viktig for nye behandlere å lese det. Så jeg ville ikke gjort det. Anonymkode: fb386...352
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Sperrer du journalen vil også fremtidige notater etc bli sperret for innsyn. Anonymkode: 7dd24...aa7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har man egen psykiatrisk journal? Jeg har vært i mye psykiatrisk behandling, og selv om jeg vet at det er skrevet en del som jeg var uenig i i øyeblikket, tenker jeg jo at det kan være viktig for nye behandlere å lese det. Så jeg ville ikke gjort det. Anonymkode: fb386...352 Ja, man har egen psykiatrisk journal. Anonymkode: ec6c2...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Altså, du kan ikke sperre journalen din for innsyn av behandlere... Hvis du sperrer den selv elektronisk hjemmefra (som nå er tilgjengelig i deler av landet) sperrer du den kun for deg selv. Dette alternativet er ment for folk som av ulike grunner ikke bør ha tilgang til å logge seg inn i journalen hjemmefra (voldelig partner som vil lese hva du har sagt o.l.). Anonymkode: b0f9e...264
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #7 Skrevet 1. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å sperre min psykiatriske journal, men er litt usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Grunnen til at jeg ønsker å sperre den er at behandlere ikke skal kunne lese det som har blitt skrevet tidligere og gjøre vurderinger på bakgrunn av den informasjonen. Men så har jeg tenkt litt, finnes det egentlig noen grunner til at man ikke burde sperre journalen? Og om jeg sperrer journalen er det bare det som er skrevet i den til nå som vil bli sperret for innsyn eller alt det som blir skrevet i fremtiden også? Anonymkode: ec6c2...b8b Betviler sterkt at du får sperret en journal på dette grunnlaget. Anonymkode: 961f0...8d4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #8 Skrevet 1. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Betviler sterkt at du får sperret en journal på dette grunnlaget. Anonymkode: 961f0...8d4 Må man ha en grunn for å sperre journalen da? Anonymkode: ec6c2...b8b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #9 Skrevet 1. september 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: Altså, du kan ikke sperre journalen din for innsyn av behandlere... Hvis du sperrer den selv elektronisk hjemmefra (som nå er tilgjengelig i deler av landet) sperrer du den kun for deg selv. Dette alternativet er ment for folk som av ulike grunner ikke bør ha tilgang til å logge seg inn i journalen hjemmefra (voldelig partner som vil lese hva du har sagt o.l.). Anonymkode: b0f9e...264 Jo, det kan man, men man må kontakte de stedene man har mottatt behandling skriftlig å be om at journalen blir sperret for innsyn. Anonymkode: 1bd31...11b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #10 Skrevet 1. september 2017 (endret) https://helsenorge.no/pasientjournal/hjelp-for-innsyn-i-pasientjournal#Feil,-retting-og-sletting Det er fullt mulig, man kan velge å sperre dem for enkelte helsepersonell, eller alle. Samt velge hvilke dokumenter som skal sperres, eller sperre alle. Anonymkode: 7dd24...aa7 Endret 2. september 2017 av lillesky
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #11 Skrevet 1. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://helsenorge.no/pasientjournal/hjelp-for-innsyn-i-pasientjournal#Feil,-retting-og-sletting Det er fullt mulig, man kan velge å sperre dem for enkelte helsepersonell, eller alle. Samt velge hvilke dokumenter som skal sperres, eller sperre alle. Anonymkode: 7dd24...aa7 Interessant, takk for link! Er imidlertid usikker på om du (hvis du er trådstarter, nå gikk det litt i ball her) får sperret dette for din behandler på grunnlaget du oppgir, det er nok ikke akkurat slike ting denne muligheten er ment for. Men jeg kan ta selvsagt ta feil, og søke går jo an likevel. Ettersom du spurte om det finnes grunner til å la vær tillater jeg meg å komme med noen kommentarer:) Jeg tenker at det kunne vært lurt å ta opp problemstillingen med behandler direkte, si at man er redd for at det blir gjort vurderinger på bakgrunn av hva som er skrevet tidligere og dine eventuelle andre bekymringer. Tenker det kan skape en god dialog med behandler så kan dere sammen diskutere dette og finne en løsning. Det er også helt vanlig at pasienter tar opp slike problemstillinger, ber behandlere lese så lite som mulig fra tidligere o.l., det etterfølger i alle fall jeg dersom det er noe pasienten ønsker, så snakker vi litt om hvorfor/tidligere erfaringer o.l. Opplever også ofte at pasienter ønsker å vite hva som blir skrevet, da kan man godt gå gjennom dokumentene fra de siste timene sammen. Jeg er stor tilhenger av åpenhet og gjennomsiktighet! Anonymkode: b0f9e...264
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Interessant, takk for link! Er imidlertid usikker på om du (hvis du er trådstarter, nå gikk det litt i ball her) får sperret dette for din behandler på grunnlaget du oppgir, det er nok ikke akkurat slike ting denne muligheten er ment for. Men jeg kan ta selvsagt ta feil, og søke går jo an likevel. Ettersom du spurte om det finnes grunner til å la vær tillater jeg meg å komme med noen kommentarer:) Jeg tenker at det kunne vært lurt å ta opp problemstillingen med behandler direkte, si at man er redd for at det blir gjort vurderinger på bakgrunn av hva som er skrevet tidligere og dine eventuelle andre bekymringer. Tenker det kan skape en god dialog med behandler så kan dere sammen diskutere dette og finne en løsning. Det er også helt vanlig at pasienter tar opp slike problemstillinger, ber behandlere lese så lite som mulig fra tidligere o.l., det etterfølger i alle fall jeg dersom det er noe pasienten ønsker, så snakker vi litt om hvorfor/tidligere erfaringer o.l. Opplever også ofte at pasienter ønsker å vite hva som blir skrevet, da kan man godt gå gjennom dokumentene fra de siste timene sammen. Jeg er stor tilhenger av åpenhet og gjennomsiktighet! Anonymkode: b0f9e...264 Ikke Ts her, Hehe. Tror man kan sperre journalen kun pga eget ønske. Kjenner til en som truet DPS med å sperre journalen sin, og de ga forøvrig etter. Du hørtes ut som en fornuftig behandler. Anonymkode: 7dd24...aa7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2017 #13 Skrevet 2. september 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Interessant, takk for link! Er imidlertid usikker på om du (hvis du er trådstarter, nå gikk det litt i ball her) får sperret dette for din behandler på grunnlaget du oppgir, det er nok ikke akkurat slike ting denne muligheten er ment for. Men jeg kan ta selvsagt ta feil, og søke går jo an likevel. Ettersom du spurte om det finnes grunner til å la vær tillater jeg meg å komme med noen kommentarer:) Jeg tenker at det kunne vært lurt å ta opp problemstillingen med behandler direkte, si at man er redd for at det blir gjort vurderinger på bakgrunn av hva som er skrevet tidligere og dine eventuelle andre bekymringer. Tenker det kan skape en god dialog med behandler så kan dere sammen diskutere dette og finne en løsning. Det er også helt vanlig at pasienter tar opp slike problemstillinger, ber behandlere lese så lite som mulig fra tidligere o.l., det etterfølger i alle fall jeg dersom det er noe pasienten ønsker, så snakker vi litt om hvorfor/tidligere erfaringer o.l. Opplever også ofte at pasienter ønsker å vite hva som blir skrevet, da kan man godt gå gjennom dokumentene fra de siste timene sammen. Jeg er stor tilhenger av åpenhet og gjennomsiktighet! Anonymkode: b0f9e...264 Jeg er trådstarter. Takk for utfyllende svar, skal ta det opp med behandleren min ved neste time og høre hva hun har å si! Anonymkode: ec6c2...b8b
lillesky Skrevet 2. september 2017 #14 Skrevet 2. september 2017 Tråden er ryddet: Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder hvor tråden omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. /lillesky (mod)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå