AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #1 Skrevet 1. september 2017 Hei! Er en jente som går på vgs som skal begynne å bruke ritalin for adhd. Er veldig redd for å begynne, for det er vel noe jeg må bruke livet ut? Men jeg kommer meg nok ikke gjennom vgs og studier uten, og så blir det jo det samme med jobb.. Klarer heller ikke å se for meg å kunne kombinere jobb og familieliv og alt annet livet krever, sånn som jeg er nå... Men er redd for at jeg kan få helseplager av ritalin når jeg blir eldre? F.eks. at jeg dør 10 år tidligere enn det jeg hadde gjort uten? Det høres forferdelig skummelt ut at man får økt puls/hjerte. Og at man går ned i vekt når man bruker det, men legger på seg når man går av. Og alle andre bivirkninger. Har noen råd?? Anonymkode: cc807...966
bekka79 Skrevet 1. september 2017 #2 Skrevet 1. september 2017 Kan bare svare ut i fra egen erfaring.. Men anbefaler deg absolutt å gi det et forsøk. Nå er jeg godt voksen, og ble utredet for et års tid siden, og begynte på ritalin for ca 6 mnd siden. Kunne ønske at jeg ble utredet når jeg var yngre og fikk startet opp på medisiner tidligere. Jeg tror at livet mitt ville vært ganske annerledes da.. Tenker tilbake på alle dumme, impulsive, lite gjennomtenkte avgjørelser som har blitt gjort. Og hva alle disse tingene, har ødelagt mye, som jeg må bruke resten av livet i å rydde opp i. Har slitt masse i ungdomstiden og i mitt voksene liv, uten at verken jeg eller andre har klart å sette fingeren på hva det har vært. Etter at jeg begynte på ritalin, kjenner jeg endelig en ro i hodet, ikke lengre alle disse impulsive tankene, klarer å tenke mer gjennom ting før jeg bare spytter ut av meg ord, og har fått en mye større kontroll på humøret og sinnet jeg alltid har slitt med. Mindre humørsvingninger osv. Ja jeg fikk bivirkninger, men de er verdt det! Bivirkninger som kvalme, mindre matlyst, gått ned i vekt og trøtt (men samtidig nå klarer jeg å sove gjennom natten uten 1000 tanker i hodet og å måtte bruke sovemedisiner). Anbefaler deg å gjøre et forsøk ihvertfall! Og det er ikke slik at du må bruke Ritalin, men de må prøves først:) Finnes andre medisiner som kanskje vil passe deg bedre hvis du får mye plager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå