Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 27 år som trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg skal spise i løpet av en dag.

Det hører kanskje rart ut, men jeg er faktisk ikke klar over hva som er normalt. Etter å ha vært på slankekur så å si halve livet mitt, så har jeg ikke noe begrep om hva som er vanlig lenger.

Jeg er normalvektig og skal holde meg der.

Hva kan man spise i løpet av en dag, uten å gå opp i vekt, og uten å gå ned i vekt? Hvor mange brødskiver? Hva er en "normal" middagsporsjon? Når bør måltider spises? Hvor mange måltider? Er det normalt å bruke smør? Drikke juice? Melk? Hvis man drikker alkohol en dag..., hvordan gjør man det med maten da?

Det bør ikke være noe fancy greier, og helst ikke oppgitt i antall kalorier, da det bare forsterker problemene mine.

Anonymkode: b9a8e...4b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk 3 brødmåltider med 2 skiver til hver av dem  og ett glass melk, jus eller vann og middag (litt vanskelig beskrive en normal porsjon middag men på et fat blir det ca halve tallerkenen med grønnsaker og 1/4 fisk eller kjøtt og 1/4 pasta/ris/potet + litt "saus" hva en form. I tillegg gjerne litt frukt som mellommåltid eller en youghurt, som kan byttes ut med litt snaks, dessert eller litt godteri en gang i blant når du er lei av å bare være sunn.

Typisk rytme kan være: frokost 07, lunsj 12, middag 17, kvelds 22.

Hvis du drikker alkohol en kveld faller gjerne et par måltider ut og erstattes av bare ett, så det regulerer seg fort selv.

Anonymkode: b5ba8...6d7

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg er ganske normal

Dette er typisk for meg:

Frokost: 2 skiver med tykt lag smør og melk eller juice og 1 ss tran
Mellommåltid: 2 glass sukkersaft og en banan
Lunsj: 5 knekkebrød eller 3 brødskiver med smør, makrell i tomat og majones på toppen med et glass helmelk 
Mellommåltid: 1 klementin
Middag: En middels stor porsjon middag, for eksempel laks med poteter og grønnsaker
Dessert: Noen oreokjeks eller en liten sjokolade, en kopp te med honning
Kveldsmat: 2 brødskiver med smør

Blir også titt og ofte noe annet i tillegg som f.eks en proteinshake eller lignende. Er nok ganske aktiv. 

Anonymkode: b6b3f...3c8

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske stor bredde i hva som er normalt, og de færreste spiser helt likt fra dag til dag. Jeg drikker ikke juice eller alkohol. Jeg har hatt et strabasiøst forhold til mat, og gått opp og ned i vekt (mest opp), men jeg er nå normalvektig og holder vekta, og jeg er 161 høy. Dette spiste jeg i dag:
Frokost, ca kl 10: Et Husman knekkebrød med leverpostei (en kvart 100-grams boks Stabburets gule), et Sesam delikatess knekkebrød med brunost, 100 g helmelk (jeg veier det (som er oppgitt i gram) fordi det er mest praktisk), 150 gram melon (1/4 piel de sapo), 86 gram rå gulbete (1/4 av den også).
Lunsj, ca kl 13: En skive pumpernickel med smør og gräddost, melk, en appelsin og en god klatt peanøttsmør, 76 gram gulrot.
Middag, ca kl 17: En makrell, stekt, med salt og pepper. 270 gram kokt potet, skåret i biter. Persillesaus - hvit saus laget på smør, hvetemel, 200 g melk, fersk kruspersille. Agurksalat - 1/3 agurk i tynne skiver, salt, pepper, sukker, olivenolje og eddik.
Utenom har jeg drukket vann, kaffe, urtete.

Skrevet
32 minutter siden, Pringle skrev:

Det er ganske stor bredde i hva som er normalt, og de færreste spiser helt likt fra dag til dag. Jeg drikker ikke juice eller alkohol. Jeg har hatt et strabasiøst forhold til mat, og gått opp og ned i vekt (mest opp), men jeg er nå normalvektig og holder vekta, og jeg er 161 høy. Dette spiste jeg i dag:
Frokost, ca kl 10: Et Husman knekkebrød med leverpostei (en kvart 100-grams boks Stabburets gule), et Sesam delikatess knekkebrød med brunost, 100 g helmelk (jeg veier det (som er oppgitt i gram) fordi det er mest praktisk), 150 gram melon (1/4 piel de sapo), 86 gram rå gulbete (1/4 av den også).
Lunsj, ca kl 13: En skive pumpernickel med smør og gräddost, melk, en appelsin og en god klatt peanøttsmør, 76 gram gulrot.
Middag, ca kl 17: En makrell, stekt, med salt og pepper. 270 gram kokt potet, skåret i biter. Persillesaus - hvit saus laget på smør, hvetemel, 200 g melk, fersk kruspersille. Agurksalat - 1/3 agurk i tynne skiver, salt, pepper, sukker, olivenolje og eddik.

Tror jeg hadde sultet ihjel på denne kosten din, og jeg er bare 158 cm høy.. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde sultet ihjel på denne kosten din, og jeg er bare 158 cm høy.. 

Er du veldig aktiv? Jeg ser du er ganske aktiv. Jeg skulle kanskje ha nevnt at jeg er relativt sedat.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er typisk for meg:

Lunsj: 5 knekkebrød eller 3 brødskiver med smør, makrell i tomat og majones på toppen med et glass helmelk 
Middag: En middels stor porsjon middag, for eksempel laks med poteter og grønnsaker

Blir også titt og ofte noe annet i tillegg som f.eks en proteinshake eller lignende. Er nok ganske aktiv. 

Det var fryktelig lite proteiner. 

Skrevet
11 timer siden, Pringle skrev:

Får man ikke et veldig anstrengt og spesielt forhold til mat, hvis man skal veie absolutt alt på den måten. Forstår det i forbindelse med en diett over en periode, men hvis du nå er normalvektig så er det vel mulig å senke skuldrene bittelitt eller?

Anonymkode: c8706...84d

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er typisk for meg:

Dette er normalen. Det Pringle fører opp ville for de fleste vært en slankekur.

Anonymkode: 20d13...882

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Inwe skrev:

Det var fryktelig lite proteiner. 

Nei, brødet inneholder mye proteiner og jeg pleier ofte å spise havregynsgrøt i stedet for brødet til kvelds og så drikker jeg proteinshake som er 25 g protein og så drikker jeg melk, så det er mer enn nok protein i min kost, og det er muskelmassen min bevis for. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, brødet inneholder mye proteiner og jeg pleier ofte å spise havregynsgrøt i stedet for brødet til kvelds og så drikker jeg proteinshake som er 25 g protein og så drikker jeg melk, så det er mer enn nok protein i min kost, og det er muskelmassen min bevis for. 

I det du skrev var det veldig lite, når du legger til dette er det sikkert nok.   Når du skriver brød med smør tenker man grovbrød, kanskje bedre om du spesifiserer når folk spør om råd.

Skrevet
3 minutter siden, Inwe skrev:

I det du skrev var det veldig lite, når du legger til dette er det sikkert nok.   Når du skriver brød med smør tenker man grovbrød, kanskje bedre om du spesifiserer når folk spør om råd.

Nå trenger ikke mennesker som ikke trener hardt store mengder proteiner. Man får nok proteiner gjennom en normal kost fordi det er som du sikkert vet svært mye proteiner i kjøttet vi spiser til middag. Jeg skreiv jeg drakk melk, så jeg la ikke til noe ;)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå trenger ikke mennesker som ikke trener hardt store mengder proteiner. Man får nok proteiner gjennom en normal kost fordi det er som du sikkert vet svært mye proteiner i kjøttet vi spiser til middag. Jeg skreiv jeg drakk melk, så jeg la ikke til noe ;)

Trenger ikke nei, men om man er redd for at man får i seg for mye mat er proteiner fint å fokusere på da de metter mye og holder lenge. 

Selv er jeg også aktiv og er langt over ditt proteininntak. Men kosten min er nok ikke for alle, så nevnte den ikke her.

Skrevet

4 brødskiver i løpet av dagen + middag (en tallerken) i de periodene jeg spiser godt. Evnt bytte ut to brødskiver med havregrøt. Kan drikke melk, ellers er det lettsaft, lettbrus og vann.

Anonymkode: 63ff3...332

Skrevet

Og ja jeg kan bruke smør på brødskivene :) Drikker alkohol ganske sjelden og ikke mer enn et par glass, da dropper jeg ingenting

Anonymkode: 63ff3...332

Skrevet (endret)

Normalt for meg er

Frokost: To brødskiver/knekkebrød med egg/salami, appelsinjuice og en porsjon vaniljekesam. Kanskje gulrot, sukkererter eller cherrytomater ved siden av.
Lunsj: Varm mat som serveres i kantina / havregrøt / proteinrike pannekaker uten sukker / en brødskive + melk + cottage cheese, yoghurt og bær / omelett av to egg med brødskive / to brødskiver med to egg + melk
Middag: Ca 200 gram kjøtt/fisk, en porsjon potet/pasta/ris og 80-150 gram grønnsaker
Kvelds: To brødskiver med f.eks. ost + melk / en brødskive + cottage cheese, yoghurt og bær / proteinbar + frukt / sprøstekt bacon + ost + frukt eller noe annet tilfeldig jeg finner i kjøleskapet. 

Endret av penny_
Skrevet

Dette spiser jeg i løpet av en vanlig dag:

Frokost:
Ca 30 gram havrefras med 1 ts rosiner og 1/4 banan + 1,5 dl ekstra lettmelk. Jeg drikker også et glass vann og en kopp kaffe med litt ekstra lettmelk.

Mellommåltid
100 g mager cottage cheese med en ss yoghurt naturell og en neve blåbær + et glass vann.

Lunsj:
Salat med 1/5 pk babyleafsalat, en tomat, en halv liten avokado, litt rødløk, agurk, 2 ss hjemmelaget dressing av drømmelett og dijonsennep og 150 g kokt skinke eller røkelaks. + to glass vann

En banan

Middag:
Her varierer det jo selvsagt, men spiser ofte laksewraps m/mye grønnsaker, hjemmelagde supper, wok med fullkornsnudler, 150 g hjemmelaget hamburger i grovt brød med masse grønnsaker (ingen pommes eller annen stivelse ved siden av), squashpasta med tomatsaus og karbonadedeig. Drikker vann ved siden av.

Kveldsmat:

1,5 hjemmelagde grove rundstykker med 1 skive vellagret Norvegia på hver. 1,5 dl melk ved siden av.

Jeg sykler ei mil om dagen og trener en den styrke, så jeg trenger mye mat, men passer på karbohydratene.

Skrevet
42 minutter siden, Dorey skrev:

Dette spiser jeg i løpet av en vanlig dag:

Frokost:
Ca 30 gram havrefras med 1 ts rosiner og 1/4 banan + 1,5 dl ekstra lettmelk. Jeg drikker også et glass vann og en kopp kaffe med litt ekstra lettmelk.

Mellommåltid
100 g mager cottage cheese med en ss yoghurt naturell og en neve blåbær + et glass vann.

Lunsj:
Salat med 1/5 pk babyleafsalat, en tomat, en halv liten avokado, litt rødløk, agurk, 2 ss hjemmelaget dressing av drømmelett og dijonsennep og 150 g kokt skinke eller røkelaks. + to glass vann

En banan

Middag:
Her varierer det jo selvsagt, men spiser ofte laksewraps m/mye grønnsaker, hjemmelagde supper, wok med fullkornsnudler, 150 g hjemmelaget hamburger i grovt brød med masse grønnsaker (ingen pommes eller annen stivelse ved siden av), squashpasta med tomatsaus og karbonadedeig. Drikker vann ved siden av.

Kveldsmat:

1,5 hjemmelagde grove rundstykker med 1 skive vellagret Norvegia på hver. 1,5 dl melk ved siden av.

Jeg sykler ei mil om dagen og trener en den styrke, så jeg trenger mye mat, men passer på karbohydratene.

Det virker ikke som så veldig mye mat med tanke på hvor mye du trener. 

• Liker 1
Skrevet

Anner ikke... akkurat nå er jeg på et måltid om dagen o_O
Laget mini pitza som jeg spiser på morgenen, ingenting annet. 
Så... blir å følge denne tråden. :) 

Skrevet
4 minutter siden, The Kitten skrev:

Det virker ikke som så veldig mye mat med tanke på hvor mye du trener. 

Hmm, nei kanskje ikke. Jeg føler bare at jeg alltid bare spiser hele tiden ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...