Ferskeneple Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Hei damer! Nå har det seg slik at jeg må pese ut litt frustrasjon og be til høyere makter om at det finnes noen her inne som har gode erfaringer og kan berolige meg. Siden sambo ble ferdig som lærling i oktober i fjor har han vært mye arbeidsledig. Han kom i kontakt med et bemanningsbyrå i mai og ble kjapt satt i arbeid der. Da jublet vi høyt og trodde at endelig var jobb i boks for han også. Den gang ei. Han var på prøvetid hos et firma i en måned, hvor de alltid sa at dette så lovende ut og at han trolig kom til å få fortsette der - det skjedde ikke. Firmaet unnskyldte seg med økonomiske problemer, men understreket at de egentlig hadde lyst på han. Så da var det tilbake til å være arbeidsledig. Fra da og frem til august har han vært noen dager her og der som vikar via bemanningsbyrået, men ingenting annet. Nå er han hos et nytt bemanningsbyrå og nytt firma. Her skulle han også ha en måneds prøvetid. Prøvetiden skulle være over i dag, men han har fått beskjed om at de vil ha han på prøve i 10 dager til. Siden jeg har sett hvordan det ble gjort forrige gang føler jeg dette firmaet kommer til å gjøre det samme, men at de vil dra nytte av han i 10 dager til. Er jo billigere og enklere for de å gå gjennom et bemanningsbyrå akkurat i den perioden de trenger en ekstra.... Så... Jeg lurer egentlig bare på om det er noen der ute som har _positive_ erfaringer med å få jobb gjennom bemanningsbyrå? Livredd for at vi nå er tilbake der vi startet og at han igjen må gå til NAV og motta minimalt med inntekt.. Jeg har ikke stort av inntekt selv da jeg hovedsaklig studerer, men jobber noen kvelder. Har vurdert å skaffe meg en jobb ekstra inntil sambo kommer seg i fast arbeid, men er redd for at det skal påvirke studier negativt.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Å få jobb gjennom vikarbyrå betyr at du faktisk er vikar. Noen bruker vikarer for å ta toppene i hektiske perioder. Andre arbeidsgivere ansetter vikarer med tanke på fast jobb dersom vedkommende passer inn og er dyktig nok. Samboeren din må bare ta fortsette til han får napp. Jeg anbefaler ham å registrere seg hos mange vikarbyråer. Nå jobber jrg i en helt annen bransje enn din samboer (ref. lærling). Mitt første vikariat endte med fast jobb. Anonymkode: 88d7c...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Jeg har vært vikar via flere byråer. Kelly Services var helt grusomme, og fulgte ikke arbeidsmiljøloven hverken for meg eller flere kolleger. Proffice var jeg sommervikar via i en bedrift en sommer, året etter fikk jeg vikariat direkte i bedriften. Personalhuset fikk jeg sommervikariat hos, som ble forlenget, som ble forlenget, som ble forlenget, så jeg jobbet nesten ett år, før det var full (planlagt) stopp i bedriften. For meg var det helt perfekt å få forlenget vikariatet såpass lenge, da det passet perfekt i forhold til skole og videre jobb for meg, og itillegg var studierelevant jobb. Så veldig fornøyd med Proffice og Personalhuset, men Kelly services angret jeg på at jeg ikke meldte til arbeidstilsynet. Anonymkode: b0d6e...389 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #4 Skrevet 1. september 2017 Jeg jobber i et bemanningsbyrå som en del av adecco gruppen. Altså, et merke som tilhører adecco, men ikke går under navnet eller forretningsmodellen. Men det gjør at vi på alle måter må forholde oss til norsk lov, og representere adecco godt. Vi har lite av midlertidige stillinger, og velger hovedsakelig å ta på oss oppdrag fra kunder som søker faste ansatte. Det er en slags "best for flest"-greie. Men jeg har per i dag et par ansatte som "jobber for meg". Altså, de er ansatt hos oss, men utleid til selskap. De har tre måneders prøvetid, som er vanlig i arbeidslivet, og er på kontrakt på seks måneder. De har da forutsigbarhet i at de har jobb de neste seks. Når den tiden er over blir det opp til både dem og Man kan jo ikke kvitte seg med noen i prøvetid fordi det "ikke funker". Det ville jeg ikke godtatt som forklaring for "mine" ansatte. Dette er jo mennesker jeg har en form for ansvar for. Oppsigelse i prøvetid skal skje på samme grunnlag som en oppsigelse etter prøvetid, bortsett fra at oppsigelsestiden er betydelig mye kortere. Dessuten, selskapet bruker jo oss for å finne "vikarer" (som vi kan kalle det) som funker. De betaler oss store penger for å få den perfekte kandidaten for jobben, ikke noen de kan bytte ut når det passer. Jeg synes det er leit å lese at folk opplever å bli utnyttet så grovt, og at rekrutterere ikke behandler kandidatene sine bedre. Dette er jo tross alt mennesker som forhåpentligvis jobber for selskapet i mange år, og som selskapet til syvende og sist lever av. Anonymkode: ad08b...d32
Muscae Skrevet 1. september 2017 #5 Skrevet 1. september 2017 Er samboeren din enig i at det er bedre å jobbe i en hvilken som helst jobb, fremfor å få dagpenger av nav? All arbeidserfaring er god erfaring, all egen inntekt er bedre enn dagpenger osv. Om han tenker sånn og i tillegg arbeider hardt og har god arbeidsmoral er det ikke problem å få nok jobb gjennom bemanningsbyrå/vikarbyrå. Da i stillinger som trenger ofte vikar, som "alle" kan utføre, feks lager, butikk, barnehage o.l. Det er ca ti år siden jeg jobbet gjennom adecco, men på den tiden hadde jeg mer enn 100% jobb, både ukedager og helg. Fikk etter en stund fast jobb i en av barnehagene jeg var vikar i, og har siden utdannet meg til barnehagelærer. Men man kan fint jobbe i barnehage uten å ville drive med det resten av livet. Samme med butikk og lagerarbeid, det passer ikke for alle, men i en periode kan man godt jobbe med det. Samtidig kan han søke stillinger som er relevante for hans utdannelse, og prøve å få vikaroppdrag der han er kvalifisert.
Muscae Skrevet 1. september 2017 #6 Skrevet 1. september 2017 Jeg glemte forresten å si at det hjelper ikke å registrere seg i bemanningsbyrå og sitte hjemme og vente på oppdrag. Han må ringe, gjerne stikke innom, og stadig gjøre dem oppmerksom på at han er veldig interessert i alt arbeid han er kvalifisert for. Om han er dyktig i de vikaroppdragene han får er sjansen stor for at bedriften spør etter han neste gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå