AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Fikk bakoversveis når jeg hørte hva min venninne fremdeles tar av medisiner etter et ukomplisert, lite, dagkirurgisk inngrep for noen uker siden Oxycontin, Oxynorm, m.m. Det er ikke normalt og jeg er veldig bekymret! Prøvde å snakke med henne men blir bare avfeid. Hun husker heller ikke hva vi snakker om fra en dag til en annen. Hva kan jeg gjøre??? Anonymkode: 2fed9...2e2
Gococo Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Dette er veldig vanlig og hovedårsaken til at folk blir narkiser i Norge, tro det eller ei... Jeg ble avhengig av Tramadol etter en operasjon og oxy er jo enda verre. Pillene kommer jo til å gå tom etterhvert og hun får neppe skrevet ut mer av legen. Hun kommer heller ikke til å få noe særlige bivirkninger etter pillene går tom. Du kan jo vente å se hva som skjer etter det. Mest sannsynlig kommer det til å gå bra. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Jeg tok også oxycontin og oxynorm sammen, det var etter et benbrudd. Jeg fikk heldigvis bare nok av det til ca. 10 dager (jeg sliter litt med å huske akkurat hvor lenge det var), etter det heldigvis bare pinex forte og ibux. Har aldri følt meg så rusa noensinne. Dette med at man ikke husker noe er pga medisinene. Jeg hallusinerte og var helt ute, måtte bo hos min mor og enten jeg ville det eller ei tok hun ansvar for å administrere medisinene mine. Og det var jammen bra, for jeg ville jo ha mer hele tiden siden jeg hadde så vondt, og klarte ikke tenke klart. Men hun må jo gå tom snart? Jeg ville hørt hvor mye hun hadde igjen. Minnet om at hun kan ta mildere smertestillende. Sliter hun med psykisk smerte? Det er den eneste grunnen jeg ser annet enn at hun faktisk har så vondt til at man skal ønske å fortsette å ta dem. Jeg ville fortalt henne at hun ikke klarer å tenke klart og kanskje tilbudt meg å administrere smertestillende for henne hvis hun har mye igjen. Resepten burde ikke gå særlig mye lenger, siden det allerede er flere uker siden. Med min personlige erfaring med de sterke smertestillende burde jeg nesten mistet råderetten over meg selv eller hva man skal si, jeg klarte ikke tenke opp eller ned, trodde det hadde gått flere dager og så hadde det bare gått noen timer. Uff, ekkelt å tenke på. Hun er heldig som har en god venninne! Anonymkode: d0e3b...71d 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Det stopper seg selv når hun går tom. Anonymkode: c6497...82f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Jeg reagerte kraftig på disse smertestillende etter en stor operasjon. Å gå lenge på dem kan jeg ikke fatte at noen klarer!! Anonymkode: 22e5d...05b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 51 minutes ago, AnonymBruker said: Det stopper seg selv når hun går tom. Anonymkode: c6497...82f Ikke nødvendigvis desverre. Heroin er som kjent veldig avhengighetsskapende. Anonymkode: 09963...5e7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Skjønner ikke hvorfor man får skrevet ut, så sterke ting, etter små inngrep. Men får håpe hun snart går tom, og ikke får mer av legen. Da løser det seg selv. Jeg var gjennom en ganske stor operasjon for noen år siden, tok tramadol før jeg la meg, ellers tok jeg bare ibux og paracet. Anonymkode: 6bc36...133 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis desverre. Heroin er som kjent veldig avhengighetsskapende. Anonymkode: 09963...5e7 Nå er det ikke heroin hun får da. Opiater er avhengighetsskapende, absolutt. Men legene er ganske så strenge på dette, det har blitt vanskeligere å fornye slike resepter hvis man ikke har noen spesielle diagnoser. Opiater gir en god rus, så det er ikke så rart at hun bruker dem så lenge hun kan. Det er derfor man ikke skal gå på dem lenge, det er svært vanskelig å gå av dem. Anonymkode: c6497...82f
linsejesus Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 At inngrepet er enkelt og på dagkirurgisk har ingenting å si for hvor mye smerter man har etterpå. At hun blir så sløvet av medisinen at hun glemmer ting betyr ikke nødvendigvis at hun bruker dem for rusen. Kanskje hun trenger så store doser for å ta smertene. Kanskje du kan spørre henne hvor lenge hun må bruke dem og om legen har en plan for nedtrapping osv. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Hun har en historie med mye medikamentbruk som jeg har reagert på tidligere også... Og som sagt, dette er ikke et inngrep som kan forsvare de medikamentene hun går på. Det er noe mange av oss, meg selv inkludert, har vært gjennom før. Synes bare det høres helt sykt ut at hun får alt dette! Jeg hadde selv en stor operasjon, fikk oxy et døgn på sykehuset, så var det stopp. Mens hun har tatt det daglig i flere uker på toppen av alt annet. Har prøvd å snakke med henne men det nytter ikke. Så usikker på hva jeg skal gjøre.., Anonymkode: 2fed9...2e2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 Det er jo legene som foreskriver det som er problemet dersom hun får for mye! Anonymkode: d84ac...27f 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #12 Skrevet 1. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo legene som foreskriver det som er problemet dersom hun får for mye! Anonymkode: d84ac...27f Absolutt! Samtidig er hun jo til syvende og sist ansvarlig for hva hun putter i kroppen. Hun har også ansvar for barn, som gjør det ennå mer bekymringsverdig... Anonymkode: 2fed9...2e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå